YHT1MS21OUL Sosiaali-, terveys- ja kirkon alan etiikka ja ammatillisuus (4op)
Toteutuksen tunnus: YHT1004A20S-3025
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2021 - 17.03.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.08.2021 - 22.10.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys- ja kirkonala
- Kampus
- Oulu
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Toteutukselle YHT1MS21OUL Sosiaali-, terveys- ja kirkon alan etiikka ja ammatillisuus YHT1004A20S-3025 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa jäsentää ammatillisuuden monitieteelliset lähtökohdat ja tulevaisuuden muutoshaasteet
- tietää oman ammattialan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida eettisen toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- tietää Diakin arvopohjan ja perustehtävän koulutusjärjestelmässä
- osaa kirjoittaa opiskeluun liittyviä lähdepohjaisia tekstejä
Sisältö
- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja ammattialojen käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat
- Diakin arvopohja
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys
Oppimateriaalit
KAIKILLE YHTEINEN MATERIAALI
- Lähiopetuksen materiaali
- Jokin seuraavista (1-3):
1. Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. (Sivut 7 - 102, 131 - 266). Helsinki: Tammi.
2. Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. (2003 tai uudempi). Etiikka hoitotyössä. (Luvut 3 - 6.) Helsinki: WSOY, Sanoma Pro.
3. Sarvimäki, A., Stenbock-Hult, B. & Nieminen, P. (2009). Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita.
L 785/1992. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
L 812/2000 Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812
LISÄKSI ALAKOHTAINEN MATERIAALI
Terveysala
- Sairaanhoitajaliitto (1996). Sairaanhoitajan eettiset ohjeet.
- Terveydenhoitajaliitto (2017). Terveydenhoitajan eettiset suositukset.
- Terveysalan eettiset periaatteet (Etenen sivuilta näkökulmia terveysalan ajankohtaisiin kysymyksiin)
- L 559/1994. Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä.
- Yelissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. 2020.
Sosiaaliala
- Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet
- Sosionomin osaamisvaatimukset ja kompetenssit
- Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Tampere: Vastapaino.
Sairaanhoitaja-diakonissa-opiskelijat suorittavat lisäksi:
- Diakoniatyöntekijöiden liitto ja Diak (2016). Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet.
- Diakonian viranhaltijan ydinosaaminen (2010).
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
- osaa jäsentää ammatillisuuden monitieteellisiä lähtökohtia ja tulevaisuuden muutoshaasteita
- tietää oman alan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida eettisen toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- tietää Diakin arvopohjan ja perustehtävän koulutusjärjestelmässä
- osaa kirjoittaa opiskeluun liittyviä lähdepohjaisia tekstejä
Ydinsisällöt
- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys
•Suoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle- ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Suorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.
•Suoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisessa suorituksissa.
•Lähijaksot ovat vuorovaikutteisia ja sisältävät erilaisia dialogeja, reflektioita, ryhmätyöskentelyjä ja ohjausta. Opiskelijoilta edellytetään aktiivista osallistumista lähijaksojen toimintaan. Etäjaksoilla opiskelijat työstävät oppimistehtäväänsä. Opiskelijat saavat ohjausta sekä ammattialan että suomen kielen ja viestinnän opettajilta.
•Opiskelijat kirjoittavat oppimistehtävänä ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevän lähteistetyn esseen.
•Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon.
•Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -suorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa
Opintojakso koostuu;
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä
- kirjallisena oppimistehtävänä ammatillisen oppimistehtävän kirjoittaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää. 1 op = 26,7 h opiskelijan työtä
Lisätiedot
Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.
AHOT: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti. Opintojakso voidaan ahotoida vain, mikäli opiskelijalla on osoittaa osaaminen aikaisempien korkeakouluopintojen kautta.