Siirry suoraan sisältöön

YHT1PS24HKI-SOS Sosiaali-, terveys- ja kirkon alan etiikka ja ammatillisuus (4op)

Toteutuksen tunnus: YHT1004A20S-3079

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.08.2024 - 13.10.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Sanna-Maija Kohonen
Sampo Sivula
Mia Mäkinen
Ryhmät
HKI-S24sos
HKI-S24sos
Opintojakso
YHT1004A20S

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 12.09.2024 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
YHT1/ Kirjallinen viestintä 2
HKI-222 luokka 222
To 12.09.2024 klo 12:00 - 13:00
(1 t 0 min)
YHT1/ Tehtävätyöpaja 1 (vapaaehtoinen), opintososionomiharjoittelija
HKI-222 luokka 222
Ke 18.09.2024 klo 12:15 - 14:30
(2 t 15 min)
YHT1/ Kirjallisen oppimistehtävän väliohjaus (mukana opintososionomiharjoittelija)
HKI-400 4. krs kaarre
To 19.09.2024 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
YHT1/ Tekstipaja
HKI-222 luokka 222
Ke 25.09.2024 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
YHT1/ Tehtävätyöpaja 2 (vapaaehtoinen), opintososionomiharjoittelija
HKI-400 4. krs kaarre
Ma 07.10.2024 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
YHT1/ Tehtävätyöpaja 3 (vapaaehtoinen), opintososionomiharjoittelija)
HKI-222 luokka 222
To 10.10.2024 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
YHT1/ Ekstratekstipaja
HKI-328 Luokka 328
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää ammatillisuuden monitieteelliset lähtökohdat ja tulevaisuuden muutoshaasteet
- tietää oman ammattialan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida eettisen toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- tietää Diakin arvopohjan ja perustehtävän koulutusjärjestelmässä
- osaa kirjoittaa opiskeluun liittyviä lähdepohjaisia tekstejä

Sisältö

- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja ammattialojen käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat
- Diakin arvopohja
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys

Oppimateriaalit

KAIKILLE YHTEINEN, PAKOLLINEN MATERIAALI SOSIAALIALAN OPISKELIJOILLE:

1. Lähiopetuksen materiaali (soveltuvin osin mm. arvot, ammattietiikka, ammatillisuus)
2a. Juujärvi, S., Myyry, L. & Pesso, K. (2007) tai uudempi. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. Ss. 7 - 102, 131 - 266.
TAI
2b. Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Vastapaino. Saatavilla myös verkkojulkaisuna (2011).
3. Sosionomikoulutuksen kompetenssikuvaus
4. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. (2022).

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöt:

- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- sosionomin ammatti ja sosionomien sijoittuminen sosiaalialan työkentälle
- sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ammattieettiset ohjeet
- eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- autonomia ja itsemääräämisoikeus
- ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- palveluammatin periaatteet
- lähteiden käyttö tekstissä, kielioppaat ja oikeakielisyys

• Opintojakson suoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Suorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.


•Suoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisessa suorituksissa.

•Opiskelijat tekevät kaksi kirjallisen viestinnän tehtävää ja kirjoittavat kirjallisen oppimistehtävän (ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevä lähteistetty teksti).

•Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon.

•Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa.

Opintojakson suoritus:

- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
- kirjallisen viestinnän kahden tehtävän suoritus
- kirjallisen oppimistehtävän tekeminen (josta jakson arvosana)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei ole tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää (kaksi kirjallisen viestinnän tehtävää sekä kirjallinen oppimistehtävä)
1 op = 26,7 h opiskelijan työtä

Lisätiedot

AHOT: Opintojakso voidaan ahotoida vain, mikäli opiskelijalla on osoittaa osaaminen aikaisempien korkeakouluopintojen kautta.

Siirry alkuun