YHT4VS21DIAK, 1D Vanhuus (2op)
Toteutuksen tunnus: YHT4002A20S-3020
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 16.08.2021 - 27.08.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- KOULUTUS
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Juha Tapio
- Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
-
A49sosA49sos
-
A49sosdA49sosd
-
A49sosnA49sosn
-
E49sosE49sos
-
E49sosdE49sosd
- Opintojakso
- YHT4002A20S
Toteutukselle YHT4VS21DIAK, 1D Vanhuus YHT4002A20S-3020 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymistä, vanhuutta ja ikääntyvien elämäntilanteita ja elämänkulkua monitieteellisistä lähtökohdista
- tuntee vanhuspolitiikan ja vanhustyön arvoja, tavoitteita ja työmuotoja sekä laatusuosituksia
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja ihmiskäsitystään suhteessa vanhuusiän erityisyyteen
Sisältö
- ikääntymisen ja vanhuuden jäsentämisen monitieteelliset lähtökohdat
- vanhuuden moninaisuus ja toimintakyky
- vanhuspolitiikan kansalliset ja kansainväliset linjaukset
- ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ammatillisen persoonallisen kasvun reflektio
- vanhustyön arvot, tavoitteet ja työmuodot
- vanhuspalvelulaki ja laatusuositukset
Oppimateriaalit
•Danielsbacka, Mirkka; Tanskanen, Antti; Hämäläinen, Hans; Pelkonen, Inka; Haavio-Mannila, Elina; Rotkirch, Anna; Karisto, Antti ja J.P. Roos. 2013: Sukupolvien vuorovaikutus. Auttaminen ja yhteydenpito suurten ikäluokkien ja heidän lastensa elämässä.
•Heikkinen, Eino & Rantanen, Taina. 2013. Gerontologia. Kustannus Oy Duodecim. (LUVUT 1,2 ja 3) Huom. useita painoksia, kaikki käyvät.
•Kivelä, Sirkka-Liisa. 2012. Hyviä vuosia – arvokas ja turvallinen ikääntyminen. Helsinki, Kirjapaja.
•Kirkon vanhustyön strategia 2015.
•Näslindh-Ylispangar, Anita. 2012 Vanhuksen terveyden, hyvinvoinnin ja hyvän elämänedistäminen. Helsinki: Edita Publishing Oy.
•Kulmala, Jenni (Toim.) 2019. Hyvä Vanhuus. Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen.
•STM: Vanhuspalvelulaki 2015 ja Laatusuositukset
•.Eskola, Antti 2018. Vanhuus - Helpottava, huolestuttava, kiinnostava. Tampere.
Opetusmenetelmät
Johdantoluento (verkkoluento), itsenäinen työskentely, oppimistehtävätehtävä ryhmässä.
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymistä, ikääntyvien ja vanhuuden elämäntilanteita ja elämänkulkua monitieteellisistä lähtökohdista
- tuntee vanhuspolitiikan, vanhustyön arvoja, tavoitteita ja sisältöjä
- tuntee keskeisen lainsäädännön ja laatusuositukset
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa vanhuusiän erityisyyteen ja moninaisuuteen
Ydinsisällöt
- ikääntymisen ja vanhuuden jäsentämisen monitieteelliset lähtökohdat
- vanhuuden moninaisuus ja toimintakyky
- vanhuspolitiikan kansalliset ja kansainväliset linjaukset
- ikääntymiseen liittyvät muutokset
- vanhustyön arvot, tavoitteet ja työmuodot
- vanhuspalvelulaki ja laatusuositukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Rästisuorituksia ei ole mahdollista tehdä yhteisöllisen ja ryhmätyöskentelyyn liittyvistä tekijöistä johtuen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op, noin 54 tuntia
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempia opintoja
Lisätiedot
Johdantoluentoon osallistuminen on välttämätöntä, jotta saa opinnot suoritetuksi.
o Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista jakson aikana ja aikataulujen mukaisesti toteutuksen mukaisiin verkkokeskusteluihin, tiimityöskentelyyn ym. suorituksiin
o Rästisuorituksia ei ole mahdollista tehdä yhteisöllisen ja ryhmätyöskentelyyn liittyvistä tekijöistä johtuen