Siirry suoraan sisältöön

YTKMS21HKI Yhteisölähtöisen työtavan kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: YTK0005Y17S-3004

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.11.2021 - 17.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Diak Master School ja jatkuva oppiminen
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Arvo- ja yhteisölähtöinen työn kehittäminen
Opettajat
Jouko Porkka
Päivi Thitz
Ryhmät
Y51sosay
Y51sosay
Opintojakso
YTK0005Y17S

Toteutukselle YTKMS21HKI Yhteisölähtöisen työtavan kehittäminen YTK0005Y17S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida erilaisten yhteisöjen kehittämistarpeita
- soveltaa ja kehittää yhteisölähtöisiä työtapoja
- edistää kansalaisten osallisuutta sekä osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia yhteisöjen kehittämisessä
- edistää yhteisöjen voimavaralähtöistä kehittämistä
- edistää kansalaisyhteiskunnan ja moniammatillisten verkostojen yhteistoimintaa

Sisältö

- Yhteisön käsite ja muuttuva yhteisöllisyys
- Yhteisöjen analyysimenetelmät ja kehittämistarpeiden arviointi
- Osallisuutta tukevat yhteisölähtöiset työtavat
- Kansalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet yhteisöjen voimavaralähtöisessä kehittämisessä
- Yhteisölähtöinen moniammatillinen verkostotyö

Oppimateriaalit

Addy, T. (toim.) (2013). Seeking conviviality. Re-forming community diaconia in Europe. Lutheran WorldFederation. https://www.interdiac.eu/resources/seeking-conviviality-reforming-community-diakonia-in-europe
Haus, S. (edit.) (2017). Use Your Talents - the Congregation as Primary Development Agent. Digni. https://issuu.com/senterforinterkulturellkommun/docs/useyourtalents_fullbook
Hoikkala, T., & Kuivakangas, J. (toim.). (2017). Kenen nuorisotyö?: Yhteisöpedagogiikan kentät ja mahdollisuudet. (Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 42). Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.humak.fi/julkaisut/kenen-nuorisotyo-yhteisopedagogiikan-kentat-ja-mahdollisuudet/
Keskitalo, E., Habiyakare, E., & Vanto, S. (eds.). (2021). Universities and businesses co-creating sustainable communities for the future. Experiences and results from the BUSCO project. (Diak Puheenvuoro 39). Diaconia University of Applied Sciences.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-365-0 (erityisesti sivut 117–133 ja 134–151).
Malkavaara, M., & Valtonen, M. (2019). Uusi elämisen kulttuuri - Muutos Tampereella. Kirkon tutkimuskeskus.
Nylund, M., & Päällysaho, K. (2020). Yhteisötyötä oppimassa. Teoksessa J. Helminen, & M. Alavaikko (toim.), Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis-, ja innovaatiotoimintaan - Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja (s. 178–190). (Diak Työelämä 18). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-348-3
Porkka, J. (2019). The young confirmed volunteers of the Evangelical Lutheran Church of Finland - Motivation, religiosity, and community [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. (Diak Tutkimus 2). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-338-4
Porkka, J., & Pentikäinen, M. (toim.) (2013). Community of the Future - Challenges and New Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE Approach. (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B Raportteja 57). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-190-8
Siirto, U. & Tuuri, K. (2015). Yhteisötyön menetelmät sosiaalialalla. Teoksessa P. Näkki, & T. Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla (s. 127–141).
Thitz, P. (2013). Seurakunta osallisuuden yhteisönä [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. A Tutkimuksia 40). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-214-1
Törrönen, M., Hänninen, K., Jouttimäki, P., Lehto-Lundén, T., Salovaara, P., & Veistilä, M. (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus.
Vuokila-Oikkonen, P., Hyväri, S., & Keskitalo, E. (toim.). (2020). Asukkaat alueen hyvinvoinnin rakentajina - Kokemuksia Oulun Rajakylän kehittämisestä. (Diak Työelämä 19). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-354-4

Opetusmenetelmät

Oppimisprosessi:
1) Orientoiva tehtävä Minä ja yhteisö. Valmis 31.10. mennessä.
2) Luento-opetus ja tehtävien pohjustaminen 3.11.
3) Valottumisharjoitus itse valitussa ympäristössä
4) Pienryhmätyöskentely (valottumisharjoituksen purku ja kehittämistehtävän suunnittelu)
5) Kehittämistehtävien seminaari 30.11.
6) Kirjallinen kehittämistehtävä, jossa hyödynnetään opintojakson kirjallisuutta ohjeen mukaisesti. Palautus 16.12. mennessä.

Siirry alkuun