Siirry suoraan sisältöön

Kasvatus- ja opetusala toimintaympäristönäLaajuus (5 op)

Tunnus: SUY0205A19H

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee kasvatus- ja opetusalan varhaiskasvatuksesta korkea-asteen koulutukseen
- tietää kasvatus- ja opetusalan tulkkaustilanteet ja ymmärtää niiden haasteet tulkkauksessa
- tietää ja osaa nimetä kasvatus- ja opetusalan keskeiset käsitteet ja termit
- osaa etsiä molempien työkielien kasvatus- ja koulutusalaa koskevaa tietoa luotettavista tietolähteistä ja hyödyntää näitä tietolähteitä tulkkauksessa
- osaa pohtia tulkin työroolia kasvatus- ja opetusalan tulkkaustilanteissa

Sisältö

- kasvatus- ja opetusalan lainsäädäntö, koulutus ja toimijat
- kasvatus- ja opetusalan toimintaympäristöihin tutustuminen
- tulkkaus kasvatus- ja opetusalan eri toimintaympäristöissä
- kasvatuksen ja koulutuksen käsitteet ja erot suomalaisessa ja toisen maan kielen kulttuurissa ja toimintaympäristöissä

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

20.01.2025 - 30.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettaja
  • Olga Galinski
Ryhmät
  • HKI-S24astu
    HKI-S24astu

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee kasvatus- ja opetusalan varhaiskasvatuksesta korkea-asteen koulutukseen
- tietää kasvatus- ja opetusalan tulkkaustilanteet ja ymmärtää niiden haasteet tulkkauksessa
- tietää ja osaa nimetä kasvatus- ja opetusalan keskeiset käsitteet ja termit
- osaa etsiä molempien työkielien kasvatus- ja koulutusalaa koskevaa tietoa luotettavista tietolähteistä ja hyödyntää näitä tietolähteitä tulkkauksessa
- osaa pohtia tulkin työroolia kasvatus- ja opetusalan tulkkaustilanteissa

Sisältö

- kasvatus- ja opetusalan lainsäädäntö, koulutus ja toimijat
- kasvatus- ja opetusalan toimintaympäristöihin tutustuminen
- tulkkaus kasvatus- ja opetusalan eri toimintaympäristöissä
- kasvatuksen ja koulutuksen käsitteet ja erot suomalaisessa ja toisen maan kielen kulttuurissa ja toimintaympäristöissä

Opetusmenetelmät

Yhteiset luennot ja ryhmätyöskentely

Aika ja paikka

Helsingin-kampuksella lukukauden ensimmäisellä kontaktiopetusjaksolla, muuten Zoomissa.

Oppimateriaalit

Kasvatus- ja opetusalan verkkosivustot
Ajankohtainen materiaali verkkoalustalla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintoihin kuuluu itsenäisestä ja pienryhmätyöskentelyä.

Sisällön jaksotus

Orientaatio, luennot ja seminaari lukujärjestyksen mukaisesti. Tehtävät ja verkkokeskustelut verkkoalustalla.

Lisätietoja opiskelijoille

Voi suorittaa avoin amk opintoina

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Diakin yleiset arviointikriteerit. Tehtävissä tarkennetut arviointikriteerit verkkoalustalla. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opintojen kaikki tehtävät on suoritettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

22.01.2024 - 31.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettaja
  • Olga Galinski
Ryhmät
  • HKI-S23astu
    HKI-S23astu

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee kasvatus- ja opetusalan varhaiskasvatuksesta korkea-asteen koulutukseen
- tietää kasvatus- ja opetusalan tulkkaustilanteet ja ymmärtää niiden haasteet tulkkauksessa
- tietää ja osaa nimetä kasvatus- ja opetusalan keskeiset käsitteet ja termit
- osaa etsiä molempien työkielien kasvatus- ja koulutusalaa koskevaa tietoa luotettavista tietolähteistä ja hyödyntää näitä tietolähteitä tulkkauksessa
- osaa pohtia tulkin työroolia kasvatus- ja opetusalan tulkkaustilanteissa

Sisältö

- kasvatus- ja opetusalan lainsäädäntö, koulutus ja toimijat
- kasvatus- ja opetusalan toimintaympäristöihin tutustuminen
- tulkkaus kasvatus- ja opetusalan eri toimintaympäristöissä
- kasvatuksen ja koulutuksen käsitteet ja erot suomalaisessa ja toisen maan kielen kulttuurissa ja toimintaympäristöissä

Oppimateriaalit

Kasvatus- ja opetusalan verkkosivustot
Ajankohtainen materiaali verkkoalustalla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintoihin kuuluu itsenäisestä ja pienryhmätyöskentelyä. Opintoihin kuuluvan opintokäynnin ja haastattelun opiskelija tekee itsenäisesti osana opintoja.

Sisällön jaksotus

Orientaatio, luennot ja seminaari lukujärjestyksen mukaisesti. Tehtävät ja verkkokeskustelut verkkoalustalla.

Lisätietoja opiskelijoille

Voi suorittaa avoin amk opintoina

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Diakin yleiset arviointikriteerit. Tehtävissä tarkennetut arviointikriteerit verkkoalustalla. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opintojen kaikki tehtävät on suoritettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

23.01.2023 - 31.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettaja
  • Paula Trentecuisse
  • Olga Galinski
Ryhmät
  • A53astu
    A53astu

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee kasvatus- ja opetusalan varhaiskasvatuksesta korkea-asteen koulutukseen
- tietää kasvatus- ja opetusalan tulkkaustilanteet ja ymmärtää niiden haasteet tulkkauksessa
- tietää ja osaa nimetä kasvatus- ja opetusalan keskeiset käsitteet ja termit
- osaa etsiä molempien työkielien kasvatus- ja koulutusalaa koskevaa tietoa luotettavista tietolähteistä ja hyödyntää näitä tietolähteitä tulkkauksessa
- osaa pohtia tulkin työroolia kasvatus- ja opetusalan tulkkaustilanteissa

Sisältö

- kasvatus- ja opetusalan lainsäädäntö, koulutus ja toimijat
- kasvatus- ja opetusalan toimintaympäristöihin tutustuminen
- tulkkaus kasvatus- ja opetusalan eri toimintaympäristöissä
- kasvatuksen ja koulutuksen käsitteet ja erot suomalaisessa ja toisen maan kielen kulttuurissa ja toimintaympäristöissä

Oppimateriaalit

Kasvatus- ja opetusalan verkkosivustot
Ajankohtainen materiaali verkkoalustalla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintoihin kuuluu itsenäisestä ja pienryhmätyöskentelyä. Opintoihin kuuluvan opintokäynnin ja haastattelun opiskelija tekee itsenäisesti osana opintoja.

Sisällön jaksotus

Orientaatio, luennot ja seminaari lukujärjestyksen mukaisesti. Tehtävät ja verkkokeskustelut verkkoalustalla.

Lisätietoja opiskelijoille

Voi suorittaa avoin amk opintoina

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Diakin yleiset arviointikriteerit. Tehtävissä tarkennetut arviointikriteerit verkkoalustalla. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opintojen kaikki tehtävät on suoritettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 08.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettaja
  • Eija Pehkonen
Ryhmät
  • A51astu
    A51astu

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee kasvatus- ja opetusalan varhaiskasvatuksesta korkea-asteen koulutukseen
- tietää kasvatus- ja opetusalan tulkkaustilanteet ja ymmärtää niiden haasteet tulkkauksessa
- tietää ja osaa nimetä kasvatus- ja opetusalan keskeiset käsitteet ja termit
- osaa etsiä molempien työkielien kasvatus- ja koulutusalaa koskevaa tietoa luotettavista tietolähteistä ja hyödyntää näitä tietolähteitä tulkkauksessa
- osaa pohtia tulkin työroolia kasvatus- ja opetusalan tulkkaustilanteissa

Sisältö

- kasvatus- ja opetusalan lainsäädäntö, koulutus ja toimijat
- kasvatus- ja opetusalan toimintaympäristöihin tutustuminen
- tulkkaus kasvatus- ja opetusalan eri toimintaympäristöissä
- kasvatuksen ja koulutuksen käsitteet ja erot suomalaisessa ja toisen maan kielen kulttuurissa ja toimintaympäristöissä

Oppimateriaalit

Kasvatus- ja opetusalan verkkosivustot
Ajankohtainen materiaali verkkoalustalla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintoihin kuuluu itsenäisestä ja pienryhmätyöskentelyä. Opintoihin kuuluvan opintokäynnin ja haastattelun opiskelija tekee itsenäisesti osana opintoja.

Sisällön jaksotus

Orientaatio, luennot ja seminaari lukujärjestyksen mukaisesti. Tehtävät ja verkkokeskustelut verkkoalustalla.

Lisätietoja opiskelijoille

Voi suorittaa avoin amk opintoina

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Diakin yleiset arviointikriteerit. Tehtävissä tarkennetut arviointikriteerit verkkoalustalla. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opintojen kaikki tehtävät on suoritettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

0-5