Oppimisen suunnittelu ja ohjaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: PDA0205A19H
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa huomioida oppijalähtöisyyden opetuksen suunnittelussa
- osaa tehdä vaiheistettuja opetuksen suunnitelmia
- ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen oppimistilanteissa
- osaa käyttää opetuksen suunnittelun välineitä
Sisältö
- oppijalähtöisyys
- kokonais-, jakso- ja tuntisuunnitelmat
- vuorovaikutus, esiintymistaidot
- didaktinen kolmio, ydinainesanalyysi, sisältöanalyysi
Esitietovaatimukset
Osallistuminen edellyttää edeltävien PDA-opintojaksojen suorittamista, ellei opinto-ohjaajan kanssa ole toisin sovittu.
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
03.02.2025 - 09.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Tulkkaustutkinnot ja kielet
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus
Opettaja
- Marita Joensuu
- Päivi Pässilä
Ryhmät
-
G53vipG53vip
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa huomioida oppijalähtöisyyden opetuksen suunnittelussa
- osaa tehdä vaiheistettuja opetuksen suunnitelmia
- ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen oppimistilanteissa
- osaa käyttää opetuksen suunnittelun välineitä
Sisältö
- oppijalähtöisyys
- kokonais-, jakso- ja tuntisuunnitelmat
- vuorovaikutus, esiintymistaidot
- didaktinen kolmio, ydinainesanalyysi, sisältöanalyysi
Opetusmenetelmät
Monimuotototeutus: Luennot, harjoitukset ja oppimistehtävät, itsearviointi, purkukeskustelu
Aika ja paikka
6. lukukausi, Helsingin kampus
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy Diaklesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskustelu vaihtoehtoisista suoritustavoista vastuulehtorin kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 opintopistettä.
Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste.
Sisällön jaksotus
Opintojakso rakentuu luennoista, itsenäisen työskentelyn viikkojen tehtävistä sekä yhdestä laajasta oppimistehtävästä, johon sisältyy opetusdemo. Opintojakson aikana tutustutaan oppimisen suunnitteluun ja ohjaamiseen, opetus- ja ohjausmenetelmiin sekä vuorovaikutus- ja esiintymistaitoihin. Opintojakson päättää arvioitava purkukeskustelu.
Esitietovaatimukset
Osallistuminen edellyttää edeltävien PDA-opintojaksojen suorittamista, ellei opinto-ohjaajan kanssa ole toisin sovittu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään keskivaiheen arviointikriteerejä.
Linkki: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
29.01.2024 - 03.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Tulkkaustutkinnot ja kielet
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus
Opettaja
- Sonja Heinonen
- Matleena Messo
- Päivi Pässilä
Ryhmät
-
G51vipG51vip
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa huomioida oppijalähtöisyyden opetuksen suunnittelussa
- osaa tehdä vaiheistettuja opetuksen suunnitelmia
- ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen oppimistilanteissa
- osaa käyttää opetuksen suunnittelun välineitä
Sisältö
- oppijalähtöisyys
- kokonais-, jakso- ja tuntisuunnitelmat
- vuorovaikutus, esiintymistaidot
- didaktinen kolmio, ydinainesanalyysi, sisältöanalyysi
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja tentti
Oppimateriaalit
Lisää linkki:
Nevgi, Ylänne: Yliopisto-opettajan käsikirja ja muu materiaali ilmoitetaan ja jaetaan oppimisalustalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa luennoilla. Opintojakso rakentuu luennoista, opetussuunnittelun tehtävistä ja opetusdemoista. Opintojakson päättää opetuksen suunnittelun ryhmätentti.
Esitietovaatimukset
Osallistuminen edellyttää edeltävien PDA-opintojaksojen suorittamista, ellei opinto-ohjaajan kanssa ole toisin sovittu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään keskivaiheen arviointikriteerejä.
Linkki: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/).
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
16.01.2023 - 03.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tulkkaustutkinnot ja kielet
Kampus
Turku
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus
Opettaja
- Sonja Heinonen
- Marja Eskel
- Päivi Pässilä
Ryhmät
-
G49vipG49vip
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa huomioida oppijalähtöisyyden opetuksen suunnittelussa
- osaa tehdä vaiheistettuja opetuksen suunnitelmia
- ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen oppimistilanteissa
- osaa käyttää opetuksen suunnittelun välineitä
Sisältö
- oppijalähtöisyys
- kokonais-, jakso- ja tuntisuunnitelmat
- vuorovaikutus, esiintymistaidot
- didaktinen kolmio, ydinainesanalyysi, sisältöanalyysi
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja tentti
Oppimateriaalit
Lisää linkki:
Nevgi, Ylänne: Yliopisto-opettajan käsikirja ja muu materiaali ilmoitetaan ja jaetaan oppimisalustalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa luennoilla. Opintojakso rakentuu luennoista, opetussuunnittelun tehtävistä ja opetusdemoista. Opintojakson päättää opetuksen suunnittelun ryhmätentti.
Esitietovaatimukset
Osallistuminen edellyttää edeltävien PDA-opintojaksojen suorittamista, ellei opinto-ohjaajan kanssa ole toisin sovittu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään keskivaiheen arviointikriteerejä.
Linkki: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/).
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
17.01.2022 - 04.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tulkkaustutkinnot ja kielet
Kampus
Turku
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus
Opettaja
- Karoliina Kivimies
- Sanna Kirjonen
- Matleena Messo
- Riia Lamminmäki
Ryhmät
-
G47vipG47vip
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa huomioida oppijalähtöisyyden opetuksen suunnittelussa
- osaa tehdä vaiheistettuja opetuksen suunnitelmia
- ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen oppimistilanteissa
- osaa käyttää opetuksen suunnittelun välineitä
Sisältö
- oppijalähtöisyys
- kokonais-, jakso- ja tuntisuunnitelmat
- vuorovaikutus, esiintymistaidot
- didaktinen kolmio, ydinainesanalyysi, sisältöanalyysi
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja tentti
Oppimateriaalit
Lisää linkki:
Nevgi, Ylänne: Yliopisto-opettajan käsikirja ja muu materiaali ilmoitetaan ja jaetaan oppimisalustalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa luennoilla. Opintojakso rakentuu luennoista, opetussuunnittelun tehtävistä ja opetusdemoista. Opintojakson päättää opetuksen suunnittelun ryhmätentti.
Esitietovaatimukset
Osallistuminen edellyttää edeltävien PDA-opintojaksojen suorittamista, ellei opinto-ohjaajan kanssa ole toisin sovittu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään keskivaiheen arviointikriteerejä.
Linkki: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/).
Arviointiasteikko
0-5