Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurisensitiivinen asiantuntijuusLaajuus (2 op)

Tunnus: HOE0302A20S

Laajuus

2 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään

Sisältö

- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö

Esitietovaatimukset

KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

17.02.2025 - 23.03.2025

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Titta Riihimäki
Ryhmät
  • I53sh
    I53sh
  • E53sh
    E53sh
  • F53sh
    F53sh

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään

Sisältö

- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö

Aika ja paikka

Verkkototeutus

Oppimateriaalit

Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.

Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.

Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai

Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)

Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3

Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.

Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.

Journal of Transcultural Nursing

Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.

Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.

Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf

McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.

Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0

Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.

Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.

Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa T. Törmälehto. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.

Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa T. Varis. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.

Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.

Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].

Kansainvälisyys

Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.

Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:

Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h

Sisällön jaksotus

Orientaatio ja luennot (itsenäinen tutustuminen videoihin ja materiaaleihin)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä

Esitietovaatimukset

KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen 1-5

Tehtävät:
1. Kurssin info-tallenne ja orientoiva aineisto Diakle alustalla
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

20.01.2025 - 23.02.2025

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Titta Riihimäki
Ryhmät
  • A53sh
    A53sh
  • A54sh-lh
    A54sh-lh

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään

Sisältö

- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö

Aika ja paikka

Verkkototeutus

Oppimateriaalit

Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.

Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.

Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai

Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)

Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3

Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.

Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.

Journal of Transcultural Nursing

Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.

Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.

Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf

McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.

Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0

Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.

Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.

Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa T. Törmälehto. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.

Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa T. Varis. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.

Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.

Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].

Kansainvälisyys

Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.

Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:

Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h

Sisällön jaksotus

Orientaatio ja luennot (itsenäinen tutustuminen videoihin ja materiaaleihin)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä

Esitietovaatimukset

KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen 1-5

Tehtävät:
1. Kurssin info-tallenne ja orientoiva aineisto Diakle alustalla
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 15.09.2024

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
  • Niina Patronen
Ryhmät
  • A52sh
    A52sh

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään

Sisältö

- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö

Aika ja paikka

Verkkototeutus

Oppimateriaalit

Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.

Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.

Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai

Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)

Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3

Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.

Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.

Journal of Transcultural Nursing

Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.

Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.

Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf

McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.

Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0

Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.

Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.

Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, T. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.

Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, T. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.

Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.

Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].

Kansainvälisyys

Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.

Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:

Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h

Sisällön jaksotus

Orientaatio ja luennot (itsenäinen tutustuminen videoihin ja materiaaleihin)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä

Esitietovaatimukset

KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen 1-5

Tehtävät:
1. Kurssin info-tallenne ja orientoiva aineisto Diakle alustalla
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

19.02.2024 - 24.03.2024

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus
  • Pori
  • Oulu
  • Pieksämäki
  • Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
  • Niina Patronen
Ryhmät
  • F51sh
    F51sh
  • I51sh
    I51sh
  • E51sh
    E51sh

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään

Sisältö

- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö

Aika ja paikka

Verkkototeutus

Oppimateriaalit

Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.

Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.

Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai

Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)

Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3

Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.

Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.

Journal of Transcultural Nursing

Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.

Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.

Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf

McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.

Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0

Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.

Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.

Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, T. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.

Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, T. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.

Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.

Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].

Kansainvälisyys

Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.

Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:

Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h

Sisällön jaksotus

Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä

Esitietovaatimukset

KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen 1-5

Tehtävät:
1. Kurssin info ja orientoiva luentopäivä
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

22.01.2024 - 25.02.2024

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
  • Niina Patronen
Ryhmät
  • A52sh-lh
    A52sh-lh
  • A51sh
    A51sh

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään

Sisältö

- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö

Aika ja paikka

Verkkototeutus

Oppimateriaalit

Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.

Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.

Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai

Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)

Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3

Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.

Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.

Journal of Transcultural Nursing

Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.

Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.

Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf

McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.

Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0

Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.

Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.

Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, T. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.

Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, T. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.

Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.

Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].

Kansainvälisyys

Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.

Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:

Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h

Sisällön jaksotus

Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä

Esitietovaatimukset

KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen 1-5

Tehtävät:
1. Kurssin info ja orientoiva luentopäivä
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 19.03.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 15.09.2023

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
  • Sinikka Vuorinen
Ryhmät
  • A50sh
    A50sh

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään

Sisältö

- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö

Aika ja paikka

Verkkototeutus

Oppimateriaalit

Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.

Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.

Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai

Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)

Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3

Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.

Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.

Journal of Transcultural Nursing

Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.

Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.

Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf

McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.

Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0

Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.

Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.

Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, T. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.

Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, T. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.

Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.

Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].

Kansainvälisyys

Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.

Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:

Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h

Sisällön jaksotus

Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä

Esitietovaatimukset

KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen 1-5

Tehtävät:
1. Kurssin info ja orientoiva luentopäivä
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

20.02.2023 - 24.03.2023

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
  • Sinikka Vuorinen
Ryhmät
  • E49sh
    E49sh
  • F49sh
    F49sh
  • I49sh
    I49sh

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään

Sisältö

- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö

Aika ja paikka

Verkkototeutus

Oppimateriaalit

Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.

Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.

Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai

Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)

Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3

Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.

Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.

Journal of Transcultural Nursing

Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.

Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.

Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf

McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.

Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0

Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.

Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.

Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, T. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.

Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, T. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.

Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.

Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].

Kansainvälisyys

Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.

Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:

Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h

Sisällön jaksotus

Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä

Esitietovaatimukset

KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen 1-5

Tehtävät:
1. Kurssin info ja orientoiva luentopäivä
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

23.01.2023 - 24.02.2023

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus
  • Helsinki
  • Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
  • Sinikka Vuorinen
Ryhmät
  • A50sh-lh
    A50sh-lh
  • A49sh
    A49sh

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään

Sisältö

- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö

Aika ja paikka

Verkkototeutus

Oppimateriaalit

Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.

Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.

Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai

Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)

Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3

Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.

Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.

Journal of Transcultural Nursing

Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.

Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.

Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf

McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.

Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0

Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.

Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.

Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, T. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.

Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, T. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.

Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.

Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].

Kansainvälisyys

Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.

Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:

Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h

Sisällön jaksotus

Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä

Esitietovaatimukset

KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen 1-5

Tehtävät:
1. Kurssin info ja orientoiva luentopäivä
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 07.10.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 61

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
  • Sinikka Vuorinen
Ryhmät
  • A48sh
    A48sh

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään

Sisältö

- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
Opiskelija
• osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
• tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
• osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
• osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään

Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö

Aika ja paikka

Verkkototeutus

Oppimateriaalit

Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.

Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.

Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai

Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)

Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3

Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.

Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.

Journal of Transcultural Nursing

Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.

Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.

Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf

McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.

Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0

Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.

Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.

Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, T. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.

Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, T. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.

Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.

Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].

Kansainvälisyys

Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.

Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:

Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h

Sisällön jaksotus

Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä

Esitietovaatimukset

KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.

Lisätietoja opiskelijoille

Tehtävät:
1. Kurssin info ja orientoiva luentopäivä
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa.

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen 1-5

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

28.02.2022 - 01.04.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
  • Sinikka Vuorinen
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään

Sisältö

- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
Opiskelija
• osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
• tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
• osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
• osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään

Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö

Aika ja paikka

Verkkototeutus

Oppimateriaalit

Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY Pro, Helsinki.

Andrews, M. M. & Boyle, J. S. (toim.) 2016. Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.

Botha, E & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai

Brusila, P; Kero, K; Piha, J ; Räsänen, M; Apter, D., Ripatti-Toledo, T & Hippeläinen, M. 2020 Seksuaalilääketiede, sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)

Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. 2018. Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki.

Dinham, A. 2021. Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.

Giger, J N, Appel, S J., (toim.) 2017.Transcultural nursing : assessment and intervention. Mosby, Inc., USA. Sivut: 2-121.

Journal of Transcultural Nursing

Körs, A ; Weisse, W; Willaime, J-P. (toim) 2020. Religious diversity and interreligious dialogue.

Leininger, M. M. & McFarland M. R. 2006. Culture care diversity and universality : a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett cop.

Lyytinen, E. (toim.). 2019. Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisinstituutti, Turku.

McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B. 2018. Leininger's transcultural nursing : concepts, theories, research, & practice. E-kirja

Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen – Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. 2021. Hyväri, S., Sahonen, P. Hovila, H. Diakonia ammattikorkeakoulu. E-julkaisu.

Papadopoulos, I. 2018. Culturally competent compassion : a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.

Purnell L. D. 2013. Transcultural Health Care. A Culturally Competent Approach. F. A. Davis Company, Philadelphia.

Salo-Lee, Liisa: Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, Terhi (toim.) Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja 2010.

Salo-Lee, Liisa: Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, Tapio (toim.): Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA 2005.

Sarivaara, E., Määttä, K. & Uusiautti, S. (toim.) 2013: Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopisto.

Wellman. E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Kirjaksi.net, Jyväskylä

Kansainvälisyys

Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 26,7 h

Sisällön jaksotus

Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä
Pienryhmätehtävä

Esitietovaatimukset

KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.

Lisätietoja opiskelijoille

Tehtävät:
1. Kurssin info ja orientoiva luento (5-6t)
2. Pienryhmätehtävä
3. Yksilötehtävä

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty/Täydennettävä