Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveyden tukemisen ja päihdetyön menetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: MIP0205A20S

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa kuvata ja soveltaa tietoa luottamuksellisen ja tukea antavan yhteistyösuhteen merkityksestä erilaisten asiakkaiden/potilaiden hoidossa
- osaa soveltaa tietojaan lääkehoidosta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan potilaan lääkehoitoa
- osaa jäsentää yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet
- tuntee kriisityön prosessin ja osaa tukea eri-ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjata asianmukaisiin kriisipalveluihin
- tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
- osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi

Sisältö

- päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
- akuutti kriisi ja kriisipalvelut
- kiusaamisen interventiomenetelmät
- vuorovaikutus ja ohjaustaidot
- työnohjaus ja sen merkitys
- lääkehoito

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Ilmoittautumisaika

03.02.2025 - 16.02.2025

Ajoitus

26.05.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Sinikka Paukkunen
  • Johanna Pirttisalo
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa kuvata ja soveltaa tietoa luottamuksellisen ja tukea antavan yhteistyösuhteen merkityksestä erilaisten asiakkaiden/potilaiden hoidossa
- osaa soveltaa tietojaan lääkehoidosta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan potilaan lääkehoitoa
- osaa jäsentää yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet
- tuntee kriisityön prosessin ja osaa tukea eri-ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjata asianmukaisiin kriisipalveluihin
- tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
- osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi

Sisältö

- päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
- akuutti kriisi ja kriisipalvelut
- kiusaamisen interventiomenetelmät
- vuorovaikutus ja ohjaustaidot
- työnohjaus ja sen merkitys
- lääkehoito

Opetusmenetelmät

- Opetus toteutuu Zoomissa
- Oppimisalustana Diakle
- Orientaatio
- Luento
- Oppiportin verkkokurssi
- Oppituntiaktiviteetit Diaklessa
- Itsenäinen opiskelu
- Kirjallinen oppimistehtävä ryhmätyönä
- Tehtävän ohjaus
- Tutustumiskäynti tai haastattelu työelämäyhteistyöyksikköön
- Videomuotoinen tiivistelmä oppimistehtävästä ja opponointi

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali:
Ahola, T. & Furman, B. 2014. Juonia juopoille: lyhytterapeuttinen lähestymistapa päihdeongelmiin. Lyhytterapiainstituutti.
Koski-Jännes, A. & ym. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Haarakangas, K. 2008. Parantava puhe. Dialogisuus ihmissuhteissa, mielenterveystyössä ja psykiatrisessa hoidossa. Helsinki: Magentum.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro Oy.
Hämäläinen K., Kanerva A., Kuhanen C., Schubert C., Seuri T. 2017 Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Koskinen, S. (toim.) 2008. Työnohjaus – mitä, missä, milloin. Turku: Pallosalama Oy.


Heikkinen-Peltonen, R., Innamaa, M. & Virta, M. 2014. Mieli ja terveys. Edita Helsinki
Hentinen, K. Iija, A. & Mattila, E. (toim.) 2009. Kuuntele minua. Mielenterveystyön käytännön menetelmiä. Sanoma Pro Oy. Helsinki
Kettunen, R., Kähäri-Wiik, K., Vuori-Kemilä, A. & Ihalainen, J. 2009. Kuntoutumisen mahdollisuudet. Helsinki: WSOY.
Näkki, P. & Sayed, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja (EHYT ry).
Suomi A., Juusola, M. & Anundi, E. (kuv.) Vihreä hoiva ja voima. 2016. Voimakirja.
Taidelähtöiset menetelmät. THL.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tutustumiskäynti tai haastattelu työelämäyhteistyöyksikköön.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientaatio 4 h
Luennot 4 h
Tehtävän ohjaus 2 h
Opintojakson materiaaliin tutustuminen ja ryhmätehtävän tekeminen 119 h
Lääkehoidon oppituntiaktiviteetit 4 h
Itsemurhaa yrittäneen turvasuunnitelman laatiminen 2 h

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Edellyttää läsnäoloa orientaatiossa ja aktiivista osallistumista ryhmätyöskentelyssä.

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä: hyväksytty / täydennettävä
Verkkokurssin suorittaminen hyväksytysti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 27.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Sinikka Paukkunen
  • Johanna Pirttisalo
Ryhmät
  • F51sh
    F51sh
  • A52sh-lh
    A52sh-lh
  • A51sha
    A51sha
  • A51sh
    A51sh
  • I51sh
    I51sh
  • E51sh
    E51sh

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa kuvata ja soveltaa tietoa luottamuksellisen ja tukea antavan yhteistyösuhteen merkityksestä erilaisten asiakkaiden/potilaiden hoidossa
- osaa soveltaa tietojaan lääkehoidosta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan potilaan lääkehoitoa
- osaa jäsentää yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet
- tuntee kriisityön prosessin ja osaa tukea eri-ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjata asianmukaisiin kriisipalveluihin
- tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
- osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi

Sisältö

- päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
- akuutti kriisi ja kriisipalvelut
- kiusaamisen interventiomenetelmät
- vuorovaikutus ja ohjaustaidot
- työnohjaus ja sen merkitys
- lääkehoito

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet ja sisältökuvaus

Opiskelija
-toimii luottamuksellisessa ja tukea antavassa yhteistyösuhteessa soveltaen psykososiaalisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa huomioiden asiakkaan/potilaan ja työntekijän välisen vuorovaikutussuhteen dynamiikan
-tuntee yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet asiakkaan/potilaan voimavaroja tukeviana menetelminä hoitotyössä.
-tietää alkoholiriippuvuuden lääkkeellisen hoidon
-tuntee kriisin vaiheet ja kriisityön prosessin sekä erilaiset kriisipalvelut
-osa tunnistaa kiusaamisen ja tietää kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen näyttöön perustuvia menetelmiä
-tietää yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjauksen tai työnohjauksellisten keskustelujen merkityksen ammatillisuuden kehittämisessä

Ydinsisällöt:
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset menetelmät
-psykososiaaliset menetelmät
-alkoholiriippuuvuden lääkkeellinen hoito
- peliriippuvuus
-kotikatkaisuhoito
Vuorovaikutus- ja ohjaustaidot -motivoiva haastattelu
-mini-interventio -mielenterveys-, päihde ja peliongelmien seulontakyselyt
-kiusaamisen ehkäisyn interventiomenetelmät
Akuutti kriisi ja kriisipalvelut
-henkinen tuki
-kriisi- ja traumatyön menetelmät
Työnohjaus ja sen merkitys
-dialoginen ja voimavaralähtöinen ohjauskeskustelu
-monialaisuus

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina (Diakle/Collaborate), jolloin opiskelija perehtyy aluksi itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja laatii oppimistehtävän pari-/tiimityönä. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös osallistumista kontaktiopetukseen verkossa (aloitusseminaari, oppimistehtävän ohjaus ja esitysseminaari). Esitysseminaarissa opiskelijaparit/ tiimit esittävät oppimistehtävänsä posteri-tuotoksena.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Moodle. Seminaarien ja oppimistehtävän ohjauksen ajankohdat ilmoitetaan Diaklessa.

Aika ja paikka

Verkkototeutus lukukausittain

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali:
Ahola, T. & Fhurman, B. 2014. Juonia juopoille: lyhytterapeuttinen lähestymistapa päihdeongelmiin. Lyhytterapiainstituutti.
Anja Koski-Jännes & ym. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Haarakangas, K. 2008. Parantava puhe. Dialogisuus ihmissuhteissa, mielenterveystyössä ja psykiatrisessa hoidossa. Helsinki: Magentum.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro Oy.
Hämäläinen K., Kanerva A., Kuhanen C., Schubert C., Seuri T. 2017 Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Soili Koskinen (toim.) 2008. Työnohjaus – mitä, missä, milloin. Turku: Pallosalama Oy (käytä lähdettä tukena reflektoidessasi omaa työskentelyäsi teemaseminaarissa).

Oheismateriaali on nimetty Diaklessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu työelämässä. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op= 27 h

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Edellyttää aktiivista läsnäoloa orientaatiossa ja loppuseminaarissa.

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä: hyv/ täydennettävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.02.2024 - 18.02.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Sinikka Paukkunen
  • Johanna Pirttisalo
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa kuvata ja soveltaa tietoa luottamuksellisen ja tukea antavan yhteistyösuhteen merkityksestä erilaisten asiakkaiden/potilaiden hoidossa
- osaa soveltaa tietojaan lääkehoidosta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan potilaan lääkehoitoa
- osaa jäsentää yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet
- tuntee kriisityön prosessin ja osaa tukea eri-ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjata asianmukaisiin kriisipalveluihin
- tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
- osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi

Sisältö

- päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
- akuutti kriisi ja kriisipalvelut
- kiusaamisen interventiomenetelmät
- vuorovaikutus ja ohjaustaidot
- työnohjaus ja sen merkitys
- lääkehoito

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet ja sisältökuvaus

Opiskelija
-toimii luottamuksellisessa ja tukea antavassa yhteistyösuhteessa soveltaen psykososiaalisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa huomioiden asiakkaan/potilaan ja työntekijän välisen vuorovaikutussuhteen dynamiikan
-tuntee yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet asiakkaan/potilaan voimavaroja tukeviana menetelminä hoitotyössä.
-tietää alkoholiriippuvuuden lääkkeellisen hoidon
-tuntee kriisin vaiheet ja kriisityön prosessin sekä erilaiset kriisipalvelut
-osa tunnistaa kiusaamisen ja tietää kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen näyttöön perustuvia menetelmiä
-tietää yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjauksen tai työnohjauksellisten keskustelujen merkityksen ammatillisuuden kehittämisessä

Ydinsisällöt:
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset menetelmät
-psykososiaaliset menetelmät
-alkoholiriippuuvuden lääkkeellinen hoito
- peliriippuvuus
-kotikatkaisuhoito
Vuorovaikutus- ja ohjaustaidot -motivoiva haastattelu
-mini-interventio -mielenterveys-, päihde ja peliongelmien seulontakyselyt
-kiusaamisen ehkäisyn interventiomenetelmät
Akuutti kriisi ja kriisipalvelut
-henkinen tuki
-kriisi- ja traumatyön menetelmät
Työnohjaus ja sen merkitys
-dialoginen ja voimavaralähtöinen ohjauskeskustelu
-monialaisuus

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina (Diakle/Collaborate), jolloin opiskelija perehtyy aluksi itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja laatii oppimistehtävän pari-/tiimityönä. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös osallistumista kontaktiopetukseen verkossa (aloitusseminaari, oppimistehtävän ohjaus ja esitysseminaari). Esitysseminaarissa opiskelijaparit/ tiimit esittävät oppimistehtävänsä posteri-tuotoksena.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Moodle. Seminaarien ja oppimistehtävän ohjauksen ajankohdat ilmoitetaan Diaklessa.

Aika ja paikka

Verkkototeutus lukukausittain

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali:
Ahola, T. & Fhurman, B. 2014. Juonia juopoille: lyhytterapeuttinen lähestymistapa päihdeongelmiin. Lyhytterapiainstituutti.
Anja Koski-Jännes & ym. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Haarakangas, K. 2008. Parantava puhe. Dialogisuus ihmissuhteissa, mielenterveystyössä ja psykiatrisessa hoidossa. Helsinki: Magentum.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro Oy.
Hämäläinen K., Kanerva A., Kuhanen C., Schubert C., Seuri T. 2017 Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Soili Koskinen (toim.) 2008. Työnohjaus – mitä, missä, milloin. Turku: Pallosalama Oy (käytä lähdettä tukena reflektoidessasi omaa työskentelyäsi teemaseminaarissa).

Oheismateriaali on nimetty Diaklessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu työelämässä. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op= 27 h

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Edellyttää aktiivista läsnäoloa orientaatiossa ja loppuseminaarissa.

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä: hyv/ täydennettävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 19.03.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 29.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Sinikka Paukkunen
  • Johanna Pirttisalo
Ryhmät
  • A49sha
    A49sha
  • E49sh
    E49sh
  • F49sh
    F49sh
  • A50sh-lh
    A50sh-lh
  • I49sh
    I49sh
  • A49sh
    A49sh

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa kuvata ja soveltaa tietoa luottamuksellisen ja tukea antavan yhteistyösuhteen merkityksestä erilaisten asiakkaiden/potilaiden hoidossa
- osaa soveltaa tietojaan lääkehoidosta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan potilaan lääkehoitoa
- osaa jäsentää yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet
- tuntee kriisityön prosessin ja osaa tukea eri-ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjata asianmukaisiin kriisipalveluihin
- tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
- osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi

Sisältö

- päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
- akuutti kriisi ja kriisipalvelut
- kiusaamisen interventiomenetelmät
- vuorovaikutus ja ohjaustaidot
- työnohjaus ja sen merkitys
- lääkehoito

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet ja sisältökuvaus

Opiskelija
-toimii luottamuksellisessa ja tukea antavassa yhteistyösuhteessa soveltaen psykososiaalisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa huomioiden asiakkaan/potilaan ja työntekijän välisen vuorovaikutussuhteen dynamiikan
-tuntee yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet asiakkaan/potilaan voimavaroja tukeviana menetelminä hoitotyössä.
-tietää alkoholiriippuvuuden lääkkeellisen hoidon
-tuntee kriisin vaiheet ja kriisityön prosessin sekä erilaiset kriisipalvelut
-osa tunnistaa kiusaamisen ja tietää kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen näyttöön perustuvia menetelmiä
-tietää yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjauksen tai työnohjauksellisten keskustelujen merkityksen ammatillisuuden kehittämisessä

Ydinsisällöt:
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset menetelmät
-psykososiaaliset menetelmät
-alkoholiriippuuvuden lääkkeellinen hoito
- peliriippuvuus
-kotikatkaisuhoito
Vuorovaikutus- ja ohjaustaidot -motivoiva haastattelu
-mini-interventio -mielenterveys-, päihde ja peliongelmien seulontakyselyt
-kiusaamisen ehkäisyn interventiomenetelmät
Akuutti kriisi ja kriisipalvelut
-henkinen tuki
-kriisi- ja traumatyön menetelmät
Työnohjaus ja sen merkitys
-dialoginen ja voimavaralähtöinen ohjauskeskustelu
-monialaisuus

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina (Diakle/Collaborate), jolloin opiskelija perehtyy aluksi itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja laatii oppimistehtävän pari-/tiimityönä. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös osallistumista kontaktiopetukseen verkossa (aloitusseminaari, oppimistehtävän ohjaus ja esitysseminaari). Esitysseminaarissa opiskelijaparit/ tiimit esittävät oppimistehtävänsä posteri-tuotoksena.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Moodle. Seminaarien ja oppimistehtävän ohjauksen ajankohdat ilmoitetaan Diaklessa.

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali:
Ahola, T. & Fhurman, B. 2014. Juonia juopoille: lyhytterapeuttinen lähestymistapa päihdeongelmiin. Lyhytterapiainstituutti.
Anja Koski-Jännes & ym. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Haarakangas, K. 2008. Parantava puhe. Dialogisuus ihmissuhteissa, mielenterveystyössä ja psykiatrisessa hoidossa. Helsinki: Magentum.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro Oy.
Hämäläinen K., Kanerva A., Kuhanen C., Schubert C., Seuri T. 2017 Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Soili Koskinen (toim.) 2008. Työnohjaus – mitä, missä, milloin. Turku: Pallosalama Oy (käytä lähdettä tukena reflektoidessasi omaa työskentelyäsi teemaseminaarissa).

Oheismateriaali on nimetty Diaklessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu työelämässä. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op= 26,7 h

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Edellyttää aktiivista läsnäoloa orientaatiossa ja loppuseminaarissa.

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä: hyv/ täydennettävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

06.02.2023 - 19.02.2023

Ajoitus

29.05.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opettaja
  • Sinikka Paukkunen
  • Tuija Rönkä
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa kuvata ja soveltaa tietoa luottamuksellisen ja tukea antavan yhteistyösuhteen merkityksestä erilaisten asiakkaiden/potilaiden hoidossa
- osaa soveltaa tietojaan lääkehoidosta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan potilaan lääkehoitoa
- osaa jäsentää yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet
- tuntee kriisityön prosessin ja osaa tukea eri-ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjata asianmukaisiin kriisipalveluihin
- tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
- osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi

Sisältö

- päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
- akuutti kriisi ja kriisipalvelut
- kiusaamisen interventiomenetelmät
- vuorovaikutus ja ohjaustaidot
- työnohjaus ja sen merkitys
- lääkehoito

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet ja sisältökuvaus

Opiskelija
-toimii luottamuksellisessa ja tukea antavassa yhteistyösuhteessa soveltaen psykososiaalisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa huomioiden asiakkaan/potilaan ja työntekijän välisen vuorovaikutussuhteen dynamiikan
-tuntee yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet asiakkaan/potilaan voimavaroja tukeviana menetelminä hoitotyössä.
-tietää alkoholiriippuvuuden lääkkeellisen hoidon
-tuntee kriisin vaiheet ja kriisityön prosessin sekä erilaiset kriisipalvelut
-osa tunnistaa kiusaamisen ja tietää kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen näyttöön perustuvia menetelmiä
-tietää yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjauksen tai työnohjauksellisten keskustelujen merkityksen ammatillisuuden kehittämisessä

Ydinsisällöt:
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset menetelmät
-psykososiaaliset menetelmät
-alkoholiriippuuvuden lääkkeellinen hoito
- peliriippuvuus
-kotikatkaisuhoito
Vuorovaikutus- ja ohjaustaidot -motivoiva haastattelu
-mini-interventio -mielenterveys-, päihde ja peliongelmien seulontakyselyt
-kiusaamisen ehkäisyn interventiomenetelmät
Akuutti kriisi ja kriisipalvelut
-henkinen tuki
-kriisi- ja traumatyön menetelmät
Työnohjaus ja sen merkitys
-dialoginen ja voimavaralähtöinen ohjauskeskustelu
-monialaisuus

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina (Diakle/Collaborate), jolloin opiskelija perehtyy aluksi itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja laatii oppimistehtävän pari-/tiimityönä. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös osallistumista kontaktiopetukseen verkossa (aloitusseminaari, oppimistehtävän ohjaus ja esitysseminaari). Esitysseminaarissa opiskelijaparit/ tiimit esittävät oppimistehtävänsä posteri-tuotoksena.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Moodle. Seminaarien ja oppimistehtävän ohjauksen ajankohdat ilmoitetaan Diaklessa.

Aika ja paikka

Verkkototeutus lukukausittain

24.7.2022

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali:
Ahola, T. & Fhurman, B. 2014. Juonia juopoille: lyhytterapeuttinen lähestymistapa päihdeongelmiin. Lyhytterapiainstituutti.
Anja Koski-Jännes & ym. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Haarakangas, K. 2008. Parantava puhe. Dialogisuus ihmissuhteissa, mielenterveystyössä ja psykiatrisessa hoidossa. Helsinki: Magentum.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro Oy.
Hämäläinen K., Kanerva A., Kuhanen C., Schubert C., Seuri T. 2017 Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Soili Koskinen (toim.) 2008. Työnohjaus – mitä, missä, milloin. Turku: Pallosalama Oy (käytä lähdettä tukena reflektoidessasi omaa työskentelyäsi teemaseminaarissa).

Oheismateriaali on nimetty Diaklessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu työelämässä. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op= 26,7 h

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Edellyttää aktiivista läsnäoloa orientaatiossa ja loppuseminaarissa.

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä: hyv/ täydennettävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty