Mielenterveyden tukemisen ja päihdetyön menetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: MIP0205A20S
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa kuvata ja soveltaa tietoa luottamuksellisen ja tukea antavan yhteistyösuhteen merkityksestä erilaisten asiakkaiden/potilaiden hoidossa
- osaa soveltaa tietojaan lääkehoidosta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan potilaan lääkehoitoa
- osaa jäsentää yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet
- tuntee kriisityön prosessin ja osaa tukea eri-ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjata asianmukaisiin kriisipalveluihin
- tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
- osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi
Sisältö
- päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
- akuutti kriisi ja kriisipalvelut
- kiusaamisen interventiomenetelmät
- vuorovaikutus ja ohjaustaidot
- työnohjaus ja sen merkitys
- lääkehoito
Esitietovaatimukset
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
Lisätiedot
AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Ilmoittautumisaika
03.02.2025 - 16.02.2025
Ajoitus
26.05.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Sinikka Paukkunen
- Johanna Pirttisalo
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa kuvata ja soveltaa tietoa luottamuksellisen ja tukea antavan yhteistyösuhteen merkityksestä erilaisten asiakkaiden/potilaiden hoidossa
- osaa soveltaa tietojaan lääkehoidosta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan potilaan lääkehoitoa
- osaa jäsentää yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet
- tuntee kriisityön prosessin ja osaa tukea eri-ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjata asianmukaisiin kriisipalveluihin
- tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
- osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi
Sisältö
- päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
- akuutti kriisi ja kriisipalvelut
- kiusaamisen interventiomenetelmät
- vuorovaikutus ja ohjaustaidot
- työnohjaus ja sen merkitys
- lääkehoito
Opetusmenetelmät
- Opetus toteutuu Zoomissa
- Oppimisalustana Diakle
- Orientaatio
- Luento
- Oppiportin verkkokurssi
- Oppituntiaktiviteetit Diaklessa
- Itsenäinen opiskelu
- Kirjallinen oppimistehtävä ryhmätyönä
- Tehtävän ohjaus
- Tutustumiskäynti tai haastattelu työelämäyhteistyöyksikköön
- Videomuotoinen tiivistelmä oppimistehtävästä ja opponointi
Oppimateriaalit
Suoritettava oppimateriaali:
Ahola, T. & Furman, B. 2014. Juonia juopoille: lyhytterapeuttinen lähestymistapa päihdeongelmiin. Lyhytterapiainstituutti.
Koski-Jännes, A. & ym. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Haarakangas, K. 2008. Parantava puhe. Dialogisuus ihmissuhteissa, mielenterveystyössä ja psykiatrisessa hoidossa. Helsinki: Magentum.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro Oy.
Hämäläinen K., Kanerva A., Kuhanen C., Schubert C., Seuri T. 2017 Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Koskinen, S. (toim.) 2008. Työnohjaus – mitä, missä, milloin. Turku: Pallosalama Oy.
Heikkinen-Peltonen, R., Innamaa, M. & Virta, M. 2014. Mieli ja terveys. Edita Helsinki
Hentinen, K. Iija, A. & Mattila, E. (toim.) 2009. Kuuntele minua. Mielenterveystyön käytännön menetelmiä. Sanoma Pro Oy. Helsinki
Kettunen, R., Kähäri-Wiik, K., Vuori-Kemilä, A. & Ihalainen, J. 2009. Kuntoutumisen mahdollisuudet. Helsinki: WSOY.
Näkki, P. & Sayed, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja (EHYT ry).
Suomi A., Juusola, M. & Anundi, E. (kuv.) Vihreä hoiva ja voima. 2016. Voimakirja.
Taidelähtöiset menetelmät. THL.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tutustumiskäynti tai haastattelu työelämäyhteistyöyksikköön.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientaatio 4 h
Luennot 4 h
Tehtävän ohjaus 2 h
Opintojakson materiaaliin tutustuminen ja ryhmätehtävän tekeminen 119 h
Lääkehoidon oppituntiaktiviteetit 4 h
Itsemurhaa yrittäneen turvasuunnitelman laatiminen 2 h
Esitietovaatimukset
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
Lisätietoja opiskelijoille
Edellyttää läsnäoloa orientaatiossa ja aktiivista osallistumista ryhmätyöskentelyssä.
Lisätiedot
AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä: hyväksytty / täydennettävä
Verkkokurssin suorittaminen hyväksytysti
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 27.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Sinikka Paukkunen
- Johanna Pirttisalo
Ryhmät
-
F51shF51sh
-
A52sh-lhA52sh-lh
-
A51shaA51sha
-
A51shA51sh
-
I51shI51sh
-
E51shE51sh
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa kuvata ja soveltaa tietoa luottamuksellisen ja tukea antavan yhteistyösuhteen merkityksestä erilaisten asiakkaiden/potilaiden hoidossa
- osaa soveltaa tietojaan lääkehoidosta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan potilaan lääkehoitoa
- osaa jäsentää yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet
- tuntee kriisityön prosessin ja osaa tukea eri-ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjata asianmukaisiin kriisipalveluihin
- tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
- osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi
Sisältö
- päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
- akuutti kriisi ja kriisipalvelut
- kiusaamisen interventiomenetelmät
- vuorovaikutus ja ohjaustaidot
- työnohjaus ja sen merkitys
- lääkehoito
Opetusmenetelmät
Tarkennetut tavoitteet ja sisältökuvaus
Opiskelija
-toimii luottamuksellisessa ja tukea antavassa yhteistyösuhteessa soveltaen psykososiaalisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa huomioiden asiakkaan/potilaan ja työntekijän välisen vuorovaikutussuhteen dynamiikan
-tuntee yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet asiakkaan/potilaan voimavaroja tukeviana menetelminä hoitotyössä.
-tietää alkoholiriippuvuuden lääkkeellisen hoidon
-tuntee kriisin vaiheet ja kriisityön prosessin sekä erilaiset kriisipalvelut
-osa tunnistaa kiusaamisen ja tietää kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen näyttöön perustuvia menetelmiä
-tietää yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjauksen tai työnohjauksellisten keskustelujen merkityksen ammatillisuuden kehittämisessä
Ydinsisällöt:
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset menetelmät
-psykososiaaliset menetelmät
-alkoholiriippuuvuden lääkkeellinen hoito
- peliriippuvuus
-kotikatkaisuhoito
Vuorovaikutus- ja ohjaustaidot -motivoiva haastattelu
-mini-interventio -mielenterveys-, päihde ja peliongelmien seulontakyselyt
-kiusaamisen ehkäisyn interventiomenetelmät
Akuutti kriisi ja kriisipalvelut
-henkinen tuki
-kriisi- ja traumatyön menetelmät
Työnohjaus ja sen merkitys
-dialoginen ja voimavaralähtöinen ohjauskeskustelu
-monialaisuus
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina (Diakle/Collaborate), jolloin opiskelija perehtyy aluksi itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja laatii oppimistehtävän pari-/tiimityönä. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös osallistumista kontaktiopetukseen verkossa (aloitusseminaari, oppimistehtävän ohjaus ja esitysseminaari). Esitysseminaarissa opiskelijaparit/ tiimit esittävät oppimistehtävänsä posteri-tuotoksena.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Moodle. Seminaarien ja oppimistehtävän ohjauksen ajankohdat ilmoitetaan Diaklessa.
Aika ja paikka
Verkkototeutus lukukausittain
Oppimateriaalit
Suoritettava oppimateriaali:
Ahola, T. & Fhurman, B. 2014. Juonia juopoille: lyhytterapeuttinen lähestymistapa päihdeongelmiin. Lyhytterapiainstituutti.
Anja Koski-Jännes & ym. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Haarakangas, K. 2008. Parantava puhe. Dialogisuus ihmissuhteissa, mielenterveystyössä ja psykiatrisessa hoidossa. Helsinki: Magentum.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro Oy.
Hämäläinen K., Kanerva A., Kuhanen C., Schubert C., Seuri T. 2017 Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Soili Koskinen (toim.) 2008. Työnohjaus – mitä, missä, milloin. Turku: Pallosalama Oy (käytä lähdettä tukena reflektoidessasi omaa työskentelyäsi teemaseminaarissa).
Oheismateriaali on nimetty Diaklessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu työelämässä. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op= 27 h
Esitietovaatimukset
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
Lisätietoja opiskelijoille
Edellyttää aktiivista läsnäoloa orientaatiossa ja loppuseminaarissa.
Lisätiedot
AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä: hyv/ täydennettävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.02.2024 - 18.02.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Sinikka Paukkunen
- Johanna Pirttisalo
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa kuvata ja soveltaa tietoa luottamuksellisen ja tukea antavan yhteistyösuhteen merkityksestä erilaisten asiakkaiden/potilaiden hoidossa
- osaa soveltaa tietojaan lääkehoidosta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan potilaan lääkehoitoa
- osaa jäsentää yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet
- tuntee kriisityön prosessin ja osaa tukea eri-ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjata asianmukaisiin kriisipalveluihin
- tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
- osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi
Sisältö
- päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
- akuutti kriisi ja kriisipalvelut
- kiusaamisen interventiomenetelmät
- vuorovaikutus ja ohjaustaidot
- työnohjaus ja sen merkitys
- lääkehoito
Opetusmenetelmät
Tarkennetut tavoitteet ja sisältökuvaus
Opiskelija
-toimii luottamuksellisessa ja tukea antavassa yhteistyösuhteessa soveltaen psykososiaalisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa huomioiden asiakkaan/potilaan ja työntekijän välisen vuorovaikutussuhteen dynamiikan
-tuntee yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet asiakkaan/potilaan voimavaroja tukeviana menetelminä hoitotyössä.
-tietää alkoholiriippuvuuden lääkkeellisen hoidon
-tuntee kriisin vaiheet ja kriisityön prosessin sekä erilaiset kriisipalvelut
-osa tunnistaa kiusaamisen ja tietää kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen näyttöön perustuvia menetelmiä
-tietää yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjauksen tai työnohjauksellisten keskustelujen merkityksen ammatillisuuden kehittämisessä
Ydinsisällöt:
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset menetelmät
-psykososiaaliset menetelmät
-alkoholiriippuuvuden lääkkeellinen hoito
- peliriippuvuus
-kotikatkaisuhoito
Vuorovaikutus- ja ohjaustaidot -motivoiva haastattelu
-mini-interventio -mielenterveys-, päihde ja peliongelmien seulontakyselyt
-kiusaamisen ehkäisyn interventiomenetelmät
Akuutti kriisi ja kriisipalvelut
-henkinen tuki
-kriisi- ja traumatyön menetelmät
Työnohjaus ja sen merkitys
-dialoginen ja voimavaralähtöinen ohjauskeskustelu
-monialaisuus
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina (Diakle/Collaborate), jolloin opiskelija perehtyy aluksi itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja laatii oppimistehtävän pari-/tiimityönä. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös osallistumista kontaktiopetukseen verkossa (aloitusseminaari, oppimistehtävän ohjaus ja esitysseminaari). Esitysseminaarissa opiskelijaparit/ tiimit esittävät oppimistehtävänsä posteri-tuotoksena.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Moodle. Seminaarien ja oppimistehtävän ohjauksen ajankohdat ilmoitetaan Diaklessa.
Aika ja paikka
Verkkototeutus lukukausittain
Oppimateriaalit
Suoritettava oppimateriaali:
Ahola, T. & Fhurman, B. 2014. Juonia juopoille: lyhytterapeuttinen lähestymistapa päihdeongelmiin. Lyhytterapiainstituutti.
Anja Koski-Jännes & ym. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Haarakangas, K. 2008. Parantava puhe. Dialogisuus ihmissuhteissa, mielenterveystyössä ja psykiatrisessa hoidossa. Helsinki: Magentum.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro Oy.
Hämäläinen K., Kanerva A., Kuhanen C., Schubert C., Seuri T. 2017 Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Soili Koskinen (toim.) 2008. Työnohjaus – mitä, missä, milloin. Turku: Pallosalama Oy (käytä lähdettä tukena reflektoidessasi omaa työskentelyäsi teemaseminaarissa).
Oheismateriaali on nimetty Diaklessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu työelämässä. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op= 27 h
Esitietovaatimukset
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
Lisätietoja opiskelijoille
Edellyttää aktiivista läsnäoloa orientaatiossa ja loppuseminaarissa.
Lisätiedot
AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä: hyv/ täydennettävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 29.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Sinikka Paukkunen
- Johanna Pirttisalo
Ryhmät
-
A49shaA49sha
-
E49shE49sh
-
F49shF49sh
-
A50sh-lhA50sh-lh
-
I49shI49sh
-
A49shA49sh
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa kuvata ja soveltaa tietoa luottamuksellisen ja tukea antavan yhteistyösuhteen merkityksestä erilaisten asiakkaiden/potilaiden hoidossa
- osaa soveltaa tietojaan lääkehoidosta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan potilaan lääkehoitoa
- osaa jäsentää yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet
- tuntee kriisityön prosessin ja osaa tukea eri-ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjata asianmukaisiin kriisipalveluihin
- tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
- osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi
Sisältö
- päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
- akuutti kriisi ja kriisipalvelut
- kiusaamisen interventiomenetelmät
- vuorovaikutus ja ohjaustaidot
- työnohjaus ja sen merkitys
- lääkehoito
Opetusmenetelmät
Tarkennetut tavoitteet ja sisältökuvaus
Opiskelija
-toimii luottamuksellisessa ja tukea antavassa yhteistyösuhteessa soveltaen psykososiaalisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa huomioiden asiakkaan/potilaan ja työntekijän välisen vuorovaikutussuhteen dynamiikan
-tuntee yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet asiakkaan/potilaan voimavaroja tukeviana menetelminä hoitotyössä.
-tietää alkoholiriippuvuuden lääkkeellisen hoidon
-tuntee kriisin vaiheet ja kriisityön prosessin sekä erilaiset kriisipalvelut
-osa tunnistaa kiusaamisen ja tietää kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen näyttöön perustuvia menetelmiä
-tietää yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjauksen tai työnohjauksellisten keskustelujen merkityksen ammatillisuuden kehittämisessä
Ydinsisällöt:
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset menetelmät
-psykososiaaliset menetelmät
-alkoholiriippuuvuden lääkkeellinen hoito
- peliriippuvuus
-kotikatkaisuhoito
Vuorovaikutus- ja ohjaustaidot -motivoiva haastattelu
-mini-interventio -mielenterveys-, päihde ja peliongelmien seulontakyselyt
-kiusaamisen ehkäisyn interventiomenetelmät
Akuutti kriisi ja kriisipalvelut
-henkinen tuki
-kriisi- ja traumatyön menetelmät
Työnohjaus ja sen merkitys
-dialoginen ja voimavaralähtöinen ohjauskeskustelu
-monialaisuus
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina (Diakle/Collaborate), jolloin opiskelija perehtyy aluksi itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja laatii oppimistehtävän pari-/tiimityönä. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös osallistumista kontaktiopetukseen verkossa (aloitusseminaari, oppimistehtävän ohjaus ja esitysseminaari). Esitysseminaarissa opiskelijaparit/ tiimit esittävät oppimistehtävänsä posteri-tuotoksena.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Moodle. Seminaarien ja oppimistehtävän ohjauksen ajankohdat ilmoitetaan Diaklessa.
Oppimateriaalit
Suoritettava oppimateriaali:
Ahola, T. & Fhurman, B. 2014. Juonia juopoille: lyhytterapeuttinen lähestymistapa päihdeongelmiin. Lyhytterapiainstituutti.
Anja Koski-Jännes & ym. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Haarakangas, K. 2008. Parantava puhe. Dialogisuus ihmissuhteissa, mielenterveystyössä ja psykiatrisessa hoidossa. Helsinki: Magentum.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro Oy.
Hämäläinen K., Kanerva A., Kuhanen C., Schubert C., Seuri T. 2017 Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Soili Koskinen (toim.) 2008. Työnohjaus – mitä, missä, milloin. Turku: Pallosalama Oy (käytä lähdettä tukena reflektoidessasi omaa työskentelyäsi teemaseminaarissa).
Oheismateriaali on nimetty Diaklessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu työelämässä. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op= 26,7 h
Esitietovaatimukset
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
Lisätietoja opiskelijoille
Edellyttää aktiivista läsnäoloa orientaatiossa ja loppuseminaarissa.
Lisätiedot
AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä: hyv/ täydennettävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
06.02.2023 - 19.02.2023
Ajoitus
29.05.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opettaja
- Sinikka Paukkunen
- Tuija Rönkä
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa kuvata ja soveltaa tietoa luottamuksellisen ja tukea antavan yhteistyösuhteen merkityksestä erilaisten asiakkaiden/potilaiden hoidossa
- osaa soveltaa tietojaan lääkehoidosta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan potilaan lääkehoitoa
- osaa jäsentää yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet
- tuntee kriisityön prosessin ja osaa tukea eri-ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjata asianmukaisiin kriisipalveluihin
- tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
- osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi
Sisältö
- päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
- akuutti kriisi ja kriisipalvelut
- kiusaamisen interventiomenetelmät
- vuorovaikutus ja ohjaustaidot
- työnohjaus ja sen merkitys
- lääkehoito
Opetusmenetelmät
Tarkennetut tavoitteet ja sisältökuvaus
Opiskelija
-toimii luottamuksellisessa ja tukea antavassa yhteistyösuhteessa soveltaen psykososiaalisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa huomioiden asiakkaan/potilaan ja työntekijän välisen vuorovaikutussuhteen dynamiikan
-tuntee yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet asiakkaan/potilaan voimavaroja tukeviana menetelminä hoitotyössä.
-tietää alkoholiriippuvuuden lääkkeellisen hoidon
-tuntee kriisin vaiheet ja kriisityön prosessin sekä erilaiset kriisipalvelut
-osa tunnistaa kiusaamisen ja tietää kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen näyttöön perustuvia menetelmiä
-tietää yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjauksen tai työnohjauksellisten keskustelujen merkityksen ammatillisuuden kehittämisessä
Ydinsisällöt:
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset menetelmät
-psykososiaaliset menetelmät
-alkoholiriippuuvuden lääkkeellinen hoito
- peliriippuvuus
-kotikatkaisuhoito
Vuorovaikutus- ja ohjaustaidot -motivoiva haastattelu
-mini-interventio -mielenterveys-, päihde ja peliongelmien seulontakyselyt
-kiusaamisen ehkäisyn interventiomenetelmät
Akuutti kriisi ja kriisipalvelut
-henkinen tuki
-kriisi- ja traumatyön menetelmät
Työnohjaus ja sen merkitys
-dialoginen ja voimavaralähtöinen ohjauskeskustelu
-monialaisuus
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina (Diakle/Collaborate), jolloin opiskelija perehtyy aluksi itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja laatii oppimistehtävän pari-/tiimityönä. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös osallistumista kontaktiopetukseen verkossa (aloitusseminaari, oppimistehtävän ohjaus ja esitysseminaari). Esitysseminaarissa opiskelijaparit/ tiimit esittävät oppimistehtävänsä posteri-tuotoksena.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Moodle. Seminaarien ja oppimistehtävän ohjauksen ajankohdat ilmoitetaan Diaklessa.
Aika ja paikka
Verkkototeutus lukukausittain
24.7.2022
Oppimateriaalit
Suoritettava oppimateriaali:
Ahola, T. & Fhurman, B. 2014. Juonia juopoille: lyhytterapeuttinen lähestymistapa päihdeongelmiin. Lyhytterapiainstituutti.
Anja Koski-Jännes & ym. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Haarakangas, K. 2008. Parantava puhe. Dialogisuus ihmissuhteissa, mielenterveystyössä ja psykiatrisessa hoidossa. Helsinki: Magentum.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro Oy.
Hämäläinen K., Kanerva A., Kuhanen C., Schubert C., Seuri T. 2017 Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Soili Koskinen (toim.) 2008. Työnohjaus – mitä, missä, milloin. Turku: Pallosalama Oy (käytä lähdettä tukena reflektoidessasi omaa työskentelyäsi teemaseminaarissa).
Oheismateriaali on nimetty Diaklessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu työelämässä. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op= 26,7 h
Esitietovaatimukset
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
Lisätietoja opiskelijoille
Edellyttää aktiivista läsnäoloa orientaatiossa ja loppuseminaarissa.
Lisätiedot
AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä: hyv/ täydennettävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty