Kulttuurisensitiivinen asiantuntijuusLaajuus (2 op)
Tunnus: HOE0302A20S
Laajuus
2 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Sisältö
- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö
Esitietovaatimukset
KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.
Lisätiedot
AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
17.02.2025 - 23.03.2025
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Titta Riihimäki
Ryhmät
-
I53shI53sh
-
E53shE53sh
-
F53shF53sh
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Sisältö
- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö
Opetusmenetelmät
Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Oppimateriaalit
Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.
Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.
Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai
Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)
Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3
Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.
Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.
Journal of Transcultural Nursing
Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.
Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.
Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf
McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.
Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0
Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.
Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.
Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa T. Törmälehto. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.
Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa T. Varis. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.
Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.
Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].
Kansainvälisyys
Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.
Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:
Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja luennot (itsenäinen tutustuminen videoihin ja materiaaleihin)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä
Esitietovaatimukset
KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.
Lisätiedot
AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen 1-5
Tehtävät:
1. Kurssin info-tallenne ja orientoiva aineisto Diakle alustalla
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
20.01.2025 - 23.02.2025
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Titta Riihimäki
Ryhmät
-
A53shA53sh
-
A54sh-lhA54sh-lh
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Sisältö
- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö
Opetusmenetelmät
Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Oppimateriaalit
Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.
Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.
Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai
Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)
Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3
Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.
Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.
Journal of Transcultural Nursing
Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.
Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.
Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf
McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.
Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0
Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.
Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.
Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa T. Törmälehto. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.
Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa T. Varis. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.
Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.
Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].
Kansainvälisyys
Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.
Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:
Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja luennot (itsenäinen tutustuminen videoihin ja materiaaleihin)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä
Esitietovaatimukset
KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.
Lisätiedot
AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen 1-5
Tehtävät:
1. Kurssin info-tallenne ja orientoiva aineisto Diakle alustalla
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 15.09.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Susanna Kallakorpi
- Niina Patronen
Ryhmät
-
A52shA52sh
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Sisältö
- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö
Opetusmenetelmät
Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Oppimateriaalit
Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.
Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.
Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai
Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)
Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3
Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.
Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.
Journal of Transcultural Nursing
Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.
Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.
Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf
McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.
Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0
Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.
Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.
Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, T. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.
Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, T. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.
Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.
Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].
Kansainvälisyys
Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.
Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:
Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja luennot (itsenäinen tutustuminen videoihin ja materiaaleihin)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä
Esitietovaatimukset
KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.
Lisätiedot
AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen 1-5
Tehtävät:
1. Kurssin info-tallenne ja orientoiva aineisto Diakle alustalla
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
19.02.2024 - 24.03.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
- Pori
- Oulu
- Pieksämäki
- Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Susanna Kallakorpi
- Niina Patronen
Ryhmät
-
F51shF51sh
-
I51shI51sh
-
E51shE51sh
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Sisältö
- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö
Opetusmenetelmät
Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Oppimateriaalit
Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.
Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.
Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai
Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)
Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3
Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.
Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.
Journal of Transcultural Nursing
Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.
Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.
Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf
McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.
Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0
Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.
Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.
Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, T. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.
Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, T. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.
Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.
Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].
Kansainvälisyys
Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.
Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:
Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä
Esitietovaatimukset
KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.
Lisätiedot
AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen 1-5
Tehtävät:
1. Kurssin info ja orientoiva luentopäivä
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
22.01.2024 - 25.02.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Susanna Kallakorpi
- Niina Patronen
Ryhmät
-
A52sh-lhA52sh-lh
-
A51shA51sh
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Sisältö
- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö
Opetusmenetelmät
Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Oppimateriaalit
Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.
Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.
Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai
Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)
Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3
Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.
Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.
Journal of Transcultural Nursing
Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.
Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.
Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf
McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.
Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0
Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.
Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.
Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, T. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.
Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, T. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.
Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.
Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].
Kansainvälisyys
Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.
Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:
Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä
Esitietovaatimukset
KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.
Lisätiedot
AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen 1-5
Tehtävät:
1. Kurssin info ja orientoiva luentopäivä
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 15.09.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Susanna Kallakorpi
- Sinikka Vuorinen
Ryhmät
-
A50shA50sh
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Sisältö
- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö
Opetusmenetelmät
Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Oppimateriaalit
Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.
Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.
Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai
Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)
Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3
Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.
Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.
Journal of Transcultural Nursing
Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.
Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.
Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf
McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.
Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0
Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.
Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.
Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, T. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.
Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, T. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.
Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.
Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].
Kansainvälisyys
Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.
Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:
Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä
Esitietovaatimukset
KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.
Lisätiedot
AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen 1-5
Tehtävät:
1. Kurssin info ja orientoiva luentopäivä
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
20.02.2023 - 24.03.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Susanna Kallakorpi
- Sinikka Vuorinen
Ryhmät
-
E49shE49sh
-
F49shF49sh
-
I49shI49sh
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Sisältö
- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö
Opetusmenetelmät
Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Oppimateriaalit
Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.
Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.
Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai
Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)
Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3
Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.
Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.
Journal of Transcultural Nursing
Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.
Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.
Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf
McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.
Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0
Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.
Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.
Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, T. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.
Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, T. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.
Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.
Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].
Kansainvälisyys
Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.
Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:
Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä
Esitietovaatimukset
KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.
Lisätiedot
AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen 1-5
Tehtävät:
1. Kurssin info ja orientoiva luentopäivä
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
23.01.2023 - 24.02.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
- Helsinki
- Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Susanna Kallakorpi
- Sinikka Vuorinen
Ryhmät
-
A50sh-lhA50sh-lh
-
A49shA49sh
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Sisältö
- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö
Opetusmenetelmät
Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Oppimateriaalit
Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.
Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.
Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai
Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)
Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3
Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.
Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.
Journal of Transcultural Nursing
Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.
Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.
Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf
McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.
Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0
Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.
Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.
Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, T. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.
Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, T. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.
Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.
Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].
Kansainvälisyys
Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.
Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:
Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä
Esitietovaatimukset
KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.
Lisätiedot
AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen 1-5
Tehtävät:
1. Kurssin info ja orientoiva luentopäivä
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 07.10.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 61
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Susanna Kallakorpi
- Sinikka Vuorinen
Ryhmät
-
A48shA48sh
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Sisältö
- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
• tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
• osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
• osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Oppimateriaalit
Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.
Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.
Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai
Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)
Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3
Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.
Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.
Journal of Transcultural Nursing
Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.
Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.
Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf
McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.
Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0
Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.
Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.
Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, T. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.
Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, T. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.
Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.
Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].
Kansainvälisyys
Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.
Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:
Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä
Esitietovaatimukset
KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.
Lisätietoja opiskelijoille
Tehtävät:
1. Kurssin info ja orientoiva luentopäivä
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa.
Lisätiedot
AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen 1-5
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
28.02.2022 - 01.04.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Susanna Kallakorpi
- Sinikka Vuorinen
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Sisältö
- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
• tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
• osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
• osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Oppimateriaalit
Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY Pro, Helsinki.
Andrews, M. M. & Boyle, J. S. (toim.) 2016. Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.
Botha, E & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai
Brusila, P; Kero, K; Piha, J ; Räsänen, M; Apter, D., Ripatti-Toledo, T & Hippeläinen, M. 2020 Seksuaalilääketiede, sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)
Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. 2018. Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki.
Dinham, A. 2021. Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.
Giger, J N, Appel, S J., (toim.) 2017.Transcultural nursing : assessment and intervention. Mosby, Inc., USA. Sivut: 2-121.
Journal of Transcultural Nursing
Körs, A ; Weisse, W; Willaime, J-P. (toim) 2020. Religious diversity and interreligious dialogue.
Leininger, M. M. & McFarland M. R. 2006. Culture care diversity and universality : a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett cop.
Lyytinen, E. (toim.). 2019. Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisinstituutti, Turku.
McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B. 2018. Leininger's transcultural nursing : concepts, theories, research, & practice. E-kirja
Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen – Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. 2021. Hyväri, S., Sahonen, P. Hovila, H. Diakonia ammattikorkeakoulu. E-julkaisu.
Papadopoulos, I. 2018. Culturally competent compassion : a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.
Purnell L. D. 2013. Transcultural Health Care. A Culturally Competent Approach. F. A. Davis Company, Philadelphia.
Salo-Lee, Liisa: Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, Terhi (toim.) Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja 2010.
Salo-Lee, Liisa: Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, Tapio (toim.): Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA 2005.
Sarivaara, E., Määttä, K. & Uusiautti, S. (toim.) 2013: Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopisto.
Wellman. E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Kirjaksi.net, Jyväskylä
Kansainvälisyys
Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 26,7 h
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja luennot (noin 1 päivä)
Yksilötehtävä
Pienryhmätehtävä
Esitietovaatimukset
KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.
Lisätietoja opiskelijoille
Tehtävät:
1. Kurssin info ja orientoiva luento (5-6t)
2. Pienryhmätehtävä
3. Yksilötehtävä
Lisätiedot
AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/Täydennettävä