Työelämän kanssa tehtävä yhteistyöhanke tai projekti/harjoitteluLaajuus (18 op)
Tunnus: HAR3118A15S
Laajuus
18 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää suunnitelmallisesti erilaisia asiakastyön ja palvelujärjestelmän asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä kehittämismenetelmiä
- osaa arvioida palvelujärjestelmiä sosiaalipalvelujen käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa käyttää asiantuntevasti keskeistä sosiaalialaa ohjaavaa lainsäädäntöä
- osaa analysoida yhteiskunnallisia ja sosiaalieettisiä ongelmakokonaisuuksia
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita työelämän kehittämisessä
- ymmärtää ammatillisen identiteetin rakentumisen jatkuvasti kehittyvänä prosessina
Opiskelijan viimeisen harjoittelun tavoitteena on, että hänen toiminnassaan aktualisoituu koko sosionomikoulutuksessa omaksuttu kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen sekä sosiaalialan empansipatorinen tehtävä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttamiseksi yhteiskunnassa
Opiskelija osaa osallistua myös sosiaalialan ammattieettiseen keskusteluun
Esitietovaatimukset
Opiskelija voi aloittaa HAR3 opinnot ASP0104A15S Työelämäosaaminen ja ASP0205A15S Asiakaslähtöinen kehittäminen opintojen alettua.
Tutkintosääntö:
20§ Opiskelija, joka ei ole suorittanut harjoitteluaan hyväksytysti, ei voi ilman erityisperusteluja aloittaa seuraavaa harjoittelua. Vastaavasti opiskelijalta, joka ei ole suorittanut hyväksytysti edellisen lukukauden opintoja, voidaan evätä oikeus suorittaa seuraavaa harjoittelua.
Ilmoittautumisaika
08.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
18 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Tiina Lintunen
- Mari Kirkanen
- Tarja Tuovinen-Kakko
- Severi Saihomaa
- Sirpa Salmela
- Heini Kapanen
- Hannu Piiroinen
- Anu Hellesuo
- Sandra Hagman
- Jaana Rintala
- Vesa Vainiomäki
- Juha Tapio
- Susanna Tanskanen
- Mika Alavaikko
- Mari Nieminen
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää suunnitelmallisesti erilaisia asiakastyön ja palvelujärjestelmän asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä kehittämismenetelmiä
- osaa arvioida palvelujärjestelmiä sosiaalipalvelujen käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa käyttää asiantuntevasti keskeistä sosiaalialaa ohjaavaa lainsäädäntöä
- osaa analysoida yhteiskunnallisia ja sosiaalieettisiä ongelmakokonaisuuksia
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita työelämän kehittämisessä
- ymmärtää ammatillisen identiteetin rakentumisen jatkuvasti kehittyvänä prosessina
Opiskelijan viimeisen harjoittelun tavoitteena on, että hänen toiminnassaan aktualisoituu koko sosionomikoulutuksessa omaksuttu kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen sekä sosiaalialan empansipatorinen tehtävä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttamiseksi yhteiskunnassa
Opiskelija osaa osallistua myös sosiaalialan ammattieettiseen keskusteluun
Esitietovaatimukset
Opiskelija voi aloittaa HAR3 opinnot ASP0104A15S Työelämäosaaminen ja ASP0205A15S Asiakaslähtöinen kehittäminen opintojen alettua.
Tutkintosääntö:
20§ Opiskelija, joka ei ole suorittanut harjoitteluaan hyväksytysti, ei voi ilman erityisperusteluja aloittaa seuraavaa harjoittelua. Vastaavasti opiskelijalta, joka ei ole suorittanut hyväksytysti edellisen lukukauden opintoja, voidaan evätä oikeus suorittaa seuraavaa harjoittelua.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
18 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Tiina Lintunen
- Tarja Tuovinen-Kakko
- Severi Saihomaa
- Hannu Piiroinen
- Satu Keisala
- Pirkko Kärkkäinen
- Sandra Hagman
- Jaana Rintala
- Vesa Vainiomäki
- Keijo Piirainen
- Susanna Tanskanen
- Seija Utriainen
- Mika Alavaikko
- Taina Kilpeläinen
- Marianne Neuvonen
- Mari Nieminen
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää suunnitelmallisesti erilaisia asiakastyön ja palvelujärjestelmän asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä kehittämismenetelmiä
- osaa arvioida palvelujärjestelmiä sosiaalipalvelujen käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa käyttää asiantuntevasti keskeistä sosiaalialaa ohjaavaa lainsäädäntöä
- osaa analysoida yhteiskunnallisia ja sosiaalieettisiä ongelmakokonaisuuksia
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita työelämän kehittämisessä
- ymmärtää ammatillisen identiteetin rakentumisen jatkuvasti kehittyvänä prosessina
Opiskelijan viimeisen harjoittelun tavoitteena on, että hänen toiminnassaan aktualisoituu koko sosionomikoulutuksessa omaksuttu kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen sekä sosiaalialan empansipatorinen tehtävä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttamiseksi yhteiskunnassa
Opiskelija osaa osallistua myös sosiaalialan ammattieettiseen keskusteluun
Opetusmenetelmät
Opiskelijan viimeisen harjoittelun tavoitteena on, että hänen toiminnassaan aktualisoituu koko sosionomikoulutuksessa omaksuttu kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen sekä sosiaalialan emansipatorinen tehtävä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttamiseksi yhteiskunnassa. Opiskelija osaa osallistua myös sosiaalialan ammattieettiseen keskusteluun.
Harjoittelun keskeisen sisällön muodostaa kehittämistehtävä. Kehittämistehtävän luonteesta tarkemmin HAR3 orientaatiotallenteessa, HAR3 orientaatiossa ja Pop up -kahvitunneilla.
Aika ja paikka
Harjoittelupaikka ja aika tulee hyväksyttää ohjaavalla lehtorilla. Ohjaavat lehtorit ilmoitetaan edellisen lukukauden lopussa ja asiasta informoidaan lukujärjestykseen merkityssä aloitusinfossa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy Diaklesta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelu voidaan suorittaa myös lukukauden ulkopuolella HOPSin mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelun toimintaympäristöinä ovat aikuissosiaalityö, lastensuojelu- ja perhetyö, varhaiskasvatus, mielenterveys- ja päihdetyö, gerontologinen sosiaalityö, vammaistyö, kansainvälisyys-/kehitysmaatyö, monikulttuurisuustyö tai jokin muu hyvin perusteltu työ, joka syventää opiskelijan osaamista. HUOM! Myös kirkollista kelpoisuutta opiskelevat opiskelijat suorittavat HAR3 harjoittelun sosiaalialan toimintaympäristöissä.
Harjoittelun voi suorittaa myös osana esimerkiksi Diakin tai sen yhteistyökumppanin hanketta tai projektia. Opiskelijaa kehotetaan tutustumaan harjoittelupaikkaa etsiessä Diakin hankkeisiin ja yhteistyökumppanuuksiin kampuksen OSKE -torilla tai muita kanavia käyttäen.
Kansainvälisyys
Opiskelija voi suorittaa kansainvälisen vaihdon HAR3 puitteissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
OPS2015 mukaan HAR3 on 18 op eli kokonaistuntimäärä on 480 tuntia.
Tuntimäärään sisältyy Kehittämistehtävä (ks. tarkemmin alla). HAR3 voi toteutua joustavasti eli esimerkiksi yhden viikon aikana voi kertyä enemmän tai vähemmän kuin keskimääräinen 38h.
HAR3 harjoittelussa kehittämistehtävän tekeminen liittyy kehittämispainotteisten tavoitteiden toteutumiseen. Kehittämistehtävän tekemiseen tulee käyttää merkittävä osa harjoittelun tunneista. Katso Kehittämis- ja innovaatiotoiminnan lomake Diaklesta https://diakle.diak.fi/course/view.php?id=647
Sisällön jaksotus
Opiskelija voi aloittaa HAR3 opinnot ASP0104A15S Työelämäosaaminen ja ASP0205A15S Asiakaslähtöinen kehittäminen opintojen alettua.
Tutkintosääntö:
20§ Opiskelija, joka ei ole suorittanut harjoitteluaan hyväksytysti, ei voi ilman erityisperusteluja aloittaa seuraavaa harjoittelua. Vastaavasti opiskelijalta, joka ei ole suorittanut hyväksytysti edellisen lukukauden opintoja, voidaan evätä oikeus suorittaa seuraavaa harjoittelua.
Esitietovaatimukset
Opiskelija voi aloittaa HAR3 opinnot ASP0104A15S Työelämäosaaminen ja ASP0205A15S Asiakaslähtöinen kehittäminen opintojen alettua.
Tutkintosääntö:
20§ Opiskelija, joka ei ole suorittanut harjoitteluaan hyväksytysti, ei voi ilman erityisperusteluja aloittaa seuraavaa harjoittelua. Vastaavasti opiskelijalta, joka ei ole suorittanut hyväksytysti edellisen lukukauden opintoja, voidaan evätä oikeus suorittaa seuraavaa harjoittelua.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija varaa HAR3 paikan itse, mutta paikka täytyy hyväksyttää ohjaavalla opettajalla ennen harjoittelun aloittamista.
Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja-opiskelijoilla HAR3 on pedagoginen harjoittelu. Tämä huomioitava harjoittelupaikan valinnassa.
Opiskelijan tulee tutustua HAR3 orientaatiotallenteeseen ennen harjoittelupaikan sopimista. Tallenne löytyy ScreenStepslive -palvelusta. HAR3 luonne poikkeaa muista harjoitteluista ja informaatiota tästä on saatavilla tallenteesta: https://web.microsoftstream.com/video/c12663fe-c907-45bd-93b8-501ecca9aeee (kopioi osoite selaimen osoiteriville & sivulla klikkaa "Sign in" (oikea yläkulma) - kirjaudu tarvittaessa samoilla tunnuksilla kuin Diakleen).
Aloitusinfoja järjestetään aina lukukauden lopussa ja alussa. Tallenteet löytyvät HAR3 Diaklesta, joka on avoinna opiskelijoille lukukaudesta toiseen https://diakle.diak.fi/course/view.php?id=647
Tässä on myös linkki aikaisemmin pidettyyn aloitusinfoon https://web.microsoftstream.com/video/2b3c636b-0b23-4190-a973-adf55aad655d
HAR3 toteutuu keskitetysti koko Diakissa. Mikäli sinulla on kysyttävää HAR3 liittyen, koordinoivat opettajan vastaavat kysymyksiin HAR3 Diaklessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
SUORITETTU
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 19.12.2022
Opintopistemäärä
18 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Mari Kirkanen
- Tarja Tuovinen-Kakko
- Severi Saihomaa
- Sirpa Salmela
- Hannu Piiroinen
- Satu Keisala
- Pirkko Kärkkäinen
- Jaana Rintala
- Juha Tapio
- Tarja Isomäki
- Eija Pehkonen
- Seija Utriainen
- Mika Alavaikko
- Taina Kilpeläinen
- Mari Nieminen
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää suunnitelmallisesti erilaisia asiakastyön ja palvelujärjestelmän asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä kehittämismenetelmiä
- osaa arvioida palvelujärjestelmiä sosiaalipalvelujen käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa käyttää asiantuntevasti keskeistä sosiaalialaa ohjaavaa lainsäädäntöä
- osaa analysoida yhteiskunnallisia ja sosiaalieettisiä ongelmakokonaisuuksia
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita työelämän kehittämisessä
- ymmärtää ammatillisen identiteetin rakentumisen jatkuvasti kehittyvänä prosessina
Opiskelijan viimeisen harjoittelun tavoitteena on, että hänen toiminnassaan aktualisoituu koko sosionomikoulutuksessa omaksuttu kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen sekä sosiaalialan empansipatorinen tehtävä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttamiseksi yhteiskunnassa
Opiskelija osaa osallistua myös sosiaalialan ammattieettiseen keskusteluun
Opetusmenetelmät
Opiskelijan viimeisen harjoittelun tavoitteena on, että hänen toiminnassaan aktualisoituu koko sosionomikoulutuksessa omaksuttu kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen sekä sosiaalialan emansipatorinen tehtävä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttamiseksi yhteiskunnassa. Opiskelija osaa osallistua myös sosiaalialan ammattieettiseen keskusteluun.
Harjoittelun keskeisen sisällön muodostaa kehittämistehtävä. Kehittämistehtävän luonteesta tarkemmin HAR3 orientaatiotallenteessa, HAR3 orientaatiossa ja Pop up -kahvitunneilla.
Aika ja paikka
Harjoittelupaikka ja aika tulee hyväksyttää ohjaavalla lehtorilla. Ohjaavat lehtorit ilmoitetaan edellisen lukukauden lopussa ja asiasta informoidaan lukujärjestykseen merkityssä aloitusinfossa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy Diaklesta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelu voidaan suorittaa myös lukukauden ulkopuolella HOPSin mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelun toimintaympäristöinä ovat aikuissosiaalityö, lastensuojelu- ja perhetyö, varhaiskasvatus, mielenterveys- ja päihdetyö, gerontologinen sosiaalityö, vammaistyö, kansainvälisyys-/kehitysmaatyö, monikulttuurisuustyö tai jokin muu hyvin perusteltu työ, joka syventää opiskelijan osaamista. HUOM! Myös kirkollista kelpoisuutta opiskelevat opiskelijat suorittavat HAR3 harjoittelun sosiaalialan toimintaympäristöissä.
Harjoittelun voi suorittaa myös osana esimerkiksi Diakin tai sen yhteistyökumppanin hanketta tai projektia. Opiskelijaa kehotetaan tutustumaan harjoittelupaikkaa etsiessä Diakin hankkeisiin ja yhteistyökumppanuuksiin kampuksen OSKE -torilla tai muita kanavia käyttäen.
Kansainvälisyys
Opiskelija voi suorittaa kansainvälisen vaihdon HAR3 puitteissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
OPS2015 mukaan HAR3 on 18 op eli kokonaistuntimäärä on 480 tuntia.
Tuntimäärään sisältyy Kehittämistehtävä (ks. tarkemmin alla). HAR3 voi toteutua joustavasti eli esimerkiksi yhden viikon aikana voi kertyä enemmän tai vähemmän kuin keskimääräinen 38h.
HAR3 harjoittelussa kehittämistehtävän tekeminen liittyy kehittämispainotteisten tavoitteiden toteutumiseen. Kehittämistehtävän tekemiseen tulee käyttää merkittävä osa harjoittelun tunneista. Katso Kehittämis- ja innovaatiotoiminnan lomake Diaklesta https://diakle.diak.fi/course/view.php?id=647
Sisällön jaksotus
Opiskelija voi aloittaa HAR3 opinnot ASP0104A15S Työelämäosaaminen ja ASP0205A15S Asiakaslähtöinen kehittäminen opintojen alettua.
Tutkintosääntö:
20§ Opiskelija, joka ei ole suorittanut harjoitteluaan hyväksytysti, ei voi ilman erityisperusteluja aloittaa seuraavaa harjoittelua. Vastaavasti opiskelijalta, joka ei ole suorittanut hyväksytysti edellisen lukukauden opintoja, voidaan evätä oikeus suorittaa seuraavaa harjoittelua.
Esitietovaatimukset
Opiskelija voi aloittaa HAR3 opinnot ASP0104A15S Työelämäosaaminen ja ASP0205A15S Asiakaslähtöinen kehittäminen opintojen alettua.
Tutkintosääntö:
20§ Opiskelija, joka ei ole suorittanut harjoitteluaan hyväksytysti, ei voi ilman erityisperusteluja aloittaa seuraavaa harjoittelua. Vastaavasti opiskelijalta, joka ei ole suorittanut hyväksytysti edellisen lukukauden opintoja, voidaan evätä oikeus suorittaa seuraavaa harjoittelua.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija varaa HAR3 paikan itse, mutta paikka täytyy hyväksyttää ohjaavalla opettajalla ennen harjoittelun aloittamista.
Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja-opiskelijoilla HAR3 on pedagoginen harjoittelu. Tämä huomioitava harjoittelupaikan valinnassa.
Opiskelijan tulee tutustua HAR3 orientaatiotallenteeseen ennen harjoittelupaikan sopimista. Tallenne löytyy ScreenStepslive -palvelusta. HAR3 luonne poikkeaa muista harjoitteluista ja informaatiota tästä on saatavilla tallenteesta: https://web.microsoftstream.com/video/c12663fe-c907-45bd-93b8-501ecca9aeee (kopioi osoite selaimen osoiteriville & sivulla klikkaa "Sign in" (oikea yläkulma) - kirjaudu tarvittaessa samoilla tunnuksilla kuin Diakleen).
Aloitusinfoja järjestetään aina lukukauden lopussa ja alussa. Tallenteet löytyvät HAR3 Diaklesta, joka on avoinna opiskelijoille lukukaudesta toiseen https://diakle.diak.fi/course/view.php?id=647
Tässä on myös linkki aikaisemmin pidettyyn aloitusinfoon https://web.microsoftstream.com/video/2b3c636b-0b23-4190-a973-adf55aad655d
HAR3 toteutuu keskitetysti koko Diakissa. Mikäli sinulla on kysyttävää HAR3 liittyen, koordinoivat opettajan vastaavat kysymyksiin HAR3 Diaklessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
SUORITETTU
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
03.01.2022 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
18 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Riitta-Liisa Rotinen
- Tarja Tuovinen-Kakko
- Severi Saihomaa
- Lauri Uljas
- Sirpa Ylönen
- Hannu Piiroinen
- Satu Keisala
- Pirkko Kärkkäinen
- Sandra Hagman
- Jaana Rintala
- Juha Tapio
- Tarja Isomäki
- Seija Utriainen
- Eija Pehkonen
- Mika Alavaikko
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
A47sosdA47sosd
-
A47sosnA47sosn
-
E47sosE47sos
-
A47sosA47sos
-
E47sosdE47sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää suunnitelmallisesti erilaisia asiakastyön ja palvelujärjestelmän asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä kehittämismenetelmiä
- osaa arvioida palvelujärjestelmiä sosiaalipalvelujen käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa käyttää asiantuntevasti keskeistä sosiaalialaa ohjaavaa lainsäädäntöä
- osaa analysoida yhteiskunnallisia ja sosiaalieettisiä ongelmakokonaisuuksia
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita työelämän kehittämisessä
- ymmärtää ammatillisen identiteetin rakentumisen jatkuvasti kehittyvänä prosessina
Opiskelijan viimeisen harjoittelun tavoitteena on, että hänen toiminnassaan aktualisoituu koko sosionomikoulutuksessa omaksuttu kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen sekä sosiaalialan empansipatorinen tehtävä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttamiseksi yhteiskunnassa
Opiskelija osaa osallistua myös sosiaalialan ammattieettiseen keskusteluun
Opetusmenetelmät
Opiskelijan viimeisen harjoittelun tavoitteena on, että hänen toiminnassaan aktualisoituu koko sosionomikoulutuksessa omaksuttu kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen sekä sosiaalialan emansipatorinen tehtävä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttamiseksi yhteiskunnassa. Opiskelija osaa osallistua myös sosiaalialan ammattieettiseen keskusteluun.
Harjoittelun keskeisen sisällön muodostaa kehittämistehtävä. Kehittämistehtävän luonteesta tarkemmin HAR3 orientaaiotallenteessa, pop-up ohjauksissa sekä HAR3 orientaatiossa (ks. tarkemmin alla).
Aika ja paikka
toteutuksen vastaava opettaja täyttää
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy Moodleroomsista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
*) Harjoittelu voidaan suorittaa myös lukukauden ulkopuolella HOPSin mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita.
*) HAR3 vaihtoehtoinen suoritus: 16 op harjoittelua + 1 op Harjoitteluohjaajien valmennus -kurssi.
Suorittamisesta ja kunakin lukukautena mukaan mahtuvien opiskelijoiden määrästä tiedotetaan edeltävällä lukukaudella pidettävissä HAR3:n harjoitteluinfoissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelun voi suorittaa osana esimerkiksi Diakin tai sen yhteistyökumppanin hanketta tai projektia. Opiskelijaa kehotetaan tutustumaan harjoittelupaikkaa etsiessä Diakin hankkeisiin ja yhteistyökumppanuuksiin kampuksen OSKE -torilla tai muita kanavia käyttäen.
Kansainvälisyys
Opiskelija voi suorittaa kansainvälisen vaihdon HAR3 puitteissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
HAR3 kokonaistuntimäärä on 480h. Tuntimäärään sisältyy Kehittämistehtävä (ks. tarkemmin alla). HAR3 voi toteutua joustavasti eli esimerkiksi yhden viikon aikana voi kertyä enemmän tai vähemmän kuin keskimääräinen 37h. HAR3 voi jaksottua useamman kuin laskennallisen 13 viikon ajalle. Kuitenkaan tätä nopeammin HAR3 ei voi toteutua.
HAR3 luonteen vuoksi (Kehittämistehtävä, ks. yllä) opiskelijan tulee tehdä työajanseurantaa harjoittelun aikana. Työajanseurannan tarkkuudesta ja käytännöistä opiskelija sopii harjoittelua ohjaavan opettajan kanssa.
Näitä kysymyksiä tarkennetaan MoodleRoomsista löytyvillä lomakkeilla.
Sisällön jaksotus
Opiskelija voi aloittaa HAR3 opinnot ASP0104A15S Työelämäosaaminen ja ASP0205A15S Asiakaslähtöinen kehittäminen opintojen alettua.
Tutkintosääntö:
20§ Opiskelija, joka ei ole suorittanut harjoitteluaan hyväksytysti, ei voi ilman erityisperusteluja aloittaa seuraavaa harjoittelua. Vastaavasti opiskelijalta, joka ei ole suorittanut hyväksytysti edellisen lukukauden opintoja, voidaan evätä oikeus suorittaa seuraavaa harjoittelua.
Esitietovaatimukset
Opiskelija voi aloittaa HAR3 opinnot ASP0104A15S Työelämäosaaminen ja ASP0205A15S Asiakaslähtöinen kehittäminen opintojen alettua.
Tutkintosääntö:
20§ Opiskelija, joka ei ole suorittanut harjoitteluaan hyväksytysti, ei voi ilman erityisperusteluja aloittaa seuraavaa harjoittelua. Vastaavasti opiskelijalta, joka ei ole suorittanut hyväksytysti edellisen lukukauden opintoja, voidaan evätä oikeus suorittaa seuraavaa harjoittelua.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija varaa HAR3 paikan itse.
Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja-opiskelijoilla HAR3 on pedagoginen harjoittelu. Tämä huomioitava harjoittelupaikan valinnassa.
Opiskelijan tulee tutustua HAR3 orientaatiotallenteeseen ennen harjoittelupaikan sopimista. Tallenne löytyy ScreenStepslive -palvelusta. HAR3 luonne poikkeaa muista harjoitteluista ja informaatiota tästä on saatavilla tallenteesta: https://web.microsoftstream.com/video/c12663fe-c907-45bd-93b8-501ecca9aeee (kopioi osoite selaimen osoiteriville & sivulla klikkaa "Sign in" (oikea yläkulma) - kirjaudu tarvittaessa samoilla tunnuksilla kuin Moodleen)
HAR3 toteutuu keskitetysti koko Diakissa. HAR3 koordinoivat opettajat järjestävät ns. pop-up ohjauksia jo ennen harjoittelun alkamista. Opiskelijoiden tarkentavat kysymyksiin vastataan siellä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
SUORITETTU
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
HAR3 ei sisälly harjoitteluraporttia. Ohjaava opettaja seuraa harjoittelun etenemistä ja tavoitteiden totutumista harjoitteluun liittyvien lomakkaiden (ks. MoodeRooms) sekä ohjauskeskustelun avulla.
Opiskelija dokumentoi harjoittelun etenemistä ja sen tavoitteiden toteutumista harjoittelun aikana.