Gerontologisen sosiaalityön menetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: GER0305A20S
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää voimavaroja vahvistavia työskentelytapoja ja gerontologisen sosiaalityön menetelmiä
- tuntee omaishoidon perusteet ja käytännöt
- osaa tukea eri elämänvaiheissa, myös saattohoitovaiheessa olevaa vanhusta ja hänen omaisiaan
- tunnistaa keskeisimmät digitaaliset palvelut sekä älyteknologian mahdollisuudet ja löytää niistä erilaisia sovellutuksia vanhustyöhön
Sisältö
- voimavaralähtöinen työskentely
- gerontologisen sosiaalityön menetelmät
- omaishoito
- saattohoito
- keskeiset vanhustyön digitaaliset palvelut ja älyteknologia
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
31.10.2022 - 09.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Vesa Vainiomäki
- Seija Utriainen
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
-
F50sosF50sos
-
A50sosA50sos
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää voimavaroja vahvistavia työskentelytapoja ja gerontologisen sosiaalityön menetelmiä
- tuntee omaishoidon perusteet ja käytännöt
- osaa tukea eri elämänvaiheissa, myös saattohoitovaiheessa olevaa vanhusta ja hänen omaisiaan
- tunnistaa keskeisimmät digitaaliset palvelut sekä älyteknologian mahdollisuudet ja löytää niistä erilaisia sovellutuksia vanhustyöhön
Sisältö
- voimavaralähtöinen työskentely
- gerontologisen sosiaalityön menetelmät
- omaishoito
- saattohoito
- keskeiset vanhustyön digitaaliset palvelut ja älyteknologia
Opetusmenetelmät
Opintoihin sisältyy pari- tai ryhmätehtävä (menetelmätehtävä), joka toteutetaan työelämässä Tehtävä arvioidaan asteikolla 1-5, hylätty sekä verkkokeskustelu geroteknologiasta, joka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty..
Aika ja paikka
Opinnot toteutetaan verkko-opintoina, joihin sisältyvät verkossa tapahtuvat luennot ja seminaari (Zoom yhteys), verkkokeskustelu sekä itsenäinen opiskelu.
Opinnot saa suoritetuksi, kun on työstänyt tehtävän, osallistunut seminaariin, verkkokeskusteluun ja luentoihin.
Oppimateriaalit
Jansson, Anu. 2012. Psykososiaalinen ryhmätoiminta ikäihmisten yksinäisyyden lievittäjänä. Vanhustyön keskusliitto.
Hohental-Antin, Leonie. 2013. Muistellaan. Luovat menetelmät muistisairaiden tukena. PS-kustannus
Jenni Kulmala (toim.), 2017 Parempi vanhustyö, menetelmiä johtamisen kehittämiseen.
Kilpeläinen, Arja (2016) Teknologiavälitteisyys kyläläisten arjessa : tutkimus ikääntyvien sivukylien teknologiavälitteisyydestä ja sen rajapinnoista maaseutusosiaalityöhön http://lauda.ulapland.fi/handle/10024/62333
Socca Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus
http://www.socca.fi/kehittaminen/ikaihmisten_palvelut_gerometro/ideoita_kehittamiseen/taidelahtoiset_menetelmat
Huhtinen-Hildén, Laura; Puustelli-Pitkänen, Anna; Strandman, Pia; Ala-Nikkola, Elina (2017). Kohti luovaa arkea : kulttuurinen vanhustyö asiakaslähtöisyyden edistäjänä : tutkimusraportti http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-012-0
Tuulevi Aschan & Juhola Jatta (toim.) 2021. Ihmisen huoltokirja. Hyvinvointia taiteesta, kulttuurista ja luonnosta. Xamk Inspiroi 29, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-320-4
Riekkinen-Tuovinen, Sointu. 2018. Sosiokulttuurista vanhustyötä paikantamassa. Tutkimus erilaisissa vanhusten asumisympäristöissä. Väitöskirja.
Leikas, Jaana. 2014. Ikäteknologia, Vanhustyön keskusliitto.
Teknologia Ikäihmisen tukena, ketterän kokeilukulttuurin ytimessä: https://erepo.uef.fi/handle/123456789/18251
Palliatiivinen hoito ja saattohoito https://stm.fi/saattohoito
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija laatii menetelmätehtävän (teoreettinen ulottuvuus) ja toteuttaa sen työelämässä (käytännöllinen ulottuvuus) saaden arvion toiminnasta työelämän asiantuntijalta. Sekä palauttaa tehtävän opettajalle.
Opiskelija valitsee Ikäteknologia kirjasta (Leikas 2014) kaksi artikkelia ja esittää perustellusti oman pohdintansa sisällöstä oppimistehtävänä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Menetelmätehtävä ja seminaari 4 op, Arviointi 1-5, hylätty
Verkkokeskustelu ja luentoihin osallistuminen 1 op, hyväksytty hylätty