Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis- ja innovaatiotoiminta ILaajuus (3 op)

Tunnus: KEH0103A15S

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa muuttuvan työelämän ja osaamisen kehittämiskohteita
- osaa tiedonhankinnan suunnittelua tutkimus- ja kehittämistyötä varten
- osaa käyttää erilaisia tulevaisuuden ennakoimiseen kehitettyjä menetelmiä
- osaa käyttää valitsemaansa tutkimusstrategiaa ja -menetelmää
- osaa reflektoida ja käyttää eri alojen tietoa ja monialaisen yhteistyön ulottuvuuksia

Sisältö

- muuttuvan työelämän haasteet
- tiedonhankintasuunnitelma
- tutkimusmenetelmät (kirjallisuuskatsaus ja tilastolliset menetelmät)
- monialainen tieto

Esitietovaatimukset

Valmius tuottaa Osallistavan ja tutkivan kehittämisen oppaan (Liitteet->, Opinnäytetyön suunnitelman ohje) mukaan laadittu opinnäytetyön suunnitelma.

Oppimateriaalit

Alavaikko, M. (2016). Opinnäytetyön suunnitelman ohje. Teoksessa Gothóni, R., Hyväri, S., Karjalainen, A.-L., Kivirinta, M., Kolkka, M. & Vuokila-Oikkonen, P. (toim.) Osallistavan ja tutkivan kehittämisen opas. (Diak opetus, 2). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://libguides.diak.fi/c.php?g=389856&p=3928705

Johansson, K., Axelin, A., Stolt, M., & Ääri, R. (toim.) (2007). Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen.(Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja A, Tutkimuksia ja raportteja 51). Turku: Turun yliopisto.

Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen, A.-M., Jääskeläinen, P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede (25) 4, 291-301. Saatavilla Hospital Premium Collection, ProQuest

Simpura, J. & Melkas, J. (2013). Tilastot käyttöön! : opas tilastojen maailmaan. Helsinki: Gaudeamus.

Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä (2. korjattu painos). (Turun yliopisto. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja 73). Turku: Turun yliopisto.

Töttö, P. (2012). Paljonko on paljon? : luvuilla argumentoinnista empiirisessä tutkimuksessa. Tampere: Vastapaino.

Lisätiedot

Ensimmäinen varsinaiseen opinnäytetyön toteuttamiseen tähtäävä opintojakso. Jakson aikana liitytään myös opinnäytetyön ohjausryhmiin.

AHOT 12/2018
Opiskelija on soveltanut kirjallisuuskatsausta ja tilastoaineistojen käyttöä ammattialaan kuuluvan ilmiön kuvaamisessa. Opiskelija kuvaa toiminnan ja sen raportoinnin AHOT portfoliossa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

16.01.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Koulutus

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 15

Opettaja
  • Titta Riihimäki

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa muuttuvan työelämän ja osaamisen kehittämiskohteita
- osaa tiedonhankinnan suunnittelua tutkimus- ja kehittämistyötä varten
- osaa käyttää erilaisia tulevaisuuden ennakoimiseen kehitettyjä menetelmiä
- osaa käyttää valitsemaansa tutkimusstrategiaa ja -menetelmää
- osaa reflektoida ja käyttää eri alojen tietoa ja monialaisen yhteistyön ulottuvuuksia

Sisältö

- muuttuvan työelämän haasteet
- tiedonhankintasuunnitelma
- tutkimusmenetelmät (kirjallisuuskatsaus ja tilastolliset menetelmät)
- monialainen tieto

Esitietovaatimukset

Valmius tuottaa Osallistavan ja tutkivan kehittämisen oppaan (Liitteet->, Opinnäytetyön suunnitelman ohje) mukaan laadittu opinnäytetyön suunnitelma.

Lisätiedot

Ensimmäinen varsinaiseen opinnäytetyön toteuttamiseen tähtäävä opintojakso. Jakson aikana liitytään myös opinnäytetyön ohjausryhmiin.

AHOT 12/2018
Opiskelija on soveltanut kirjallisuuskatsausta ja tilastoaineistojen käyttöä ammattialaan kuuluvan ilmiön kuvaamisessa. Opiskelija kuvaa toiminnan ja sen raportoinnin AHOT portfoliossa.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

18.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Koulutus

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 15

Koulutus
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Titta Riihimäki
  • Satu Keisala

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa muuttuvan työelämän ja osaamisen kehittämiskohteita
- osaa tiedonhankinnan suunnittelua tutkimus- ja kehittämistyötä varten
- osaa käyttää erilaisia tulevaisuuden ennakoimiseen kehitettyjä menetelmiä
- osaa käyttää valitsemaansa tutkimusstrategiaa ja -menetelmää
- osaa reflektoida ja käyttää eri alojen tietoa ja monialaisen yhteistyön ulottuvuuksia

Sisältö

- muuttuvan työelämän haasteet
- tiedonhankintasuunnitelma
- tutkimusmenetelmät (kirjallisuuskatsaus ja tilastolliset menetelmät)
- monialainen tieto

Esitietovaatimukset

Valmius tuottaa Osallistavan ja tutkivan kehittämisen oppaan (Liitteet->, Opinnäytetyön suunnitelman ohje) mukaan laadittu opinnäytetyön suunnitelma.

Lisätiedot

Ensimmäinen varsinaiseen opinnäytetyön toteuttamiseen tähtäävä opintojakso. Jakson aikana liitytään myös opinnäytetyön ohjausryhmiin.

AHOT 12/2018
Opiskelija on soveltanut kirjallisuuskatsausta ja tilastoaineistojen käyttöä ammattialaan kuuluvan ilmiön kuvaamisessa. Opiskelija kuvaa toiminnan ja sen raportoinnin AHOT portfoliossa.

Arviointiasteikko

0-5