Kehittämis- ja innovaatiotoiminta ILaajuus (3 op)
Tunnus: KEH0103A15S
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa muuttuvan työelämän ja osaamisen kehittämiskohteita
- osaa tiedonhankinnan suunnittelua tutkimus- ja kehittämistyötä varten
- osaa käyttää erilaisia tulevaisuuden ennakoimiseen kehitettyjä menetelmiä
- osaa käyttää valitsemaansa tutkimusstrategiaa ja -menetelmää
- osaa reflektoida ja käyttää eri alojen tietoa ja monialaisen yhteistyön ulottuvuuksia
Sisältö
- muuttuvan työelämän haasteet
- tiedonhankintasuunnitelma
- tutkimusmenetelmät (kirjallisuuskatsaus ja tilastolliset menetelmät)
- monialainen tieto
Esitietovaatimukset
Valmius tuottaa Osallistavan ja tutkivan kehittämisen oppaan (Liitteet->, Opinnäytetyön suunnitelman ohje) mukaan laadittu opinnäytetyön suunnitelma.
Oppimateriaalit
Alavaikko, M. (2016). Opinnäytetyön suunnitelman ohje. Teoksessa Gothóni, R., Hyväri, S., Karjalainen, A.-L., Kivirinta, M., Kolkka, M. & Vuokila-Oikkonen, P. (toim.) Osallistavan ja tutkivan kehittämisen opas. (Diak opetus, 2). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://libguides.diak.fi/c.php?g=389856&p=3928705
Johansson, K., Axelin, A., Stolt, M., & Ääri, R. (toim.) (2007). Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen.(Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja A, Tutkimuksia ja raportteja 51). Turku: Turun yliopisto.
Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen, A.-M., Jääskeläinen, P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede (25) 4, 291-301. Saatavilla Hospital Premium Collection, ProQuest
Simpura, J. & Melkas, J. (2013). Tilastot käyttöön! : opas tilastojen maailmaan. Helsinki: Gaudeamus.
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä (2. korjattu painos). (Turun yliopisto. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja 73). Turku: Turun yliopisto.
Töttö, P. (2012). Paljonko on paljon? : luvuilla argumentoinnista empiirisessä tutkimuksessa. Tampere: Vastapaino.
Lisätiedot
Ensimmäinen varsinaiseen opinnäytetyön toteuttamiseen tähtäävä opintojakso. Jakson aikana liitytään myös opinnäytetyön ohjausryhmiin.
AHOT 12/2018
Opiskelija on soveltanut kirjallisuuskatsausta ja tilastoaineistojen käyttöä ammattialaan kuuluvan ilmiön kuvaamisessa. Opiskelija kuvaa toiminnan ja sen raportoinnin AHOT portfoliossa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
16.01.2023 - 26.05.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Koulutus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 15
Opettaja
- Titta Riihimäki
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa muuttuvan työelämän ja osaamisen kehittämiskohteita
- osaa tiedonhankinnan suunnittelua tutkimus- ja kehittämistyötä varten
- osaa käyttää erilaisia tulevaisuuden ennakoimiseen kehitettyjä menetelmiä
- osaa käyttää valitsemaansa tutkimusstrategiaa ja -menetelmää
- osaa reflektoida ja käyttää eri alojen tietoa ja monialaisen yhteistyön ulottuvuuksia
Sisältö
- muuttuvan työelämän haasteet
- tiedonhankintasuunnitelma
- tutkimusmenetelmät (kirjallisuuskatsaus ja tilastolliset menetelmät)
- monialainen tieto
Esitietovaatimukset
Valmius tuottaa Osallistavan ja tutkivan kehittämisen oppaan (Liitteet->, Opinnäytetyön suunnitelman ohje) mukaan laadittu opinnäytetyön suunnitelma.
Lisätiedot
Ensimmäinen varsinaiseen opinnäytetyön toteuttamiseen tähtäävä opintojakso. Jakson aikana liitytään myös opinnäytetyön ohjausryhmiin.
AHOT 12/2018
Opiskelija on soveltanut kirjallisuuskatsausta ja tilastoaineistojen käyttöä ammattialaan kuuluvan ilmiön kuvaamisessa. Opiskelija kuvaa toiminnan ja sen raportoinnin AHOT portfoliossa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
18.12.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Koulutus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 15
Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Titta Riihimäki
- Satu Keisala
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa muuttuvan työelämän ja osaamisen kehittämiskohteita
- osaa tiedonhankinnan suunnittelua tutkimus- ja kehittämistyötä varten
- osaa käyttää erilaisia tulevaisuuden ennakoimiseen kehitettyjä menetelmiä
- osaa käyttää valitsemaansa tutkimusstrategiaa ja -menetelmää
- osaa reflektoida ja käyttää eri alojen tietoa ja monialaisen yhteistyön ulottuvuuksia
Sisältö
- muuttuvan työelämän haasteet
- tiedonhankintasuunnitelma
- tutkimusmenetelmät (kirjallisuuskatsaus ja tilastolliset menetelmät)
- monialainen tieto
Esitietovaatimukset
Valmius tuottaa Osallistavan ja tutkivan kehittämisen oppaan (Liitteet->, Opinnäytetyön suunnitelman ohje) mukaan laadittu opinnäytetyön suunnitelma.
Lisätiedot
Ensimmäinen varsinaiseen opinnäytetyön toteuttamiseen tähtäävä opintojakso. Jakson aikana liitytään myös opinnäytetyön ohjausryhmiin.
AHOT 12/2018
Opiskelija on soveltanut kirjallisuuskatsausta ja tilastoaineistojen käyttöä ammattialaan kuuluvan ilmiön kuvaamisessa. Opiskelija kuvaa toiminnan ja sen raportoinnin AHOT portfoliossa.
Arviointiasteikko
0-5