Siirry suoraan sisältöön

Työterveyshuollon terveydenhoitajatyöLaajuus (4 op)

Tunnus: TYÖ0004A15S

Laajuus

4 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
- osaa selittää keskeiset työterveyshuollon prosessit
- osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja -ympäristöjen vaikutuksia terveyteen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia työpaikan, työyhteisön ja yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää keskeiset työperäiset sairaudet, työtapaturmariskit ja työterveyteen vaikuttavat tekijät
- tietää vajaatyökykyisyyden ja uudelleen sijoittamisen periaatteet ja osaa kehittää kuntouttavia työmenetelmiä
- osaa analysoida globalisaation ja kulttuurien vaikutuksia työhön ja työikäisen väestön hyvinvointiin ja toimintakykyyn

Sisältö

- hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet työterveyshoitajan työssä ja työtä ohjaava lainsäädäntö
- työterveys
- työpaikkaselvitys
- työsuojelu ja työturvallisuus
- työlääketieteen keskeiset kysymykset
- vajaatyökykyisyys ja kuntoutusmahdollisuudet
- globalisaatio ja työelämä

Esitietovaatimukset

1-6 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 28.01.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Jaana Tilli
  • Julia Sahramäki
Ryhmät
  • A50th
    A50th

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
- osaa selittää keskeiset työterveyshuollon prosessit
- osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja -ympäristöjen vaikutuksia terveyteen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia työpaikan, työyhteisön ja yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää keskeiset työperäiset sairaudet, työtapaturmariskit ja työterveyteen vaikuttavat tekijät
- tietää vajaatyökykyisyyden ja uudelleen sijoittamisen periaatteet ja osaa kehittää kuntouttavia työmenetelmiä
- osaa analysoida globalisaation ja kulttuurien vaikutuksia työhön ja työikäisen väestön hyvinvointiin ja toimintakykyyn

Sisältö

- hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet työterveyshoitajan työssä ja työtä ohjaava lainsäädäntö
- työterveys
- työpaikkaselvitys
- työsuojelu ja työturvallisuus
- työlääketieteen keskeiset kysymykset
- vajaatyökykyisyys ja kuntoutusmahdollisuudet
- globalisaatio ja työelämä

Opetusmenetelmät

- Luennot (työterveyslääkäri, työterveyshoitaja ja työfysioterapeutti sekä muita työterveyshuollon
verkoston asiantuntijoita)
- Taitopajat liittyen keskeisiin työmenetelmiin (työpaikkaselvitys, toimintasuunnitelma ja
työterveystarkastus)
- Itsenäinen työskentely ( esim. orientaatiotehtävä ennen opetuksen aloitusta)
- Verkkokurssi
- Verkkotentti, jossa käytössä Terveysportin e-materiaalit sekä opetusmateriaalit

Oppimateriaalit

Karhula, A-L. (toim.)(2005) Terveystarkastukset työterveyshuollossa. Helsinki: Työterveyslaitos. Teoksen sisältö löytyy päivitettynä verkkojulkaisuna (2007) Terveysportin Työterveyshuollon tietokannoissa. Luettavissa Terveysportin kautta.

Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J., & Uitti, J. (2019). Altistelähtöinen työterveysseuranta. Helsinki: Duodecim. Luettavissa Terveysportin kautta.

Kela, työterveyshuolto. Luettavissa: http://www.kela.fi/tyoterveyshuolto

Martimo, K-P.; Antti-Poika, M. & Uitti, J. (toim.) (2010 tai 2018). Työstä terveyttä. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim. Luettavissa Terveysportin kautta.

Uitti, J. (toim.) ( 2014) Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Helsinki: Työterveyslaitos, STM. Luettavissa Terveysportin kautta.

Opintojaksoon kuuluvaa lainsäädäntöä:

Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta 44/2006. Luettavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060044

Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383. Luettavissa: https:www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383

Työturvallisuuslaki 23.8.2002/738. Luettavissa: https:www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738

Muu materiaali:

Leino, T.; Rautio, M.; Kanervisto, M.; Tilli, J. & Kaleva, S. (2014) Terveystarkastuskäytännöt suomalaisessa työterveyshuollossa. Helsinki: Työterveyslaitos. Luettavissa: http://urn.fi/URN:978-952-261-464-3

Mannermaa, K., 2022. Työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin käsikirja.Luettavissa verkkojulkaisuna Diak Finnan kautta.

Michelsen, T.; Reijula, K., Ala-Mursula, L. Räsänen, K. & Uitti, J. (toim.) (2018) Työelämän perustietoa. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.

Uitti, J. & Taskinen, H. 2011. Työperäiset sairaudet. Helsinki:Työterveyslaitos. Luettavissa Terveysportin kautta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu työterveyshuollon toimintaympäristössä tapahtuu teoreettisen opetuksen jälkeen. Harjoitteluun lähteminen edellyttää teoreettisessa opetuksessa hankittua osaamista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti lähiopetuksen päättyessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op= 27 työtuntia x 5 = 108 työtuntia

Lähiopetus 2 op
Ryhmätyöskentely 0,5 op
Itsenäinen työskentely 0,5 op
Verkkotentti 1 op

Sisällön jaksotus

1. Orientaatiotehtävän itsenäinen suoritus ennen
lähiopetuksen aloitusta- tehtävä palautettava
ennen lähiopetuksen alkamista
2. Lähiopetus, jossa käydään keskeiset käsitteet ja
ajankohtaiset aiheet moniammatillisen tiimin
opetuksessa- opetukseen on osallistuttava.
Poissaolosta tulee oppimista tukeva
kirjallinen tehtävä, joka perustuu opetuksessa
käsiteltyihin kirjallisiin materiaaleihin.
3. Ryhmässä tehtävät työpaikkaselvitys-,
toimintasuunnitelma- ja työterveystarkastus-
tehtävät taitopajoissa.
4. Verkkotentti

Luennoilla läsnäolovelvoite. Taitopajoissa 100% läsnäolovelvoite.

Esitietovaatimukset

1-6 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan on osallistuttava opetukseen sekä taitopajoihin. Poissaoloista tulee korvaava tehtävä.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi numeerinen HYL/1-5. Arviointi tentin perusteella, mutta opetuksessa osoitetulla aktiivisuudella on arvosanaa nostava vaikutus.
Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen loppuvaiheen osaamistavoitteisiin. Arvioinnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf

Opetukseen on osallistuttava, sillä oppiminen tapahtuu moniammatillisissa keskusteluissa ja yhteisessä pohdinnassa. Jokaisesta poissaolosta luennolta tulee oppimista tukeva korvaava tehtävä.
Työterveyshuollon lainsäädäntöön liittyvä orientaatiotehtävä palautettava ennen lähiopetusta: suoritus
Ryhmätehtävät (työpaikkaselvitys, toimintasuunnitelma ja työterveystarkastus): suoritus
Taitopajat liittyvät ryhmätehtävien sisältöihin: suoritus
Verkkotentti: HYV/1 - 5

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 19.03.2023

Ajoitus

07.08.2023 - 25.08.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Jaana Tilli
  • Julia Sahramäki
Ryhmät
  • A49th
    A49th

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
- osaa selittää keskeiset työterveyshuollon prosessit
- osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja -ympäristöjen vaikutuksia terveyteen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia työpaikan, työyhteisön ja yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää keskeiset työperäiset sairaudet, työtapaturmariskit ja työterveyteen vaikuttavat tekijät
- tietää vajaatyökykyisyyden ja uudelleen sijoittamisen periaatteet ja osaa kehittää kuntouttavia työmenetelmiä
- osaa analysoida globalisaation ja kulttuurien vaikutuksia työhön ja työikäisen väestön hyvinvointiin ja toimintakykyyn

Sisältö

- hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet työterveyshoitajan työssä ja työtä ohjaava lainsäädäntö
- työterveys
- työpaikkaselvitys
- työsuojelu ja työturvallisuus
- työlääketieteen keskeiset kysymykset
- vajaatyökykyisyys ja kuntoutusmahdollisuudet
- globalisaatio ja työelämä

Opetusmenetelmät

- Luennot (työterveyslääkäri, työterveyshoitaja ja
työfysioterapeutti sekä työterveyshuollon verkoston
asiantuntijoita)
- Taitopajat liittyen keskisiin työmenetelmiin
(työpaikkaselvitys, toimintasuunnitelma ja
työterveystarkastus)
- Itsenäinen työskentely ( esim. orientaatiotehtävä
ennen opetuksen aloitusta)
- Verkkokurssit
- Verkkotentti, jossa käytössä e-materiaali Terveysportista.

Oppimateriaalit

Karhula, A-L. (toim.)(2005) Terveystarkastukset työterveyshuollossa. Helsinki: Työterveyslaitos. Teoksen sisältö löytyy päivitettynä verkkojulkaisuna (2007) Terveysportin Työterveyshuollon tietokannoissa. Luettavissa Terveysportin kautta.

Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J., & Uitti, J. (2019). Altistelähtöinen työterveysseuranta. Helsinki: Duodecim. Luettavissa Terveysportin kautta.

Kela, työterveyshuolto. Luettavissa: http://www.kela.fi/tyoterveyshuolto

Martimo, K-P.; Antti-Poika, M. & Uitti, J. (toim.) (2010 tai 2018). Työstä terveyttä. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim. Luettavissa Terveysportin kautta.

Uitti, J. (toim.) ( 2014) Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Helsinki: Työterveyslaitos, STM. Luettavissa Terveysportin kautta.

Opintojaksoon kuuluvaa lainsäädäntöä:
- Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta 44/2006. Luettavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060044
- Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383. Luettavissa: https:www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
-Työturvallisuuslaki 23.8.2002/738. Luettavissa: https:www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738

Muu materiaali:

Leino, T.; Rautio, M.; Kanervisto, M.; Tilli, J. & Kaleva, S. (2014) Terveystarkastuskäytännöt suomalaisessa työterveyshuollossa. Helsinki: Työterveyslaitos. Luettavissa: http://urn.fi/URN:978-952-261-464-3

Michelsen, T.; Reijula, K., Ala-Mursula, L. Räsänen, K. & Uitti, J. (toim.) (2018) Työelämän perustietoa. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.

Uitti, J. & Taskinen, H. 2011. Työperäiset sairaudet. Helsinki:Työterveyslaitos. Luettavissa Terveysportin kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja. Hyväksiluku vain aikaisemmalla terveydenhoitajan tutkinnolla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu työterveyshuollon toimintaympäristössä tapahtuu teoreettisen opetuksen jälkeen. Harjoitteluun lähteminen edellyttää teoreettisessa opetuksessa hankittua osaamista. Valinnaisesti harjoittelu opiskelu- tai avoterveydenhuollossa, kohderyhmänä työikäiset.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti lähiopetuksen päättyessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op= 27 työtuntia x 5 = 135 työtuntia

Lähiopetus 2 op
Ryhmätyöskentely 1 op
Itsenäinen työskentely 1 op
Verkkotentti 1 op

Sisällön jaksotus

1. Orientaatiotehtävän itsenäinen suoritus ennen
lähiopetuksen aloitusta- tehtävä palautettu ennen
lähiopetuksen alkamista
2. Lähiopetus, jossa käydään keskeiset käsitteet ja
ajankohtaiset aiheet moniammatillisen tiimin
opetuksessa- opetukseen on osallistuttava. Poissaoloista korvaava tehtävä.
3. Ryhmässä tehtävät työpaikkaselvitys-,
toimintasuunnitelma- ja työterveystarkastus-tehtävät
taitopajoissa. Osallistuminen 100%.
4. Verkkotentti

Esitietovaatimukset

1-6 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan on osallistuttava opetukseen sekä taitopajoihin.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi numeerinen HYL/1-5. Arviointi tentin perusteella, mutta opetuksessa osoitetulla aktiivisuudella on arvosanaa nostava vaikutus.
Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen loppuvaiheen osaamistavoitteisiin. Arvioinnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf

Opetukseen on osallistuttava. Oppiminen tapahtuu moniammatillisissa keskusteluissa ja yhteisessä pohdinnassa.
Orientaatiotehtävä liittyen työterveyshuollon lainsäädäntöön: suoritus
Ryhmätehtävät (työpaikkaselvitys, toimintasuunnitelma ja työterveystarkastus): suoritus
Taitopajat liittyvät ryhmätehtävien sisältöihin: suoritus
Verkkotentti: HYV/1 - 5

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 26.08.2022

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Jaana Tilli
  • Julia Sahramäki
Ryhmät
  • A47th
    A47th

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
- osaa selittää keskeiset työterveyshuollon prosessit
- osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja -ympäristöjen vaikutuksia terveyteen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia työpaikan, työyhteisön ja yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää keskeiset työperäiset sairaudet, työtapaturmariskit ja työterveyteen vaikuttavat tekijät
- tietää vajaatyökykyisyyden ja uudelleen sijoittamisen periaatteet ja osaa kehittää kuntouttavia työmenetelmiä
- osaa analysoida globalisaation ja kulttuurien vaikutuksia työhön ja työikäisen väestön hyvinvointiin ja toimintakykyyn

Sisältö

- hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet työterveyshoitajan työssä ja työtä ohjaava lainsäädäntö
- työterveys
- työpaikkaselvitys
- työsuojelu ja työturvallisuus
- työlääketieteen keskeiset kysymykset
- vajaatyökykyisyys ja kuntoutusmahdollisuudet
- globalisaatio ja työelämä

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
-opiskelija tuntee työterveyshuoltolain, hyvän työterveyshuoltokäytännön ja työturvallisuuslainsäädännön ja tietää niiden merkityksen työterveyshuollon toteutuksessa
- opiskelija osaa toteuttaa toimintasuunnitelman, työpaikkaselvityksen ja työterveystarkastuksen hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti ja harjaantuu niiden tekemisessä
- opiskelija osaa arvioida työn ja työyhteisön merkitystä työntekijän terveydelle
- opiskelija osaa antaa ohjausta ja neuvontaa terveellisen ja turvallisen työn tekemiseen käyttäen voimavaraistavia ja motivoivia työmenetelmiä
- opiskelija tietää työperäiset sairaudet, jotkakäsittävät ammattitaudit ja osittain työperäiset sairaudet, joiden synnyssä työhön liittyvillä tekijöillä on osuutta (meluvammat, rasitussairaudet, hengitystieallergiat, ihotaudit, asbestisairaudet ja syövät)
- opiskelija osaa havainnoilla yleisimmät fyysiset, psyykkiset, kemialliset altisteet ja työtapaturmariskit
- opiskelija tietää vajaakuntoisen työntekijän kuntoutuspolut ja työhön palaamiseen liittyvät riskit sekä osaa käyttää työhön paluussa tukevia työmenetelmiä
- opiskelija osaa huomioida monikulttuurisuuden ja kansainvälistymisen vaikutusta työssä jaksamiseen ja työyhteisön toimivuuteen
Opintosuorituksen kuvaus
1.itsenäinen opiskelu esim. orientaatiotehtävä ennen opetuksen aloitusta
2.luento-opiskelu, jossa luennoitsijoina työterveyshuollon ammattihenkilöitä ja asiantuntijoita
3.Simulaatioharjoittelu
4.opintokäyntejä työelämään esim. Työterveyslaitos
5.verkkotentti

Oppimateriaalit

Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J., & Uitti, J. (2019). Altistelähtöinen työterveysseuranta. Helsinki: Duodecim. Saatavuus Diakin kirjastoissa sekä e-kirjana.
L 20.1.2006/44 Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta. Saatavilla https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060044
L21.12.2001/1383. Työterveyshuoltolaki.Saatavilla https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
L23.8.2002/738. Työturvallisuuslaki.Saatavilla https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738
Martimo, K. P., Uitti, J., & Antti-Poika, M. (2018). Työstä terveyttä, 4. uudistettu painos. Saatavuus Diakin kirjastoissa sekä e-kirjana.
Uitti, J. (toim.) (2014). Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö: Työterveyslaitos. Saatavuus Diakin kirjastoissa sekä e-kirjana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinto-ohjaajan ja vastuuopettajan kanssa sovitun (ja hopsiin kirjatun) perusteella opiskelijan tai opiskelijaryhmän suoritustapa voi poiketa tästä.Opiskelija täydentää osallistumiseen perustuvaa suoritusta tarvittaessa osoittamalla osaamisen sovituilla suorituksilla.

Esitietovaatimukset

1-6 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

K5-T1

Arviointiasteikko

0-5