Työterveyshuollon terveydenhoitajatyöLaajuus (4 op)
Tunnus: TYÖ0004A15S
Laajuus
4 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
- osaa selittää keskeiset työterveyshuollon prosessit
- osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja -ympäristöjen vaikutuksia terveyteen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia työpaikan, työyhteisön ja yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää keskeiset työperäiset sairaudet, työtapaturmariskit ja työterveyteen vaikuttavat tekijät
- tietää vajaatyökykyisyyden ja uudelleen sijoittamisen periaatteet ja osaa kehittää kuntouttavia työmenetelmiä
- osaa analysoida globalisaation ja kulttuurien vaikutuksia työhön ja työikäisen väestön hyvinvointiin ja toimintakykyyn
Sisältö
- hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet työterveyshoitajan työssä ja työtä ohjaava lainsäädäntö
- työterveys
- työpaikkaselvitys
- työsuojelu ja työturvallisuus
- työlääketieteen keskeiset kysymykset
- vajaatyökykyisyys ja kuntoutusmahdollisuudet
- globalisaatio ja työelämä
Esitietovaatimukset
1-6 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
20.01.2025 - 09.02.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Jaana Tilli
- Julia Sahramäki
Ryhmät
-
A52thA52th
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
- osaa selittää keskeiset työterveyshuollon prosessit
- osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja -ympäristöjen vaikutuksia terveyteen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia työpaikan, työyhteisön ja yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää keskeiset työperäiset sairaudet, työtapaturmariskit ja työterveyteen vaikuttavat tekijät
- tietää vajaatyökykyisyyden ja uudelleen sijoittamisen periaatteet ja osaa kehittää kuntouttavia työmenetelmiä
- osaa analysoida globalisaation ja kulttuurien vaikutuksia työhön ja työikäisen väestön hyvinvointiin ja toimintakykyyn
Sisältö
- hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet työterveyshoitajan työssä ja työtä ohjaava lainsäädäntö
- työterveys
- työpaikkaselvitys
- työsuojelu ja työturvallisuus
- työlääketieteen keskeiset kysymykset
- vajaatyökykyisyys ja kuntoutusmahdollisuudet
- globalisaatio ja työelämä
Opetusmenetelmät
- Luennot (työterveyslääkäri, työterveyshoitaja ja
työfysioterapeutti sekä työterveyshuollon verkoston
asiantuntijoita)
- Taitopajat liittyen keskeisiin työmenetelmiin
(työpaikkaselvitys, toimintasuunnitelma ja
työterveystarkastus (fin, eng), korvahuuhtelu, kuulon mittaminen)
- Itsenäinen työskentely ( esim. orientaatiotehtävä
ennen opetuksen aloitusta)
- Verkkotentti, jossa käytössä e-materiaali
Terveysportista.
Oppimateriaalit
LÄhteet löytyvät e-kirjoina Terveyportista sekä paperisina kirjastosta:
Karhula, A-L. (toim.)(2005) Terveystarkastukset työterveyshuollossa. Helsinki: Työterveyslaitos. Teoksen sisältö löytyy päivitettynä verkkojulkaisuna (2007) Terveysportin Työterveyshuollon tietokannoissa. Luettavissa Terveysportin kautta.
Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J., & Uitti, J. (2019). Altistelähtöinen työterveysseuranta. Helsinki: Duodecim. Luettavissa Terveysportin kautta.
Kela, työterveyshuolto. Luettavissa: http://www.kela.fi/tyoterveyshuolto
Martimo, K-P.; Antti-Poika, M. & Uitti, J. (toim.) (2010 tai 2018). Työstä terveyttä. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim. Luettavissa Terveysportin kautta.
Mannermaa, K.(2022). Työhyvinvoinnin ja työturvallisuuden käsikirja. Painettu kirja sekä e-kirja.
Uitti, J. (toim.) ( 2014) Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Helsinki: Työterveyslaitos, STM. Luettavissa Terveysportin kautta.
Opintojaksoon kuuluvaa lainsäädäntöä:
Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta 44/2006. Luettavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060044
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383. Luettavissa: https:www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
Työturvallisuuslaki 23.8.2002/738. Luettavissa: https:www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738
Muu materiaali:
Leino, T.; Rautio, M.; Kanervisto, M.; Tilli, J. & Kaleva, S. (2014) Terveystarkastuskäytännöt suomalaisessa työterveyshuollossa. Helsinki: Työterveyslaitos. Luettavissa: http://urn.fi/URN:978-952-261-464-3
Mannermaa, K., 2022. Työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin käsikirja. Luettavissa verkkojulkaisuna Diak Finnan kautta.
Michelsen, T.; Reijula, K., Ala-Mursula, L. Räsänen, K. & Uitti, J. (toim.) (2018) Työelämän perustietoa. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.
Uitti, J. & Taskinen, H. 2011. Työperäiset sairaudet. Helsinki:Työterveyslaitos. Luettavissa Terveysportin kautta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu työterveyshuollon toimintaympäristössä tapahtuu teoreettisen opetuksen jälkeen. Harjoitteluun lähteminen edellyttää teoreettisessa opetuksessa hankittua osaamista ja aktiivista läsnäoloa opetuksessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti lähiopetuksen päättyessä. Lähteet e-kirjoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108 työtuntia
Lähiopetus 2 op
Ryhmätyöskentely 0,5 op
Itsenäinen työskentely 0,5 op
Verkkotentti 1 op
Sisällön jaksotus
1. Orientaatiotehtävän itsenäinen suoritus ennen
lähiopetuksen aloitusta- tehtävä palautettava
ennen lähiopetuksen alkamista
2. Lähiopetus, jossa käydään keskeiset käsitteet ja
ajankohtaiset aiheet moniammatillisen tiimin
opetuksessa- opetukseen on osallistuttava.
Poissaolosta tulee oppimista tukeva
kirjallinen tehtävä, joka perustuu opetuksessa
käsiteltyihin kirjallisiin materiaaleihin.
3. Ryhmässä tehtävät työpaikkaselvitys-,
toimintasuunnitelma- ja työterveystarkastus-
tehtävät taitopajoissa.
4. Verkkotentti
Esitietovaatimukset
1-6 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan on osallistuttava opetukseen sekä taitopajoihin. Poissaoloista tulee korvaava tehtävä.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi numeerinen HYL/1-5. Arviointi tentin perusteella, mutta opetuksessa osoitetulla aktiivisuudella on arvosanaa nostava vaikutus.
Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen loppuvaiheen osaamistavoitteisiin. Arvioinnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Opetukseen on osallistuttava, sillä oppiminen tapahtuu moniammatillisissa keskusteluissa ja yhteisessä pohdinnassa. Jokaisesta poissaolosta luennolta tulee oppimista tukeva korvaava tehtävä.
Työterveyshuollon lainsäädäntöön liittyvä orientaatiotehtävä palautettava ennen lähiopetusta: suoritus
Ryhmätehtävät (työpaikkaselvitys, toimintasuunnitelma ja työterveystarkastus): suoritus
Taitopajat liittyvät ryhmätehtävien sisältöihin: suoritus
Verkkotentti: HYV/1 - 5
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 28.01.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Jaana Tilli
- Julia Sahramäki
Ryhmät
-
A50thA50th
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
- osaa selittää keskeiset työterveyshuollon prosessit
- osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja -ympäristöjen vaikutuksia terveyteen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia työpaikan, työyhteisön ja yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää keskeiset työperäiset sairaudet, työtapaturmariskit ja työterveyteen vaikuttavat tekijät
- tietää vajaatyökykyisyyden ja uudelleen sijoittamisen periaatteet ja osaa kehittää kuntouttavia työmenetelmiä
- osaa analysoida globalisaation ja kulttuurien vaikutuksia työhön ja työikäisen väestön hyvinvointiin ja toimintakykyyn
Sisältö
- hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet työterveyshoitajan työssä ja työtä ohjaava lainsäädäntö
- työterveys
- työpaikkaselvitys
- työsuojelu ja työturvallisuus
- työlääketieteen keskeiset kysymykset
- vajaatyökykyisyys ja kuntoutusmahdollisuudet
- globalisaatio ja työelämä
Opetusmenetelmät
- Luennot (työterveyslääkäri, työterveyshoitaja ja työfysioterapeutti sekä muita työterveyshuollon
verkoston asiantuntijoita)
- Taitopajat liittyen keskeisiin työmenetelmiin (työpaikkaselvitys, toimintasuunnitelma ja
työterveystarkastus)
- Itsenäinen työskentely ( esim. orientaatiotehtävä ennen opetuksen aloitusta)
- Verkkokurssi
- Verkkotentti, jossa käytössä Terveysportin e-materiaalit sekä opetusmateriaalit
Oppimateriaalit
Karhula, A-L. (toim.)(2005) Terveystarkastukset työterveyshuollossa. Helsinki: Työterveyslaitos. Teoksen sisältö löytyy päivitettynä verkkojulkaisuna (2007) Terveysportin Työterveyshuollon tietokannoissa. Luettavissa Terveysportin kautta.
Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J., & Uitti, J. (2019). Altistelähtöinen työterveysseuranta. Helsinki: Duodecim. Luettavissa Terveysportin kautta.
Kela, työterveyshuolto. Luettavissa: http://www.kela.fi/tyoterveyshuolto
Martimo, K-P.; Antti-Poika, M. & Uitti, J. (toim.) (2010 tai 2018). Työstä terveyttä. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim. Luettavissa Terveysportin kautta.
Uitti, J. (toim.) ( 2014) Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Helsinki: Työterveyslaitos, STM. Luettavissa Terveysportin kautta.
Opintojaksoon kuuluvaa lainsäädäntöä:
Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta 44/2006. Luettavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060044
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383. Luettavissa: https:www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
Työturvallisuuslaki 23.8.2002/738. Luettavissa: https:www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738
Muu materiaali:
Leino, T.; Rautio, M.; Kanervisto, M.; Tilli, J. & Kaleva, S. (2014) Terveystarkastuskäytännöt suomalaisessa työterveyshuollossa. Helsinki: Työterveyslaitos. Luettavissa: http://urn.fi/URN:978-952-261-464-3
Mannermaa, K., 2022. Työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin käsikirja.Luettavissa verkkojulkaisuna Diak Finnan kautta.
Michelsen, T.; Reijula, K., Ala-Mursula, L. Räsänen, K. & Uitti, J. (toim.) (2018) Työelämän perustietoa. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.
Uitti, J. & Taskinen, H. 2011. Työperäiset sairaudet. Helsinki:Työterveyslaitos. Luettavissa Terveysportin kautta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu työterveyshuollon toimintaympäristössä tapahtuu teoreettisen opetuksen jälkeen. Harjoitteluun lähteminen edellyttää teoreettisessa opetuksessa hankittua osaamista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti lähiopetuksen päättyessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op= 27 työtuntia x 5 = 108 työtuntia
Lähiopetus 2 op
Ryhmätyöskentely 0,5 op
Itsenäinen työskentely 0,5 op
Verkkotentti 1 op
Sisällön jaksotus
1. Orientaatiotehtävän itsenäinen suoritus ennen
lähiopetuksen aloitusta- tehtävä palautettava
ennen lähiopetuksen alkamista
2. Lähiopetus, jossa käydään keskeiset käsitteet ja
ajankohtaiset aiheet moniammatillisen tiimin
opetuksessa- opetukseen on osallistuttava.
Poissaolosta tulee oppimista tukeva
kirjallinen tehtävä, joka perustuu opetuksessa
käsiteltyihin kirjallisiin materiaaleihin.
3. Ryhmässä tehtävät työpaikkaselvitys-,
toimintasuunnitelma- ja työterveystarkastus-
tehtävät taitopajoissa.
4. Verkkotentti
Luennoilla läsnäolovelvoite. Taitopajoissa 100% läsnäolovelvoite.
Esitietovaatimukset
1-6 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan on osallistuttava opetukseen sekä taitopajoihin. Poissaoloista tulee korvaava tehtävä.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi numeerinen HYL/1-5. Arviointi tentin perusteella, mutta opetuksessa osoitetulla aktiivisuudella on arvosanaa nostava vaikutus.
Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen loppuvaiheen osaamistavoitteisiin. Arvioinnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Opetukseen on osallistuttava, sillä oppiminen tapahtuu moniammatillisissa keskusteluissa ja yhteisessä pohdinnassa. Jokaisesta poissaolosta luennolta tulee oppimista tukeva korvaava tehtävä.
Työterveyshuollon lainsäädäntöön liittyvä orientaatiotehtävä palautettava ennen lähiopetusta: suoritus
Ryhmätehtävät (työpaikkaselvitys, toimintasuunnitelma ja työterveystarkastus): suoritus
Taitopajat liittyvät ryhmätehtävien sisältöihin: suoritus
Verkkotentti: HYV/1 - 5
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
07.08.2023 - 25.08.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Jaana Tilli
- Julia Sahramäki
Ryhmät
-
A49thA49th
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
- osaa selittää keskeiset työterveyshuollon prosessit
- osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja -ympäristöjen vaikutuksia terveyteen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia työpaikan, työyhteisön ja yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää keskeiset työperäiset sairaudet, työtapaturmariskit ja työterveyteen vaikuttavat tekijät
- tietää vajaatyökykyisyyden ja uudelleen sijoittamisen periaatteet ja osaa kehittää kuntouttavia työmenetelmiä
- osaa analysoida globalisaation ja kulttuurien vaikutuksia työhön ja työikäisen väestön hyvinvointiin ja toimintakykyyn
Sisältö
- hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet työterveyshoitajan työssä ja työtä ohjaava lainsäädäntö
- työterveys
- työpaikkaselvitys
- työsuojelu ja työturvallisuus
- työlääketieteen keskeiset kysymykset
- vajaatyökykyisyys ja kuntoutusmahdollisuudet
- globalisaatio ja työelämä
Opetusmenetelmät
- Luennot (työterveyslääkäri, työterveyshoitaja ja
työfysioterapeutti sekä työterveyshuollon verkoston
asiantuntijoita)
- Taitopajat liittyen keskisiin työmenetelmiin
(työpaikkaselvitys, toimintasuunnitelma ja
työterveystarkastus)
- Itsenäinen työskentely ( esim. orientaatiotehtävä
ennen opetuksen aloitusta)
- Verkkokurssit
- Verkkotentti, jossa käytössä e-materiaali Terveysportista.
Oppimateriaalit
Karhula, A-L. (toim.)(2005) Terveystarkastukset työterveyshuollossa. Helsinki: Työterveyslaitos. Teoksen sisältö löytyy päivitettynä verkkojulkaisuna (2007) Terveysportin Työterveyshuollon tietokannoissa. Luettavissa Terveysportin kautta.
Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J., & Uitti, J. (2019). Altistelähtöinen työterveysseuranta. Helsinki: Duodecim. Luettavissa Terveysportin kautta.
Kela, työterveyshuolto. Luettavissa: http://www.kela.fi/tyoterveyshuolto
Martimo, K-P.; Antti-Poika, M. & Uitti, J. (toim.) (2010 tai 2018). Työstä terveyttä. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim. Luettavissa Terveysportin kautta.
Uitti, J. (toim.) ( 2014) Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Helsinki: Työterveyslaitos, STM. Luettavissa Terveysportin kautta.
Opintojaksoon kuuluvaa lainsäädäntöä:
- Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta 44/2006. Luettavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060044
- Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383. Luettavissa: https:www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
-Työturvallisuuslaki 23.8.2002/738. Luettavissa: https:www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738
Muu materiaali:
Leino, T.; Rautio, M.; Kanervisto, M.; Tilli, J. & Kaleva, S. (2014) Terveystarkastuskäytännöt suomalaisessa työterveyshuollossa. Helsinki: Työterveyslaitos. Luettavissa: http://urn.fi/URN:978-952-261-464-3
Michelsen, T.; Reijula, K., Ala-Mursula, L. Räsänen, K. & Uitti, J. (toim.) (2018) Työelämän perustietoa. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.
Uitti, J. & Taskinen, H. 2011. Työperäiset sairaudet. Helsinki:Työterveyslaitos. Luettavissa Terveysportin kautta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja. Hyväksiluku vain aikaisemmalla terveydenhoitajan tutkinnolla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu työterveyshuollon toimintaympäristössä tapahtuu teoreettisen opetuksen jälkeen. Harjoitteluun lähteminen edellyttää teoreettisessa opetuksessa hankittua osaamista. Valinnaisesti harjoittelu opiskelu- tai avoterveydenhuollossa, kohderyhmänä työikäiset.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti lähiopetuksen päättyessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op= 27 työtuntia x 5 = 135 työtuntia
Lähiopetus 2 op
Ryhmätyöskentely 1 op
Itsenäinen työskentely 1 op
Verkkotentti 1 op
Sisällön jaksotus
1. Orientaatiotehtävän itsenäinen suoritus ennen
lähiopetuksen aloitusta- tehtävä palautettu ennen
lähiopetuksen alkamista
2. Lähiopetus, jossa käydään keskeiset käsitteet ja
ajankohtaiset aiheet moniammatillisen tiimin
opetuksessa- opetukseen on osallistuttava. Poissaoloista korvaava tehtävä.
3. Ryhmässä tehtävät työpaikkaselvitys-,
toimintasuunnitelma- ja työterveystarkastus-tehtävät
taitopajoissa. Osallistuminen 100%.
4. Verkkotentti
Esitietovaatimukset
1-6 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan on osallistuttava opetukseen sekä taitopajoihin.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi numeerinen HYL/1-5. Arviointi tentin perusteella, mutta opetuksessa osoitetulla aktiivisuudella on arvosanaa nostava vaikutus.
Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen loppuvaiheen osaamistavoitteisiin. Arvioinnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Opetukseen on osallistuttava. Oppiminen tapahtuu moniammatillisissa keskusteluissa ja yhteisessä pohdinnassa.
Orientaatiotehtävä liittyen työterveyshuollon lainsäädäntöön: suoritus
Ryhmätehtävät (työpaikkaselvitys, toimintasuunnitelma ja työterveystarkastus): suoritus
Taitopajat liittyvät ryhmätehtävien sisältöihin: suoritus
Verkkotentti: HYV/1 - 5
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 26.08.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Jaana Tilli
- Julia Sahramäki
Ryhmät
-
A47thA47th
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
- osaa selittää keskeiset työterveyshuollon prosessit
- osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja -ympäristöjen vaikutuksia terveyteen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia työpaikan, työyhteisön ja yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää keskeiset työperäiset sairaudet, työtapaturmariskit ja työterveyteen vaikuttavat tekijät
- tietää vajaatyökykyisyyden ja uudelleen sijoittamisen periaatteet ja osaa kehittää kuntouttavia työmenetelmiä
- osaa analysoida globalisaation ja kulttuurien vaikutuksia työhön ja työikäisen väestön hyvinvointiin ja toimintakykyyn
Sisältö
- hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet työterveyshoitajan työssä ja työtä ohjaava lainsäädäntö
- työterveys
- työpaikkaselvitys
- työsuojelu ja työturvallisuus
- työlääketieteen keskeiset kysymykset
- vajaatyökykyisyys ja kuntoutusmahdollisuudet
- globalisaatio ja työelämä
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
-opiskelija tuntee työterveyshuoltolain, hyvän työterveyshuoltokäytännön ja työturvallisuuslainsäädännön ja tietää niiden merkityksen työterveyshuollon toteutuksessa
- opiskelija osaa toteuttaa toimintasuunnitelman, työpaikkaselvityksen ja työterveystarkastuksen hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti ja harjaantuu niiden tekemisessä
- opiskelija osaa arvioida työn ja työyhteisön merkitystä työntekijän terveydelle
- opiskelija osaa antaa ohjausta ja neuvontaa terveellisen ja turvallisen työn tekemiseen käyttäen voimavaraistavia ja motivoivia työmenetelmiä
- opiskelija tietää työperäiset sairaudet, jotkakäsittävät ammattitaudit ja osittain työperäiset sairaudet, joiden synnyssä työhön liittyvillä tekijöillä on osuutta (meluvammat, rasitussairaudet, hengitystieallergiat, ihotaudit, asbestisairaudet ja syövät)
- opiskelija osaa havainnoilla yleisimmät fyysiset, psyykkiset, kemialliset altisteet ja työtapaturmariskit
- opiskelija tietää vajaakuntoisen työntekijän kuntoutuspolut ja työhön palaamiseen liittyvät riskit sekä osaa käyttää työhön paluussa tukevia työmenetelmiä
- opiskelija osaa huomioida monikulttuurisuuden ja kansainvälistymisen vaikutusta työssä jaksamiseen ja työyhteisön toimivuuteen
Opintosuorituksen kuvaus
1.itsenäinen opiskelu esim. orientaatiotehtävä ennen opetuksen aloitusta
2.luento-opiskelu, jossa luennoitsijoina työterveyshuollon ammattihenkilöitä ja asiantuntijoita
3.Simulaatioharjoittelu
4.opintokäyntejä työelämään esim. Työterveyslaitos
5.verkkotentti
Oppimateriaalit
Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J., & Uitti, J. (2019). Altistelähtöinen työterveysseuranta. Helsinki: Duodecim. Saatavuus Diakin kirjastoissa sekä e-kirjana.
L 20.1.2006/44 Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta. Saatavilla https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060044
L21.12.2001/1383. Työterveyshuoltolaki.Saatavilla https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383
L23.8.2002/738. Työturvallisuuslaki.Saatavilla https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738
Martimo, K. P., Uitti, J., & Antti-Poika, M. (2018). Työstä terveyttä, 4. uudistettu painos. Saatavuus Diakin kirjastoissa sekä e-kirjana.
Uitti, J. (toim.) (2014). Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö: Työterveyslaitos. Saatavuus Diakin kirjastoissa sekä e-kirjana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinto-ohjaajan ja vastuuopettajan kanssa sovitun (ja hopsiin kirjatun) perusteella opiskelijan tai opiskelijaryhmän suoritustapa voi poiketa tästä.Opiskelija täydentää osallistumiseen perustuvaa suoritusta tarvittaessa osoittamalla osaamisen sovituilla suorituksilla.
Esitietovaatimukset
1-6 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
K5-T1
Arviointiasteikko
0-5