Erityisen tuen tarpeessa olevien terveyden edistäminenLaajuus (2 op)
Tunnus: ERI0002A20S
Laajuus
2 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää eri ikäisten erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
- osaa arvioida terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä, palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa analysoida vähemmistöjen moninaisuutta ja merkitystä voimavarojen ja erityisen tuen tarpeen näkökulmista
- tuntee asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- ymmärtää arkitiedon ja kulttuurin vaikutuksia yksilöiden ja väestön terveyteen, toimintakykyyn ja syrjäytymiseen
- osaa etsiä ja tukea erityisen tuen tarpeissa ja syrjäytymisen vaarassa olevia asiakkaita, perheitä ja yhteisöjä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta ja vahvistaa kokemusasiantuntijuutta
- tuntee sosiaali- ja diakoniatyön perustan ja työmuotoja
- ymmärtää oman elämänhistoriansa ja –kokemuksiensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseensä
- osaa valita ja soveltaa kommunikointimenetelmiään asiakkaan tarpeiden mukaan
Sisältö
- salutogeeninen terveyden edistäminen ja koherenssin tunne
- hyvinvointitieto, kokemus- ja arkitieto
- köyhyys ja syrjäytyminen
- terveys, sosiaalityö ja diakonia
- osallisuus, voimavarat ja kumppanuus
- vähemmistöt, moninaisuus ja tasa-arvo
- selkopuhe, selkokieli, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
10.02.2025 - 23.02.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Jaana Tilli
- Hanna Hovila
Ryhmät
-
A52thA52th
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää eri ikäisten erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
- osaa arvioida terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä, palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa analysoida vähemmistöjen moninaisuutta ja merkitystä voimavarojen ja erityisen tuen tarpeen näkökulmista
- tuntee asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- ymmärtää arkitiedon ja kulttuurin vaikutuksia yksilöiden ja väestön terveyteen, toimintakykyyn ja syrjäytymiseen
- osaa etsiä ja tukea erityisen tuen tarpeissa ja syrjäytymisen vaarassa olevia asiakkaita, perheitä ja yhteisöjä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta ja vahvistaa kokemusasiantuntijuutta
- tuntee sosiaali- ja diakoniatyön perustan ja työmuotoja
- ymmärtää oman elämänhistoriansa ja –kokemuksiensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseensä
- osaa valita ja soveltaa kommunikointimenetelmiään asiakkaan tarpeiden mukaan
Sisältö
- salutogeeninen terveyden edistäminen ja koherenssin tunne
- hyvinvointitieto, kokemus- ja arkitieto
- köyhyys ja syrjäytyminen
- terveys, sosiaalityö ja diakonia
- osallisuus, voimavarat ja kumppanuus
- vähemmistöt, moninaisuus ja tasa-arvo
- selkopuhe, selkokieli, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät
Opetusmenetelmät
Käytössä Flipped learning- metodi, jolloin opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ennen luentoa.
Seminaarityöskentely yhdessä työelämän kanssa.
Itsenäistä opiskelua, pohdintaa ja työskentelyä valitun asiakasryhmän parissa.
Ryhmätehtävän työelämän palveluntarjoajaan tutustuminen ja siitä esitys ryhmälle
Poissaolokorvaus opetuksesta suoritetaan erillisellä tehtävällä.
Oppimateriaalit
Henttonen, E., & Alhanen, K. (2023). Maahanmuuttodialogit : Moniäänistä keskustelua maahanmuuton arjesta ja politiikasta. Sisäministeriön julkaisuja 2023:9. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-951-6
THL,2023. Väestön terveys- ja hyvinvointikatsaus 2023. Työpaperi: 2023_14. Luettavissa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-072-9
Kainulainen ym. 2023. What happiness in the Finnish backyard looks like. Teoksessa In the Backyard of Finnish Happiness s.199-208 https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-426-8
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinto-ohjaajan kanssa sovitusti mahdollisuus suorittaa itsenäisesti 2 op laajuinen verkkotentti, jossa useita lähteitä, sivumäärä max. 250 sivua sekä kotimaista että vieraskielisiä lähteitä. Verrkkotentissä 2 kysymystä, joihin molemmissa vastauksissa minimi sanamäärä 500 sanaa. Suoritus tehtävä ennen HAR10 ahoitointia.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään vahvaa yhteistyötä työelämän kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2op = 54 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
1. Lähiopetus
2, seminaarit
3. Osallistumista luennoille. Poissaolosta palautetaan korvaava tehtävä.
4.Verkkokurssien todistusten palautusta ( jos verkkokursseja).
3. yksilöllinen työskentely
4. yhteistyö työelämän kanssa esim. vierailut työelämässä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson osaamistavoitteet ovat, että opiskelija
- osaa kehittää eri ikäisten erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
- osaa arvioida terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä, palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa analysoida vähemmistöjen moninaisuutta ja merkitystä voimavarojen ja erityisen tuen tarpeen näkökulmista
- tuntee asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- ymmärtää vertaistuen merkityksen hyvinvoinnin ja osallisuuden vahvistamisessa
- ymmärtää arkitiedon ja kulttuurin vaikutuksia yksilöiden ja väestön terveyteen, toimintakykyyn ja syrjäytymiseen
- osaa etsiä ja tukea erityisen tuen tarpeissa ja syrjäytymisen vaarassa olevia asiakkaita, perheitä ja yhteisöjä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta ja vahvistaa kokemusasiantuntijuutta
- tuntee sosiaali- ja diakoniatyön perustan ja työmuotoja
- ymmärtää oman elämänhistoriansa ja –kokemuksiensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseensä
- osaa valita ja soveltaa kommunikointimenetelmiään asiakkaan tarpeiden mukaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää:
-Osallistumista luennoille ja seminaareihin. Poissaolosta palautetaan korvaava tehtävä.
- Verkkokurssien todistusten palautusta.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
19.02.2024 - 27.04.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Jaana Tilli
- Julia Sahramäki
- Hanna Hovila
Ryhmät
-
A50thA50th
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää eri ikäisten erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
- osaa arvioida terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä, palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa analysoida vähemmistöjen moninaisuutta ja merkitystä voimavarojen ja erityisen tuen tarpeen näkökulmista
- tuntee asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- ymmärtää arkitiedon ja kulttuurin vaikutuksia yksilöiden ja väestön terveyteen, toimintakykyyn ja syrjäytymiseen
- osaa etsiä ja tukea erityisen tuen tarpeissa ja syrjäytymisen vaarassa olevia asiakkaita, perheitä ja yhteisöjä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta ja vahvistaa kokemusasiantuntijuutta
- tuntee sosiaali- ja diakoniatyön perustan ja työmuotoja
- ymmärtää oman elämänhistoriansa ja –kokemuksiensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseensä
- osaa valita ja soveltaa kommunikointimenetelmiään asiakkaan tarpeiden mukaan
Sisältö
- salutogeeninen terveyden edistäminen ja koherenssin tunne
- hyvinvointitieto, kokemus- ja arkitieto
- köyhyys ja syrjäytyminen
- terveys, sosiaalityö ja diakonia
- osallisuus, voimavarat ja kumppanuus
- vähemmistöt, moninaisuus ja tasa-arvo
- selkopuhe, selkokieli, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät
Opetusmenetelmät
Itsenäistä opiskelua, pohdintaa ja työskentelyä valitun asiakasryhmän parissa. Seminaarityöskentelyä yhdessä opiskelijaryhmän ja työelämän kanssa. Poissaolokorvaus opetuksesta suoritetaan erillisellä tehtävällä.
K24 opintojaksossa osallistutaan kansainväliseen COIL-toteutukseen Teamsin välityksellä ja työskentelykieli on englanti. Coil (Collaborative Online International Learning) on kansainvälisten opiskelijaryhmien yhteistyöskentelyä tiettyjen aiheiden parissa.
Opintojaksolla tehdään vahvaa yhteistyötä työelämän kanssa.
1. Lähiopetus
2, seminaarit
3. Osallistumista luennoille. Poissaolosta palautetaan korvaava tehtävä.
4.Verkkokurssien todistusten palautusta ( jos verkkokursseja).
3. yksilöllinen työskentely
Oppimateriaalit
Henttonen, E. & Alhanen, K. (2023) Maahanmuuttodialogit : Moniäänistä keskustelua maahanmuuton arjesta ja politiikasta. Sisäministeriön julkaisuja 2023:9. Luettavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-951-6
Kestilä, L., Karvonen, S., Jauhiainen, S. & Mikkola, H.(toim) Väestön terveys- ja hyvinvointikatsaus 2023: tavoitteena sosiaalisesti kestävä Suomi. Luettavissa:https://diakle.diak.fi/pluginfile.php/436458/mod_resource/content/0/V%C3%A4est%C3%B6n%20terveys-%20ja%20hyvinvointikatsaus%202023.pdf
Zitting, J., Wiens, V., & Kainulainen, S. (2020). Huono-osaisuus rasittaa kuntien taloutta. Luettavissa:https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061042650
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinto-ohjaajan kanssa sovitusti mahdollisuus suorittaa itsenäisesti 2 op laajuinen verkkotentti, jossa useita lähteitä, sivumäärä max. 250 sivua sekä kotimaista että vieraskielisiä lähteitä. Suoritus tehtävä ennen HAR10 ahoitointia.
Kansainvälisyys
COIL-toteutus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 2x 27= 54 työtuntia
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää:
-Osallistumista luennoille ja seminaareihin. Poissaolosta palautetaan korvaava tehtävä.
- Verkkokurssien todistusten palautusta.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
18.09.2023 - 29.09.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Jaana Tilli
- Hanna Hovila
Ryhmät
-
A49thA49th
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää eri ikäisten erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
- osaa arvioida terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä, palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa analysoida vähemmistöjen moninaisuutta ja merkitystä voimavarojen ja erityisen tuen tarpeen näkökulmista
- tuntee asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- ymmärtää arkitiedon ja kulttuurin vaikutuksia yksilöiden ja väestön terveyteen, toimintakykyyn ja syrjäytymiseen
- osaa etsiä ja tukea erityisen tuen tarpeissa ja syrjäytymisen vaarassa olevia asiakkaita, perheitä ja yhteisöjä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta ja vahvistaa kokemusasiantuntijuutta
- tuntee sosiaali- ja diakoniatyön perustan ja työmuotoja
- ymmärtää oman elämänhistoriansa ja –kokemuksiensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseensä
- osaa valita ja soveltaa kommunikointimenetelmiään asiakkaan tarpeiden mukaan
Sisältö
- salutogeeninen terveyden edistäminen ja koherenssin tunne
- hyvinvointitieto, kokemus- ja arkitieto
- köyhyys ja syrjäytyminen
- terveys, sosiaalityö ja diakonia
- osallisuus, voimavarat ja kumppanuus
- vähemmistöt, moninaisuus ja tasa-arvo
- selkopuhe, selkokieli, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Seminaarityöskentely
Oppimateriaalit
THL,2023. Väestön terveys- ja hyvinvointikatsaus 2023. Työpaperi: 2023_14. Luettavissa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-072-9
Muu ajankohtainen opetuksessa annettava lähdemateriaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op= 54 työtuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Opetuksesta ja seminaarityöskentelystä poissaolosta tulee erillinen tehtävä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistumisen
Arviointiasteikko
0-5