ERIPK24HKI Erityisen tuen tarpeessa olevien terveyden edistäminen (2op)
Toteutuksen tunnus: ERI0002A20S-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.10.2023 - 29.10.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.02.2024 - 27.04.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 333
- Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Toteutukselle ERIPK24HKI Erityisen tuen tarpeessa olevien terveyden edistäminen ERI0002A20S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää eri ikäisten erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
- osaa arvioida terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä, palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa analysoida vähemmistöjen moninaisuutta ja merkitystä voimavarojen ja erityisen tuen tarpeen näkökulmista
- tuntee asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- ymmärtää arkitiedon ja kulttuurin vaikutuksia yksilöiden ja väestön terveyteen, toimintakykyyn ja syrjäytymiseen
- osaa etsiä ja tukea erityisen tuen tarpeissa ja syrjäytymisen vaarassa olevia asiakkaita, perheitä ja yhteisöjä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta ja vahvistaa kokemusasiantuntijuutta
- tuntee sosiaali- ja diakoniatyön perustan ja työmuotoja
- ymmärtää oman elämänhistoriansa ja –kokemuksiensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseensä
- osaa valita ja soveltaa kommunikointimenetelmiään asiakkaan tarpeiden mukaan
Sisältö
- salutogeeninen terveyden edistäminen ja koherenssin tunne
- hyvinvointitieto, kokemus- ja arkitieto
- köyhyys ja syrjäytyminen
- terveys, sosiaalityö ja diakonia
- osallisuus, voimavarat ja kumppanuus
- vähemmistöt, moninaisuus ja tasa-arvo
- selkopuhe, selkokieli, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät
Oppimateriaalit
Henttonen, E. & Alhanen, K. (2023) Maahanmuuttodialogit : Moniäänistä keskustelua maahanmuuton arjesta ja politiikasta. Sisäministeriön julkaisuja 2023:9. Luettavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-951-6
Kestilä, L., Karvonen, S., Jauhiainen, S. & Mikkola, H.(toim) Väestön terveys- ja hyvinvointikatsaus 2023: tavoitteena sosiaalisesti kestävä Suomi. Luettavissa:https://diakle.diak.fi/pluginfile.php/436458/mod_resource/content/0/V%C3%A4est%C3%B6n%20terveys-%20ja%20hyvinvointikatsaus%202023.pdf
Zitting, J., Wiens, V., & Kainulainen, S. (2020). Huono-osaisuus rasittaa kuntien taloutta. Luettavissa:https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061042650
Opetusmenetelmät
Itsenäistä opiskelua, pohdintaa ja työskentelyä valitun asiakasryhmän parissa. Seminaarityöskentelyä yhdessä opiskelijaryhmän ja työelämän kanssa. Poissaolokorvaus opetuksesta suoritetaan erillisellä tehtävällä.
K24 opintojaksossa osallistutaan kansainväliseen COIL-toteutukseen Teamsin välityksellä ja työskentelykieli on englanti. Coil (Collaborative Online International Learning) on kansainvälisten opiskelijaryhmien yhteistyöskentelyä tiettyjen aiheiden parissa.
Opintojaksolla tehdään vahvaa yhteistyötä työelämän kanssa.
1. Lähiopetus
2, seminaarit
3. Osallistumista luennoille. Poissaolosta palautetaan korvaava tehtävä.
4.Verkkokurssien todistusten palautusta ( jos verkkokursseja).
3. yksilöllinen työskentely
Kansainvälisyys
COIL-toteutus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinto-ohjaajan kanssa sovitusti mahdollisuus suorittaa itsenäisesti 2 op laajuinen verkkotentti, jossa useita lähteitä, sivumäärä max. 250 sivua sekä kotimaista että vieraskielisiä lähteitä. Suoritus tehtävä ennen HAR10 ahoitointia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 2x 27= 54 työtuntia