Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmien soveltaminen käytännössäLaajuus (5 op)

Tunnus: TUS0005Y21S

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

29.02.2024 - 19.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
Opettaja
  • Marianne Nylund
  • Eveliina Hellas
  • Hannu Piiroinen
  • Arja Suikkala
Ryhmät
  • Y-S23sosek
    Y-S23sosek

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.

Opetusmenetelmät

Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus

Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Työpajatyöskentely
Opintopiirityöskentely
Itsenäinen työskentely

Aika ja paikka

Opintojakson opetus tapahtuu verkossa, jonne on pääsy Diakle-alustan kautta.

Opintojakson ajankohta: 29.2.-19.5.2024

Tehtävien palautuspäivät:

9.4. Etiikka-tehtävä

19.5. Analyysitehtävä

Oppimateriaalit

Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus

Diaklessa oleva materiaali

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti.

Opinnäytetyössä käytettyihin menetelmiin liittyvä kysely on tehtävä 13.3.2024 mennessä.

Tehtävien palautuspäivät:

9.4. Etiikka-tehtävä

19.5. Analyysitehtävä

Myöhässä palautettavien tehtävien palautuspäivät menevät Diakin rästitenttipäivien mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson aloitusinfo Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.

Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon 29.2.2024 ja vastaa 13.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)

Aloitusinfo: 2 tuntia
Opintopiirityöskentely: 6 tuntia
Työpajatyöskentely: 3 tuntia
Itsenäinen työskentely 124 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakson aloitusinfo Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.

Orientaatioluennon jälkeen työskentely tapahtuu sekä itsenäisesti että opiskelijoista koostuvissa opintopiireissä. Opintopiireissä valmistellut tuotokset esitellään ja käydään läpi työpajassa, jossa on mukana opintojakson lehtori.

Opiskelijat tuottavat itsenäisesti kaksi omaan opinnäytetyöhön liittyvää tehtävää, joiden palautuspäivät sijoittuvat hutikuulle ja toukokuulle.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 13.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksosta annetaan numeroarvosana.

Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

29.02.2024 - 19.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
  • Marianne Nylund
  • Hannu Piiroinen
  • Eveliina Hellas
Ryhmät
  • Y-S23termo
    Y-S23termo

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.

Opetusmenetelmät

Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus

Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Työpajatyöskentely
Opintopiirityöskentely
Itsenäinen työskentely

Aika ja paikka

Opintojakson opetus tapahtuu verkossa, jonne on pääsy Diakle-alustan kautta.

Opintojakson ajankohta: 6.3.-19.5.2024

Tehtävien palautuspäivät:

9.4. Etiikka-tehtävä

19.5. Analyysitehtävä

Oppimateriaalit

Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus

Diaklessa oleva materiaali

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti.

Opinnäytetyössä käytettyihin menetelmiin liittyvä kysely on tehtävä 13.3. mennessä.

Tehtävien palautuspäivät:

9.4. Etiikka-tehtävä

19.5. Analyysitehtävä

Myöhässä palautettavien tehtävien palautuspäivät menevät Diakin rästitenttipäivien mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aloitusinfo on pakollinen.

Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 13.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)

Aloitusinfo: 2 tuntia
Opintopiirityöskentely: 6 tuntia
Työpajatyöskentely: 3 tuntia
Itsenäinen työskentely 124 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakson aloitusinfo Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.

Orientaatioluennon jälkeen työskentely tapahtuu sekä itsenäisesti että opiskelijoista koostuvissa opintopiireissä. Opintopiireissä valmistellut tuotokset esitellään ja käydään läpi työpajassa, jossa on mukana opintojakson lehtori.

Opiskelijat tuottavat itsenäisesti kaksi omaan opinnäytetyöhön liittyvää tehtävää, joiden palautuspäivät sijoittuvat hutikuulle ja toukokuulle.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 13.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksosta annetaan numeroarvosana.

Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

29.02.2024 - 19.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Arvot, yhteisöt ja etiikka
Opettaja
  • Marianne Nylund
  • Eveliina Hellas
  • Hannu Piiroinen
  • Arja Suikkala
Ryhmät
  • Y-S23sosay
    Y-S23sosay

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.

Opetusmenetelmät

Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus

Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Työpajatyöskentely
Opintopiirityöskentely
Itsenäinen työskentely

Aika ja paikka

Opintojakson opetus tapahtuu verkossa, jonne on pääsy Diakle-alustan kautta.

Opintojakson ajankohta: 6.3.-19.5.2024

Tehtävien palautuspäivät:

1. oppimistehtävä: 9.4. (Etiikka-tehtävä)

2. oppimistehtävä 19.5. (Analyysitehtävä)

Oppimateriaalit

Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus

Diaklessa oleva materiaali

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti.

Opinnäytetyössä käytettyihin menetelmiin liittyvä kysely on tehtävä 13.3. mennessä.

Tehtävien palautuspäivät:

9.4. Etiikka-tehtävä

19.5. Analyysitehtävä

Myöhässä palautettavien tehtävien palautuspäivät menevät Diakin rästitenttipäivien mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aloitusinfo on pakollinen.

Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 13.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)

Aloitusinfo: 2 tuntia
Opintopiirityöskentely: 6 tuntia
Työpajatyöskentely: 3 tuntia
Itsenäinen työskentely 124 tuntia

Sisällön jaksotus

Aloitusinfo on pakollinen.

Orientaatioluennon jälkeen työskentely tapahtuu sekä itsenäisesti että opiskelijoista koostuvissa opintopiireissä. Opintopiireissä valmistellut tuotokset esitellään ja käydään läpi työpajassa, jossa on mukana opintojakson lehtori.

Opiskelijat tuottavat itsenäisesti kaksi omaan opinnäytetyöhön liittyvää tehtävää, joiden palautuspäivät sijoittuvat hutikuulle ja toukokuulle.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 13.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksosta annetaan numeroarvosana.

Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

27.02.2023 - 12.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
  • Marianne Nylund
  • Eveliina Hellas
  • Hannu Piiroinen
  • Arja Suikkala
Ryhmät
  • Y53termo
    Y53termo

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.

Opetusmenetelmät

Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus

Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Työpajatyöskentely
Itsenäinen työskentely

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa 2.3. ja päättyy 14.5.2022
Verkko-opetus (Diakle)
Työpajat: 3. tai 4.5. klo 15-17 ja 10. tai 11.5. klo 15-17 (opiskelija osallistuu kahteen työpajaan opettajien tekemän ryhmäjaon mukaisesti)

Oppimateriaalit

Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus

Diaklessa oleva materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti.

Opinnäytetyössä käytettyihin menetelmiin liittyvä kysely 12.3. mennessä

1. oppimistehtävän palautus 16.4.2023 mennessä.

Työpajat 3. tai 4.5. klo 15-17 ja 10. tai 11.5. klo 15-17 (opettajat tekevät ryhmäjaon 12.3. päättyvän kyselyn perusteella).

2. oppimistehtävän palautus 14.5.2023 mennessä.

Oppimistehtävien uusintamahdollisuudet Diakin rästipäivinä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson aloitusinfo 2.3. 2023 klo 17-18 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.

Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 12.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)

Aloitusinfo 1 tunti
Työpajatyöskentely 4 tuntia
Itsenäinen työskentely 130 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakson aloitusinfo 2.3. 2023 klo 17-18 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 12.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

27.02.2023 - 12.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Marianne Nylund
  • Eveliina Hellas
  • Hannu Piiroinen
  • Arja Suikkala
Ryhmät
  • Y53sosva
    Y53sosva

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.

Opetusmenetelmät

Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus

Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Työpajatyöskentely
Itsenäinen työskentely

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa 2.3. ja päättyy 14.5.2022
Verkko-opetus (Diakle)
Työpajat 3. tai 4.5. klo 15-17 ja 10. tai 11.5. klo 15-17 (opiskelija osallistuu kahteen työpajaan opettajien tekemän ryhmäjaon mukaisesti)

Oppimateriaalit

Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus

Diaklessa oleva materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti.

Opinnäytetyössä käytettyihin menetelmiin liittyvä kysely 12.3. mennessä

1. oppimistehtävän palautus 16.4.2023 mennessä.

Työpajat 3. tai 4.5. klo 15-17 ja 10. tai 11.5. klo 15-17 (opettajat tekevät ryhmäjaon 12.3. päättyvän kyselyn perusteella).

2. oppimistehtävän palautus 14.5.2023 mennessä.

Oppimistehtävien uusintamahdollisuudet Diakin rästipäivinä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson aloitusinfo 2.3. 2023 klo 17-18 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.

Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 12.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)

Aloitusinfo 1 tunti
Työpajatyöskentely 4 tuntia
Itsenäinen työskentely 130 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakson aloitusinfo 2.3. 2023 klo 17-18 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 12.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 17.10.2021

Ajoitus

07.02.2022 - 03.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
  • Marianne Nylund
  • Satu Kajander-Unkuri
  • Arja Suikkala
Ryhmät
  • Y51termo
    Y51termo

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.

Opetusmenetelmät

Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus

Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Seminaarityöskentely
Itsenäinen työskentely

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa 7.2. ja päättyy 3.4.2022
Verkko-opetus (Diakle)
Seminaarit: 8.3. klo 15-17 tai 9.3. klo 15-17 (opiskelija osallistuu jompaan kumpaan opettajien tekemän ryhmäjaon mukaisesti)

Oppimateriaalit

Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus

Diaklessa oleva materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti
1. oppimistehtävän (seminaaria varten) palautus 28.2.2022
Seminaarit: 8.3. klo 15-17 tai 9.3. klo 15-17 (opettajat tekevät ryhmäjaon)
2. oppimistehtävän palautus 3.4.2022

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen työskentely 133 tuntia
Seminaarityöskentely 2 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 7.2. Diaklessa olevalla orientaatiolla (tallenne)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a

Arviointiasteikko

0-5