Tutkimusmenetelmien soveltaminen käytännössäLaajuus (5 op)
Tunnus: TUS0005Y21S
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Ryhmät
-
Y-S24termoY-S24termo
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
Ryhmät
-
Y-S24sosekY-S24sosek
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Ryhmät
-
Y-S24sosvaY-S24sosva
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
29.02.2024 - 19.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
Opettaja
- Marianne Nylund
- Eveliina Hellas
- Hannu Piiroinen
- Arja Suikkala
Ryhmät
-
Y-S23sosekY-S23sosek
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.
Opetusmenetelmät
Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Työpajatyöskentely
Opintopiirityöskentely
Itsenäinen työskentely
Aika ja paikka
Opintojakson opetus tapahtuu verkossa, jonne on pääsy Diakle-alustan kautta.
Opintojakson ajankohta: 29.2.-19.5.2024
Tehtävien palautuspäivät:
9.4. Etiikka-tehtävä
19.5. Analyysitehtävä
Oppimateriaalit
Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus
Diaklessa oleva materiaali
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti.
Opinnäytetyössä käytettyihin menetelmiin liittyvä kysely on tehtävä 13.3.2024 mennessä.
Tehtävien palautuspäivät:
9.4. Etiikka-tehtävä
19.5. Analyysitehtävä
Myöhässä palautettavien tehtävien palautuspäivät menevät Diakin rästitenttipäivien mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aloitusinfo Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon 29.2.2024 ja vastaa 13.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)
Aloitusinfo: 2 tuntia
Opintopiirityöskentely: 6 tuntia
Työpajatyöskentely: 3 tuntia
Itsenäinen työskentely 124 tuntia
Sisällön jaksotus
Opintojakson aloitusinfo Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.
Orientaatioluennon jälkeen työskentely tapahtuu sekä itsenäisesti että opiskelijoista koostuvissa opintopiireissä. Opintopiireissä valmistellut tuotokset esitellään ja käydään läpi työpajassa, jossa on mukana opintojakson lehtori.
Opiskelijat tuottavat itsenäisesti kaksi omaan opinnäytetyöhön liittyvää tehtävää, joiden palautuspäivät sijoittuvat hutikuulle ja toukokuulle.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 13.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksosta annetaan numeroarvosana.
Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
29.02.2024 - 19.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
- Marianne Nylund
- Eveliina Hellas
- Hannu Piiroinen
Ryhmät
-
Y-S23termoY-S23termo
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.
Opetusmenetelmät
Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Työpajatyöskentely
Opintopiirityöskentely
Itsenäinen työskentely
Aika ja paikka
Opintojakson opetus tapahtuu verkossa, jonne on pääsy Diakle-alustan kautta.
Opintojakson ajankohta: 6.3.-19.5.2024
Tehtävien palautuspäivät:
9.4. Etiikka-tehtävä
19.5. Analyysitehtävä
Oppimateriaalit
Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus
Diaklessa oleva materiaali
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti.
Opinnäytetyössä käytettyihin menetelmiin liittyvä kysely on tehtävä 13.3. mennessä.
Tehtävien palautuspäivät:
9.4. Etiikka-tehtävä
19.5. Analyysitehtävä
Myöhässä palautettavien tehtävien palautuspäivät menevät Diakin rästitenttipäivien mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Aloitusinfo on pakollinen.
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 13.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)
Aloitusinfo: 2 tuntia
Opintopiirityöskentely: 6 tuntia
Työpajatyöskentely: 3 tuntia
Itsenäinen työskentely 124 tuntia
Sisällön jaksotus
Opintojakson aloitusinfo Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.
Orientaatioluennon jälkeen työskentely tapahtuu sekä itsenäisesti että opiskelijoista koostuvissa opintopiireissä. Opintopiireissä valmistellut tuotokset esitellään ja käydään läpi työpajassa, jossa on mukana opintojakson lehtori.
Opiskelijat tuottavat itsenäisesti kaksi omaan opinnäytetyöhön liittyvää tehtävää, joiden palautuspäivät sijoittuvat hutikuulle ja toukokuulle.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 13.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksosta annetaan numeroarvosana.
Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
29.02.2024 - 19.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Arvot, yhteisöt ja etiikka
Opettaja
- Marianne Nylund
- Eveliina Hellas
- Hannu Piiroinen
- Arja Suikkala
Ryhmät
-
Y-S23sosayY-S23sosay
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.
Opetusmenetelmät
Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Työpajatyöskentely
Opintopiirityöskentely
Itsenäinen työskentely
Aika ja paikka
Opintojakson opetus tapahtuu verkossa, jonne on pääsy Diakle-alustan kautta.
Opintojakson ajankohta: 6.3.-19.5.2024
Tehtävien palautuspäivät:
1. oppimistehtävä: 9.4. (Etiikka-tehtävä)
2. oppimistehtävä 19.5. (Analyysitehtävä)
Oppimateriaalit
Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus
Diaklessa oleva materiaali
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti.
Opinnäytetyössä käytettyihin menetelmiin liittyvä kysely on tehtävä 13.3. mennessä.
Tehtävien palautuspäivät:
9.4. Etiikka-tehtävä
19.5. Analyysitehtävä
Myöhässä palautettavien tehtävien palautuspäivät menevät Diakin rästitenttipäivien mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Aloitusinfo on pakollinen.
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 13.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)
Aloitusinfo: 2 tuntia
Opintopiirityöskentely: 6 tuntia
Työpajatyöskentely: 3 tuntia
Itsenäinen työskentely 124 tuntia
Sisällön jaksotus
Aloitusinfo on pakollinen.
Orientaatioluennon jälkeen työskentely tapahtuu sekä itsenäisesti että opiskelijoista koostuvissa opintopiireissä. Opintopiireissä valmistellut tuotokset esitellään ja käydään läpi työpajassa, jossa on mukana opintojakson lehtori.
Opiskelijat tuottavat itsenäisesti kaksi omaan opinnäytetyöhön liittyvää tehtävää, joiden palautuspäivät sijoittuvat hutikuulle ja toukokuulle.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 13.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksosta annetaan numeroarvosana.
Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
27.02.2023 - 12.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
- Marianne Nylund
- Eveliina Hellas
- Hannu Piiroinen
- Arja Suikkala
Ryhmät
-
Y53termoY53termo
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.
Opetusmenetelmät
Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Työpajatyöskentely
Itsenäinen työskentely
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa 2.3. ja päättyy 14.5.2022
Verkko-opetus (Diakle)
Työpajat: 3. tai 4.5. klo 15-17 ja 10. tai 11.5. klo 15-17 (opiskelija osallistuu kahteen työpajaan opettajien tekemän ryhmäjaon mukaisesti)
Oppimateriaalit
Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus
Diaklessa oleva materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti.
Opinnäytetyössä käytettyihin menetelmiin liittyvä kysely 12.3. mennessä
1. oppimistehtävän palautus 16.4.2023 mennessä.
Työpajat 3. tai 4.5. klo 15-17 ja 10. tai 11.5. klo 15-17 (opettajat tekevät ryhmäjaon 12.3. päättyvän kyselyn perusteella).
2. oppimistehtävän palautus 14.5.2023 mennessä.
Oppimistehtävien uusintamahdollisuudet Diakin rästipäivinä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aloitusinfo 2.3. 2023 klo 17-18 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 12.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)
Aloitusinfo 1 tunti
Työpajatyöskentely 4 tuntia
Itsenäinen työskentely 130 tuntia
Sisällön jaksotus
Opintojakson aloitusinfo 2.3. 2023 klo 17-18 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 12.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
27.02.2023 - 12.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Marianne Nylund
- Eveliina Hellas
- Hannu Piiroinen
- Arja Suikkala
Ryhmät
-
Y53sosvaY53sosva
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.
Opetusmenetelmät
Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Työpajatyöskentely
Itsenäinen työskentely
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa 2.3. ja päättyy 14.5.2022
Verkko-opetus (Diakle)
Työpajat 3. tai 4.5. klo 15-17 ja 10. tai 11.5. klo 15-17 (opiskelija osallistuu kahteen työpajaan opettajien tekemän ryhmäjaon mukaisesti)
Oppimateriaalit
Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus
Diaklessa oleva materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti.
Opinnäytetyössä käytettyihin menetelmiin liittyvä kysely 12.3. mennessä
1. oppimistehtävän palautus 16.4.2023 mennessä.
Työpajat 3. tai 4.5. klo 15-17 ja 10. tai 11.5. klo 15-17 (opettajat tekevät ryhmäjaon 12.3. päättyvän kyselyn perusteella).
2. oppimistehtävän palautus 14.5.2023 mennessä.
Oppimistehtävien uusintamahdollisuudet Diakin rästipäivinä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aloitusinfo 2.3. 2023 klo 17-18 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 12.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)
Aloitusinfo 1 tunti
Työpajatyöskentely 4 tuntia
Itsenäinen työskentely 130 tuntia
Sisällön jaksotus
Opintojakson aloitusinfo 2.3. 2023 klo 17-18 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 12.3. mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 17.10.2021
Ajoitus
07.02.2022 - 03.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
- Marianne Nylund
- Satu Kajander-Unkuri
- Arja Suikkala
Ryhmät
-
Y51termoY51termo
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.
Opetusmenetelmät
Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Seminaarityöskentely
Itsenäinen työskentely
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa 7.2. ja päättyy 3.4.2022
Verkko-opetus (Diakle)
Seminaarit: 8.3. klo 15-17 tai 9.3. klo 15-17 (opiskelija osallistuu jompaan kumpaan opettajien tekemän ryhmäjaon mukaisesti)
Oppimateriaalit
Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus
Diaklessa oleva materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti
1. oppimistehtävän (seminaaria varten) palautus 28.2.2022
Seminaarit: 8.3. klo 15-17 tai 9.3. klo 15-17 (opettajat tekevät ryhmäjaon)
2. oppimistehtävän palautus 3.4.2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen työskentely 133 tuntia
Seminaarityöskentely 2 tuntia
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 7.2. Diaklessa olevalla orientaatiolla (tallenne)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a
Arviointiasteikko
0-5