Siirry suoraan sisältöön

Kehittyvä mielenterveys- ja päihdetyöLaajuus (5 op)

Tunnus: MIP6005E18S

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää kokemustietoa työssään ja ammatillisuutensa kehittämisessä.
Tunnistaa, analysoi, arvioi ja kehittää mielenterveys- ja päihdetyön ammattikäytäntöjä ja menetelmiä tutkittuun tietoon perustuen.
Toimii omaa ja toisen työhyvinvointia edistävästi ja toimii rakentavasti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa.
Tunnistaa oman elämäntarinansa vaikutuksen asiakastyössä ja tiedostaa oman työskentelynsä kehittämisen kohteet.
Pystyy reflektoimaan ja tietoisesti kehittämään omaa ammattillista toimintaansa työnohjauksen avulla.

Sisältö

Hoito- ja kuntoutusmenetelmien tuntemus, arviointi ja kehittäminen, vaikuttavuus ja vaikuttavuuden arviointi
Kriittisen ajattelun edistäminen, osaamisen ylläpito (myös kansainvälisesti)
Ammatillinen kasvu ja itsereflektiotaidot, oma ja työyhteisön työhyvinvointi
Meneillään olevat mielenterveystyön ja päihdetyön kehittämishankkeet (Suomi ja kv)
Kehittämisosaaminen ja -menetelmät, taloudelliset ja eettiset seikat huomioiden
Tutkimuksellisesta näkökulmasta ei tutkimuksen tuottaminen, mutta tutkimuksen "lukutaito": tiedon soveltamisen, vaikuttavuuteen ja näyttöön perustuvan tiedon käyttämiseksi
Työnohjaus ammatillisen kasvun ja asiakastyön laadun tukena

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali

Kärkkäinen M-L (2013) Työnohjaus psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa. Osviitta 4, 2013.

Manka M-L (2016) Työhyvinvointi murroksessa. Osviitta 1, 2016.

Sharrock ym (2013) Clinical supervision for transition to advanced practice. Perspectives in Psychiatric Care

Lisätiedot

ARVIOINTI
Aktiivinen osallistuminen, itsearviointi

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Koulutus

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Tiina Lintunen
  • Susanna Kallakorpi
  • Eeva Kivelä
Ryhmät
  • E-S24mipa
    E-S24mipa

Tavoitteet

Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää kokemustietoa työssään ja ammatillisuutensa kehittämisessä.
Tunnistaa, analysoi, arvioi ja kehittää mielenterveys- ja päihdetyön ammattikäytäntöjä ja menetelmiä tutkittuun tietoon perustuen.
Toimii omaa ja toisen työhyvinvointia edistävästi ja toimii rakentavasti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa.
Tunnistaa oman elämäntarinansa vaikutuksen asiakastyössä ja tiedostaa oman työskentelynsä kehittämisen kohteet.
Pystyy reflektoimaan ja tietoisesti kehittämään omaa ammattillista toimintaansa työnohjauksen avulla.

Sisältö

Hoito- ja kuntoutusmenetelmien tuntemus, arviointi ja kehittäminen, vaikuttavuus ja vaikuttavuuden arviointi
Kriittisen ajattelun edistäminen, osaamisen ylläpito (myös kansainvälisesti)
Ammatillinen kasvu ja itsereflektiotaidot, oma ja työyhteisön työhyvinvointi
Meneillään olevat mielenterveystyön ja päihdetyön kehittämishankkeet (Suomi ja kv)
Kehittämisosaaminen ja -menetelmät, taloudelliset ja eettiset seikat huomioiden
Tutkimuksellisesta näkökulmasta ei tutkimuksen tuottaminen, mutta tutkimuksen "lukutaito": tiedon soveltamisen, vaikuttavuuteen ja näyttöön perustuvan tiedon käyttämiseksi
Työnohjaus ammatillisen kasvun ja asiakastyön laadun tukena

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali

Kärkkäinen M-L (2013) Työnohjaus psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa. Osviitta 4, 2013.

Manka M-L (2016) Työhyvinvointi murroksessa. Osviitta 1, 2016.

Sharrock ym (2013) Clinical supervision for transition to advanced practice. Perspectives in Psychiatric Care

Lisätiedot

ARVIOINTI
Aktiivinen osallistuminen, itsearviointi

Arviointiasteikko

0-5

Ajoitus

04.09.2023 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Koulutus

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Tiina Lintunen
  • Susanna Kallakorpi
  • Eeva Kivelä
Ryhmät
  • E-S23mipa
    E-S23mipa

Tavoitteet

Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää kokemustietoa työssään ja ammatillisuutensa kehittämisessä.
Tunnistaa, analysoi, arvioi ja kehittää mielenterveys- ja päihdetyön ammattikäytäntöjä ja menetelmiä tutkittuun tietoon perustuen.
Toimii omaa ja toisen työhyvinvointia edistävästi ja toimii rakentavasti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa.
Tunnistaa oman elämäntarinansa vaikutuksen asiakastyössä ja tiedostaa oman työskentelynsä kehittämisen kohteet.
Pystyy reflektoimaan ja tietoisesti kehittämään omaa ammattillista toimintaansa työnohjauksen avulla.

Sisältö

Hoito- ja kuntoutusmenetelmien tuntemus, arviointi ja kehittäminen, vaikuttavuus ja vaikuttavuuden arviointi
Kriittisen ajattelun edistäminen, osaamisen ylläpito (myös kansainvälisesti)
Ammatillinen kasvu ja itsereflektiotaidot, oma ja työyhteisön työhyvinvointi
Meneillään olevat mielenterveystyön ja päihdetyön kehittämishankkeet (Suomi ja kv)
Kehittämisosaaminen ja -menetelmät, taloudelliset ja eettiset seikat huomioiden
Tutkimuksellisesta näkökulmasta ei tutkimuksen tuottaminen, mutta tutkimuksen "lukutaito": tiedon soveltamisen, vaikuttavuuteen ja näyttöön perustuvan tiedon käyttämiseksi
Työnohjaus ammatillisen kasvun ja asiakastyön laadun tukena

Lisätiedot

ARVIOINTI
Aktiivinen osallistuminen, itsearviointi

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

08.09.2022 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Koulutus

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 43

Koulutus
  • Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Tiina Lintunen
  • Susanna Kallakorpi
Ryhmät
  • A53Emipa
    A53Emipa

Tavoitteet

Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää kokemustietoa työssään ja ammatillisuutensa kehittämisessä.
Tunnistaa, analysoi, arvioi ja kehittää mielenterveys- ja päihdetyön ammattikäytäntöjä ja menetelmiä tutkittuun tietoon perustuen.
Toimii omaa ja toisen työhyvinvointia edistävästi ja toimii rakentavasti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa.
Tunnistaa oman elämäntarinansa vaikutuksen asiakastyössä ja tiedostaa oman työskentelynsä kehittämisen kohteet.
Pystyy reflektoimaan ja tietoisesti kehittämään omaa ammattillista toimintaansa työnohjauksen avulla.

Sisältö

Hoito- ja kuntoutusmenetelmien tuntemus, arviointi ja kehittäminen, vaikuttavuus ja vaikuttavuuden arviointi
Kriittisen ajattelun edistäminen, osaamisen ylläpito (myös kansainvälisesti)
Ammatillinen kasvu ja itsereflektiotaidot, oma ja työyhteisön työhyvinvointi
Meneillään olevat mielenterveystyön ja päihdetyön kehittämishankkeet (Suomi ja kv)
Kehittämisosaaminen ja -menetelmät, taloudelliset ja eettiset seikat huomioiden
Tutkimuksellisesta näkökulmasta ei tutkimuksen tuottaminen, mutta tutkimuksen "lukutaito": tiedon soveltamisen, vaikuttavuuteen ja näyttöön perustuvan tiedon käyttämiseksi
Työnohjaus ammatillisen kasvun ja asiakastyön laadun tukena

Lisätiedot

ARVIOINTI
Aktiivinen osallistuminen, itsearviointi

Arviointiasteikko

0-5

Ajoitus

09.09.2021 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Koulutus

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Tiina Lintunen
  • Susanna Kallakorpi
Ryhmät
  • A51Emipa
    A51Emipa

Tavoitteet

Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää kokemustietoa työssään ja ammatillisuutensa kehittämisessä.
Tunnistaa, analysoi, arvioi ja kehittää mielenterveys- ja päihdetyön ammattikäytäntöjä ja menetelmiä tutkittuun tietoon perustuen.
Toimii omaa ja toisen työhyvinvointia edistävästi ja toimii rakentavasti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa.
Tunnistaa oman elämäntarinansa vaikutuksen asiakastyössä ja tiedostaa oman työskentelynsä kehittämisen kohteet.
Pystyy reflektoimaan ja tietoisesti kehittämään omaa ammattillista toimintaansa työnohjauksen avulla.

Sisältö

Hoito- ja kuntoutusmenetelmien tuntemus, arviointi ja kehittäminen, vaikuttavuus ja vaikuttavuuden arviointi
Kriittisen ajattelun edistäminen, osaamisen ylläpito (myös kansainvälisesti)
Ammatillinen kasvu ja itsereflektiotaidot, oma ja työyhteisön työhyvinvointi
Meneillään olevat mielenterveystyön ja päihdetyön kehittämishankkeet (Suomi ja kv)
Kehittämisosaaminen ja -menetelmät, taloudelliset ja eettiset seikat huomioiden
Tutkimuksellisesta näkökulmasta ei tutkimuksen tuottaminen, mutta tutkimuksen "lukutaito": tiedon soveltamisen, vaikuttavuuteen ja näyttöön perustuvan tiedon käyttämiseksi
Työnohjaus ammatillisen kasvun ja asiakastyön laadun tukena

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältyy kokonaisuuteen Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus, 30 op.

Opintojakson tavoitteet:

- Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää kokemustietoa työssään ja ammatillisuutensa kehittämisessä.
- Tunnistaa, analysoi, arvioi ja kehittää mielenterveys- ja päihdetyön ammattikäytäntöjä ja menetelmiä tutkittuun tietoon perustuen.
- Toimii omaa ja toisen työhyvinvointia edistävästi ja toimii rakentavasti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa.
- Tunnistaa oman elämäntarinansa vaikutuksen asiakastyössä ja tiedostaa oman työskentelynsä kehittämisen kohteet.
- Pystyy reflektoimaan ja tietoisesti kehittämään omaa ammattillista toimintaansa työnohjauksellisten keskustelujen avulla.

Opintojakson sisällöt:

- Hoito- ja kuntoutusmenetelmien tuntemus, arviointi ja kehittäminen//vaikuttavuus ja vaikuttavuuden arviointi
- Kriittisen ajattelun edistäminen, osaamisen ylläpito (myös kansainvälisesti)
- Ammatillinen kasvu ja itsereflektiotaidot, oma ja työyhteisön työhyvinvointi
- Meneillään olevat mielenterveystyön ja päihdetyön kehittämishankkeet (Suomi ja kv)
- Kehittämisosaaminen ja -menetelmät, taloudelliset ja eettiset seikat huomioiden
- Tutkimuksellisesta näkökulmasta ei tutkimuksen tuottaminen, mutta tutkimuksen "lukutaito": tiedon soveltamisen, vaikuttavuuteen ja näyttöön perustuvan tiedon käyttämiseksi
- Työnohjaus ammatillisen kasvun ja asiakastyön laadun tukena

Opintojakso koostuu asiantuntijaluennoista, itsenäisestä työskentelystä sekä kirjallisesta tehtävästä.

Lisätiedot

ARVIOINTI
Aktiivinen osallistuminen, itsearviointi

Arviointiasteikko

0-5