Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluosaaminen sähköisessä ympäristössäLaajuus (2 op)
Tunnus: STS4002E21S
Laajuus
2 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluosaaminen sähköisessä ympäristössä tarkoittaa ammattilaisen osaamista tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän taustalla olevan lainsäädäntö. Opiskelija ymmärtää uudistuvan paradigman muutoksen, jossa asiakkaan asema on palvelujärjestelmän keskiössä (Hyvinvointi ekosysteemissä). Ammattilaisen tulee osata tunnistaa ja hallita erilaisia sähköisiä palveluympäristöjä, palvelupolkuja ja niihin liittyviä työvälineitä. Ammattilainen osaa auttaa asiakasta valitsemaan tarkoituksenmukaisen sähköisen sosiaali- ja terveyspalvelun. Hän ymmärtää ja huomioi kustannuksiin vaikuttavat tekijät sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa omassa toimintaympäristössään.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa sosiaali - ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän taustalla olevan lainsäädännön
- vertailla ja auttaa asiakasta valitsemaan tarkoituksenmukaisen sähköisen sosiaali- ja terveyspalvelun
- soveltaa sähköisiä palveluympäristöjä ja työvälineitä. Ymmärtää ammattiryhmänsä roolin asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- selittää ja kuvata uudistuvan paradigman muutoksen, jossa asiakkaan asema on palvelujärjestelmän keskiössä (hyvinvointi-ekosysteemissä)
- tunnistaa ja analysoida eri palvelujärjestelmissä sähköisiä palvelupolkuja
- vertailla käyttäjän näkökulmasta erilasia sähköisiä asiointipalveluja ja virtuaalivastaanottoja
- tunnistaa ja soveltaa kustannustietoisuuteen vaikuttavia tekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa
Sisältö
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmät
- sähköisten sote-palvelujen asiointipalvelut ja asiakaslähtöisyys
- srilaiset sähköiset palveluympäristöt ja työvälineet
- tulevaisuuden sähköiset ja monialaiset palvelupolut
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
27.09.2022 - 29.11.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Koulutus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 11
Koulutus
- Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Jari Helminen
Ryhmät
-
A52EmodiA52Emodi
Tavoitteet
Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluosaaminen sähköisessä ympäristössä tarkoittaa ammattilaisen osaamista tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän taustalla olevan lainsäädäntö. Opiskelija ymmärtää uudistuvan paradigman muutoksen, jossa asiakkaan asema on palvelujärjestelmän keskiössä (Hyvinvointi ekosysteemissä). Ammattilaisen tulee osata tunnistaa ja hallita erilaisia sähköisiä palveluympäristöjä, palvelupolkuja ja niihin liittyviä työvälineitä. Ammattilainen osaa auttaa asiakasta valitsemaan tarkoituksenmukaisen sähköisen sosiaali- ja terveyspalvelun. Hän ymmärtää ja huomioi kustannuksiin vaikuttavat tekijät sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa omassa toimintaympäristössään.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa sosiaali - ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän taustalla olevan lainsäädännön
- vertailla ja auttaa asiakasta valitsemaan tarkoituksenmukaisen sähköisen sosiaali- ja terveyspalvelun
- soveltaa sähköisiä palveluympäristöjä ja työvälineitä. Ymmärtää ammattiryhmänsä roolin asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- selittää ja kuvata uudistuvan paradigman muutoksen, jossa asiakkaan asema on palvelujärjestelmän keskiössä (hyvinvointi-ekosysteemissä)
- tunnistaa ja analysoida eri palvelujärjestelmissä sähköisiä palvelupolkuja
- vertailla käyttäjän näkökulmasta erilasia sähköisiä asiointipalveluja ja virtuaalivastaanottoja
- tunnistaa ja soveltaa kustannustietoisuuteen vaikuttavia tekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa
Sisältö
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmät
- sähköisten sote-palvelujen asiointipalvelut ja asiakaslähtöisyys
- srilaiset sähköiset palveluympäristöt ja työvälineet
- tulevaisuuden sähköiset ja monialaiset palvelupolut
Arviointiasteikko
0-5