Työturvallisuus ja riskienhallinta haasteellisissa asiakastilanteissa (1op)
Opintojakson tunnus: TTR0001A24S
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 1 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Mari Kirkanen, lehtori sosiaaliala
- Sinikka Paukkunen, lehtori terveysala
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöiden ja organisaatioiden periaatteita ja toimintoja, joilla varmistetaan hoidon ja palvelujen turvallisuutta
• ymmärtää kohtaamisen, dialogisuuden ja tunnetaitotyöskentelyn merkityksen omassa ammatillisessa vuorovaikutuksessa psyykkisesti kuormittavissa ja fyysisesti uhkaavissa asiakastilanteissa
• ymmärtää turvallisuutta vaarantavien tilanteiden ennaltaehkäisevän työn merkityksen
• tunnistaa ja tietää asiakkaan aggression ja alkavan väkivaltakäyttäytymisen ennakkomerkit
• osaa soveltaa kokonaisvaltaisen rauhoittelun sekä asiakkaan, työntekijän ja työyhteisön turvallisuutta suojaavia työtapoja ja menetelmiä uhka- ja kriisitilanteissa
• osaa arvioida omaa työssäjaksamista ja tuntee tapoja työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi
• tunnistaa asiakas- ja potilasturvallisuutta koskevaa lainsäädäntöä eri toimintaympäristöjen kautta
Sisältö
• Organisaation, työnantajan ja työntekijän vastuut ja velvollisuudet työturvallisuuden taustalla
• Työntekijän itsetuntemus ja ennakoivan toiminnan taito
• Haastavasti käyttäytyvän asiakkaan kohtaaminen, riskien arviointi ja toiminta uhkaavassa tilanteessa
• Ennaltaehkäisevät toimintamallit ja -menetelmät
• Jälkipuinnin merkitys ja myötätuntouupumisen reflektointi