KST02VS21DIAK Koulukiusaamisen ehkäisy ja interventiomenetelmät (3 op)
Toteutuksen tunnus: KST0203A20S-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2021 - 17.03.2021
Ajoitus
04.10.2021 - 12.11.2021
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Pirkko Kärkkäinen
- Sirpa Salmela
- Severi Saihomaa
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- edistää oppilaitosyhteisön ja opiskeluympäristön hyvinvointia, turvallisuutta, esteettömyyttä, yhteisöllistä toimintaa sekä kodin ja oppilaitoksen välistä yhteistyötä
- tunnistaa koulukiusaamisilmiön eri muotoja
- toimia koulukiusaamisen ehkäisemiseksi kouluyhteisössä käyttäen konsultatiivista työotetta
- soveltaa koulukiusaamisen interventiomenetelmiä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
Sisältö
- kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- koulukiusaamisilmiö
- koulukiusaamisen ehkäisy
- koulukiusaamisen interventiomenetelmät ja konsultatiivinen työote
Opetusmenetelmät
Verkkototeutus
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
•koulukiusaamisilmiö
•koulukiusaamisen ehkäisy
•koulukiusaamisen interventiomenetelmät ja konsultatiivinen työote
Edellä mainittujen tavoitteiden ja sisältöjen lisäksi opiskelija tuntee koulukiusaamiseen liittyvää nettiauttamista.
Opintosuorituksen kuvaus
Tehtävässä opiskelijat syventyvät koulukiusaamisilmiöön ja sen erilaisiin interventioihin. Opintojaksoon sisältyy tiimitehtävä.
Tarkempi tehtävän esittely Moodlessa.
Oppimateriaalit
KST01 ja KST02 tehtävissä hyödynnetään opiskelija- ja oppilashuoltolakia ja lisäksi tehtävissä tulee käyttää monipuolisesti alan tutkimusta ja kirjallisuutta sekä hyödyntää nettimateriaalia ja nettiauttamisverkkoalustaja.
Tehtäväkohtaiset kirjat ja nettilinkit on esitelty tehtäväkohtaisesti Diaklessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Sisällön jaksotus
0pinnoissa opiskelijat pohtivat tiimitehtävän avulla koulukiusaamisilmiön monimuotoisuutta, sen ehkäisyä ja puuttumisen keinoja. Lisäksi he kommentoivat toistensa tiimitehtäviä.
KST 1-2 opinnot suoritetaan loogisena kokonaisuutena siten, että KST 01 opinnot edeltävät KST 02 opintoja.
Arviointiasteikko
0-5