Varhaiskasvatuksen perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: VAR0105A20S
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
- osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Sisältö
- lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
- yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
- varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
- kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukeminen
- varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
20.01.2025 - 23.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettaja
- Sanna Ojala
- Marjaana Marttila
Ryhmät
-
HKI-S23sosHKI-S23sos
-
A54sosdA54sosd
-
I54sosdI54sosd
-
F54sosdF54sosd
-
A54sosnA54sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
- osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Sisältö
- lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
- yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
- varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
- kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukeminen
- varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Opetusmenetelmät
- luento-opetus
- lakitesti arviointi hyv - hyl
- oppituntiaktiviteetit Diaklessa suoritettava
- verkkotentti arviointi 1-5
- kasvatuksen osa-aluetehtävä hyv - hyl
Oppimateriaalit
Kataja E. (toim.). (2022). Lumoudu lapsesta. Artikkeleita arkipedagogiikasta. Hämeenlinnan kaupunki.
TAI
Hujala, E., & Turja, L. (2020). Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus.
Verkkotentti arvioidaan asteikolla 1-5/hylätty.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Haastattelu suoritetaan varhaiskasvatusympäristössä esim. päiväkodissa osana kasvatuksen osa-aluetehtävää
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksossa käytössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutustu varhaiskasvatuksen sosionomin suuntaaviin opintoihin videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=zr0JXfT9M-A
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
*) opiskelija sopii vaihtoehtoisesta suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa ja se kirjataan HOPSiin
*) opiskelija ilmoittaa vähintään 2 viikkoa ennen opintojakson alkua lehtorille vaihtoehtoisesta suoritustavasta
*) vaihtoehtoinen suoritus käynnsityy opintojakson aloitusajankohtana ja päättyy lehtorin kanssa sovitun mukaisesti
*) tarkemmat suoritustiedot opintojakson Diakle-alustalla
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 06.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Satu Keisala
- Marjaana Marttila
Ryhmät
-
A54sosA54sos
-
I54sosI54sos
-
A53sosdA53sosd
-
DiakDiak yhteinen
-
E53sosdE53sosd
-
F54sosF54sos
-
A53sosnA53sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
- osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Sisältö
- lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
- yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
- varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
- kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukeminen
- varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Opetusmenetelmät
- luento-opetus
- lakitesti arviointi hyv - hyl
- oppituntiaktiviteetit Diaklessa suoritettava
- verkkotentti arviointi 1-5
- kasvatuksen osa-aluetehtävä hyv - hyl
Oppimateriaalit
Kataja E. (toim.). (2022). Lumoudu lapsesta. Artikkeleita arkipedagogiikasta. Hämeenlinnan kaupunki. Saatavilla e-kirjana.
TAI
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) (2020). Varhaiskasvatuksen käsikirja. Löytyy e-kirjana.
Verkkotentti arvioidaan asteikolla 1-5/hylätty.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Haastattelu suoritetaan varhaiskasvatusympäristössä esim. päiväkodissa osana kasvatuksen osa-aluetehtävää
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksossa käytössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
*) opiskelija sopii vaihtoehtoisesta suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa ja se kirjataan HOPSiin
*) opiskelija ilmoittaa vähintään 2 viikkoa ennen opintojakson alkua lehtorille vaihtoehtoisesta suoritustavasta
*) vaihtoehtoinen suoritus käynnsityy opintojakson aloitusajankohtana ja päättyy lehtorin kanssa sovitun mukaisesti
*) tarkemmat suoritustiedot opintojakson Diakle-alustalla
Arviointiasteikko
0-5
Ajoitus
12.08.2024 - 13.09.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Marjaana Marttila
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
HKI-S24sosvakaAVOINAvoin amk - Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
- osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Sisältö
- lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
- yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
- varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
- kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukeminen
- varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
05.02.2024 - 10.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
- Helsinki
- Pieksämäki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Sanna Ojala
- Marjaana Marttila
Ryhmät
-
A53sosA53sos
-
E53sosE53sos
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
- osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Sisältö
- lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
- yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
- varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
- kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukeminen
- varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Opetusmenetelmät
- luento-opetus
- lakitesti arviointi hyv - hyl
- oppituntiaktiviteetit Diaklessa suoritettava
- verkkotentti arviointi 1-5
- kasvatuksen osa-aluetehtävä hyv - hyl
Oppimateriaalit
Kataja E. (toim.). (2022). Lumoudu lapsesta. Artikkeleita arkipedagogiikasta. Hämeenlinnan kaupunki. Saatavilla e-kirjana.
TAI
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) (2020). Varhaiskasvatuksen käsikirja. Löytyy e-kirjana.
Verkkotentti arvioidaan asteikolla 1-5/hylätty.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Haastattelu suoritetaan varhaiskasvatusympäristössä esim. päiväkodissa osana kasvatuksen osa-aluetehtävää
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksossa käytössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
*) opiskelija sopii vaihtoehtoisesta suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa ja se kirjataan HOPSiin
*) opiskelija ilmoittaa vähintään 2 viikkoa ennen opintojakson alkua lehtorille vaihtoehtoisesta suoritustavasta
*) vaihtoehtoinen suoritus käynnsityy opintojakson aloitusajankohtana ja päättyy lehtorin kanssa sovitun mukaisesti
*) tarkemmat suoritustiedot opintojakson Diakle-alustalla
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
15.01.2024 - 11.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Sanna Ojala
Ryhmät
-
F52sosdF52sosd
-
DiakDiak yhteinen
-
I52sosdI52sosd
-
A52sosnA52sosn
-
A52sosdA52sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
- osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Sisältö
- lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
- yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
- varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
- kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukeminen
- varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Opetusmenetelmät
- luento-opetus
- lakitesti arviointi hyv - hyl
- oppituntiaktiviteetit Diaklessa suoritettava
- verkkotentti arviointi 1-5
- kasvatuksen osa-aluetehtävä hyv - hyl
Oppimateriaalit
Kataja E. (toim.). (2022). Lumoudu lapsesta. Artikkeleita arkipedagogiikasta. Hämeenlinnan kaupunki. Saatavilla e-kirjana.
TAI
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) (2020). Varhaiskasvatuksen käsikirja. Löytyy e-kirjana.
Verkkotentti arvioidaan asteikolla 1-5/hylätty.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Haastattelu suoritetaan varhaiskasvatusympäristössä esim. päiväkodissa osana kasvatuksen osa-aluetehtävää
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksossa käytössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
*) opiskelija sopii vaihtoehtoisesta suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa ja se kirjataan HOPSiin
*) opiskelija ilmoittaa vähintään 2 viikkoa ennen opintojakson alkua lehtorille vaihtoehtoisesta suoritustavasta
*) vaihtoehtoinen suoritus käynnsityy opintojakson aloitusajankohtana ja päättyy lehtorin kanssa sovitun mukaisesti
*) tarkemmat suoritustiedot opintojakson Diakle-alustalla
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 08.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Sanna Ojala
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
F52sosF52sos
-
A52sosvA52sosv
-
A51sosnA51sosn
-
DiakDiak yhteinen
-
A52sosA52sos
-
E51sosdE51sosd
-
A51sosdA51sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
- osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Sisältö
- lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
- yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
- varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
- kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukeminen
- varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Opetusmenetelmät
- luento-opetus
- lakitesti arviointi hyv - hyl
- oppituntiaktiviteetit Diaklessa suoritettava
- verkkotentti arviointi 1-5
- kasvatuksen osa-aluetehtävä hyv - hyl
Oppimateriaalit
Kataja E. (toim.). (2022). Lumoudu lapsesta. Artikkeleita arkipedagogiikasta. Hämeenlinnan kaupunki. Saatavilla e-kirjana.
TAI
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) (2020). Varhaiskasvatuksen käsikirja. Löytyy e-kirjana.
Verkkotentti arvioidaan asteikolla 1-5/hylätty.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Haastattelu suoritetaan varhaiskasvatusympäristössä esim. päiväkodissa osana kasvatuksen osa-aluetehtävää
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksossa käytössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
*) opiskelija sopii vaihtoehtoisesta suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa ja se kirjataan HOPSiin
*) opiskelija ilmoittaa vähintään 2 viikkoa ennen opintojakson alkua lehtorille vaihtoehtoisesta suoritustavasta
*) vaihtoehtoinen suoritus käynnsityy opintojakson aloitusajankohtana ja päättyy lehtorin kanssa sovitun mukaisesti
*) tarkemmat suoritustiedot opintojakson Diakle-alustalla
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 15.09.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Koulutus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Marjaana Marttila-Ojala
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
HKI-S23sosvakaAVOINAvoin amk - Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
- osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Sisältö
- lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
- yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
- varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
- kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukeminen
- varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Opetusmenetelmät
- luento-opetus
- lakitesti arviointi hyv - hyl
- oppituntiaktiviteetit Diaklessa suoritettava
- verkkotentti arviointi 1-5
- kasvatuksen osa-aluetehtävä hyv - hyl
Oppimateriaalit
Kataja E. (toim.). (2022). Lumoudu lapsesta. Artikkeleita arkipedagogiikasta. Hämeenlinnan kaupunki. Saatavilla e-kirjana.
TAI
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) (2020). Varhaiskasvatuksen käsikirja. Löytyy e-kirjana.
Verkkotentti arvioidaan asteikolla 1-5/hylätty.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Haastattelu suoritetaan varhaiskasvatusympäristössä esim. päiväkodissa osana kasvatuksen osa-aluetehtävää
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksossa käytössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
*) opiskelija sopii vaihtoehtoisesta suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa ja se kirjataan HOPSiin
*) opiskelija ilmoittaa vähintään 2 viikkoa ennen opintojakson alkua lehtorille vaihtoehtoisesta suoritustavasta
*) vaihtoehtoinen suoritus käynnsityy opintojakson aloitusajankohtana ja päättyy lehtorin kanssa sovitun mukaisesti
*) tarkemmat suoritustiedot opintojakson Diakle-alustalla
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
06.02.2023 - 10.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
- Helsinki
- Pieksämäki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettaja
- Satu Keisala
- Marjaana Marttila-Ojala
Ryhmät
-
E51sosE51sos
-
A51sosA51sos
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
- osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Sisältö
- lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
- yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
- varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
- kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukeminen
- varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Opetusmenetelmät
- luento-opetus
- lakitesti arviointi hyv - hyl
- oppituntiaktiviteetit Diaklessa suoritettava
- verkkotentti arviointi 1-5
- kasvatuksen osa-aluetehtävä hyv - hyl
Oppimateriaalit
Kataja E. (toim.). (2022). Lumoudu lapsesta. Artikkeleita arkipedagogiikasta. Hämeenlinnan kaupunki. Saatavilla e-kirjana.
TAI
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) (2020). Varhaiskasvatuksen käsikirja. Löytyy e-kirjana.
Verkkotentti arvioidaan asteikolla 1-5/hylätty.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Haastattelu suoritetaan varhaiskasvatusympäristössä esim. päiväkodissa osana kasvatuksen osa-aluetehtävää
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksossa käytössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
*) opiskelija sopii vaihtoehtoisesta suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa ja se kirjataan HOPSiin
*) opiskelija ilmoittaa vähintään 2 viikkoa ennen opintojakson alkua lehtorille vaihtoehtoisesta suoritustavasta
*) vaihtoehtoinen suoritus käynnsityy opintojakson aloitusajankohtana ja päättyy lehtorin kanssa sovitun mukaisesti
*) tarkemmat suoritustiedot opintojakson Diakle-alustalla
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
16.01.2023 - 10.02.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Marjaana Marttila-Ojala
Ryhmät
-
I50sosdI50sosd
-
F50sosdF50sosd
-
A50sosnA50sosn
-
A50sosdA50sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
- osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Sisältö
- lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
- yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
- varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
- kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukeminen
- varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Opetusmenetelmät
- luento-opetus
- lakitesti arviointi hyv - hyl
- oppituntiaktiviteetit Diaklessa suoritettava
- verkkotentti arviointi 1-5
- kasvatuksen osa-aluetehtävä hyv - hyl
Oppimateriaalit
Heikka, J., Fonsen, E., Elo, J. & Leinonen, J. (toim.) (2014). Osallisuuden pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
TAI
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) (2017). Varhaiskasvatuksen käsikirja. Löytyy myös e-kirjana https://www.ellibslibrary.com/fi/book/978-952-451-763-8
Verkkotentti arvioidaan asteikolla 1-5/hylätty.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Haastattelu suoritetaan varhaiskasvatusympäristössä esim. päiväkodissa osana kasvatuksen osa-aluetehtävää
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksossa käytössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
*) opiskelija sopii vaihtoehtoisesta suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa ja se kirjataan HOPSiin
*) opiskelija ilmoittaa vähintään 2 viikkoa ennen opintojakson alkua lehtorille vaihtoehtoisesta suoritustavasta
*) vaihtoehtoinen suoritus käynnsityy opintojakson aloitusajankohtana ja päättyy lehtorin kanssa sovitun mukaisesti
*) tarkemmat suoritustiedot opintojakson Diakle-alustalla
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 07.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
- Helsinki
- Pori
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettaja
- Sari Jylli
- Marjaana Marttila-Ojala
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
F50sosF50sos
-
A50sosA50sos
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
- osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Sisältö
- lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
- yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
- varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
- kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukeminen
- varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Opetusmenetelmät
- luento-opetus
- lakitesti arviointi hyv - hyl
- oppituntiaktiviteetit Diaklessa suoritettava
- verkkotentti arviointi 1-5
- kasvatuksen osa-aluetehtävä hyv - hyl
Oppimateriaalit
Heikka, J., Fonsen, E., Elo, J. & Leinonen, J. (toim.) (2014). Osallisuuden pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
TAI
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) (2017). Varhaiskasvatuksen käsikirja. Löytyy myös e-kirjana https://www.ellibslibrary.com/fi/book/978-952-451-763-8
Verkkotentti arvioidaan asteikolla 1-5/hylätty.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
*) opiskelija sopii vaihtoehtoisesta suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa ja se kirjataan HOPSiin
*) opiskelija ilmoittaa vähintään 2 viikkoa ennen opintojakson alkua lehtorille vaihtoehtoisesta suoritustavasta
*) vaihtoehtoinen suoritus käynnsityy opintojakson aloitusajankohtana ja päättyy lehtorin kanssa sovitun mukaisesti
*) tarkemmat suoritustiedot opintojakson Diakle-alustalla
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Haastattelu suoritetaan varhaiskasvatusympäristössä esim. päiväkodissa osana kasvatuksen osa-aluetehtävää
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksossa käytössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa
lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet
huomioiden
• osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
• tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön
ja osaa soveltaa niitä
• osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
• osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja
moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
• tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.
YDINSISÄLLÖT
lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
• yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
• varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
• kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden
tukeminen
• varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 09.09.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 71
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Satu Keisala
- Marjaana Marttila-Ojala
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
A49sosdA49sosd
-
DiakDiak yhteinen
-
E49sosdE49sosd
-
A53sosvakaAVOINAvoin amk - Sosionomikoulutus
-
A49sosnA49sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
- osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Sisältö
- lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
- yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
- varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
- kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukeminen
- varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää kaksi aikaan sidottua luentoa (tiistai klo 15-18, lukujärjestyksen mukaisesti). Opiskelu painottuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun, joka ohjeistetaan Diakle-oppimisympäristössä.
Opintojakson oppimistehtäviä ovat testi varhaiskasvatuslaista ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, verkkotentti sekä työelämässä toteutettava haastattelutehtävä.
Oppimateriaalit
Verkossa tapahtuvan yksilötentin tenttimateriaali:
Koivula, M., Siippainen, A., Eerola-Pennanen, P. & Böök, M. L. (2017). Valloittava varhaiskasvatus: Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Vastapaino.
Kirja on saatavana myös verkkokirjana. https://www.ellibslibrary.com/book/9789517686532
TAI
Heikka, J., Fonsen, E., Elo, J. & Leinonen, J. (toim.) (2014). Osallisuuden pedagogiikka varhaiskasvatuksessa.
Verkkotentti arvioidaan asteikolla 1-5/hylätty.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Haastattelutehtävä tehdään autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksolla käytössä. Muista verkkoilmoittautuminen viikkoa ennen tenttipäivää.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija voi hakea AHOTia, jos kokee, että hänen osaamisensa vastaa opintojakson tavoitteita. Opiskelijan tulee perustella ja osoittaa osaamisensa AHOT-hakemuksessa.
Opintojaksossa noudatetaan Diakin yleisiä AHOT-ohjeita.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
07.02.2022 - 04.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
- Helsinki
- Pieksämäki
- Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 300
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettaja
- Satu Keisala
- Marjaana Marttila-Ojala
Ryhmät
-
A49sosA49sos
-
E49sosE49sos
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
- osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Sisältö
- lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
- yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
- varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
- kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukeminen
- varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Opetusmenetelmät
- luento-opetus
- lakitesti arviointi hyv - hyl
- oppituntiaktiviteetit Diaklessa suoritettava
- verkkotentti arviointi 1-5
- kasvatuksen osa-aluetehtävä hyv - hyl
Oppimateriaalit
Heikka, J., Fonsen, E., Elo, J. & Leinonen, J. (toim.) (2014). Osallisuuden pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
TAI
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) (2017). Varhaiskasvatuksen käsikirja. Löytyy myös e-kirjana https://www.ellibslibrary.com/fi/book/978-952-451-763-8
Verkkotentti arvioidaan asteikolla 1-5/hylätty.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
*) opiskelija sopii vaihtoehtoisesta suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa ja se kirjataan HOPSiin
*) opiskelija ilmoittaa vähintään 2 viikkoa ennen opintojakson alkua lehtorille vaihtoehtoisesta suoritustavasta
*) vaihtoehtoinen suoritus käynnsityy opintojakson aloitusajankohtana ja päättyy lehtorin kanssa sovitun mukaisesti
*) tarkemmat suoritustiedot opintojakson Diakle-alustalla
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Haastattelu suoritetaan varhaiskasvatusympäristössä esim. päiväkodissa osana kasvatuksen osa-aluetehtävää
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksossa käytössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa
lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet
huomioiden
• osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
• tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön
ja osaa soveltaa niitä
• osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
• osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja
moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
• tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.
YDINSISÄLLÖT
lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
• yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
• varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
• kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden
tukeminen
• varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
17.01.2022 - 11.02.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettaja
- Marjaana Marttila-Ojala
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
A48sosdA48sosd
-
A48sosnA48sosn
-
DiakDiak yhteinen
-
F48sosdF48sosd
-
I48sosdI48sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
- osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Sisältö
- lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
- yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
- varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
- kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukeminen
- varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Opetusmenetelmät
- luento-opetus
- lakitesti arviointi hyv - hyl
- oppituntiaktiviteetit Diaklessa suoritettava
- verkkotentti arviointi 1-5
- kasvatuksen osa-aluetehtävä hyv - hyl
Oppimateriaalit
Heikka, J., Fonsen, E., Elo, J. & Leinonen, J. (toim.) (2014). Osallisuuden pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
TAI
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) (2017). Varhaiskasvatuksen käsikirja. Löytyy myös e-kirjana https://www.ellibslibrary.com/fi/book/978-952-451-763-8
Verkkotentti arvioidaan asteikolla 1-5/hylätty.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
*) opiskelija sopii vaihtoehtoisesta suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa ja se kirjataan HOPSiin
*) opiskelija ilmoittaa vähintään 2 viikkoa ennen opintojakson alkua lehtorille vaihtoehtoisesta suoritustavasta
*) vaihtoehtoinen suoritus käynnsityy opintojakson aloitusajankohtana ja päättyy lehtorin kanssa sovitun mukaisesti
*) tarkemmat suoritustiedot opintojakson Diakle-alustalla
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Haastattelu suoritetaan varhaiskasvatusympäristössä esim. päiväkodissa osana kasvatuksen osa-aluetehtävää
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksossa käytössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa
lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet
huomioiden
• osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
• tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön
ja osaa soveltaa niitä
• osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
• osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja
moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
• tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.
YDINSISÄLLÖT
lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
• yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
• varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
• kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden
tukeminen
• varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Arviointiasteikko
0-5