Sielunhoito ja hengellinen ohjausLaajuus (5 op)
Tunnus: SIE0005A20S
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 16.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Virve Valkeavuori
- Mia Mäkinen
Ryhmät
-
A54sosdA54sosd
-
A54sosnA54sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuksessa toteutuvat toiminnalliset harjoitukset, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, verkkotenttiin valmistautuminen, hengellisen ohjauksen tehtävä
Oppimateriaalit
Suoritettava oppimateriaali:
Peltomäki, I., Saarelainen, S.-M., & Salminen, J. (toim.). (2021). Sielunhoidon teologia. Kirjapaja, s. 59-279
(POIS jäävät alusta luvut Johdanto, Suomalaisen luterilaisen sielunhoidon teologianhistoria, Keskinäinen lohdutus - pastoraalisuus kirkkoa määrittävänä piirteenä ja lopusta POIS jää luku Sielunhoito lännen kirkossa keskiajalla)
Luentomateriaali ja -tallenteet
Muuta materiaalia mm:
Kettunen, P. (2013). Auttava kohtaaminen: 1, Sielunhoidon perusteet ja teologia. Kirjapaja.
Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen: 2, Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Kirjapaja.
Annala, P., & Kotila, H. (2006). Hengellisen ohjauksen kirja. Kirjapaja.
Virtaniemi, M.-P. (5.3.2020). Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Teoksessa Sielunhoidon aikakauskirja. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
OPINNOLLISTAMINEN
Sielunhoidon (5 op) opinnollistaminen on niin sovittaessa mahdollinen vaihtoehtoinen suoritustapa opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella kuin sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen opintojakso opsin mukaan toteutuu. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan. Opinnollistamisesta on sovittava ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon voi sisältyä työelämävierailuja tai oppituntivierailuja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yksilöverkkotentti
Sisällön jaksotus
orientoiva tehtävä 3h
opetus, luennot ja harjoitukset 25h
menetelmätehtävä (tiimitehtävä) 25h
hengellisen ohjauksen tehtävä 15h
seminaari ja reflektio 12h
verkkotentti ja siihen valmistautuminen 50h
Lisätietoja opiskelijoille
AHOT-menettelyn perusteena seuraavat:
Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus (esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus)
Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientoiva tehtävä: hyväksytty-hylätty
Menetelmäseminaari hyväksytty-hylätty
Hengellisen ohjauksen tehtävä: hyväksytty-hylätty
Yksilötentti: 1-5, täydennettävä
Arviointi perustuu DIAKin loppuvaiheen opintojen arviointikriteereihin.
https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Läsnäolo välttämätön orientaatiossa, harjoituksissa ja menetelmäseminaareissa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
- Pori
- Oulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Mirva Heikkilä-Tyni
- Maija Kupsala
Ryhmät
-
I54sosdI54sosd
-
F54sosdF54sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuksessa toteutuvat toiminnalliset harjoitukset, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, verkkotenttiin valmistautuminen, hengellisen ohjauksen tehtävä
Oppimateriaalit
Suoritettava oppimateriaali:
Peltomäki, I., Saarelainen, S.-M., & Salminen, J. (toim.). (2021). Sielunhoidon teologia. Kirjapaja, s. 59-279
(POIS jäävät alusta luvut Johdanto, Suomalaisen luterilaisen sielunhoidon teologianhistoria, Keskinäinen lohdutus - pastoraalisuus kirkkoa määrittävänä piirteenä ja lopusta POIS jää luku Sielunhoito lännen kirkossa keskiajalla)
Luentomateriaali ja -tallenteet
Muuta materiaalia mm:
Kettunen, P. (2013). Auttava kohtaaminen: 1, Sielunhoidon perusteet ja teologia. Kirjapaja.
Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen: 2, Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Kirjapaja.
Annala, P., & Kotila, H. (2006). Hengellisen ohjauksen kirja. Kirjapaja.
Virtaniemi, M.-P. (5.3.2020). Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Teoksessa Sielunhoidon aikakauskirja. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
OPINNOLLISTAMINEN
Sielunhoidon (5 op) opinnollistaminen on niin sovittaessa mahdollinen vaihtoehtoinen suoritustapa opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella kuin sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen opintojakso opsin mukaan toteutuu. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan. Opinnollistamisesta on sovittava ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon voi sisältyä työelämävierailuja tai oppituntivierailuja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yksilöverkkotentti
Sisällön jaksotus
orientoiva tehtävä 3h
opetus, luennot ja harjoitukset 25h
menetelmätehtävä (tiimitehtävä) 25h
hengellisen ohjauksen tehtävä 15h
seminaari ja reflektio 12h
verkkotentti ja siihen valmistautuminen 50h
Lisätietoja opiskelijoille
AHOT-menettelyn perusteena seuraavat:
Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus (esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus)
Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientoiva tehtävä: hyväksytty-hylätty
Menetelmäseminaari hyväksytty-hylätty
Hengellisen ohjauksen tehtävä: hyväksytty-hylätty
Yksilötentti: 1-5, täydennettävä
Arviointi perustuu DIAKin loppuvaiheen opintojen arviointikriteereihin.
https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Läsnäolo välttämätön orientaatiossa, harjoituksissa ja menetelmäseminaareissa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 22.09.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Pieksämäki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Päivi Thitz
- Tiina Häkkinen
Ryhmät
-
E53sosdE53sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuksessa toteutuvat toiminnalliset harjoitukset, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, verkkotenttiin valmistautuminen, hengellinen matkapäiväkirja
Oppimateriaalit
Suoritettava materiaali:
Peltomäki, I., Saarelainen, S.-M., & Salminen, J. (toim.). (2021). Sielunhoidon teologia. Kirjapaja, s. 59-279
(POIS jäävät alusta luvut Johdanto, Suomalaisen luterilaisen sielunhoidon teologianhistoria, Keskinäinen lohdutus - pastoraalisuus kirkkoa määrittävänä piirteenä ja lopusta POIS jää luku Sielunhoito lännen kirkossa keskiajalla)
Luentomateriaali ja -tallenteet
Muuta materiaalia mm:
Kettunen, P. (2013). Auttava kohtaaminen: 1, Sielunhoidon perusteet ja teologia. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen: 2, Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Annala, P., & Kotila, H. (2006). Hengellisen ohjauksen kirja. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Virtaniemi, M.-P. (5.3.2020). Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Teoksessa Sielunhoidon aikakauskirja. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus (esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus)
Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
OPINNOLLISTAMINEN
Sielunhoidon (5 op) opinnollistaminen on niin sovittaessa mahdollinen vaihtoehtoinen suoritustapa opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella kuin sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen opintojakso opsin mukaan toteutuu. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan. Opinnollistamisesta on sovittava ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon voi sisältyä työelämävierailuja tai oppituntivierailuja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden (5) opintopisteen opintojakso edellyttää opiskelijalta noin 130 tunnin työpanosta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientoiva tehtävä: hyväksytty-hylätty
Menetelmäseminaari hyväksytty-hylätty
Hengellisen elämän hoitaminen ja matkapäiväkirja: hyväksytty-hylätty
Yksilötentti: 1-5, täydennettävä
Arviointi perustuu DIAKin loppuvaiheen opintojen arviointikriteereihin.
https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Läsnäolo välttämätön orientaatiossa, harjoituksissa ja menetelmäseminaareissa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
05.08.2024 - 22.09.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Maarit Heusala
- Tiina Ikonen
Ryhmät
-
A53sosdA53sosd
-
A53sosnA53sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuksessa toteutuvat toiminnalliset harjoitukset, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, verkkotenttiin valmistautuminen, hengellinen matkapäiväkirja
Oppimateriaalit
Suoritettava materiaali:
Peltomäki, I., Saarelainen, S.-M., & Salminen, J. (toim.). (2021). Sielunhoidon teologia. Kirjapaja, s. 59-279
(POIS jäävät alusta luvut Johdanto, Suomalaisen luterilaisen sielunhoidon teologianhistoria, Keskinäinen lohdutus - pastoraalisuus kirkkoa määrittävänä piirteenä ja lopusta POIS jää luku Sielunhoito lännen kirkossa keskiajalla)
Luentomateriaali ja -tallenteet
Muuta materiaalia mm:
Kettunen, P. (2013). Auttava kohtaaminen: 1, Sielunhoidon perusteet ja teologia. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen: 2, Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Annala, P., & Kotila, H. (2006). Hengellisen ohjauksen kirja. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Virtaniemi, M.-P. (5.3.2020). Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Teoksessa Sielunhoidon aikakauskirja. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus (esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus)
Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
OPINNOLLISTAMINEN
Sielunhoidon (5 op) opinnollistaminen on niin sovittaessa mahdollinen vaihtoehtoinen suoritustapa opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella kuin sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen opintojakso opsin mukaan toteutuu. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan. Opinnollistamisesta on sovittava ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon voi sisältyä työelämävierailuja tai oppituntivierailuja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden (5) opintopisteen opintojakso edellyttää opiskelijalta noin 130 tunnin työpanosta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientoiva tehtävä: hyväksytty-hylätty
Menetelmäseminaari hyväksytty-hylätty
Hengellisen elämän hoitaminen ja matkapäiväkirja: hyväksytty-hylätty
Yksilötentti: 1-5, täydennettävä
Arviointi perustuu DIAKin loppuvaiheen opintojen arviointikriteereihin.
https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Läsnäolo välttämätön orientaatiossa, harjoituksissa ja menetelmäseminaareissa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 18.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Maarit Heusala
- Eveliina Hellas
Ryhmät
-
A52sosvA52sosv
-
A52sosnA52sosn
-
A52sosdA52sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuksessa toteutuvat toiminnalliset harjoitukset, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, verkkotenttiin valmistautuminen, hengellinen matkapäiväkirja
Oppimateriaalit
Suoritettava materiaali:
Peltomäki, I., Saarelainen, S.-M., & Salminen, J. (toim.). (2021). Sielunhoidon teologia. Kirjapaja, s. 59-279
(POIS jäävät alusta luvut Johdanto, Suomalaisen luterilaisen sielunhoidon teologianhistoria, Keskinäinen lohdutus - pastoraalisuus kirkkoa määrittävänä piirteenä ja lopusta POIS jää luku Sielunhoito lännen kirkossa keskiajalla)
Luentomateriaali ja -tallenteet
Muuta materiaalia mm:
Kettunen, P. (2013). Auttava kohtaaminen: 1, Sielunhoidon perusteet ja teologia. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen: 2, Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Annala, P., & Kotila, H. (2006). Hengellisen ohjauksen kirja. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Virtaniemi, M.-P. (5.3.2020). Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Teoksessa Sielunhoidon aikakauskirja. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus (esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus)
Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
OPINNOLLISTAMINEN
Sielunhoidon (5 op) opinnollistaminen on niin sovittaessa mahdollinen vaihtoehtoinen suoritustapa opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella kuin sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen opintojakso opsin mukaan toteutuu. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan. Opinnollistamisesta on sovittava ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon voi sisältyä työelämävierailuja tai oppituntivierailuja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden (5) opintopisteen opintojakso edellyttää opiskelijalta noin 130 tunnin työpanosta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientoiva tehtävä: hyväksytty-hylätty
Menetelmäseminaari hyväksytty-hylätty
Hengellisen elämän hoitaminen ja matkapäiväkirja: hyväksytty-hylätty
Yksilötentti: 1-5, täydennettävä
Arviointi perustuu DIAKin loppuvaiheen opintojen arviointikriteereihin.
https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Läsnäolo välttämätön orientaatiossa, harjoituksissa ja menetelmäseminaareissa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 18.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Oulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Kirsi Laukkonen
- Maija Kupsala
Ryhmät
-
I52sosdI52sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuksessa toteutuvat toiminnalliset harjoitukset, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, verkkotenttiin valmistautuminen, hengellinen matkapäiväkirja
Oppimateriaalit
Suoritettava materiaali:
Peltomäki, I., Saarelainen, S.-M., & Salminen, J. (toim.). (2021). Sielunhoidon teologia. Kirjapaja, s. 59-279
(POIS jäävät alusta luvut Johdanto, Suomalaisen luterilaisen sielunhoidon teologianhistoria, Keskinäinen lohdutus - pastoraalisuus kirkkoa määrittävänä piirteenä ja lopusta POIS jää luku Sielunhoito lännen kirkossa keskiajalla)
Luentomateriaali ja -tallenteet
Muuta materiaalia mm:
Kettunen, P. (2013). Auttava kohtaaminen: 1, Sielunhoidon perusteet ja teologia. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen: 2, Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Annala, P., & Kotila, H. (2006). Hengellisen ohjauksen kirja. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Virtaniemi, M.-P. (5.3.2020). Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Teoksessa Sielunhoidon aikakauskirja. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus (esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus)
Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
OPINNOLLISTAMINEN
Sielunhoidon (5 op) opinnollistaminen on niin sovittaessa mahdollinen vaihtoehtoinen suoritustapa opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella kuin sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen opintojakso opsin mukaan toteutuu. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan. Opinnollistamisesta on sovittava ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon voi sisältyä työelämävierailuja tai oppituntivierailuja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden (5) opintopisteen opintojakso edellyttää opiskelijalta noin 130 tunnin työpanosta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientoiva tehtävä: hyväksytty-hylätty
Menetelmäseminaari hyväksytty-hylätty
Hengellisen elämän hoitaminen ja matkapäiväkirja: hyväksytty-hylätty
Yksilötentti: 1-5, täydennettävä
Arviointi perustuu DIAKin loppuvaiheen opintojen arviointikriteereihin.
https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Läsnäolo välttämätön orientaatiossa, harjoituksissa ja menetelmäseminaareissa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 19.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Pori
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Mirva Heikkilä-Tyni
- Ilona Kontinen
Ryhmät
-
F52sosdF52sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuksessa toteutuvat toiminnalliset harjoitukset, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, verkkotenttiin valmistautuminen, hengellinen matkapäiväkirja
Oppimateriaalit
Suoritettava materiaali:
Peltomäki, I., Saarelainen, S.-M., & Salminen, J. (toim.). (2021). Sielunhoidon teologia. Kirjapaja, s. 59-279
(POIS jäävät alusta luvut Johdanto, Suomalaisen luterilaisen sielunhoidon teologianhistoria, Keskinäinen lohdutus - pastoraalisuus kirkkoa määrittävänä piirteenä ja lopusta POIS jää luku Sielunhoito lännen kirkossa keskiajalla)
Luentomateriaali ja -tallenteet
Muuta materiaalia mm:
Kettunen, P. (2013). Auttava kohtaaminen: 1, Sielunhoidon perusteet ja teologia. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen: 2, Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Annala, P., & Kotila, H. (2006). Hengellisen ohjauksen kirja. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Virtaniemi, M.-P. (5.3.2020). Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Teoksessa Sielunhoidon aikakauskirja. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus (esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus)
Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
OPINNOLLISTAMINEN
Sielunhoidon (5 op) opinnollistaminen on niin sovittaessa mahdollinen vaihtoehtoinen suoritustapa opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella kuin sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen opintojakso opsin mukaan toteutuu. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan. Opinnollistamisesta on sovittava ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon voi sisältyä työelämävierailuja tai oppituntivierailuja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden (5) opintopisteen opintojakso edellyttää opiskelijalta noin 130 tunnin työpanosta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientoiva tehtävä: hyväksytty-hylätty
Menetelmäseminaari hyväksytty-hylätty
Hengellisen elämän hoitaminen ja matkapäiväkirja: hyväksytty-hylätty
Yksilötentti: 1-5, täydennettävä
Arviointi perustuu DIAKin loppuvaiheen opintojen arviointikriteereihin.
https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Läsnäolo välttämätön orientaatiossa, harjoituksissa ja menetelmäseminaareissa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 24.09.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Pieksämäki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Tiina Häkkinen
Ryhmät
-
E51sosdE51sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuksessa toteutuvat toiminnalliset harjoitukset, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, menetelmäseminaari, hengellisen ohjauksen tehtävä ja verkkotentti.
Oppimateriaalit
Suoritettava materiaali:
Luentotallenteet ja oppimateriaali
Peltomäki, I., Saarelainen, S.-M., & Salminen, J. (toim.). (2021). Sielunhoidon teologia. Kirjapaja, s. 59-279
(POIS jäävät alusta luvut Johdanto, Suomalaisen luterilaisen sielunhoidon teologianhistoria, Keskinäinen lohdutus - pastoraalisuus kirkkoa määrittävänä piirteenä ja lopusta POIS jää luku Sielunhoito lännen kirkossa keskiajalla)
Kotila, Heikki (toim.) 2006. Hengellinen ohjaus. Helsinki: Kirjapaja, s. 89 ? 242.
Muuta materiaalia mm:
Kettunen, P. (2013). Auttava kohtaaminen: 1, Sielunhoidon perusteet ja teologia. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen: 2, Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Annala, P., & Kotila, H. (2006). Hengellisen ohjauksen kirja. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Virtaniemi, M.-P. (5.3.2020). Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Teoksessa Sielunhoidon aikakauskirja. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
kELPOISUUSOPISKELIJAT voivat suorittaa opintojakson vaihtoehtoisella suoritustavalla. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava vastuuopettajan ja opon kanssa ennen opintojakson alkua.
OPINNOLLISTAMINEN
Sielunhoidon (5 op) opinnollistaminen on niin sovittaessa mahdollinen vaihtoehtoinen suoritustapa opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella kuin sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen opintojakso opsin mukaan toteutuu. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan. Opinnollistamisesta on sovittava ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon voi sisältyä työelämävierailuja tai oppituntivierailuja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden (5) opintopisteen opintojakso edellyttää opiskelijalta noin 130 tunnin työpanosta.
Lisätietoja opiskelijoille
AHOT
Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus (esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus)
Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientoiva tehtävä: hyväksytty-hylätty
Menetelmäseminaari hyväksytty-hylätty
Hengellisen ohjauksen tehtävä: hyväksytty-täydennettävä-hylätty
Yksilötentti: 1-5.
Arviointi perustuu DIAKin loppuvaiheen opintojen arviointikriteereihin.
https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Läsnäolo välttämätön orientaatiossa, harjoituksissa, menetelmäseminaareissa ja loppureflektiossa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
07.08.2023 - 22.09.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Tiina Häkkinen
- Eveliina Hellas
Ryhmät
-
A51sosnA51sosn
-
A51sosdA51sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuksessa toteutuvat toiminnalliset harjoitukset, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, menetelmäseminaari, hengellisen ohjauksen tehtävä (essee) ja verkkotentti.
Oppimateriaalit
Suoritettava materiaali:
Luentotallenteet ja luentoihin liittyvä oppimateriaali.
Kotila, Heikki (toim.) 2006. Hengellinen ohjaus. Helsinki: Kirjapaja, s. 89 ? 242.
Peltomäki, I., Saarelainen, S.-M., & Salminen, J. (toim.). (2021). Sielunhoidon teologia. Kirjapaja, s. 59-279
(POIS jäävät alusta luvut Johdanto, Suomalaisen luterilaisen sielunhoidon teologianhistoria, Keskinäinen lohdutus - pastoraalisuus kirkkoa määrittävänä piirteenä ja lopusta POIS jää luku Sielunhoito lännen kirkossa keskiajalla)
Muuta materiaalia mm:
Kettunen, P. (2013). Auttava kohtaaminen: 1, Sielunhoidon perusteet ja teologia. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen: 2, Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Annala, P., & Kotila, H. (2006). Hengellisen ohjauksen kirja. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Virtaniemi, M.-P. (5.3.2020). Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Teoksessa Sielunhoidon aikakauskirja. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
KELPOISUUSOPISKELIJAT voivat suorittaa opintojakson vaihtoehtoisella suoritustavalla, josta on sovittava vastuuopettajan kanssa ennen opintojakson alkua.
OPINNOLLISTAMINEN
Sielunhoidon (5 op) opinnollistaminen on niin sovittaessa mahdollinen vaihtoehtoinen suoritustapa opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella kuin sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen opintojakso opsin mukaan toteutuu. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan. Opinnollistamisesta on sovittava ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon voi sisältyä työelämävierailuja tai oppituntivierailuja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden (5) opintopisteen opintojakso edellyttää opiskelijalta noin 130 tunnin työpanosta.
Lisätietoja opiskelijoille
AHOT
Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus (esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus)
Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientoiva tehtävä: hyväksytty-hylätty
Menetelmäseminaari hyväksytty-hylätty
Hengellisen ohjauksen tehtävä: hyväksytty-hylätty
Yksilötentti: 1-5, täydennettävä
Arviointi perustuu DIAKin loppuvaiheen opintojen arviointikriteereihin.
https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Läsnäolo välttämätön orientaatiossa, harjoituksissa ja menetelmäseminaareissa sekä kokoavassa reflektiossa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 17.02.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Oulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Heini Sajalin
- Kirsi Laukkonen
Ryhmät
-
I50sosdI50sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
- opiskelija oppii tuntemaan kirkollisen sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen rikkaan perinteen sekä löytämään sieltä itselleen soveltuvia menetelmiä
- opiskelija tulee tietoiseksi hengelliseen ohjaukseen ja sielunhoitoon liittyvistä aikaisemmista kokemuksistaan sekä elämänkaaren tapahtumien vaikutukseen ammatillisena toimijana
- opiskelija osaa soveltaa sielunhoidon ja spiritualiteetin erityiskysymyksiä omalla ammattialallaan
Oppimateriaalit
Suoritettava materiaali:
Luentomateriaali
Peltomäki, Isto, Saarelainen Suvi-Maria & Salminen, Joona (toim.). 2021. Sielunhoidon teologia. Kirjapaja. (306 sivua)
Hengellinen työ: Hengellinen ohjaus ja matkakumppanuus (Jouko Porkan tallenne)
Muuta materiaalia mm:
Kettunen Paavo: Auttava kohtaaminen I. Sielunhoidon perusteet ja teologia. Helsinki 2013, Lasten Keskus ja Kirjapaja. Saatavilla e-lainana. https://diak.finna.fi/Record/diana.99564
Gothóni Raili: Auttava kohtaaminen II. Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Helsinki 2014, Kirjapaja.
Kotila Heikki 2006: Hengellisen ohjauksen kirja. Helsinki: Kirjapaja. Saatavilla e-lainana. https://diak.finna.fi/Record/diana.73985.
Virtaniemi, Matti-Pekka: Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Sielunhoidon aikakauskirja 2020. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
• Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus (esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus)
• Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
Tarjotaan sielunhoidon (5 op) opinnollistamista niille opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella, jolloin heidän on tarkoitus opiskella sielunhoitoa ja hengellistä ohjausta. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tarjotaan sielunhoidon (5 op) opinnollistamista niille opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella, jolloin heidän on tarkoitus opiskella sielunhoitoa ja hengellistä ohjausta. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osio: SIELUNHOITO JA HENGELLINEN OHJAUS
Orientoiva tehtävä: hyväksytty-hylätty
Menetelmäseminaari hyväksytty-hylätty
Hengellisen elämän hoitaminen ja matkapäiväkirja: hyväksytty-hylätty
Yksilötentti: 1-5, täydennettävä
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Pori
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Mirva Heikkilä-Tyni
- Ilona Kontinen
Ryhmät
-
F50sosdF50sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
- opiskelija oppii tuntemaan kirkollisen sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen rikkaan perinteen sekä löytämään sieltä itselleen soveltuvia menetelmiä
- opiskelija tulee tietoiseksi hengelliseen ohjaukseen ja sielunhoitoon liittyvistä aikaisemmista kokemuksistaan sekä elämänkaaren tapahtumien vaikutukseen ammatillisena toimijana
- opiskelija osaa soveltaa sielunhoidon ja spiritualiteetin erityiskysymyksiä omalla ammattialallaan
Oppimateriaalit
Suoritettava materiaali:
Luentomateriaali
Peltomäki, Isto, Saarelainen Suvi-Maria & Salminen, Joona (toim.). 2021. Sielunhoidon teologia. Kirjapaja. (306 sivua)
Hengellinen työ: Hengellinen ohjaus ja matkakumppanuus (Jouko Porkan tallenne)
Muuta materiaalia mm:
Kettunen Paavo: Auttava kohtaaminen I. Sielunhoidon perusteet ja teologia. Helsinki 2013, Lasten Keskus ja Kirjapaja. Saatavilla e-lainana. https://diak.finna.fi/Record/diana.99564
Gothóni Raili: Auttava kohtaaminen II. Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Helsinki 2014, Kirjapaja.
Kotila Heikki 2006: Hengellisen ohjauksen kirja. Helsinki: Kirjapaja. Saatavilla e-lainana. https://diak.finna.fi/Record/diana.73985.
Virtaniemi, Matti-Pekka: Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Sielunhoidon aikakauskirja 2020. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
• Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus (esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus)
• Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
Tarjotaan sielunhoidon (5 op) opinnollistamista niille opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella, jolloin heidän on tarkoitus opiskella sielunhoitoa ja hengellistä ohjausta. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tarjotaan sielunhoidon (5 op) opinnollistamista niille opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella, jolloin heidän on tarkoitus opiskella sielunhoitoa ja hengellistä ohjausta. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osio: SIELUNHOITO JA HENGELLINEN OHJAUS
Orientoiva tehtävä: hyväksytty-hylätty
Menetelmäseminaari hyväksytty-hylätty
Hengellisen elämän hoitaminen ja matkapäiväkirja: hyväksytty-hylätty
Yksilötentti: 1-5, täydennettävä
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 17.02.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Tiina Häkkinen
- Eveliina Hellas
Ryhmät
-
A50sosnA50sosn
-
A50sosdA50sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuksessa toteutuvat toiminnalliset harjoitukset, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, verkkotenttiin valmistautuminen, hengellinen matkapäiväkirja
Aika ja paikka
27.10.2022 MV, TH, MH-T ja IK
Oppimateriaalit
Suoritettava materiaali:
Peltomäki, I., Saarelainen, S.-M., & Salminen, J. (toim.). (2021). Sielunhoidon teologia. Kirjapaja, s. 59-279
(POIS jäävät alusta luvut Johdanto, Suomalaisen luterilaisen sielunhoidon teologianhistoria, Keskinäinen lohdutus - pastoraalisuus kirkkoa määrittävänä piirteenä ja lopusta POIS jää luku Sielunhoito lännen kirkossa keskiajalla)
Luentomateriaali ja -tallenteet
Muuta materiaalia mm:
Kettunen, P. (2013). Auttava kohtaaminen: 1, Sielunhoidon perusteet ja teologia. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen: 2, Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Annala, P., & Kotila, H. (2006). Hengellisen ohjauksen kirja. Kirjapaja.
Saatavilla e-kirjana.
Virtaniemi, M.-P. (5.3.2020). Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Teoksessa Sielunhoidon aikakauskirja. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus (esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus)
Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
OPINNOLLISTAMINEN
Sielunhoidon (5 op) opinnollistaminen on niin sovittaessa mahdollinen vaihtoehtoinen suoritustapa opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella kuin sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen opintojakso opsin mukaan toteutuu. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan. Opinnollistamisesta on sovittava ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon voi sisältyä työelämävierailuja tai oppituntivierailuja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden (5) opintopisteen opintojakso edellyttää opiskelijalta noin 130 tunnin työpanosta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientoiva tehtävä: hyväksytty-hylätty
Menetelmäseminaari hyväksytty-hylätty
Hengellisen elämän hoitaminen ja matkapäiväkirja: hyväksytty-hylätty
Yksilötentti: 1-5, täydennettävä
Arviointi perustuu DIAKin loppuvaiheen opintojen arviointikriteereihin.
https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Läsnäolo välttämätön orientaatiossa, harjoituksissa ja menetelmäseminaareissa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Pieksämäki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Kati Jansa
- Heidi Zitting
Ryhmät
-
E49sosdE49sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
- opiskelija oppii tuntemaan kirkollisen sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen rikkaan perinteen sekä löytämään sieltä itselleen soveltuvia menetelmiä
- opiskelija tulee tietoiseksi hengelliseen ohjaukseen ja sielunhoitoon liittyvistä aikaisemmista kokemuksistaan sekä elämänkaaren tapahtumien vaikutukseen ammatillisena toimijana
- opiskelija osaa soveltaa sielunhoidon ja spiritualiteetin erityiskysymyksiä omalla ammattialallaan
Oppimateriaalit
Suoritettava materiaali:
¨
Luentomateriaali
Peltomäki, Isto, Saarelainen Suvi-Maria & Salminen, Joona (toim.). 2021. Sielunhoidon teologia. Kirjapaja. (306 sivua)
Hengellinen työ: Hengellinen ohjaus ja matkakumppanuus (Jouko Porkan tallenne)
Muuta materiaalia mm:
Kettunen Paavo: Auttava kohtaaminen I. Sielunhoidon perusteet ja teologia. Helsinki 2013, Lasten Keskus ja Kirjapaja. Saatavilla e-lainana. https://diak.finna.fi/Record/diana.99564
Gothóni Raili: Auttava kohtaaminen II. Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Helsinki 2014, Kirjapaja.
Kotila Heikki 2006: Hengellisen ohjauksen kirja. Helsinki: Kirjapaja. Saatavilla e-lainana. https://diak.finna.fi/Record/diana.73985.
Virtaniemi, Matti-Pekka: Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Sielunhoidon aikakauskirja 2020. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
• Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus
• Luennot: esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus
• Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
• Luennot: esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus
Tarjotaan sielunhoidon (5 op) opinnollistamista niille opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella, jolloin heidän on tarkoitus opiskella sielunhoitoa ja hengellistä ohjausta. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tarjotaan sielunhoidon (5 op) opinnollistamista niille opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella, jolloin heidän on tarkoitus opiskella sielunhoitoa ja hengellistä ohjausta. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osio: SIELUNHOITO JA HENGELLINEN OHJAUS
Orientoiva tehtävä: hyväksytty-hylätty
Menetelmäseminaari hyväksytty-hylätty
Hengellisen elämän hoitaminen ja matkapäiväkirja: hyväksytty-hylätty
Yksilötentti: 1-5, täydennettävä
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 23.09.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Minna Valtonen
- Tiina Häkkinen
Ryhmät
-
A49sosdA49sosd
-
A49sosnA49sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
- opiskelija oppii tuntemaan kirkollisen sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen rikkaan perinteen sekä löytämään sieltä itselleen soveltuvia menetelmiä
- opiskelija tulee tietoiseksi hengelliseen ohjaukseen ja sielunhoitoon liittyvistä aikaisemmista kokemuksistaan sekä elämänkaaren tapahtumien vaikutukseen ammatillisena toimijana
- opiskelija osaa soveltaa sielunhoidon ja spiritualiteetin erityiskysymyksiä omalla ammattialallaan
Oppimateriaalit
Suoritettava materiaali:
¨
Luentomateriaali
Peltomäki, Isto, Saarelainen Suvi-Maria & Salminen, Joona (toim.). 2021. Sielunhoidon teologia. Kirjapaja. (306 sivua)
Hengellinen työ: Hengellinen ohjaus ja matkakumppanuus (Jouko Porkan tallenne)
Muuta materiaalia mm:
Kettunen Paavo: Auttava kohtaaminen I. Sielunhoidon perusteet ja teologia. Helsinki 2013, Lasten Keskus ja Kirjapaja. Saatavilla e-lainana. https://diak.finna.fi/Record/diana.99564
Gothóni Raili: Auttava kohtaaminen II. Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Helsinki 2014, Kirjapaja.
Kotila Heikki 2006: Hengellisen ohjauksen kirja. Helsinki: Kirjapaja. Saatavilla e-lainana. https://diak.finna.fi/Record/diana.73985.
Virtaniemi, Matti-Pekka: Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Sielunhoidon aikakauskirja 2020. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
• Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus
• Luennot: esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus
• Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
• Luennot: esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus
Tarjotaan sielunhoidon (5 op) opinnollistamista niille opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella, jolloin heidän on tarkoitus opiskella sielunhoitoa ja hengellistä ohjausta. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tarjotaan sielunhoidon (5 op) opinnollistamista niille opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella, jolloin heidän on tarkoitus opiskella sielunhoitoa ja hengellistä ohjausta. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osio: SIELUNHOITO JA HENGELLINEN OHJAUS
Orientoiva tehtävä: hyväksytty-hylätty
Menetelmäseminaari hyväksytty-hylätty
Hengellisen elämän hoitaminen ja matkapäiväkirja: hyväksytty-hylätty
Yksilötentti: 1-5, täydennettävä
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
17.01.2022 - 18.02.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Oulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Kirsi Laukkonen
Ryhmät
-
I48sosdI48sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
- opiskelija oppii tuntemaan kirkollisen sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen rikkaan perinteen sekä löytämään sieltä itselleen soveltuvia menetelmiä
- opiskelija tulee tietoiseksi hengelliseen ohjaukseen ja sielunhoitoon liittyvistä aikaisemmista kokemuksistaan sekä elämänkaaren tapahtumien vaikutukseen ammatillisena toimijana
- opiskelija osaa soveltaa sielunhoidon ja spiritualiteetin erityiskysymyksiä omalla ammattialallaan
Oppimateriaalit
Kettunen Paavo: Auttava kohtaaminen I. Sielunhoidon perusteet ja teologia. Helsinki 2013, Lasten Keskus ja Kirjapaja. Saatavilla e-lainana. https://diak.finna.fi/Record/diana.99564
Gothóni Raili: Auttava kohtaaminen II. Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Helsinki 2014, Kirjapaja.
Kotila Heikki 2006: Hengellisen ohjauksen kirja. Helsinki: Kirjapaja. Saatavilla e-lainana. https://diak.finna.fi/Record/diana.73985.
Stjerna Kirsi: Olemme kaikki hengellisiä. Luterilainen armon spiritualiteetti. Kirjassa Anna-Kaisa Inkala & Jyri Komulainen (toim.) Armon horisontit - huomisen luterilaisuus (ss. 133-148). Helsinki 2016: Kirjapaja.
Virtaniemi, Matti-Pekka: Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Sielunhoidon aikakauskirja 2020. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Osio: SIELUNHOITO JA SEN MENETELMÄT
• Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus
• Luennot: esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus
Osio: HENGELLINEN OHJAUS
• Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
• Luennot: esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus
Tarjotaan sielunhoidon (5 op) opinnollistamista niille opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella, jolloin heidän on tarkoitus opiskella sielunhoitoa ja hengellistä ohjausta. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tarjotaan sielunhoidon (5 op) opinnollistamista niille opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella, jolloin heidän on tarkoitus opiskella sielunhoitoa ja hengellistä ohjausta. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osio: SIELUNHOITO JA SEN MENETELMÄT
Orientoiva tehtävä: hyväksytty-hylätty
Menetelmäseminaari 1-5, täydennettävä
Osio: HENGELLINEN OHJAUS
Hengellisen elämän hoitaminen ja matkapäiväkirja: hyväksytty-hylätty
Dialogitentti: 1-5, täydennettävä
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 18.02.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Minna Valtonen
- Tiina Häkkinen
Ryhmät
-
A48sosdA48sosd
-
A48sosnA48sosn
-
A48sosvA48sosv
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
- opiskelija oppii tuntemaan kirkollisen sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen rikkaan perinteen sekä löytämään sieltä itselleen soveltuvia menetelmiä
- opiskelija tulee tietoiseksi hengelliseen ohjaukseen ja sielunhoitoon liittyvistä aikaisemmista kokemuksistaan sekä elämänkaaren tapahtumien vaikutukseen ammatillisena toimijana
- opiskelija osaa soveltaa sielunhoidon ja spiritualiteetin erityiskysymyksiä omalla ammattialallaan
Oppimateriaalit
Kettunen Paavo: Auttava kohtaaminen I. Sielunhoidon perusteet ja teologia. Helsinki 2013, Lasten Keskus ja Kirjapaja. Saatavilla e-lainana. https://diak.finna.fi/Record/diana.99564
Gothóni Raili: Auttava kohtaaminen II. Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Helsinki 2014, Kirjapaja.
Kotila Heikki 2006: Hengellisen ohjauksen kirja. Helsinki: Kirjapaja. Saatavilla e-lainana. https://diak.finna.fi/Record/diana.73985.
Stjerna Kirsi: Olemme kaikki hengellisiä. Luterilainen armon spiritualiteetti. Kirjassa Anna-Kaisa Inkala & Jyri Komulainen (toim.) Armon horisontit - huomisen luterilaisuus (ss. 133-148). Helsinki 2016: Kirjapaja.
Virtaniemi, Matti-Pekka: Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Sielunhoidon aikakauskirja 2020. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Osio: SIELUNHOITO JA SEN MENETELMÄT
• Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus
• Luennot: esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus
Osio: HENGELLINEN OHJAUS
• Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
• Luennot: esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus
Tarjotaan sielunhoidon (5 op) opinnollistamista niille opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella, jolloin heidän on tarkoitus opiskella sielunhoitoa ja hengellistä ohjausta. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tarjotaan sielunhoidon (5 op) opinnollistamista niille opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella, jolloin heidän on tarkoitus opiskella sielunhoitoa ja hengellistä ohjausta. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osio: SIELUNHOITO JA SEN MENETELMÄT
Orientoiva tehtävä: hyväksytty-hylätty
Menetelmäseminaari 1-5, täydennettävä
Osio: HENGELLINEN OHJAUS
Hengellisen elämän hoitaminen ja matkapäiväkirja: hyväksytty-hylätty
Dialogitentti: 1-5, täydennettävä
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Pori
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Kati Jansa
- Ilona Kontinen
Ryhmät
-
F48sosdF48sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
- opiskelija oppii tuntemaan kirkollisen sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen rikkaan perinteen sekä löytämään sieltä itselleen soveltuvia menetelmiä
- opiskelija tulee tietoiseksi hengelliseen ohjaukseen ja sielunhoitoon liittyvistä aikaisemmista kokemuksistaan sekä elämänkaaren tapahtumien vaikutukseen ammatillisena toimijana
- opiskelija osaa soveltaa sielunhoidon ja spiritualiteetin erityiskysymyksiä omalla ammattialallaan
Oppimateriaalit
Kettunen Paavo: Auttava kohtaaminen I. Sielunhoidon perusteet ja teologia. Helsinki 2013, Lasten Keskus ja Kirjapaja. Saatavilla e-lainana. https://diak.finna.fi/Record/diana.99564
Gothóni Raili: Auttava kohtaaminen II. Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Helsinki 2014, Kirjapaja.
Kotila Heikki 2006: Hengellisen ohjauksen kirja. Helsinki: Kirjapaja. Saatavilla e-lainana. https://diak.finna.fi/Record/diana.73985.
Stjerna Kirsi: Olemme kaikki hengellisiä. Luterilainen armon spiritualiteetti. Kirjassa Anna-Kaisa Inkala & Jyri Komulainen (toim.) Armon horisontit - huomisen luterilaisuus (ss. 133-148). Helsinki 2016: Kirjapaja.
Virtaniemi, Matti-Pekka: Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Sielunhoidon aikakauskirja 2020. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Osio: SIELUNHOITO JA SEN MENETELMÄT
• Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus
• Luennot: esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus
Osio: HENGELLINEN OHJAUS
• Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
• Luennot: esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus
Tarjotaan sielunhoidon (5 op) opinnollistamista niille opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella, jolloin heidän on tarkoitus opiskella sielunhoitoa ja hengellistä ohjausta. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tarjotaan sielunhoidon (5 op) opinnollistamista niille opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella, jolloin heidän on tarkoitus opiskella sielunhoitoa ja hengellistä ohjausta. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osio: SIELUNHOITO JA SEN MENETELMÄT
Orientoiva tehtävä: hyväksytty-hylätty
Menetelmäseminaari 1-5, täydennettävä
Osio: HENGELLINEN OHJAUS
Hengellisen elämän hoitaminen ja matkapäiväkirja: hyväksytty-hylätty
Dialogitentti: 1-5, täydennettävä
Arviointiasteikko
0-5