Asiakkaiden kommunikointitavatLaajuus (5 op)
Tunnus: ATI0205A19H
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää kielenkehityksen vaiheet ja poikkeamat siinä
- tuntee eri asiakasryhmien käyttämiä keskeisimpiä kommunikointimenetelmiä
- osaa kommunikoida eri kommunikointimenetelmillä perustasolla
- tuntee kielellisesti epäsymmetristen vuorovaikutustilanteiden piirteitä
- osaa toimia vastuullisena kommunikointikumppanina
Sisältö
- tyypillinen ja poikkeava kielen- ja kommunikoinnin kehitys
- kommunikointitavat ja -menetelmät
- manuaaliset ja digitaaliset kommunikoinnin apuvälineet
- kielellisesti epäsymmetrinen vuorovaikutus
- kommunikointikumppanuus
Esitietovaatimukset
Osallistuminen edellyttää ATI01-opintojakson suorittamista, ellei opinto-ohjaajan kanssa ole toisin sovittu.
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
17.03.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Tulkkaustutkinnot ja kielet
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus
Opettaja
- Marita Joensuu
Ryhmät
-
HKI-S24vipHKI-S24vip
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää kielenkehityksen vaiheet ja poikkeamat siinä
- tuntee eri asiakasryhmien käyttämiä keskeisimpiä kommunikointimenetelmiä
- osaa kommunikoida eri kommunikointimenetelmillä perustasolla
- tuntee kielellisesti epäsymmetristen vuorovaikutustilanteiden piirteitä
- osaa toimia vastuullisena kommunikointikumppanina
Sisältö
- tyypillinen ja poikkeava kielen- ja kommunikoinnin kehitys
- kommunikointitavat ja -menetelmät
- manuaaliset ja digitaaliset kommunikoinnin apuvälineet
- kielellisesti epäsymmetrinen vuorovaikutus
- kommunikointikumppanuus
Opetusmenetelmät
Luennot ja tunnilla tehtävät harjoitukset. Itsenäisenä työskentelynä pari- ja ryhmätehtäviä, joissa harjoitellaan kommunikointimenetelmiä. Kirjallisia oppimistehtäviä.
Tunneilla tehtävissä harjoituksissa 100% läsnäolovaatimus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa luennoilla. Ennen lähiopetusta opiskelijat tutustuvat annettuihin kommunikointimenetelmistä kertoviin lähteisiin ja valmistautuvat näin tunteihin. Lähiopetuksen aikana harjoitellaan kommunikointia erilaisilla puhetta tukevilla ja korvaavilla kommunikointimenetelmillä, viittomakommunikaatiolla ja viittomakielellä. Lapsen kielen kehitystä opiskellaan case-tehtävän avulla. Sitä tukee kehityspsykologian osuus lapsuudesta. Opintojakson päättää aidoissa asioimistilanteissa ryhmissä tehtävät ja tallennettavat sekä analysoitavat kommunikointiharjoitukset.
Esitietovaatimukset
Osallistuminen edellyttää ATI01-opintojakson suorittamista, ellei opinto-ohjaajan kanssa ole toisin sovittu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään alkuvaiheen arviointikriteerejä.
Linkki: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/).
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
18.03.2024 - 19.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Tulkkaustutkinnot, kielet ja viestintä ja koulutuksen kehittäminen
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus
Opettaja
- Marita Joensuu
- Sonja Heinonen
Ryhmät
-
HKI-S23vipHKI-S23vip
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää kielenkehityksen vaiheet ja poikkeamat siinä
- tuntee eri asiakasryhmien käyttämiä keskeisimpiä kommunikointimenetelmiä
- osaa kommunikoida eri kommunikointimenetelmillä perustasolla
- tuntee kielellisesti epäsymmetristen vuorovaikutustilanteiden piirteitä
- osaa toimia vastuullisena kommunikointikumppanina
Sisältö
- tyypillinen ja poikkeava kielen- ja kommunikoinnin kehitys
- kommunikointitavat ja -menetelmät
- manuaaliset ja digitaaliset kommunikoinnin apuvälineet
- kielellisesti epäsymmetrinen vuorovaikutus
- kommunikointikumppanuus
Opetusmenetelmät
Luennot ja tunnilla tehtävät harjoitukset. Itsenäisenä työskentelynä pari- ja ryhmätehtäviä, joissa harjoitellaan kommunikointimenetelmiä. Kirjallisia oppimistehtäviä.
Tunneilla tehtävissä harjoituksissa 100% läsnäolovaatimus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa luennoilla. Ennen lähiopetusta opiskelijat tutustuvat annettuihin kommunikointimenetelmistä kertoviin lähteisiin ja valmistautuvat näin tunteihin. Lähiopetuksen aikana harjoitellaan kommunikointia erilaisilla puhetta tukevilla ja korvaavilla kommunikointimenetelmillä, viittomakommunikaatiolla ja viittomakielellä. Lapsen kielen kehitystä opiskellaan case-tehtävän avulla. Sitä tukee kehityspsykologian osuus lapsuudesta. Opintojakson päättää aidoissa asioimistilanteissa ryhmissä tehtävät ja tallennettavat sekä analysoitavat kommunikointiharjoitukset.
Esitietovaatimukset
Osallistuminen edellyttää ATI01-opintojakson suorittamista, ellei opinto-ohjaajan kanssa ole toisin sovittu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään alkuvaiheen arviointikriteerejä.
Linkki: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/).
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
20.03.2023 - 26.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Tulkkaustutkinnot ja kielet
Kampus
Turku
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus
Opettaja
- Sonja Heinonen
Ryhmät
-
G53vipG53vip
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää kielenkehityksen vaiheet ja poikkeamat siinä
- tuntee eri asiakasryhmien käyttämiä keskeisimpiä kommunikointimenetelmiä
- osaa kommunikoida eri kommunikointimenetelmillä perustasolla
- tuntee kielellisesti epäsymmetristen vuorovaikutustilanteiden piirteitä
- osaa toimia vastuullisena kommunikointikumppanina
Sisältö
- tyypillinen ja poikkeava kielen- ja kommunikoinnin kehitys
- kommunikointitavat ja -menetelmät
- manuaaliset ja digitaaliset kommunikoinnin apuvälineet
- kielellisesti epäsymmetrinen vuorovaikutus
- kommunikointikumppanuus
Opetusmenetelmät
Luennot ja tunnilla tehtävät harjoitukset. Itsenäisenä työskentelynä pari- ja ryhmätehtäviä, joissa harjoitellaan kommunikointimenetelmiä. Kirjallisia oppimistehtäviä.
Tunneilla tehtävissä harjoituksissa 100% läsnäolovaatimus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa luennoilla. Ennen lähiopetusta opiskelijat tutustuvat annettuihin kommunikointimenetelmistä kertoviin lähteisiin ja valmistautuvat näin tunteihin. Lähiopetuksen aikana harjoitellaan kommunikointia erilaisilla puhetta tukevilla ja korvaavilla kommunikointimenetelmillä, viittomakommunikaatiolla ja viittomakielellä. Lapsen kielen kehitystä opiskellaan case-tehtävän avulla. Sitä tukee kehityspsykologian osuus lapsuudesta. Opintojakson päättää aidoissa asioimistilanteissa ryhmissä tehtävät ja tallennettavat sekä analysoitavat kommunikointiharjoitukset.
Esitietovaatimukset
Osallistuminen edellyttää ATI01-opintojakson suorittamista, ellei opinto-ohjaajan kanssa ole toisin sovittu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään alkuvaiheen arviointikriteerejä.
Linkki: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/).
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
21.03.2022 - 25.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Tulkkaustutkinnot ja kielet
Kampus
Turku
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus
Opettaja
- Karoliina Kivimies
- Tiia Oldenburg
- Sanna Kirjonen
Ryhmät
-
G51vipG51vip
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää kielenkehityksen vaiheet ja poikkeamat siinä
- tuntee eri asiakasryhmien käyttämiä keskeisimpiä kommunikointimenetelmiä
- osaa kommunikoida eri kommunikointimenetelmillä perustasolla
- tuntee kielellisesti epäsymmetristen vuorovaikutustilanteiden piirteitä
- osaa toimia vastuullisena kommunikointikumppanina
Sisältö
- tyypillinen ja poikkeava kielen- ja kommunikoinnin kehitys
- kommunikointitavat ja -menetelmät
- manuaaliset ja digitaaliset kommunikoinnin apuvälineet
- kielellisesti epäsymmetrinen vuorovaikutus
- kommunikointikumppanuus
Opetusmenetelmät
Luennot ja tunnilla tehtävät harjoitukset. Itsenäisenä työskentelynä pari- ja ryhmätehtäviä, joissa harjoitellaan kommunikointimenetelmiä. Kirjallisia oppimistehtäviä.
Tunneilla tehtävissä harjoituksissa 100% läsnäolovaatimus.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Puhevamamisten tulkkia käyttävien asiakkaiden vierailut
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimispäiväkirja palautetaan kurssin päätteeksi ja siihen kootaan myös arvioitavat tehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa luennoilla. Ennen lähiopetusta opiskelijat tutustuvat annettuihin kommunikointimenetelmistä kertoviin lähteisiin ja valmistautuvat näin tunteihin. Lähiopetuksen aikana harjoitellaan kommunikointia erilaisilla puhetta tukevilla ja korvaavilla kommunikointimenetelmillä, viittomakommunikaatiolla ja viittomakielellä. Lapsen kielen kehitystä opiskellaan case-tehtävän avulla. Sitä tukee kehityspsykologian osuus lapsuudesta. Opintojakson päättää aidoissa asioimistilanteissa ryhmissä tehtävät ja tallennettavat sekä analysoitavat kommunikointiharjoitukset.
Esitietovaatimukset
Osallistuminen edellyttää ATI01-opintojakson suorittamista, ellei opinto-ohjaajan kanssa ole toisin sovittu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään alkuvaiheen arviointikriteerejä.
Linkki: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/).
Arviointiasteikko
0-5