Koululaisten ja opiskelijoiden terveydenhoitajatyöLaajuus (2 op)
Tunnus: KOU0102A15S
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet ja toimintakäytännöt
- osaa arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen, lastensuojelun ja jatkohoidon tarpeita yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa
- osaa löytää koululaisiin ja opiskelijoihin liittyvää hyvinvointitietoa
- osaa käyttää työnsä perustana keskeistä terveydenhoitajatyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä kansallisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveyspoliittisia asiakirjoja
- osaa soveltaa terveydenhoitajatyön eettisiä periaatteita
- osaa dokumentoida yksilöiden ja yhteisöjen kanssa tehtävää terveydenhoitajatyötä
Sisältö
- koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut, niitä ohjaavat lait ja ohjeet
- terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät, arviointi ja terveyskertomusjärjestelmä
- oikea-aikainen tuki ja huolen puheeksi ottaminen
- erityisen tuen ja tutkimusten tarpeet ja jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu
- yksilöllinen ja yhteisöllinen oppilas- ja opiskelijahuolto
Esitietovaatimukset
1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.
Lisätiedot
AHOT 3/2022
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
10.03.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Inga Klen
- Anu Piispanen
Ryhmät
-
A54thA54th
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet ja toimintakäytännöt
- osaa arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen, lastensuojelun ja jatkohoidon tarpeita yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa
- osaa löytää koululaisiin ja opiskelijoihin liittyvää hyvinvointitietoa
- osaa käyttää työnsä perustana keskeistä terveydenhoitajatyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä kansallisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveyspoliittisia asiakirjoja
- osaa soveltaa terveydenhoitajatyön eettisiä periaatteita
- osaa dokumentoida yksilöiden ja yhteisöjen kanssa tehtävää terveydenhoitajatyötä
Sisältö
- koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut, niitä ohjaavat lait ja ohjeet
- terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät, arviointi ja terveyskertomusjärjestelmä
- oikea-aikainen tuki ja huolen puheeksi ottaminen
- erityisen tuen ja tutkimusten tarpeet ja jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu
- yksilöllinen ja yhteisöllinen oppilas- ja opiskelijahuolto
Opetusmenetelmät
Luennot, taitopajat, itsenäinen työskentely yksin ja ryhmässä, verkkokurssi ja tentti
Oppimateriaalit
• Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. Sosiaali- ja terveysministeriö 2008. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997
• Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Tuovinen, T. & Laatikainen, T. (2017). Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa: Menetelmäkäsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 14/2017, 4. uudistettu painos. Saatavilla http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
• Opiskeluhuolto. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/opiskeluhuolto
• Tuovila, T., Seilo, N. & Kunttu, K. (2020). Opiskeluterveydenhuollon opas 2020. Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162195
• Mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa -koulutuskokonaisuus (verkkokurssit). Saatavilla: https://www.oppiportti.fi/op/koti#verkkokurssit
• Neuko
• Muu ajankohtainen oppimateriaali ja kirjallisuus Diaklessa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lukujärjestyksen mukaisesti. Tentin uusinta yleisuusintatenttipäivinä.
Sisällön jaksotus
Opintosuorituksen kuvaus:
• Orientaatio opintokokonaisuuteen
• Luennot
• Mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa -koulutuskokonaisuus (verkkokurssit)
• Itsenäinen opiskelu taitopajaa varten
• Taitopaja (näön, kuulon ja ryhdin seulonta, seulat ja terveystarkastuslomakkeet) ja simulaatio (terveystarkastus).
• Tentti
Luennoilla läsnäolovelvoite. Taitopaja- ja simulaatio-opetuksessa 100% läsnäolovelvoite.
Esitietovaatimukset
1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.
Lisätiedot
AHOT 3/2022
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi numeerinen HYL/ 5-1. Arviointi tentin perusteella.
Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen keskivaiheen osaamistavoitteisiin.
Arvioinnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
04.03.2024 - 31.03.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Inga Klen
- Anu Piispanen
Ryhmät
-
A52thA52th
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet ja toimintakäytännöt
- osaa arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen, lastensuojelun ja jatkohoidon tarpeita yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa
- osaa löytää koululaisiin ja opiskelijoihin liittyvää hyvinvointitietoa
- osaa käyttää työnsä perustana keskeistä terveydenhoitajatyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä kansallisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveyspoliittisia asiakirjoja
- osaa soveltaa terveydenhoitajatyön eettisiä periaatteita
- osaa dokumentoida yksilöiden ja yhteisöjen kanssa tehtävää terveydenhoitajatyötä
Sisältö
- koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut, niitä ohjaavat lait ja ohjeet
- terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät, arviointi ja terveyskertomusjärjestelmä
- oikea-aikainen tuki ja huolen puheeksi ottaminen
- erityisen tuen ja tutkimusten tarpeet ja jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu
- yksilöllinen ja yhteisöllinen oppilas- ja opiskelijahuolto
Opetusmenetelmät
Luennot, taitopajat, itsenäinen työskentely yksin ja ryhmässä, verkkokurssi ja tentti
Oppimateriaalit
• Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. Sosiaali- ja terveysministeriö 2008. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997
• Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Tuovinen, T. & Laatikainen, T. (2017). Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa: Menetelmäkäsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 14/2017, 4. uudistettu painos. Saatavilla http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
• Opiskeluhuolto. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/opiskeluhuolto
• Tuovila, T., Seilo, N. & Kunttu, K. (2020). Opiskeluterveydenhuollon opas 2020. Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162195
• Mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa -koulutuskokonaisuus (verkkokurssit). Saatavilla: https://www.oppiportti.fi/op/koti#verkkokurssit
• Neuko
• Muu ajankohtainen oppimateriaali ja kirjallisuus Diaklessa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lukujärjestyksen mukaisesti. Tentin uusinta yleisuusintatenttipäivinä.
Sisällön jaksotus
Opintosuorituksen kuvaus:
• Orientaatio opintokokonaisuuteen
• Luennot
• Mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa -koulutuskokonaisuus (verkkokurssit)
• Itsenäinen opiskelu taitopajaa varten
• Taitopaja (näön, kuulon ja ryhdin seulonta, seulat ja terveystarkastuslomakkeet) ja simulaatio (terveystarkastus).
• Tentti
Luennoilla läsnäolovelvoite. Taitopaja- ja simulaatio-opetuksessa 100% läsnäolovelvoite.
Esitietovaatimukset
1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.
Lisätiedot
AHOT 3/2022
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi numeerinen HYL/ 5-1. Arviointi tentin perusteella.
Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen keskivaiheen osaamistavoitteisiin.
Arvioinnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ajoitus
20.03.2023 - 14.04.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Inga Klen
- Anu Piispanen
Ryhmät
-
A50thA50th
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet ja toimintakäytännöt
- osaa arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen, lastensuojelun ja jatkohoidon tarpeita yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa
- osaa löytää koululaisiin ja opiskelijoihin liittyvää hyvinvointitietoa
- osaa käyttää työnsä perustana keskeistä terveydenhoitajatyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä kansallisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveyspoliittisia asiakirjoja
- osaa soveltaa terveydenhoitajatyön eettisiä periaatteita
- osaa dokumentoida yksilöiden ja yhteisöjen kanssa tehtävää terveydenhoitajatyötä
Sisältö
- koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut, niitä ohjaavat lait ja ohjeet
- terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät, arviointi ja terveyskertomusjärjestelmä
- oikea-aikainen tuki ja huolen puheeksi ottaminen
- erityisen tuen ja tutkimusten tarpeet ja jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu
- yksilöllinen ja yhteisöllinen oppilas- ja opiskelijahuolto
Opetusmenetelmät
Luennot, taitopajat, itsenäinen työskentely yksin ja ryhmässä, verkkokurssi ja tentti
Oppimateriaalit
• Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. Sosiaali- ja terveysministeriö 2008. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997
• Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Tuovinen, T. & Laatikainen, T. (2017). Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa: Menetelmäkäsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 14/2017, 4. uudistettu painos. Saatavilla http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
• Opiskeluhuolto. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/opiskeluhuolto
• Tuovila, T., Seilo, N. & Kunttu, K. (2020). Opiskeluterveydenhuollon opas 2020. Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162195
• Mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa -koulutuskokonaisuus (verkkokurssit). Saatavilla: https://www.oppiportti.fi/op/koti#verkkokurssit
• Neuko
• Muu ajankohtainen oppimateriaali ja kirjallisuus Diaklessa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lukujärjestyksen mukaisesti. Tentin uusinta yleisuusintatenttipäivinä.
Sisällön jaksotus
Opintosuorituksen kuvaus:
• Orientaatio opintokokonaisuuteen
• Luennot
• Mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa -koulutuskokonaisuus (verkkokurssit)
• Itsenäinen opiskelu taitopajaa varten
• Taitopaja (näön, kuulon ja ryhdin seulonta, seulat ja terveystarkastuslomakkeet) ja simulaatio (terveystarkastus).
• Tentti
Luennoilla läsnäolovelvoite. Taitopaja- ja simulaatio-opetuksessa 100% läsnäolovelvoite.
Esitietovaatimukset
1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.
Lisätiedot
AHOT 3/2022
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi numeerinen HYL/ 5-1. Arviointi tentin perusteella.
Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen keskivaiheen osaamistavoitteisiin.
Arvioinnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 18.11.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Inga Klen
- Anu Piispanen
Ryhmät
-
A49thA49th
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet ja toimintakäytännöt
- osaa arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen, lastensuojelun ja jatkohoidon tarpeita yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa
- osaa löytää koululaisiin ja opiskelijoihin liittyvää hyvinvointitietoa
- osaa käyttää työnsä perustana keskeistä terveydenhoitajatyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä kansallisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveyspoliittisia asiakirjoja
- osaa soveltaa terveydenhoitajatyön eettisiä periaatteita
- osaa dokumentoida yksilöiden ja yhteisöjen kanssa tehtävää terveydenhoitajatyötä
Sisältö
- koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut, niitä ohjaavat lait ja ohjeet
- terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät, arviointi ja terveyskertomusjärjestelmä
- oikea-aikainen tuki ja huolen puheeksi ottaminen
- erityisen tuen ja tutkimusten tarpeet ja jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu
- yksilöllinen ja yhteisöllinen oppilas- ja opiskelijahuolto
Opetusmenetelmät
Tavoitteet:
Opiskelija
• osaa selittää kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet ja toimintakäytännöt
• osaa arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen, lastensuojelun ja jatkohoidon tarpeita yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa
• osaa löytää koululaisiin ja opiskelijoihin liittyvää hyvinvointitietoa
• osaa käyttää työnsä perustana keskeistä terveydenhoitajatyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä kansallisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveyspoliittisia asiakirjoja
• osaa soveltaa terveydenhoitajatyön eettisiä periaatteita
• osaa dokumentoida yksilöiden ja yhteisöjen kanssa tehtävää terveydenhoitajatyötä
Ydinsisällöt:
• koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut, niitä ohjaavat lait ja ohjeet
• terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät, arviointi ja terveyskertomusjärjestelmä
• oikea-aikainen tuki ja huolen puheeksi ottaminen
• erityisen tuen ja tutkimusten tarpeet ja jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu
• yksilöllinen ja yhteisöllinen oppilas- ja opiskelijahuolto
• murrosiän kehitys
• seksuaaliterveys
Oppimateriaalit
• Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. Sosiaali- ja terveysministeriö 2008. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997
• Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Tuovinen, T. & Laatikainen, T. (2017). Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa: Menetelmäkäsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 14/2017, 4. uudistettu painos. Saatavilla http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
•Tuovila, T., Seilo, N. & Kunttu, K. (2020). Opiskeluterveydenhuollon opas 2020. Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162195
• Opiskeluhuolto. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/opiskeluhuolto
• Mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa -koulutuskokonaisuus (verkkokurssit). Saatavilla: https://www.oppiportti.fi/op/koti#verkkokurssit
• Lisäkirjallisuus Diaklessa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lukujärjestyksen mukaisesti. Tentin uusinta yleisuusintatenttipäivinä.
Sisällön jaksotus
Opintosuorituksen kuvaus:
• Orientaatio opintokokonaisuuteen
• Luennot
• Mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa -koulutuskokonaisuus (verkkokurssit)
• Itsenäinen opiskelu taitopajaa varten
• Taitopaja (näön, kuulon ja ryhdin seulonta, päihdeseula, mielialaseula, syömishäiriöseula, terveystarkastuslomakkeet) ja simulaatio (terveystarkastus).
• Tentti
Luennoilla läsnäolovelvoite. Taitopaja- ja simulaatio-opetuksessa 100% läsnäolovelvoite.
Esitietovaatimukset
1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.
Lisätietoja opiskelijoille
(Assistentti kirjaa ahot-tekstin tähän)
Lisätiedot
AHOT 3/2022
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi numeerinen HYL/ 5-1. Arviointi tentin perusteella.
Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen keskivaiheen osaamistavoitteisiin.
Arvionnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/.
Arviointiasteikko
0-5