Siirry suoraan sisältöön

Inhimillisyyden elementitLaajuus (3 op)

Tunnus: INE0003A23S

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää eettisen tietoisuuden merkityksen globalisoituvassa maailmassa
- ymmärtää ekososiaalisuuden roolin maailman muutoksessa
- ymmärtää kohtaamisen ja myötätunnon merkityksen inhimillisessä vuorovaikutuksessa
- tuntee dialogisuuden keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä omassa vuorovaikutuksessaan
- ymmärtää osallisuuden ja huono-osaisuuden suhteita ja käsitteitä
- tuntee yhteiskehittämisen periaatteita ja tunnistaa yhteiskehittämisen menetelmiä

Sisältö

Eettisyys, arvot ja ekososiaalisuus (1 op)
- etiikka, moraali ja eettinen dilemma
- ekososiaalisuus, systeemisyys ja kompleksisuus
- kestävä kehitys, tasa-arvo ja turvallisuus
- globaali ja inhimillinen hyvinvointi ja kehitys
- ihmisen näkökulma ja mahdollisuudet

Inhimillinen vuorovaikutus (1 op)
- kohtaaminen ja sen merkitys
- tunnetaidot, empatia ja myötätunto
- dialogisuus ja reflektiivisyys
- digitaalinen vuorovaikutus

Osallisuutta yhteiskehittämällä (1 op)
- osallisuuden käsite ja ilmiöitä
- huono-osaisuuden käsite ja ilmiöitä
- osallisuuden ja huono-osaisuuden suhteet
- yhteiskehittämisen periaate
- yhteiskehittämisen menetelmiä

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 31.05.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 12.06.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Koulutus

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 999

Opettaja
  • Ville Päivänsalo
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää eettisen tietoisuuden merkityksen globalisoituvassa maailmassa
- ymmärtää ekososiaalisuuden roolin maailman muutoksessa
- ymmärtää kohtaamisen ja myötätunnon merkityksen inhimillisessä vuorovaikutuksessa
- tuntee dialogisuuden keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä omassa vuorovaikutuksessaan
- ymmärtää osallisuuden ja huono-osaisuuden suhteita ja käsitteitä
- tuntee yhteiskehittämisen periaatteita ja tunnistaa yhteiskehittämisen menetelmiä

Sisältö

Eettisyys, arvot ja ekososiaalisuus (1 op)
- etiikka, moraali ja eettinen dilemma
- ekososiaalisuus, systeemisyys ja kompleksisuus
- kestävä kehitys, tasa-arvo ja turvallisuus
- globaali ja inhimillinen hyvinvointi ja kehitys
- ihmisen näkökulma ja mahdollisuudet

Inhimillinen vuorovaikutus (1 op)
- kohtaaminen ja sen merkitys
- tunnetaidot, empatia ja myötätunto
- dialogisuus ja reflektiivisyys
- digitaalinen vuorovaikutus

Osallisuutta yhteiskehittämällä (1 op)
- osallisuuden käsite ja ilmiöitä
- huono-osaisuuden käsite ja ilmiöitä
- osallisuuden ja huono-osaisuuden suhteet
- yhteiskehittämisen periaate
- yhteiskehittämisen menetelmiä

Opetusmenetelmät

Opiskelet itsenäisesti kolmen osion aineistot. Opintokokonaisuudessa on monta keskustelevaa videota sekä useita pieniä ja vähän laajempia tehtäviä. Opiskeltuasi verkkokurssin, sinulla on ajankohtaisia näkökulmia eettisyydestä, inhimillisestä vuorovaikutuksesta sekä yhteiskehittämisestä.

Aika ja paikka

Opintojakso on avoin suorituksille lähes koko ajan lukukausien aikana. Kevät- ja syyslukukaudella on omat toteutuksensa. Niiden suorittamista ei kuitenkaan voi aloittaa aivan lukukauden lopulla, jotta suoritus olisi mahdollista saada kyseisen toteutuksen puitteissa tehtyä. Katso ilmoittautumis- ja toteutusajat tarkemmin yltä.

Opintojakso suoritetaan Howspace-alustalla. Tutustu ensin jakson avoimeen nettisivuun (https://inhimillisyydenelementit.diak.fi/), ilmoittaudu, aktivoi tunnuksesi ja kirjaudu sen jälkeen Howspaceen
https://inhimillisyyden-elementit-kevat-2024.in.howspace.com/tervetuloa

Oppimateriaalit

Oppimateriaali

YK-liitto (n.d.). Kestävän kehityksen tavoitteet. https://www.ykliitto.fi/kestava-kehitys

Keskitalo, Elsa (2021). Yhteiskehittämisen tausta ja käsite, teoksessa E. Keskitalo & P. Vuokila-Oikkonen (toim.), Yhteiskehittämällä ratkaisuja sote-palveluhin -- kansalaiset ja palvelunkäyttäjät mukaan kehittämiseen, s. 12-22. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-392-6

Salonen, Arto O., & Maria Joutsenvirta (2018). Vauraus ja sivistys yltäkylläisyyden ajan jälkeen. Aikuiskasvatus 38(2), 84–101. https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/88331/47498

Suositeltavaa kirjallisuutta

Osaan 2 liittyen:
The United Nations (UN) (n.d.). The 17 Goals. UN, The Department of Economic and Social Affairs. https://sdgs.un.org/goals

Osaan 3 liittyen:
https://www.ssjs.fi/toiminta-ja-tapahtumat/strategiablogi/elina-juntunen/
https://uralehti.fi/ilmiot/tyon-merkityksellisyyden-kokemisen-muuttuvat-lahteet/
https://areena.yle.fi/audio/1-50266047
https://www.ps-kustannus.fi/Anne-Birgitta-Pessi/My%C3%B6t%C3%A4tunnon-mullistava-voima.html

Osaan 4 liittyen:
Meidän Rajakylä- ITU2-hankkeen 2017-2020 tuloksia: https://www.youtube.com/watch?v=CYRdt-aiuQA&t=14s
”Kyllä mä rinta rottingilla kuljen siitä ohitse.” – Oman elinympäristön kehittäminen osallisuuden kokemuksena https://dialogi.diak.fi/2020/10/14/kylla-ma-rinta-rottingilla-kuljen-siita-ohitse-oman-elinympariston-kehittaminen-osallisuuden-kokemuksena/

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutus on jo laadittu sellaiseksi, että sen suorittaminen on mahdollisimman joustavaa. Siinä ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla ohjeistetaan sellaisen kestävään kehitykseen ja arvoihin liittyvän diaesityksen laatiminen, jonka voi halutessaan esittää esimerkiksi työyhteisössään tai muussa lähiyhteisössään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson kaikki tehtävät on suoritettava kunkin toteutuksen toteutusajan loppuun mennessä. Osioon 1 sisältyvän monivalintatentin saa uusia tämän aikarajan puitteissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson pääasiallinen työskentelytapa on videoiden katseleminen ja niiden kommentointi kirjoituskenttiin, jotka ovat näkyvillä opintojaksototeutukselle ilmoittautuneille. Videoita on kaikkiaan 17 ja niiden pituus vaihtelee muutamasta minuutista n. 40 minuuttiin (useimmat n. 10-20 min). Lisäksi aikaa tarvitaan jonkin verran materiaalien lukemiseen ja muihin tehtäviin.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on suunniteltu suoritettavaksi alkaen johdanto-osiosta ja edeten sitten osioittain (1-3). Sinun on kuitenkin mahdollista suorittaa tehtäviä myös muussa järjestyksessä.

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson Howspace-alustan Tervetuloa-sivulla on Halutessasi esittäydy täällä -kenttä. Opintojakson kiinnostavuutta opiskelijoille lisää, jos osallistujat jakavat jotain perustietoja itsesään toisilleen. Esittely on siis kuitenkin vapaaehtoista.

Myös Osion 1 mittaan rakentamasi PP-esityksen jakaminen muille opiskelijoille on vapaaehtoista. Kullakin säilyy tekijänoikeus omaan esitykseensä.

Muista käydä keskustelua kaikkia osallistujia kunnioittaen. Kyseessä on ennen kaikkea mahdollisuus oppia yhdessä, sekä opintojakson materiaaleista että toisten opiskelijoiden pohdinnoista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytyksi tai hylätyksi. Voit koko ajan seurata Howspacesta, mitkä tehtävät ja osiot olet saanut suoritettua hyväksytysti. Kun kaikki on tehty, saat automaattisesti todistuksen suoritetusta kurssista. Diakin opiskelijoiden tapauksessa vastuulehtori merkitsee suoritusmerkinnät myös MyDiak-järjestelmään n. kerran kuukaudessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kun kaikki Howspace-alueen tehtävät on tehty, opintojakso on suoritettu hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 30.11.2023

Ajoitus

07.08.2023 - 29.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Koulutus

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 999

Opettaja
  • Ville Päivänsalo
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää eettisen tietoisuuden merkityksen globalisoituvassa maailmassa
- ymmärtää ekososiaalisuuden roolin maailman muutoksessa
- ymmärtää kohtaamisen ja myötätunnon merkityksen inhimillisessä vuorovaikutuksessa
- tuntee dialogisuuden keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä omassa vuorovaikutuksessaan
- ymmärtää osallisuuden ja huono-osaisuuden suhteita ja käsitteitä
- tuntee yhteiskehittämisen periaatteita ja tunnistaa yhteiskehittämisen menetelmiä

Sisältö

Eettisyys, arvot ja ekososiaalisuus (1 op)
- etiikka, moraali ja eettinen dilemma
- ekososiaalisuus, systeemisyys ja kompleksisuus
- kestävä kehitys, tasa-arvo ja turvallisuus
- globaali ja inhimillinen hyvinvointi ja kehitys
- ihmisen näkökulma ja mahdollisuudet

Inhimillinen vuorovaikutus (1 op)
- kohtaaminen ja sen merkitys
- tunnetaidot, empatia ja myötätunto
- dialogisuus ja reflektiivisyys
- digitaalinen vuorovaikutus

Osallisuutta yhteiskehittämällä (1 op)
- osallisuuden käsite ja ilmiöitä
- huono-osaisuuden käsite ja ilmiöitä
- osallisuuden ja huono-osaisuuden suhteet
- yhteiskehittämisen periaate
- yhteiskehittämisen menetelmiä

Opetusmenetelmät

Opiskelet itsenäisesti kolmen osion aineistot. Opintokokonaisuudessa on monta keskustelevaa videota sekä useita pieniä ja vähän laajempia tehtäviä. Opiskeltuasi verkkokurssin, sinulla on ajankohtaisia näkökulmia eettisyydestä, inhimillisestä vuorovaikutuksesta sekä yhteiskehittämisestä.

Aika ja paikka

Opintojakso on avoin suorituksille lähes koko ajan lukukausien aikana. Kevät- ja syyslukukaudella on omat toteutuksensa. Niiden suorittamista ei kuitenkaan voi aloittaa aivan lukukauden lopulla, jotta suoritus olisi mahdollista saada kyseisen toteutuksen puitteissa tehtyä. Katso ilmoittautumis- ja toteutusajat tarkemmin yltä.

Opintojakso suoritetaan Howspace-alustalla. Tutustu ensin jakson avoimeen nettisivuun (https://inhimillisyydenelementit.diak.fi/), ilmoittaudu, aktivoi tunnuksesi ja kirjaudu sen jälkeen Howspaceen
https://inhimillisyyden-elementit-2023.in.howspace.com/

Oppimateriaalit

Oppimateriaali

YK-liitto (n.d.). Kestävän kehityksen tavoitteet. https://www.ykliitto.fi/kestava-kehitys

Keskitalo, Elsa (2021). Yhteiskehittämisen tausta ja käsite, teoksessa E. Keskitalo & P. Vuokila-Oikkonen (toim.), Yhteiskehittämällä ratkaisuja sote-palveluhin -- kansalaiset ja palvelunkäyttäjät mukaan kehittämiseen, s. 12-22. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-392-6

Salonen, Arto O., & Maria Joutsenvirta (2018). Vauraus ja sivistys yltäkylläisyyden ajan jälkeen. Aikuiskasvatus 38(2), 84–101. https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/88331/47498

Suositeltavaa kirjallisuutta

Osioon 1 liittyen:
The United Nations (UN) (n.d.). The 17 Goals. UN, The Department of Economic and Social Affairs. https://sdgs.un.org/goals

Osioon II liittyen:
https://www.ssjs.fi/toiminta-ja-tapahtumat/strategiablogi/elina-juntunen/
https://uralehti.fi/ilmiot/tyon-merkityksellisyyden-kokemisen-muuttuvat-lahteet/
https://areena.yle.fi/audio/1-50266047
https://www.ps-kustannus.fi/Anne-Birgitta-Pessi/My%C3%B6t%C3%A4tunnon-mullistava-voima.html

Osioon 3 liittyen:
Meidän Rajakylä- ITU2-hankkeen 2017-2020 tuloksia: https://www.youtube.com/watch?v=CYRdt-aiuQA&t=14s
”Kyllä mä rinta rottingilla kuljen siitä ohitse.” – Oman elinympäristön kehittäminen osallisuuden kokemuksena https://dialogi.diak.fi/2020/10/14/kylla-ma-rinta-rottingilla-kuljen-siita-ohitse-oman-elinympariston-kehittaminen-osallisuuden-kokemuksena/

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutus on jo laadittu sellaiseksi, että sen suorittaminen on mahdollisimman joustavaa. Siinä ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla ohjeistetaan sellaisen kestävään kehitykseen ja arvoihin liittyvän diaesityksen laatiminen, jonka voi halutessaan esittää esimerkiksi työyhteisössään tai muussa lähiyhteisössään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson kaikki tehtävät on suoritettava kunkin toteutuksen toteutusajan loppuun mennessä. Osioon 1 sisältyvän monivalintatentin saa uusia tämän aikarajan puitteissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson pääasiallinen työskentelytapa on videoiden katseleminen ja niiden kommentointi kirjoituskenttiin, jotka ovat näkyvillä opintojaksototeutukselle ilmoittautuneille. Videoita on kaikkiaan 17 ja niiden pituus vaihtelee muutamasta minuutista n. 40 minuuttiin (useimmat n. 10-20 min). Lisäksi aikaa tarvitaan jonkin verran materiaalien lukemiseen ja muihin tehtäviin.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on suunniteltu suoritettavaksi alkaen johdanto-osiosta ja edeten sitten osioittain (1-3). Sinun on kuitenkin mahdollista suorittaa tehtäviä myös muussa järjestyksessä.

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson Howspace-alustan Tervetuloa-sivulla on Halutessasi esittäydy täällä -kenttä. Opintojakson kiinnostavuutta opiskelijoille lisää, jos osallistujat jakavat jotain perustietoja itsesään toisilleen. Esittely on siis kuitenkin vapaaehtoista.

Myös Osion 1 mittaan rakentamasi PP-esityksen jakaminen muille opiskelijoille on vapaaehtoista. Kullakin säilyy tekijänoikeus omaan esitykseensä.

Muista käydä keskustelua kaikkia osallistujia kunnioittaen. Kyseessä on ennen kaikkea mahdollisuus oppia yhdessä, sekä opintojakson materiaaleista että toisten opiskelijoiden pohdinnoista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytyksi tai hylätyksi. Voit koko ajan seurata Howspacesta, mitkä tehtävät ja osiot olet saanut suoritettua hyväksytysti. Kun kaikki on tehty, saat automaattisesti todistuksen suoritetusta kurssista. Diakin opiskelijoiden tapauksessa vastuulehtori merkitsee suoritusmerkinnät myös MyDiak-järjestelmään n. kerran kuukaudessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kun kaikki Howspace-alueen tehtävät on tehty, opintojakso on suoritettu hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2023

Ajoitus

13.03.2023 - 16.06.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Koulutus

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Opettaja
  • Ville Päivänsalo
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää eettisen tietoisuuden merkityksen globalisoituvassa maailmassa
- ymmärtää ekososiaalisuuden roolin maailman muutoksessa
- ymmärtää kohtaamisen ja myötätunnon merkityksen inhimillisessä vuorovaikutuksessa
- tuntee dialogisuuden keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä omassa vuorovaikutuksessaan
- ymmärtää osallisuuden ja huono-osaisuuden suhteita ja käsitteitä
- tuntee yhteiskehittämisen periaatteita ja tunnistaa yhteiskehittämisen menetelmiä

Sisältö

Eettisyys, arvot ja ekososiaalisuus (1 op)
- etiikka, moraali ja eettinen dilemma
- ekososiaalisuus, systeemisyys ja kompleksisuus
- kestävä kehitys, tasa-arvo ja turvallisuus
- globaali ja inhimillinen hyvinvointi ja kehitys
- ihmisen näkökulma ja mahdollisuudet

Inhimillinen vuorovaikutus (1 op)
- kohtaaminen ja sen merkitys
- tunnetaidot, empatia ja myötätunto
- dialogisuus ja reflektiivisyys
- digitaalinen vuorovaikutus

Osallisuutta yhteiskehittämällä (1 op)
- osallisuuden käsite ja ilmiöitä
- huono-osaisuuden käsite ja ilmiöitä
- osallisuuden ja huono-osaisuuden suhteet
- yhteiskehittämisen periaate
- yhteiskehittämisen menetelmiä

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Arviointiasteikko

0-5