Siirry suoraan sisältöön

Kognitiivis-behavioraaliset menetelmät päihde- ja mielenterveystyössäLaajuus (5 op)

Tunnus: KOG0005A15S

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee kognitiivis-behavioraalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa tarkastella asiakastilanteita kognitiivis-behavioraalisesta viitekehyksestä
- osaa soveltaa joitakin kognitiivis-behavioraaliseen lähestymistapaan perustuvia menetelmiä ja työkaluja hoito-, hoiva-, huolenpito- ja asiakastyössä mielenterveys- ja päihdepalveluissa

Sisältö

1 Kognitiivis-behavioraaliset lähestymistavat
a menetelmien kentässä
b lähestymistapojen perusteet
2 Perehtyminen keskeisiin työtapoihin
a Dialektinen käyttäytymisterapia (DKT) ja retkahduksen ehkäisy
b Monidiagnostiikka
c Hyväksymis- ja omistautumisterapian suuntaus, joka perustuu mindfullness-ajatteluun
3 Asiakastyön analysointi kognitiivisesta kehyksestä

Esitietovaatimukset

Perustiedot mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyöstä.

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

03.02.2025 - 25.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee kognitiivis-behavioraalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa tarkastella asiakastilanteita kognitiivis-behavioraalisesta viitekehyksestä
- osaa soveltaa joitakin kognitiivis-behavioraaliseen lähestymistapaan perustuvia menetelmiä ja työkaluja hoito-, hoiva-, huolenpito- ja asiakastyössä mielenterveys- ja päihdepalveluissa

Sisältö

1 Kognitiivis-behavioraaliset lähestymistavat
a menetelmien kentässä
b lähestymistapojen perusteet
2 Perehtyminen keskeisiin työtapoihin
a Dialektinen käyttäytymisterapia (DKT) ja retkahduksen ehkäisy
b Monidiagnostiikka
c Hyväksymis- ja omistautumisterapian suuntaus, joka perustuu mindfullness-ajatteluun
3 Asiakastyön analysointi kognitiivisesta kehyksestä

Opetusmenetelmät

Opiskelija osallistuu orientaatioon sekä ohjaus- ja luentotunneille.
Opintojaksoon kuuluu oppimistehtävä, joka tehdään kolmen hengen ryhmissä.
Opintojakson lopussa on webinaari, jossa opiskelijat esittelevät omaa tehtäväänsä ja opponoivat toisten ryhmien tehtäviä.

Oppimateriaalit

Kähkönen, Seppo & Karila, Irma & Holmberg, Nils (toim.). 2020. Kognitiivinen psykoterapia. Duodecim.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen työelämän hankkeeseen/työelämäyhteistyöhön etukäteen hyväksytyn, opintojakson tavoitteisiin ja sisältöön nojaavan suunnitelman mukaisesti. Suoritustavasta sovitaan vastuulehtorin kanssa.

Esitietovaatimukset

Perustiedot mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyöstä.

Lisätietoja opiskelijoille

Suomeksi
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija

•tunnistaa mielenterveys-, päihde ja peliongelmia ja toimii ammatillisesti mielenterveys- ja päihdetyön eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.
•toimii oman ammattialansa näkökulmasta keskeisen mielenterveys-, ja päihdelainsäädännön mukaisesti ja tuntee alan eettiset periaatteet ja työtä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset ohjelmat ja suunnitelmat.
•tuntee mielenterveysongelmia sekä päihde-, peli- ja muita riippuvuuksia koskevat monitieteelliset ja moniammatilliset lähestymistavat

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen teoreettiset selitysmallit ja niiden historialliset lähtökohdat
•ymmärtää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen tavoitteen auttaa asiakasta tiedostamaan, arvioimaan ja muokkaamaan mielenterveys- ja/tai päihdeongelmaan liittyvää ajatteluaan ja käyttäytymistään
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen käytännön sovelluksia (menetelmiä ja tekniikoita) mielenterveys- ja päihdetyön asiakastyössä
•oppii analysoimaan toimintansa perusteita ja ammatillista kehittymistään kognitiivis-behavioraalisten työtapojen soveltamisessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

05.02.2024 - 26.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Tiina Lintunen
  • Riina Karjalainen
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee kognitiivis-behavioraalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa tarkastella asiakastilanteita kognitiivis-behavioraalisesta viitekehyksestä
- osaa soveltaa joitakin kognitiivis-behavioraaliseen lähestymistapaan perustuvia menetelmiä ja työkaluja hoito-, hoiva-, huolenpito- ja asiakastyössä mielenterveys- ja päihdepalveluissa

Sisältö

1 Kognitiivis-behavioraaliset lähestymistavat
a menetelmien kentässä
b lähestymistapojen perusteet
2 Perehtyminen keskeisiin työtapoihin
a Dialektinen käyttäytymisterapia (DKT) ja retkahduksen ehkäisy
b Monidiagnostiikka
c Hyväksymis- ja omistautumisterapian suuntaus, joka perustuu mindfullness-ajatteluun
3 Asiakastyön analysointi kognitiivisesta kehyksestä

Opetusmenetelmät

Opiskelija osallistuu orientaatioon sekä ohjaus- ja luentotunneille.
Opintojaksoon kuuluu oppimistehtävä, joka tehdään kolmen hengen ryhmissä.
Opintojakson lopussa on webinaari, jossa opiskelijat esittelevät omaa tehtäväänsä ja opponoivat toisten ryhmien tehtäviä.

Oppimateriaalit

Kähkönen, Seppo & Karila, Irma & Holmberg, Nils (toim.). 2020. Kognitiivinen psykoterapia. Duodecim.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen työelämän hankkeeseen/työelämäyhteistyöhön etukäteen hyväksytyn, opintojakson tavoitteisiin ja sisältöön nojaavan suunnitelman mukaisesti. Suoritustavasta sovitaan vastuulehtorin kanssa.

Esitietovaatimukset

Perustiedot mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyöstä.

Lisätietoja opiskelijoille

Suomeksi
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija

•tunnistaa mielenterveys-, päihde ja peliongelmia ja toimii ammatillisesti mielenterveys- ja päihdetyön eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.
•toimii oman ammattialansa näkökulmasta keskeisen mielenterveys-, ja päihdelainsäädännön mukaisesti ja tuntee alan eettiset periaatteet ja työtä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset ohjelmat ja suunnitelmat.
•tuntee mielenterveysongelmia sekä päihde-, peli- ja muita riippuvuuksia koskevat monitieteelliset ja moniammatilliset lähestymistavat

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen teoreettiset selitysmallit ja niiden historialliset lähtökohdat
•ymmärtää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen tavoitteen auttaa asiakasta tiedostamaan, arvioimaan ja muokkaamaan mielenterveys- ja/tai päihdeongelmaan liittyvää ajatteluaan ja käyttäytymistään
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen käytännön sovelluksia (menetelmiä ja tekniikoita) mielenterveys- ja päihdetyön asiakastyössä
•oppii analysoimaan toimintansa perusteita ja ammatillista kehittymistään kognitiivis-behavioraalisten työtapojen soveltamisessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

06.02.2023 - 26.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Margarita Sakilayan-Latvala
  • Sirpa Salmela
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee kognitiivis-behavioraalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa tarkastella asiakastilanteita kognitiivis-behavioraalisesta viitekehyksestä
- osaa soveltaa joitakin kognitiivis-behavioraaliseen lähestymistapaan perustuvia menetelmiä ja työkaluja hoito-, hoiva-, huolenpito- ja asiakastyössä mielenterveys- ja päihdepalveluissa

Sisältö

1 Kognitiivis-behavioraaliset lähestymistavat
a menetelmien kentässä
b lähestymistapojen perusteet
2 Perehtyminen keskeisiin työtapoihin
a Dialektinen käyttäytymisterapia (DKT) ja retkahduksen ehkäisy
b Monidiagnostiikka
c Hyväksymis- ja omistautumisterapian suuntaus, joka perustuu mindfullness-ajatteluun
3 Asiakastyön analysointi kognitiivisesta kehyksestä

Opetusmenetelmät

Opiskelija osallistuu orientaatioon sekä ohjaus- ja luentotunneille.
Opintojaksoon kuuluu oppimistehtävä, joka tehdään kolmen hengen ryhmissä.
Opintojakson lopussa on webinaari, jossa opiskelijat esittelevät omaa tehtäväänsä ja opponoivat toisten ryhmien tehtäviä.

Oppimateriaalit

Kähkönen, Seppo & Karila, Irma & Holmberg, Nils (toim.). 2020. Kognitiivinen psykoterapia. Duodecim.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen työelämän hankkeeseen/työelämäyhteistyöhön etukäteen hyväksytyn, opintojakson tavoitteisiin ja sisältöön nojaavan suunnitelman mukaisesti. Suoritustavasta sovitaan vastuulehtorin kanssa.

Esitietovaatimukset

Perustiedot mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyöstä.

Lisätietoja opiskelijoille

Suomeksi
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija

•tunnistaa mielenterveys-, päihde ja peliongelmia ja toimii ammatillisesti mielenterveys- ja päihdetyön eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.
•toimii oman ammattialansa näkökulmasta keskeisen mielenterveys-, ja päihdelainsäädännön mukaisesti ja tuntee alan eettiset periaatteet ja työtä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset ohjelmat ja suunnitelmat.
•tuntee mielenterveysongelmia sekä päihde-, peli- ja muita riippuvuuksia koskevat monitieteelliset ja moniammatilliset lähestymistavat

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen teoreettiset selitysmallit ja niiden historialliset lähtökohdat
•ymmärtää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen tavoitteen auttaa asiakasta tiedostamaan, arvioimaan ja muokkaamaan mielenterveys- ja/tai päihdeongelmaan liittyvää ajatteluaan ja käyttäytymistään
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen käytännön sovelluksia (menetelmiä ja tekniikoita) mielenterveys- ja päihdetyön asiakastyössä
•oppii analysoimaan toimintansa perusteita ja ammatillista kehittymistään kognitiivis-behavioraalisten työtapojen soveltamisessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

19.09.2022 - 11.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Margarita Sakilayan-Latvala
  • Sirpa Salmela
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee kognitiivis-behavioraalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa tarkastella asiakastilanteita kognitiivis-behavioraalisesta viitekehyksestä
- osaa soveltaa joitakin kognitiivis-behavioraaliseen lähestymistapaan perustuvia menetelmiä ja työkaluja hoito-, hoiva-, huolenpito- ja asiakastyössä mielenterveys- ja päihdepalveluissa

Sisältö

1 Kognitiivis-behavioraaliset lähestymistavat
a menetelmien kentässä
b lähestymistapojen perusteet
2 Perehtyminen keskeisiin työtapoihin
a Dialektinen käyttäytymisterapia (DKT) ja retkahduksen ehkäisy
b Monidiagnostiikka
c Hyväksymis- ja omistautumisterapian suuntaus, joka perustuu mindfullness-ajatteluun
3 Asiakastyön analysointi kognitiivisesta kehyksestä

Opetusmenetelmät

Opiskelija osallistuu orientaatioon sekä ohjaus- ja luentotunneille.
Opintojaksoon kuuluu kaksi tehtävää, jotka tehdään kolmen hengen ryhmissä.
Opintojakson lopussa on webinaari, jossa opiskelijat esittelevät omaa tehtäväänsä ja opponoivat toisten ryhmien tehtäviä.

Oppimateriaalit

Kähkönen, Seppo & Karila, Irma & Holmberg, Nils (toim.). 2020. Kognitiivinen psykoterapia. Duodecim.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen työelämän hankkeeseen/työelämäyhteistyöhön etukäteen hyväksytyn, opintojakson tavoitteisiin ja sisältöön nojaavan suunnitelman mukaisesti. Suoritustavasta sovitaan vastuulehtoreiden kanssa.

Esitietovaatimukset

Perustiedot mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyöstä.

Lisätietoja opiskelijoille

Suomeksi
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija

•tunnistaa mielenterveys-, päihde ja peliongelmia ja toimii ammatillisesti mielenterveys- ja päihdetyön eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.
•toimii oman ammattialansa näkökulmasta keskeisen mielenterveys-, ja päihdelainsäädännön mukaisesti ja tuntee alan eettiset periaatteet ja työtä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset ohjelmat ja suunnitelmat.
•tuntee mielenterveysongelmia sekä päihde-, peli- ja muita riippuvuuksia koskevat monitieteelliset ja moniammatilliset lähestymistavat

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen teoreettiset selitysmallit ja niiden historialliset lähtökohdat
•ymmärtää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen tavoitteen auttaa asiakasta tiedostamaan, arvioimaan ja muokkaamaan mielenterveys- ja/tai päihdeongelmaan liittyvää ajatteluaan ja käyttäytymistään
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen käytännön sovelluksia (menetelmiä ja tekniikoita) mielenterveys- ja päihdetyön asiakastyössä
•oppii analysoimaan toimintansa perusteita ja ammatillista kehittymistään kognitiivis-behavioraalisten työtapojen soveltamisessa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Käyttää kognitiivis-behavioraalisten työtapojen käsitteitä sujuvasti ja laaja-alaisesti erilaisissa tilanteissa.
Arvioi kriittisesti käyttämänsä tietolähteet.
Käyttää lähialojen yleisimpiä käsitteitä.
Hankkii tietoa kotimaisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä.
Viestii hyvin suullisesti ja kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa soveltaa ammatillista tietoperustaansa päihde- ja mielenterveystyössä.
Arvioi kriittisesti ja osaa perustella käyttämänsä tietolähteet.
Käyttää kognitiivis-behavioraalisen työtapojen yleisimpiä käsitteitä johdonmukaisesti.
Hankkii suunnitelmallisesti tietoa kotimaisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä.
Viestii hyvin suullisesti ja kirjallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Analysoi, tulkitsee ja hyödyntää asiantuntevasti laaja-alaisia ja ammattialansa erityisosaamista vastaavia tietoja ja menetelmiä kognitiivis-behavioraalisten työtapojen kehittämisen perustana.
Hankkii, käsittelee ja arvioi tietoa kotimaisista ja kansainvälisistä tietolähteistä.
Käyttää lähialojen keskeisiä käsitteitä sujuvasti.
Perustelee kriittisesti tiedonhankinnan valintojaan ammatillisista, tieteellisistä ja eettisistä näkökulmista.
Viestii hyvin suullisesti ja kirjallisesti.

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

07.02.2022 - 22.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Koulutus

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Margarita Sakilayan-Latvala
  • Hanna Rautio
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee kognitiivis-behavioraalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa tarkastella asiakastilanteita kognitiivis-behavioraalisesta viitekehyksestä
- osaa soveltaa joitakin kognitiivis-behavioraaliseen lähestymistapaan perustuvia menetelmiä ja työkaluja hoito-, hoiva-, huolenpito- ja asiakastyössä mielenterveys- ja päihdepalveluissa

Sisältö

1 Kognitiivis-behavioraaliset lähestymistavat
a menetelmien kentässä
b lähestymistapojen perusteet
2 Perehtyminen keskeisiin työtapoihin
a Dialektinen käyttäytymisterapia (DKT) ja retkahduksen ehkäisy
b Monidiagnostiikka
c Hyväksymis- ja omistautumisterapian suuntaus, joka perustuu mindfullness-ajatteluun
3 Asiakastyön analysointi kognitiivisesta kehyksestä

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen teoreettiset selitysmallit ja niiden historialliset lähtökohdat
•ymmärtää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen tavoitteen auttaa asiakasta tiedostamaan, arvioimaan ja muokkaamaan mielenterveys- ja/tai päihdeongelmaan liittyvää ajatteluaan ja käyttäytymistään
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen käytännön sovelluksia (menetelmiä ja tekniikoita) mielenterveys- ja päihdetyön asiakastyössä
•oppii analysoimaan toimintansa perusteita ja ammatillista kehittymistään kognitiivis-behavioraalisten työtapojen soveltamisessa.
Tarkennettu sisältö:
•Kognitiivis-behavioraaliset lähestymistavat
- menetelmien kentässä
- lähestymistapojen perusteet
•Perehtyminen keskeisiin työtapoihin
- Dialektinen käyttäytymisterapia (DKT) ja retkahduksen ehkäisy
- Monidiagnostiikka
- Hyväksymis- ja omistautumisterapian suuntaus, joka perustuu mindfulness-ajatteluun
•Asiakastyön analysointi kognitiivisessa kehyksestä
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy mielenterveyden ja päihteiden käytön haasteisiin. Opiskelija valitsee yhden kognitiivis-behavioraalisen menetelmän tai tekniikan, johon hän perehtyy jakson aikana.

Oppimateriaalit

Nimetty Diaklessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tentti
Tenttimateriaali:
Kähkönen, Seppo & Karila, Irma & Holmberg, Nils (toim.). 2020. Kognitiivinen psykoterapia. Duodecim.
TAI
Osallistuminen työelämän hankkeeseen/työelämäyhteistyöhön etukäteen hyväksytyn, opintojakson tavoitteisiin ja sisältöön nojaavan suunnitelman mukaisesti. Suoritustavasta sovitaan vastuulehtoreiden kanssa.

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon kuuluu kaksi tehtävää, jotka tehdään paritehtävänä.
Opintojakson lopussa on webinaari, jossa opiskelijat esittelevät omaa tehtäväänsä ja opponoivat toistensa tehtäviä.

Esitietovaatimukset

Perustiedot mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyöstä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija

•tunnistaa mielenterveys-, päihde ja peliongelmia ja toimii ammatillisesti mielenterveys- ja päihdetyön eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.
•toimii oman ammattialansa näkökulmasta keskeisen mielenterveys-, ja päihdelainsäädännön mukaisesti ja tuntee alan eettiset periaatteet ja työtä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset ohjelmat ja suunnitelmat.
•tuntee mielenterveysongelmia sekä päihde-, peli- ja muita riippuvuuksia koskevat monitieteelliset ja moniammatilliset lähestymistavat

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät (suoritettu-täydennettävä)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty