Työturvallisuus ja riskienhallinta haasteellisissa asiakastilanteissaLaajuus (1 op)
Tunnus: TTR0001A24S
Laajuus
1 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöiden ja organisaatioiden periaatteita ja toimintoja, joilla varmistetaan hoidon ja palvelujen turvallisuutta
• ymmärtää kohtaamisen, dialogisuuden ja tunnetaitotyöskentelyn merkityksen omassa ammatillisessa vuorovaikutuksessa psyykkisesti kuormittavissa ja fyysisesti uhkaavissa asiakastilanteissa
• ymmärtää turvallisuutta vaarantavien tilanteiden ennaltaehkäisevän työn merkityksen
• tunnistaa ja tietää asiakkaan aggression ja alkavan väkivaltakäyttäytymisen ennakkomerkit
• osaa soveltaa kokonaisvaltaisen rauhoittelun sekä asiakkaan, työntekijän ja työyhteisön turvallisuutta suojaavia työtapoja ja menetelmiä uhka- ja kriisitilanteissa
• osaa arvioida omaa työssäjaksamista ja tuntee tapoja työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi
• tunnistaa asiakas- ja potilasturvallisuutta koskevaa lainsäädäntöä eri toimintaympäristöjen kautta
Sisältö
• Organisaation, työnantajan ja työntekijän vastuut ja velvollisuudet työturvallisuuden taustalla
• Työntekijän itsetuntemus ja ennakoivan toiminnan taito
• Haastavasti käyttäytyvän asiakkaan kohtaaminen, riskien arviointi ja toiminta uhkaavassa tilanteessa
• Ennaltaehkäisevät toimintamallit ja -menetelmät
• Jälkipuinnin merkitys ja myötätuntouupumisen reflektointi
Ilmoittautumisaika
29.05.2024 - 30.11.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 999
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Mari Kirkanen
- Sinikka Paukkunen
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöiden ja organisaatioiden periaatteita ja toimintoja, joilla varmistetaan hoidon ja palvelujen turvallisuutta
• ymmärtää kohtaamisen, dialogisuuden ja tunnetaitotyöskentelyn merkityksen omassa ammatillisessa vuorovaikutuksessa psyykkisesti kuormittavissa ja fyysisesti uhkaavissa asiakastilanteissa
• ymmärtää turvallisuutta vaarantavien tilanteiden ennaltaehkäisevän työn merkityksen
• tunnistaa ja tietää asiakkaan aggression ja alkavan väkivaltakäyttäytymisen ennakkomerkit
• osaa soveltaa kokonaisvaltaisen rauhoittelun sekä asiakkaan, työntekijän ja työyhteisön turvallisuutta suojaavia työtapoja ja menetelmiä uhka- ja kriisitilanteissa
• osaa arvioida omaa työssäjaksamista ja tuntee tapoja työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi
• tunnistaa asiakas- ja potilasturvallisuutta koskevaa lainsäädäntöä eri toimintaympäristöjen kautta
Sisältö
• Organisaation, työnantajan ja työntekijän vastuut ja velvollisuudet työturvallisuuden taustalla
• Työntekijän itsetuntemus ja ennakoivan toiminnan taito
• Haastavasti käyttäytyvän asiakkaan kohtaaminen, riskien arviointi ja toiminta uhkaavassa tilanteessa
• Ennaltaehkäisevät toimintamallit ja -menetelmät
• Jälkipuinnin merkitys ja myötätuntouupumisen reflektointi
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.11.2023 - 30.04.2024
Ajoitus
02.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 999
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mari Kirkanen
- Sinikka Paukkunen
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöiden ja organisaatioiden periaatteita ja toimintoja, joilla varmistetaan hoidon ja palvelujen turvallisuutta
• ymmärtää kohtaamisen, dialogisuuden ja tunnetaitotyöskentelyn merkityksen omassa ammatillisessa vuorovaikutuksessa psyykkisesti kuormittavissa ja fyysisesti uhkaavissa asiakastilanteissa
• ymmärtää turvallisuutta vaarantavien tilanteiden ennaltaehkäisevän työn merkityksen
• tunnistaa ja tietää asiakkaan aggression ja alkavan väkivaltakäyttäytymisen ennakkomerkit
• osaa soveltaa kokonaisvaltaisen rauhoittelun sekä asiakkaan, työntekijän ja työyhteisön turvallisuutta suojaavia työtapoja ja menetelmiä uhka- ja kriisitilanteissa
• osaa arvioida omaa työssäjaksamista ja tuntee tapoja työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi
• tunnistaa asiakas- ja potilasturvallisuutta koskevaa lainsäädäntöä eri toimintaympäristöjen kautta
Sisältö
• Organisaation, työnantajan ja työntekijän vastuut ja velvollisuudet työturvallisuuden taustalla
• Työntekijän itsetuntemus ja ennakoivan toiminnan taito
• Haastavasti käyttäytyvän asiakkaan kohtaaminen, riskien arviointi ja toiminta uhkaavassa tilanteessa
• Ennaltaehkäisevät toimintamallit ja -menetelmät
• Jälkipuinnin merkitys ja myötätuntouupumisen reflektointi
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti suoritettava verkkototeutus.
Aika ja paikka
Nonstop verkkototeutus (ei kesälomakautena)
Oppimateriaalit
Rantaeskola S., Hyyti J., Kauppila J., Koskelainen M. 2015. Haastavat asiakastilanteet - väkivalta työssä. Talentum. Helsinki.
Muu oppimista tukeva materiaali löytyy Diakle-pohjasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritusmerkintä, kun kaikki osiot on suoritettu hyväksytysti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Suoritusmerkintä, kun kaikki osiot on suoritettu hyväksytysti.