Siirry suoraan sisältöön

Traumaorientaatio lastensuojelutyössäLaajuus (5 op)

Tunnus: LST0105A21S

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• tuntee kaltoinkohtelun ylisukupolviset rakenteet, lasten kaltoinkohtelun ilmiöt ja
muodot ja niiden merkityksen traumatisoitumiseen vaikuttavana tekijänä
• ymmärtää traumatisoitumisen mekanismin ja seuraukset lapsen kehitykseen ja arkeen
• ymmärtää vakauttavan arjen merkityksen lapsen ja perheen turvallisuuden tunteen
ja resilienssin vahvistamisessa
• tunnistaa itsessään sijaistraumatisoitumisen dynamiikan ja sen ehkäisyn merkityksen ja
keinot

Sisältö

• kaltoinkohtelu ilmiönä ja lapsuusajan haitallisten kokemuksen (ACE) vaikutukset lapsen
kasvuun ja kehitykseen
• ylisukupolvisen traumatisoitumisen psyykkinen merkitys
• traumakäsityksen syventäminen, oireiden tunnistaminen ja laukaisevien tekijöiden
ymmärtäminen
• suojaavien tekijöiden kehitystä tukeva merkitys eri kasvuympäristöissä
• sijaistraumatisoitumiselle altistavat tekijät
• vakauttava työ ja vakauttamista tukevia työmenetelmiä

Esitietovaatimukset

Diakin tutkinto-opiskelijoille: Ammatillisen kohtaamisen lähtökohdat ja palvelujärjestelmä (1 lk) sekä Osallisuus ja ohjaus (2 lk) temaattiset kokonaisuudet tulee olla suoritettu tai opiskelijalla on muutoin hankittu, tunnistettu ja tunnustettu vastaava osaaminen (Ahot). Opintojakso Perhetyö ja lastensuojelu 5 op opinnot tulee olla suoritettuna tai ahotoituna.
Avoimen AMK:n opiskelijoille: Opintojakso voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Opiskelijan tulee tuntea sosiaalialan sekä perhetyön ja lastensuojelun palvelujärjestelmät ja asiakastyön perusteet. Opintojaksolla vaaditaan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.

Lisätiedot

Sama opintojakso, kuin Trauma orientation in child welfare, 5 op (TOC0005A21S)

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

27.01.2025 - 02.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Mari Kirkanen
  • Pirkko Kärkkäinen
  • Tarja Isomäki
Ryhmät
  • HKI-S23sos
    HKI-S23sos
  • Diak
    Diak yhteinen
  • A54sosd
    A54sosd
  • I54sosd
    I54sosd
  • F54sosd
    F54sosd
  • A54sosn
    A54sosn

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee kaltoinkohtelun ylisukupolviset rakenteet, lasten kaltoinkohtelun ilmiöt ja
muodot ja niiden merkityksen traumatisoitumiseen vaikuttavana tekijänä
• ymmärtää traumatisoitumisen mekanismin ja seuraukset lapsen kehitykseen ja arkeen
• ymmärtää vakauttavan arjen merkityksen lapsen ja perheen turvallisuuden tunteen
ja resilienssin vahvistamisessa
• tunnistaa itsessään sijaistraumatisoitumisen dynamiikan ja sen ehkäisyn merkityksen ja
keinot

Sisältö

• kaltoinkohtelu ilmiönä ja lapsuusajan haitallisten kokemuksen (ACE) vaikutukset lapsen
kasvuun ja kehitykseen
• ylisukupolvisen traumatisoitumisen psyykkinen merkitys
• traumakäsityksen syventäminen, oireiden tunnistaminen ja laukaisevien tekijöiden
ymmärtäminen
• suojaavien tekijöiden kehitystä tukeva merkitys eri kasvuympäristöissä
• sijaistraumatisoitumiselle altistavat tekijät
• vakauttava työ ja vakauttamista tukevia työmenetelmiä

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot zoomissa ja reflektoivaa työskentelyä, oppimistehtävä yksilötyönä.

Aika ja paikka

Opintojaksoon sisältyy luentoja, joissa on läsnäolovelvollisuus. Opetus toteutuu kokonaan zoomissa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit löytyvät Diaklesta kurssin alettua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopussa jokainen opiskelija valmistelee ja palauttaa yksilötehtävänä tehtävän oppimistehtävän, jonka tarkempi ohjeistus löytyy Diaklesta sen avauduttua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste on 26,7 h opiskelijan työmääränä. Läsnäolovelvoitteiset aikaan sidotut luennot Zoomissa.

Esitietovaatimukset

Diakin tutkinto-opiskelijoille: Ammatillisen kohtaamisen lähtökohdat ja palvelujärjestelmä (1 lk) sekä Osallisuus ja ohjaus (2 lk) temaattiset kokonaisuudet tulee olla suoritettu tai opiskelijalla on muutoin hankittu, tunnistettu ja tunnustettu vastaava osaaminen (Ahot). Opintojakso Perhetyö ja lastensuojelu 5 op opinnot tulee olla suoritettuna tai ahotoituna.
Avoimen AMK:n opiskelijoille: Opintojakso voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Opiskelijan tulee tuntea sosiaalialan sekä perhetyön ja lastensuojelun palvelujärjestelmät ja asiakastyön perusteet. Opintojaksolla vaaditaan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutustu lastensuojelutyön suuntaaviin opintoihin myös tämän videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=8xtjngcEIb4

Lisätiedot

Sama opintojakso, kuin Trauma orientation in child welfare, 5 op (TOC0005A21S)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa noudatetaan osaamisen yleisiä AMK arviointikriteerejä, vaatimustasoa II, keskivaiheen opinnot (NQF6).
Tarkemmat oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät Diaklesta.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 13.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Satu Keisala
  • Pirkko Kärkkäinen
  • Tarja Isomäki
Ryhmät
  • A54sos
    A54sos
  • I54sos
    I54sos
  • A53sosd
    A53sosd
  • Diak
    Diak yhteinen
  • E53sosd
    E53sosd
  • F54sos
    F54sos
  • A53sosn
    A53sosn

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee kaltoinkohtelun ylisukupolviset rakenteet, lasten kaltoinkohtelun ilmiöt ja
muodot ja niiden merkityksen traumatisoitumiseen vaikuttavana tekijänä
• ymmärtää traumatisoitumisen mekanismin ja seuraukset lapsen kehitykseen ja arkeen
• ymmärtää vakauttavan arjen merkityksen lapsen ja perheen turvallisuuden tunteen
ja resilienssin vahvistamisessa
• tunnistaa itsessään sijaistraumatisoitumisen dynamiikan ja sen ehkäisyn merkityksen ja
keinot

Sisältö

• kaltoinkohtelu ilmiönä ja lapsuusajan haitallisten kokemuksen (ACE) vaikutukset lapsen
kasvuun ja kehitykseen
• ylisukupolvisen traumatisoitumisen psyykkinen merkitys
• traumakäsityksen syventäminen, oireiden tunnistaminen ja laukaisevien tekijöiden
ymmärtäminen
• suojaavien tekijöiden kehitystä tukeva merkitys eri kasvuympäristöissä
• sijaistraumatisoitumiselle altistavat tekijät
• vakauttava työ ja vakauttamista tukevia työmenetelmiä

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot zoomissa ja reflektoivaa työskentelyä, oppimistehtävä yksilötyönä.

Aika ja paikka

Opintojaksoon sisältyy luentoja, joissa on läsnäolovelvollisuus. Opetus toteutuu kokonaan zoomissa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit löytyvät Diaklesta kurssin alettua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopussa jokainen opiskelija valmistelee ja palauttaa yksilötehtävänä tehtävän oppimistehtävän, jonka tarkempi ohjeistus löytyy Diaklesta sen avauduttua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste on 26,7 h opiskelijan työmääränä. Läsnäolovelvoitteiset aikaan sidotut luennot Zoomissa.

Esitietovaatimukset

Diakin tutkinto-opiskelijoille: Ammatillisen kohtaamisen lähtökohdat ja palvelujärjestelmä (1 lk) sekä Osallisuus ja ohjaus (2 lk) temaattiset kokonaisuudet tulee olla suoritettu tai opiskelijalla on muutoin hankittu, tunnistettu ja tunnustettu vastaava osaaminen (Ahot). Opintojakso Perhetyö ja lastensuojelu 5 op opinnot tulee olla suoritettuna tai ahotoituna.
Avoimen AMK:n opiskelijoille: Opintojakso voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Opiskelijan tulee tuntea sosiaalialan sekä perhetyön ja lastensuojelun palvelujärjestelmät ja asiakastyön perusteet. Opintojaksolla vaaditaan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutustu lastensuojelutyön suuntaaviin opintoihin myös tämän videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=8xtjngcEIb4

Lisätiedot

Sama opintojakso, kuin Trauma orientation in child welfare, 5 op (TOC0005A21S)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa noudatetaan osaamisen yleisiä AMK arviointikriteerejä, vaatimustasoa II, keskivaiheen opinnot (NQF6).
Tarkemmat oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät Diaklesta.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

29.01.2024 - 03.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Satu Keisala
  • Pirkko Kärkkäinen
  • Tarja Isomäki
Ryhmät
  • F52sosd
    F52sosd
  • A52sosv
    A52sosv
  • Diak
    Diak yhteinen
  • I52sosd
    I52sosd
  • A53sos
    A53sos
  • E53sos
    E53sos
  • A52sosn
    A52sosn
  • A52sosd
    A52sosd

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee kaltoinkohtelun ylisukupolviset rakenteet, lasten kaltoinkohtelun ilmiöt ja
muodot ja niiden merkityksen traumatisoitumiseen vaikuttavana tekijänä
• ymmärtää traumatisoitumisen mekanismin ja seuraukset lapsen kehitykseen ja arkeen
• ymmärtää vakauttavan arjen merkityksen lapsen ja perheen turvallisuuden tunteen
ja resilienssin vahvistamisessa
• tunnistaa itsessään sijaistraumatisoitumisen dynamiikan ja sen ehkäisyn merkityksen ja
keinot

Sisältö

• kaltoinkohtelu ilmiönä ja lapsuusajan haitallisten kokemuksen (ACE) vaikutukset lapsen
kasvuun ja kehitykseen
• ylisukupolvisen traumatisoitumisen psyykkinen merkitys
• traumakäsityksen syventäminen, oireiden tunnistaminen ja laukaisevien tekijöiden
ymmärtäminen
• suojaavien tekijöiden kehitystä tukeva merkitys eri kasvuympäristöissä
• sijaistraumatisoitumiselle altistavat tekijät
• vakauttava työ ja vakauttamista tukevia työmenetelmiä

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot zoomissa ja reflektoivaa työskentelyä, oppimistehtävä yksilötyönä.

Aika ja paikka

Opintojaksoon sisältyy luentoja, joissa on läsnäolovelvollisuus. Opetus toteutuu kokonaan zoomissa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit löytyvät Diaklesta kurssin alettua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopussa jokainen opiskelija valmistelee ja palauttaa yksilötehtävänä tehtävän oppimistehtävän, jonka tarkempi ohjeistus löytyy Diaklesta sen avauduttua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste on 26,7 h opiskelijan työmääränä. Läsnäolovelvoitteiset aikaan sidotut luennot Zoomissa.

Esitietovaatimukset

Diakin tutkinto-opiskelijoille: Ammatillisen kohtaamisen lähtökohdat ja palvelujärjestelmä (1 lk) sekä Osallisuus ja ohjaus (2 lk) temaattiset kokonaisuudet tulee olla suoritettu tai opiskelijalla on muutoin hankittu, tunnistettu ja tunnustettu vastaava osaaminen (Ahot). Opintojakso Perhetyö ja lastensuojelu 5 op opinnot tulee olla suoritettuna tai ahotoituna.
Avoimen AMK:n opiskelijoille: Opintojakso voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Opiskelijan tulee tuntea sosiaalialan sekä perhetyön ja lastensuojelun palvelujärjestelmät ja asiakastyön perusteet. Opintojaksolla vaaditaan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutustu lastensuojelutyön suuntaaviin opintoihin myös tämän videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=8xtjngcEIb4

Lisätiedot

Sama opintojakso, kuin Trauma orientation in child welfare, 5 op (TOC0005A21S)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa noudatetaan osaamisen yleisiä AMK arviointikriteerejä, vaatimustasoa II, keskivaiheen opinnot (NQF6).
Tarkemmat oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät Diaklesta.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 19.03.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 08.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Satu Keisala
  • Pirkko Kärkkäinen
  • Tarja Isomäki
Ryhmät
  • F52sos
    F52sos
  • A51sosn
    A51sosn
  • Diak
    Diak yhteinen
  • A52sos
    A52sos
  • E51sosd
    E51sosd
  • A51sosd
    A51sosd

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee kaltoinkohtelun ylisukupolviset rakenteet, lasten kaltoinkohtelun ilmiöt ja
muodot ja niiden merkityksen traumatisoitumiseen vaikuttavana tekijänä
• ymmärtää traumatisoitumisen mekanismin ja seuraukset lapsen kehitykseen ja arkeen
• ymmärtää vakauttavan arjen merkityksen lapsen ja perheen turvallisuuden tunteen
ja resilienssin vahvistamisessa
• tunnistaa itsessään sijaistraumatisoitumisen dynamiikan ja sen ehkäisyn merkityksen ja
keinot

Sisältö

• kaltoinkohtelu ilmiönä ja lapsuusajan haitallisten kokemuksen (ACE) vaikutukset lapsen
kasvuun ja kehitykseen
• ylisukupolvisen traumatisoitumisen psyykkinen merkitys
• traumakäsityksen syventäminen, oireiden tunnistaminen ja laukaisevien tekijöiden
ymmärtäminen
• suojaavien tekijöiden kehitystä tukeva merkitys eri kasvuympäristöissä
• sijaistraumatisoitumiselle altistavat tekijät
• vakauttava työ ja vakauttamista tukevia työmenetelmiä

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot zoomissa ja reflektoivaa työskentelyä, oppimistehtävä yksilötyönä.

Aika ja paikka

Opintojaksoon sisältyy luentoja, joissa on läsnäolovelvollisuus. Opetus toteutuu kokonaan zoomissa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit löytyvät Diaklesta kurssin alettua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopussa jokainen opiskelija valmistelee ja palauttaa yksilötehtävänä tehtävän oppimistehtävän, jonka tarkempi ohjeistus löytyy Diaklesta sen avauduttua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste on 26,7 h opiskelijan työmääränä. Läsnäolovelvoitteiset aikaan sidotut luennot Zoomissa.

Esitietovaatimukset

Diakin tutkinto-opiskelijoille: Ammatillisen kohtaamisen lähtökohdat ja palvelujärjestelmä (1 lk) sekä Osallisuus ja ohjaus (2 lk) temaattiset kokonaisuudet tulee olla suoritettu tai opiskelijalla on muutoin hankittu, tunnistettu ja tunnustettu vastaava osaaminen (Ahot). Opintojakso Perhetyö ja lastensuojelu 5 op opinnot tulee olla suoritettuna tai ahotoituna.
Avoimen AMK:n opiskelijoille: Opintojakso voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Opiskelijan tulee tuntea sosiaalialan sekä perhetyön ja lastensuojelun palvelujärjestelmät ja asiakastyön perusteet. Opintojaksolla vaaditaan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutustu lastensuojelutyön suuntaaviin opintoihin myös tämän videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=8xtjngcEIb4

Lisätiedot

Sama opintojakso, kuin Trauma orientation in child welfare, 5 op (TOC0005A21S)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa noudatetaan osaamisen yleisiä AMK arviointikriteerejä, vaatimustasoa II, keskivaiheen opinnot (NQF6).
Tarkemmat oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät Diaklesta.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

30.01.2023 - 31.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Satu Keisala
  • Pirkko Kärkkäinen
  • Katja Päällysaho
  • Tarja Isomäki
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen
  • I50sosd
    I50sosd
  • E51sos
    E51sos
  • F50sosd
    F50sosd
  • A50sosn
    A50sosn
  • A51sos
    A51sos
  • A50sosd
    A50sosd

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee kaltoinkohtelun ylisukupolviset rakenteet, lasten kaltoinkohtelun ilmiöt ja
muodot ja niiden merkityksen traumatisoitumiseen vaikuttavana tekijänä
• ymmärtää traumatisoitumisen mekanismin ja seuraukset lapsen kehitykseen ja arkeen
• ymmärtää vakauttavan arjen merkityksen lapsen ja perheen turvallisuuden tunteen
ja resilienssin vahvistamisessa
• tunnistaa itsessään sijaistraumatisoitumisen dynamiikan ja sen ehkäisyn merkityksen ja
keinot

Sisältö

• kaltoinkohtelu ilmiönä ja lapsuusajan haitallisten kokemuksen (ACE) vaikutukset lapsen
kasvuun ja kehitykseen
• ylisukupolvisen traumatisoitumisen psyykkinen merkitys
• traumakäsityksen syventäminen, oireiden tunnistaminen ja laukaisevien tekijöiden
ymmärtäminen
• suojaavien tekijöiden kehitystä tukeva merkitys eri kasvuympäristöissä
• sijaistraumatisoitumiselle altistavat tekijät
• vakauttava työ ja vakauttamista tukevia työmenetelmiä

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot zoomissa ja reflektoivaa työskentelyä, oppimistehtävä yksilötyönä. Opintojakson aloitusluennolle osallistuminenon välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan zoomissa aikaan sidottuna opetuksena ja toteutuksena.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit löytyvät Diaklesta kurssin alettua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste on 26,7 h opiskelijan työmääränä. Läsnäolovelvoitteiset aikaan sidotut luennot ja yksilötehtävä.

Esitietovaatimukset

Diakin tutkinto-opiskelijoille: Ammatillisen kohtaamisen lähtökohdat ja palvelujärjestelmä (1 lk) sekä Osallisuus ja ohjaus (2 lk) temaattiset kokonaisuudet tulee olla suoritettu tai opiskelijalla on muutoin hankittu, tunnistettu ja tunnustettu vastaava osaaminen (Ahot). Opintojakso Perhetyö ja lastensuojelu 5 op opinnot tulee olla suoritettuna tai ahotoituna.
Avoimen AMK:n opiskelijoille: Opintojakso voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Opiskelijan tulee tuntea sosiaalialan sekä perhetyön ja lastensuojelun palvelujärjestelmät ja asiakastyön perusteet. Opintojaksolla vaaditaan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutustu lastensuojelutyön suuntaaviin opintoihin myös tämän videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=8xtjngcEIb4

Lisätiedot

Sama opintojakso, kuin Trauma orientation in child welfare, 5 op (TOC0005A21S)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa noudatetaan osaamisen yleisiä AMK arviointikriteerejä, vaatimustasoa II, keskivaiheen opinnot (NQF6).
Tarkemmat oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät Diaklesta

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

12.09.2022 - 14.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Satu Keisala
  • Pirkko Kärkkäinen
  • Katja Päällysaho
  • Tarja Isomäki
Ryhmät
  • A49sosd
    A49sosd
  • Diak
    Diak yhteinen
  • E49sosd
    E49sosd
  • F50sos
    F50sos
  • A50sos
    A50sos
  • A49sosn
    A49sosn

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee kaltoinkohtelun ylisukupolviset rakenteet, lasten kaltoinkohtelun ilmiöt ja
muodot ja niiden merkityksen traumatisoitumiseen vaikuttavana tekijänä
• ymmärtää traumatisoitumisen mekanismin ja seuraukset lapsen kehitykseen ja arkeen
• ymmärtää vakauttavan arjen merkityksen lapsen ja perheen turvallisuuden tunteen
ja resilienssin vahvistamisessa
• tunnistaa itsessään sijaistraumatisoitumisen dynamiikan ja sen ehkäisyn merkityksen ja
keinot

Sisältö

• kaltoinkohtelu ilmiönä ja lapsuusajan haitallisten kokemuksen (ACE) vaikutukset lapsen
kasvuun ja kehitykseen
• ylisukupolvisen traumatisoitumisen psyykkinen merkitys
• traumakäsityksen syventäminen, oireiden tunnistaminen ja laukaisevien tekijöiden
ymmärtäminen
• suojaavien tekijöiden kehitystä tukeva merkitys eri kasvuympäristöissä
• sijaistraumatisoitumiselle altistavat tekijät
• vakauttava työ ja vakauttamista tukevia työmenetelmiä

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot ja reflektoivaa työskentelyä, oppimistehtävä yksilötyönä ja mahdollinen päätöswebinaari.

Aika ja paikka

Opintojaksoon sisältyy verkkoluentoja Zoomissa, joissa on läsnäolovelvollisuus.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit löytyvät Diaklesta kurssin alettua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisena toteutustapana on verkkokurssitoteutus englanniksi. Tähän sisältyy yksi aikaan sidottu aloitusluento, mahdollinen päätöswebinaari sekä oppimistehtävä / tentti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste on 26,7 h opiskelijan työmääränä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää aikaan sidottuja luentoja ja mahdollisen päätöswebinaarin.

Esitietovaatimukset

Diakin tutkinto-opiskelijoille: Ammatillisen kohtaamisen lähtökohdat ja palvelujärjestelmä (1 lk) sekä Osallisuus ja ohjaus (2 lk) temaattiset kokonaisuudet tulee olla suoritettu tai opiskelijalla on muutoin hankittu, tunnistettu ja tunnustettu vastaava osaaminen (Ahot). Opintojakso Perhetyö ja lastensuojelu 5 op opinnot tulee olla suoritettuna tai ahotoituna.
Avoimen AMK:n opiskelijoille: Opintojakso voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Opiskelijan tulee tuntea sosiaalialan sekä perhetyön ja lastensuojelun palvelujärjestelmät ja asiakastyön perusteet. Opintojaksolla vaaditaan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutustu lastensuojelutyön suuntaaviin opintoihin myös tämän videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=8xtjngcEIb4

Lisätiedot

Sama opintojakso, kuin Trauma orientation in child welfare, 5 op (TOC0005A21S)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa noudatetaan osaamisen yleisiä AMK arviointikriteerejä, vaatimustasoa II, keskivaiheen opinnot (NQF6).
Tarkemmat oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät Diaklesta
Opintojakso arvioidaan numeerisesti 1-5.

Arviointiasteikko

0-5