LST01VK26DIAK Traumaorientaatio lastensuojelutyössä (5op)
Toteutuksen tunnus: LST0105A21S-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 19.01.2026 - 01.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Mari Kirkanen
- Pirkko Kärkkäinen
- Tarja Isomäki
- Ryhmät
-
OUL-K24sosdOUL-K24sosd
-
HKI-K24sosdHKI-K24sosd
-
POR-K24sosdPOR-K24sosd
-
HKI-S24sosHKI-S24sos
-
DiakDiak yhteinen
-
HKI-K24sosnHKI-K24sosn
- Opintojakso
- LST0105A21S
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ti 20.01.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
LST01/ Aloitusluento ja luento 1 |
Zoom
|
|
Ke 28.01.2026 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LST01/ Luento 2 |
Zoom
|
|
To 29.01.2026 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LST01/ Luento 3 |
Zoom
|
|
Pe 06.02.2026 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LST01/ Luento 4 |
Zoom
|
|
Pe 13.02.2026 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LST01/ Luento 5 |
Zoom
|
|
Pe 13.02.2026 klo 12:30 - 13:30 (1 t 0 min) |
HAR2 (LST) / Harjoitteluinfo LST-suuntavan harjoittelun tekijöille |
Zoom
|
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee kaltoinkohtelun ylisukupolviset rakenteet, lasten kaltoinkohtelun ilmiöt ja
muodot ja niiden merkityksen traumatisoitumiseen vaikuttavana tekijänä
• ymmärtää traumatisoitumisen mekanismin ja seuraukset lapsen kehitykseen ja arkeen
• ymmärtää vakauttavan arjen merkityksen lapsen ja perheen turvallisuuden tunteen
ja resilienssin vahvistamisessa
• tunnistaa itsessään sijaistraumatisoitumisen dynamiikan ja sen ehkäisyn merkityksen ja
keinot
Sisältö
• kaltoinkohtelu ilmiönä ja lapsuusajan haitallisten kokemuksen (ACE) vaikutukset lapsen
kasvuun ja kehitykseen
• ylisukupolvisen traumatisoitumisen psyykkinen merkitys
• traumakäsityksen syventäminen, oireiden tunnistaminen ja laukaisevien tekijöiden
ymmärtäminen
• suojaavien tekijöiden kehitystä tukeva merkitys eri kasvuympäristöissä
• sijaistraumatisoitumiselle altistavat tekijät
• vakauttava työ ja vakauttamista tukevia työmenetelmiä
Aika ja paikka
Opintojaksoon sisältyy luentoja, joissa on läsnäolovelvollisuus ja kaksi itsenäisesti tehtävää oppituntitehtävää. Opetus toteutuu kokonaan zoomissa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali päivitetään aina ennen opintojakson alkua, joten materiaaleihin voi tulla muutoksia.
• Fagerström, I. ja Linner Matikka, J. (2023.) Ammattilaisten hyvinvoinnin tukeminen. Teoksessa Linner Matikka, J. & Hipp, T. (toim.) Traumainformoitu työote. PS-kustannus. Kirjasta on kaksi painosta, jotka ovat sisällöltään täysin samanlaiset. Voit käyttää kumpaa tahansa painosta. Tiedot löytyvät Finnasta.
• Hipp, T. (2023.) Trauma ja traumatisoituminen. Teoksessa Linner Matikka, J. & Hipp, T. (toim.) Traumainformoitu työote. PS-kustannus.
• Isosävi, S. (2023.) Ihmissuhdetyöntekijän omien turvattomien ja traumaattisten kiintymyskokemusten huomioiminen osana ammattitaitoa. Teoksessa Linner Matikka, J. & Hipp, T. (toim.) Traumainformoitu työote. PS-kustannus.
• Kehon ja mielen vakauttamisen merkitys suhteessa / Anne Karkkunen artikkeli: Kehon ja mielen vakauttaminen suhteessa, kirjasta Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.). 2020. Yhteinen kieli. Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen
• Korhonen, T. (2024) Varhaisen kiintymystraumatisoitumisen vaikutus lapsen kehitykseen ja kohtaamiseen. Teoksessa Traumatisoituminen ja perhesuhteet 2024. Traumaterapiakeskus ry. (Sivut 110-121).
• Korpilahti, U., Kettunen, H., Nuotio, E., Jokela, S., Nummi, V. & Lillsunde, P. (toim.). (2019). Väkivallaton lapsuus: toimenpidesuunnitelma lapsiin kohdistuvan väkivallan ehkäisystä 2020-2025 (s. 28-49).
• Poijula. S. (2018). Resilienssi. Muutosten kohtaamisen taito. Luku Lasten resilienssi (s. 90 - 122). Kirjapaja.
• Punkanen, M. (2023.) Miten traumat syntyvät ja miten ne vaikuttavat ihmiseen? [Audio, podcast]
• Ruismäki, M., Friberg, L., Keskitalo, K., Lampinen, A-M., Mankila P., & Vänskä, V. (2016). Hoivattavaa vanhemmuutta. Opas lapsuuden kaltoinkohtelusta toipuvien vanhempien ryhmämuotoiseen tukemiseen (s. 44-61). Traumaterapiakeskus ry.
• Westerlund-Cook, S. (2023.) Lapsuusajan haitallisten ja suojaavien kokemusten sekä toivon merkitys systeemisessä ja suhdeperustaisessa työotteessa. Teoksessa Linner Matikka, J. & Hipp, T. (toim.) Traumainformoitu työote. PS-kustannus.
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot zoomissa ja reflektoivaa työskentelyä, oppimistehtävä yksilötyönä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa jokainen opiskelija valmistelee ja palauttaa yksilötehtävänä tehtävän oppimistehtävän, jonka tarkempi ohjeistus löytyy Diaklesta sen avauduttua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työmääränä. Läsnäolovelvoitteiset aikaan sidotut luennot Zoomissa.
Esitietovaatimukset
Diakin tutkinto-opiskelijoille: Ammatillisen kohtaamisen lähtökohdat ja palvelujärjestelmä (1 lk) sekä Osallisuus ja ohjaus (2 lk) temaattiset kokonaisuudet tulee olla suoritettu tai opiskelijalla on muutoin hankittu, tunnistettu ja tunnustettu vastaava osaaminen (Ahot). Opintojakso Perhetyö ja lastensuojelu 5 op opinnot tulee olla suoritettuna tai ahotoituna.
Avoimen AMK:n opiskelijoille: Opintojakso voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Opiskelijan tulee tuntea sosiaalialan sekä perhetyön ja lastensuojelun palvelujärjestelmät ja asiakastyön perusteet. Opintojaksolla vaaditaan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.
Lisätiedot
Tutustu lastensuojelutyön suuntaaviin opintoihin myös tämän videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=8xtjngcEIb4