LST01VK26DIAK Trauma orientation in child welfare (5cr)
Code: LST0105A21S-3009
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 19.01.2026 - 01.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services
- Teachers
- Mari Kirkanen
- Pirkko Kärkkäinen
- Tarja Isomäki
- Course
- LST0105A21S
Unfortunately, no reservations were found for the realization LST01VK26DIAK Trauma orientation in child welfare LST0105A21S-3009. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Students will be able to
• recognise intergenerational patterns of maltreatment, the phenomena and forms of child
maltreatment, and their contributing factors in traumatisation
• understand the mechanism of traumatisation and its effects on a child’s development and
everyday life
• understand the importance of stability in everyday life for the child’s and their family’s
resilience and sense of security
• identify the dynamics of vicarious traumatisation in themselves, and the role and tools of
prevention
Content
• maltreatment as a phenomenon and the effects of adverse childhood experiences
(ACEs) on a child’s growth and development
• the psychological role of intergenerational traumatisation
• advanced understanding of trauma, recognising symptoms and understanding triggers
• the developmental role of protective factors in various growth environments
• susceptibility factors of vicarious traumatisation
• stabilising practices and work methods
Location and time
Opintojaksoon sisältyy luentoja, joissa on läsnäolovelvollisuus ja kaksi itsenäisesti tehtävää oppituntitehtävää. Opetus toteutuu kokonaan zoomissa.
Materials
Oppimateriaali päivitetään aina ennen opintojakson alkua, joten materiaaleihin voi tulla muutoksia.
• Fagerström, I. ja Linner Matikka, J. (2023.) Ammattilaisten hyvinvoinnin tukeminen. Teoksessa Linner Matikka, J. & Hipp, T. (toim.) Traumainformoitu työote. PS-kustannus. Kirjasta on kaksi painosta, jotka ovat sisällöltään täysin samanlaiset. Voit käyttää kumpaa tahansa painosta. Tiedot löytyvät Finnasta.
• Hipp, T. (2023.) Trauma ja traumatisoituminen. Teoksessa Linner Matikka, J. & Hipp, T. (toim.) Traumainformoitu työote. PS-kustannus.
• Isosävi, S. (2023.) Ihmissuhdetyöntekijän omien turvattomien ja traumaattisten kiintymyskokemusten huomioiminen osana ammattitaitoa. Teoksessa Linner Matikka, J. & Hipp, T. (toim.) Traumainformoitu työote. PS-kustannus.
• Kehon ja mielen vakauttamisen merkitys suhteessa / Anne Karkkunen artikkeli: Kehon ja mielen vakauttaminen suhteessa, kirjasta Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.). 2020. Yhteinen kieli. Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen
• Korhonen, T. (2024) Varhaisen kiintymystraumatisoitumisen vaikutus lapsen kehitykseen ja kohtaamiseen. Teoksessa Traumatisoituminen ja perhesuhteet 2024. Traumaterapiakeskus ry. (Sivut 110-121).
• Korpilahti, U., Kettunen, H., Nuotio, E., Jokela, S., Nummi, V. & Lillsunde, P. (toim.). (2019). Väkivallaton lapsuus: toimenpidesuunnitelma lapsiin kohdistuvan väkivallan ehkäisystä 2020-2025 (s. 28-49).
• Poijula. S. (2018). Resilienssi. Muutosten kohtaamisen taito. Luku Lasten resilienssi (s. 90 - 122). Kirjapaja.
• Punkanen, M. (2023.) Miten traumat syntyvät ja miten ne vaikuttavat ihmiseen? [Audio, podcast]
• Ruismäki, M., Friberg, L., Keskitalo, K., Lampinen, A-M., Mankila P., & Vänskä, V. (2016). Hoivattavaa vanhemmuutta. Opas lapsuuden kaltoinkohtelusta toipuvien vanhempien ryhmämuotoiseen tukemiseen (s. 44-61). Traumaterapiakeskus ry.
• Westerlund-Cook, S. (2023.) Lapsuusajan haitallisten ja suojaavien kokemusten sekä toivon merkitys systeemisessä ja suhdeperustaisessa työotteessa. Teoksessa Linner Matikka, J. & Hipp, T. (toim.) Traumainformoitu työote. PS-kustannus.
Teaching methods
Verkkoluennot zoomissa ja reflektoivaa työskentelyä, oppimistehtävä yksilötyönä.
Exam schedules
Opintojakson lopussa jokainen opiskelija valmistelee ja palauttaa yksilötehtävänä tehtävän oppimistehtävän, jonka tarkempi ohjeistus löytyy Diaklesta sen avauduttua.
Student workload
Yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työmääränä. Läsnäolovelvoitteiset aikaan sidotut luennot Zoomissa.
Qualifications
Diak degree students: Completion of the thematic modules Assistance and the Service System (1 semester) and Inclusion and Guidance (2 semester), or equivalent accredited prior learning. The Family Work and Welfare (5 ECTS) course must be completed or accredited as prior learning.
Open UAS students: The course is available in Open UAS. Students are expected to be familiar with social work and the service systems of family support and child welfare, and the basics of customer case work. The course requires the ability to produce written and oral outputs.
Further information
Tutustu lastensuojelutyön suuntaaviin opintoihin myös tämän videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=8xtjngcEIb4