AIK01MK18PMK Aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat (5op)
Toteutuksen tunnus: AIK0105A15S-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.01.2018 - 23.02.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Pieksämäki
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Toteutukselle AIK01MK18PMK Aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat AIK0105A15S-3006 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee köyhyyttä ja toimeentulo-ongelmia tuottavia mekanismeja yhteiskunnassa
- tuntee syrjäytymistä ja osallisuutta koskevaa tutkimusta ja osaa analysoida syvimmän syrjäytymisen ilmiöitä
- osaa tunnistaa ja ehkäistä ylisukupolvista huono-osaisuutta tuottavia mekanismeja
- ymmärtää arkielämän hallinnan ja sosiaalisten ongelmien kuten työttömyyden ja päihde- ja mielenterveysongelmien merkityksen asiakastyössä
- tuntee osattomuuden ja yksinäisyyden ulottuvuudet sosiaali- ja kirkonalan työssä
- osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista marginaalisissa asemissa olevien ihmisten kohtaamisissa
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely, Seminaari, Tiimitehtävä, Suullinen esitys, Verkkokeskustelu, Osallistuminen lähiopetukseen, Pienryhmätyöskentely
Sisältö
- köyhyys- ja syrjäytymistutkimus
- ylisukupolvinen huono-osaisuus
- osattomuus ja yksinäisyys
- ihmisoikeudet
Oppimateriaalit
Ilmiön analyysissä käytetään vähintään seuraavia lähteitä:
-Luentoja ja luentotaltiointeja
-Saari, J., & Niemelä, M. (toim.) (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Helsinki: Kelan tutkimusosasto.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Keskeiseen teemaan liittyen vähintään kahta tieteellistä tutkimusartikkelia, valitaan itsenäisesti (ks. ohje Miten löydän tieteellisen artikkelin)
Ammatillisen kriittisen reflektion taustamateriaali
-Kivipelto, M. 2004. Sosiaalityön ammattilaisten yhteiskunnalliset orientaatiot ja työn kehittämisen haasteet. Janus 12 (4), 342-358. Artikkelin saatavuus, ks.opintojakson Fronter-huone/ Moodlerooms.
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt :
-köyhyys- ja syrjäytymistutkimus
-ylisukupolvinen huono-osaisuus
-osattomuus ja yksinäisyys
-ihmisoikeudet
Opiskelija:
-tuntee aikuissosiaalityön ja nuorisososiaalityön määrittelyn (kohderyhmän, tavoitteet, sisällöt ja keskeisen lainsäädännön)
-ymmärtää syrjäytymistä ja osallisuutta koskevan kansallisen ja kansainvälisen tutkimuksen merkityksen asiakastyön tukena
-osaa analysoida köyhyyden ja huono-osaisuuden, työttömyyden, asunnottomuuden, velkaantumisen, rikollisuuden sekä osattomuuden ja yksinäisyyden merkityksen syrjäytymistä ja ylisukupolvista huono-osaista tuottavina ilmiöinä
-osaa havainnoida ja analysoida ihmisoikeuksien toteutumista marginaalisissa asemissa olevien ihmisten kohtaamisissa
Opinintosuorituksen kuvaus
Aikuis- ja nuorisososiaalityön tavoitteet, kohderyhmä ja sisältö
-Opintojakson esittely: esittelyvideoon sekä orientoivaan materiaaliin (hyvinvointivaltiotesti) perehtyminen ennen lähijaksoa
-Luennot (asiantuntijat, kokemusasiantuntijat)
Syrjäytymistä ja huono-osaisuutta aiheuttaviin ilmiöihin perehtyminen
-Tiimitehtävänä perehtyminen valitun ilmiön teoriaan tutkimuskirjallisuuden avulla sekä havainnoimalla ilmiötä osallistuvilla opintokäynneillä ja / tai elintarvikejakeluun osallistumalla.
-Keskeisiin ilmiöihin perehtyminen lähijakson luennoilla
-Ryhmän yhteinen ilmiötyöpaja: tiimit esittelevät muulle ryhmälle analyysin tutkittavana olevasta ilmiöstä
Ammatillinen kriittinen reflektio tiimeissä
Edellyttää perehtymistä etukäteismateriaaliin erityisesti ihmisoikeuksien toteutumisen näkökulmasta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ilmiöihin syvennytään havainnoiden, osallistuen ja kohdaten asiakkaita tai kävijöitä aidoissa toimintaympäristöissä.
-toimintaympäristöt valitaan alueellisten tarpeiden pohjalta tai mahdollisesti yhdistyen hankkeeseen
-ilmiöntarkasteluun liittyvien tutkimusartikkelien analyysi yhdistyy OSKE-opintokokonaisuuden kirjalliseen työhön
-kehittämishankkeeseen tutustuminen yhdistyy opintokokonaisuuden työhön
-suomenkielen ohjaus tieteelliseen kirjoittamiseen yhdistyy ilmiöanalyysin kirjoittamiseen
-tutkimusmenetelmistä havainnointi konkretisoituu
Tarkoituksena on työskennellä samoissa toimintaympäristöissä myös Muutossosiaalityön ja Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaamisen opintojaksoilla.Toimintaympäristöihin perehdytään tulevan menetelmätyöskentelyn pohjaksi.
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Kansainvälisyys
Ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden opinnot tai vastaavat tiedot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Analysoiva yksilötyöskentely työelämässä 3 op
Elintarvikejakeluun osallistuminen tai ennalta sovittu vapaaehtoistyö aikuisten parissa
perehtyminen tutkimukseen Ohisalo, Maria & Saari, Juha2014. Kuka seisoo leipäjonossa?. Ruoka-apu 2010-luvun Suomessa. Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimusjulkaisut, 83. Helsinki: KAKS - Kunnallisalan kehittämissäätiö. Saatavuus Diakin kirjastossa.
Kirjallinen analyysi hyödyntäen em. kirjaa ja omia havaintoja leipäjonoista tai vapaaehtoistyöstä
Kirjatentti 2 op uusintatenttipäivänä ilman materiaaleja
Niemelä, Mikko & Saari, Juho 2013. Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Teemakirja, 10.Helsinki. Kelan tutkimusosasto. Saatavuus Diakin kirjastossa.
ja luentotaltioinnit
tai
Analysoiva yksilötyöskentely työelämässä 3 op
osallistuminen ennalta sovittuun työelämäyhteistyöhön/hankkeeseen ja sen tarkastelu myös teoreettisesti
Kirjatentti 2 op uusintatenttipäivänä ilman materiaaleja
Niemelä, Mikko & Saari, Juho 2013. Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Teemakirja, 10.Helsinki. Kelan tutkimusosasto. Saatavuus Diakin kirjastossa.
ja luentotaltioinnit
Esitietovaatimukset
ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden opintojaksot suoritettuna tai vastaavat tiedot, ammatillisuuden perustaidot tiimissä ja työelämässä tehtävään yhteistyöhön ja MoodleRooms-järjestelmän hallinta
Lisätiedot
Edellyttää Fronter-ympäristö- ja AC-työskentelyn tuntemusta, tiimityöskentely ja työelämäyhteistyön suunnittelu edellyttää pienryhmäohjausta
AHOT
Noudatetaan voimassa olevia Diakin AHOT-ohjeita