Skip to main content

Premises of social work with adults and young people (5cr)

Code: AIK0105A15S-3006

General information


Enrollment
04.09.2017 - 10.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.01.2018 - 23.02.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Pieksämäki
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
BA of Social Services
Teachers
Seija Utriainen
Tuomo Lyhty
Course
AIK0105A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Premises of social work with adults and young people AIK0105A15S-3006. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- tuntee köyhyyttä ja toimeentulo-ongelmia tuottavia mekanismeja yhteiskunnassa
- tuntee syrjäytymistä ja osallisuutta koskevaa tutkimusta ja osaa analysoida syvimmän syrjäytymisen ilmiöitä
- osaa tunnistaa ja ehkäistä ylisukupolvista huono-osaisuutta tuottavia mekanismeja
- ymmärtää arkielämän hallinnan ja sosiaalisten ongelmien kuten työttömyyden ja päihde- ja mielenterveysongelmien merkityksen asiakastyössä
- tuntee osattomuuden ja yksinäisyyden ulottuvuudet sosiaali- ja kirkonalan työssä
- osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista marginaalisissa asemissa olevien ihmisten kohtaamisissa

Accomplishment methods

Itsenäinen työskentely, Seminaari, Tiimitehtävä, Suullinen esitys, Verkkokeskustelu, Osallistuminen lähiopetukseen, Pienryhmätyöskentely

Content

- köyhyys- ja syrjäytymistutkimus
- ylisukupolvinen huono-osaisuus
- osattomuus ja yksinäisyys
- ihmisoikeudet

Materials

Ilmiön analyysissä käytetään vähintään seuraavia lähteitä:
-Luentoja ja luentotaltiointeja
-Saari, J., & Niemelä, M. (toim.) (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Helsinki: Kelan tutkimusosasto.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Keskeiseen teemaan liittyen vähintään kahta tieteellistä tutkimusartikkelia, valitaan itsenäisesti (ks. ohje Miten löydän tieteellisen artikkelin)
Ammatillisen kriittisen reflektion taustamateriaali
-Kivipelto, M. 2004. Sosiaalityön ammattilaisten yhteiskunnalliset orientaatiot ja työn kehittämisen haasteet. Janus 12 (4), 342-358. Artikkelin saatavuus, ks.opintojakson Fronter-huone/ Moodlerooms.

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt :
-köyhyys- ja syrjäytymistutkimus
-ylisukupolvinen huono-osaisuus
-osattomuus ja yksinäisyys
-ihmisoikeudet
Opiskelija:
-tuntee aikuissosiaalityön ja nuorisososiaalityön määrittelyn (kohderyhmän, tavoitteet, sisällöt ja keskeisen lainsäädännön)
-ymmärtää syrjäytymistä ja osallisuutta koskevan kansallisen ja kansainvälisen tutkimuksen merkityksen asiakastyön tukena
-osaa analysoida köyhyyden ja huono-osaisuuden, työttömyyden, asunnottomuuden, velkaantumisen, rikollisuuden sekä osattomuuden ja yksinäisyyden merkityksen syrjäytymistä ja ylisukupolvista huono-osaista tuottavina ilmiöinä
-osaa havainnoida ja analysoida ihmisoikeuksien toteutumista marginaalisissa asemissa olevien ihmisten kohtaamisissa
Opinintosuorituksen kuvaus
Aikuis- ja nuorisososiaalityön tavoitteet, kohderyhmä ja sisältö
-Opintojakson esittely: esittelyvideoon sekä orientoivaan materiaaliin (hyvinvointivaltiotesti) perehtyminen ennen lähijaksoa
-Luennot (asiantuntijat, kokemusasiantuntijat)
Syrjäytymistä ja huono-osaisuutta aiheuttaviin ilmiöihin perehtyminen
-Tiimitehtävänä perehtyminen valitun ilmiön teoriaan tutkimuskirjallisuuden avulla sekä havainnoimalla ilmiötä osallistuvilla opintokäynneillä ja / tai elintarvikejakeluun osallistumalla.
-Keskeisiin ilmiöihin perehtyminen lähijakson luennoilla
-Ryhmän yhteinen ilmiötyöpaja: tiimit esittelevät muulle ryhmälle analyysin tutkittavana olevasta ilmiöstä
Ammatillinen kriittinen reflektio tiimeissä
Edellyttää perehtymistä etukäteismateriaaliin erityisesti ihmisoikeuksien toteutumisen näkökulmasta

Employer connections

Ilmiöihin syvennytään havainnoiden, osallistuen ja kohdaten asiakkaita tai kävijöitä aidoissa toimintaympäristöissä.
-toimintaympäristöt valitaan alueellisten tarpeiden pohjalta tai mahdollisesti yhdistyen hankkeeseen
-ilmiöntarkasteluun liittyvien tutkimusartikkelien analyysi yhdistyy OSKE-opintokokonaisuuden kirjalliseen työhön
-kehittämishankkeeseen tutustuminen yhdistyy opintokokonaisuuden työhön
-suomenkielen ohjaus tieteelliseen kirjoittamiseen yhdistyy ilmiöanalyysin kirjoittamiseen
-tutkimusmenetelmistä havainnointi konkretisoituu
Tarkoituksena on työskennellä samoissa toimintaympäristöissä myös Muutossosiaalityön ja Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaamisen opintojaksoilla.Toimintaympäristöihin perehdytään tulevan menetelmätyöskentelyn pohjaksi.
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.

International connections

Ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden opinnot tai vastaavat tiedot

Completion alternatives

Analysoiva yksilötyöskentely työelämässä 3 op
Elintarvikejakeluun osallistuminen tai ennalta sovittu vapaaehtoistyö aikuisten parissa
perehtyminen tutkimukseen Ohisalo, Maria & Saari, Juha2014. Kuka seisoo leipäjonossa?. Ruoka-apu 2010-luvun Suomessa. Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimusjulkaisut, 83. Helsinki: KAKS - Kunnallisalan kehittämissäätiö. Saatavuus Diakin kirjastossa.
Kirjallinen analyysi hyödyntäen em. kirjaa ja omia havaintoja leipäjonoista tai vapaaehtoistyöstä
Kirjatentti 2 op uusintatenttipäivänä ilman materiaaleja
Niemelä, Mikko & Saari, Juho 2013. Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Teemakirja, 10.Helsinki. Kelan tutkimusosasto. Saatavuus Diakin kirjastossa.
ja luentotaltioinnit
tai
Analysoiva yksilötyöskentely työelämässä 3 op
osallistuminen ennalta sovittuun työelämäyhteistyöhön/hankkeeseen ja sen tarkastelu myös teoreettisesti
Kirjatentti 2 op uusintatenttipäivänä ilman materiaaleja
Niemelä, Mikko & Saari, Juho 2013. Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Teemakirja, 10.Helsinki. Kelan tutkimusosasto. Saatavuus Diakin kirjastossa.
ja luentotaltioinnit

Qualifications

ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden opintojaksot suoritettuna tai vastaavat tiedot, ammatillisuuden perustaidot tiimissä ja työelämässä tehtävään yhteistyöhön ja MoodleRooms-järjestelmän hallinta

Further information

Edellyttää Fronter-ympäristö- ja AC-työskentelyn tuntemusta, tiimityöskentely ja työelämäyhteistyön suunnittelu edellyttää pienryhmäohjausta
AHOT
Noudatetaan voimassa olevia Diakin AHOT-ohjeita

Go back to top of page