Siirry suoraan sisältöön

DKT13MK18PMK Hengellisyys ja hartaus (1op)

Toteutuksen tunnus: DKT1301A15S-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.09.2017 - 10.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.03.2018 - 18.05.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
1 op
Lähiosuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Pieksämäki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettajat
Päivi Thitz
Ryhmät
E43sosd
E43sosd
Opintojakso
DKT1301A15S

Toteutukselle DKT13MK18PMK Hengellisyys ja hartaus DKT1301A15S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää Raamattua ja virsikirjaa hartauselämässä
- tietää spiritualiteettiin liittyvät käsitteet ja reflektoi omaa hengellistä identiteettiään

Sisältö

- Raamattu ja virsikirja hartauselämän perusteoksina
- spiritualiteetti ja hengellinen identiteetti

Oppimateriaalit

Hartauden valmistelussa käytettävä kirjallisuus:
•Raamattu. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen vuonna 1992 käyttöön ottama suomennos.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•Suomen evankelis-luterilaisen kirkon virsikirja: Hyväksytty kirkolliskokouksessa 13. helmikuuta 1986.(mielellään 2004 tai uudempi painos)
Saatavilla Diakin kirjastossa
Saatavilla verkkoaineistona
•Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkokäsikirja: 2, Evankeliumikirja. Hyväksytty kirkolliskokouksessa 8. toukokuuta 1999.
Saatavilla Diakin kirjastossa
Saatavilla verkkoaineistona
•Raamatun selitysteokset eli kommentaarit. Erityisesti:
•Hakola, R., & Lehtipuu, O. (2013). Alussa oli sana: Kirkkokäsikirjan evankeliumitekstien kommentaari : 1. vuosikerta. Helsinki: Kirjapaja.
Saatavilla Diakin kirjastossa

Opetusmenetelmät

Tarkkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
-tunnistaa omat lähtökohtansa kirkollisiin opintoihin ja saa välineitä pohtia omaa hengellistä identiteettiään.
-kehittyy hengelliseltä kokemustaustaltaan erilaisten opiskelutovereiden ja asiakkaiden kunnioittavassa,ammatillisessa kohtaamisessa.
-saa kokemuksen erilaisiin hartauksiin osallistumisesta ja hartauden toteuttamisesta.
-oppii käyttämään hartauden valmistelussa Raamattua, virsikirjaa, ja kirkkokäsikirjaa (Evankeliumikirja) sekä Raamatun selitysteoksia.
Opintosuoritusten kuvaus
Orientoiva tehtävä voidaan antaa joko ennakkoinfossa tai viimeistään osasuorituksen ensimmäisellä orientaatioluennolla.
Orientoiva tehtävä (6-8 h)
Perustuu osasuorituksessa "Ihmisen kasvu ja kehitys" tehtyyn tehtävään "Oma elämänkulku lapsuudesta nykypäivään". Siinä aloitettua ammatillisen kasvun ja kriittisen reflektion prosessia syvennetään nyt kirkon alan ammatillisuuden ja hengellisyyden näkökulmista.
Aiempaa tuotostaan hyödyntäen opiskelija kirjoittaa lyhyehkön (2 - 3 s) omaelämäkerrallisen, reflektiivisen kirjoituksen. Teemoina:
-lähtökohtani kirkollisiin opintoihin
-miten ymmärrän hengellisyyden, millainen on hengellinen identiteettini?
-hengellisen kasvun ja kehityksen merkittävät henkilöt ja taitekohdat
Lopuksi opiskelija reflektoi kirjoittamisprosessia ja sen ammatillista merkitystä.
Tehtävä palautetaan oppimisalustalle ennen opintojakson alkua. Siihen voidaan palata opintojakson päätteeksi. Tarkempi ohje oppimisalustalla.
Arviointi: hyväksytty / täydennettävä.
Erityisesti päivätoteutuksessa orientoiva työskentely voidaan toteuttaa osittain tai kokonaan luovia ja toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen lähiopetuksessa.
Luennot (2-4 h), opintojakson ensimmäisellä lähijaksolla.
-Hengellisyys (spiritualiteetti) ilmiönä ja tutkimuskohteena; orientoivan tehtävän purkukeskustelu. Pakollinen läsnäolo.
-Hartaus ja sen valmistelussa tarvittavat työvälineet (kirkkovuosi, Evankeliumikirja, virsikirja, Raamatun selitysteokset eli kommentaarit). Pakollinen läsnäolo.
Osa luennoista (2 h) voidaan toteuttaa ac:lla tai tallenteina. Luentopoissaolo voidaan korvata kirjoittamalla luentomateriaalien ja mahdollisten tallenteiden pohjalta blogikirjoitus oppimisalustalle.
Hartauden valmistelu ja toteutus (12 h)
-Opiskelijat valmistelevat ja toteuttavat pareittain hartauden, joka pidetään opetuksen yhteydessä tai työelämässä.
-Hartauden valmistelun yhteydessä tutustaan kirkkovuoteen ja opitaan hyödyntämään kirkkokäsikirjaa (Evankeliumikirja), virsikirjaa ja Raamatun selitysteoksia eli kommentaareja työvälineinä.
-Hartauden valmistelusta ja toteutuksesta tuotetaan lyhyt raportti, joka palautetaan oppimisalustalle hartauden pitämisen jälkeen).
-Erityisesti päivätoteutuksessa evankeliumitekstiin perehtyminen voi tähdätä myös raamatturyhmän ohjaamiseen.
-Tarkemmat ohjeet oppimisalustalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Hartaus voidaan toteuttaa työelämän oppimisympäristöissä.

Kansainvälisyys

Orientoiva tehtävä rakentuu osasuorituksen "Ihmisen persoonallinen kasvu ja kehitys" oppimistehtävän pohjalle ja jatkaa siinä aloitettua ammatillisen reflektion prosessia. Erityisistä syistä orientoivan tehtävän voi tehdä ilman em. osasuoritusta (mm. lähihoitajataustaiset opiskelijat).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydynHOPS-keskustelun mukaan. Orientoiva tehtävä ja hartaus työelämässä voidaan erityisistä syistä toteuttaa opintojakson varsinaisen toteutusajan ulkopuolella. Orientoivalle luennolle spiritualiteetista ja orientoivan tehtävän reflektiokeskusteluun tulee kuitenkin osallistua.

Esitietovaatimukset

Orientoiva tehtävä rakentuu osasuorituksen Ihmisen persoonallinen kasvu ja kehitys -oppimistehtävän pohjalle ja jatkaa siinä aloitettua ammatillisen reflektion prosessia. Orientoivan tehtävän voi tehdä myös ilman em. osasuoritusta.

Lisätiedot

AHOT
Portfolio, josta ilmenevät:
•Orientoiva tehtävä: vastikään suoritettu vastaava työskentely.
•Hartauden valmistelu ja toteutuskirkkovuoden evankeliumitekstistä, virsikirjaa ja Raamatun tutkimuskirjallisuutta hyödyntäen.
•Luennot spiritualiteetista ja hartaudesta: esim. käytännöllisen teologian perusopinnot.

Siirry alkuun