MMK02PK18HKI Monikulttuurisen ammatillisen työn perusteet (2op)
Toteutuksen tunnus: MMK0202A15S-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.01.2018 - 02.02.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Ulla Siirto
- Eija Pehkonen
- Ryhmät
-
A41sosnA41sosn
-
A41sosdA41sosd
-
A41sosA41sos
- Opintojakso
- MMK0202A15S
Toteutukselle MMK02PK18HKI Monikulttuurisen ammatillisen työn perusteet MMK0202A15S-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa oman kulttuuri-identiteettinsä, omia asenteita ja ennakkoluuloja sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta
- tuntee moninaisia ja monikulttuurisia työ- ja toimintaympäristöjä sekä verkostoja
- tunnistaa rasismin ja syrjinnän eri muotoja osaa toimia niiden vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi
Sisältö
- moninaiset ja monikulttuuriset työympäristöt
- kulttuurisensitiivisyys ja ammatillinen reflektio
- rasismin ja syrjinnän eri muodot, ehkäisy ja vähentäminen
Oppimateriaalit
Oppimistehtävä: (ryhmätehtävä)
luennot/videotallenteet ja muu oppimistehtävää tukeva lähdemateriaali:
-kulttuurisensitiivinen työote
-ihmisoikeudet, rasismi ja syrjintä
-esimerkkejä hyvistä käytännöistä
oppimistehtävä:
-haastattelu ja toiminnallinen toteutus rasismin ja syrjinnän ehkäisystä asiakastyössä ja työyhteisössä
-yhteinen koko ryhmän työkalupakki: videoblogi
reflektio
Oppimateriaali:
Keskinen, S., Rastas, A., Tuori, S., & Rastas, A. (2009). En ole rasisti, mutta.: Maahanmuutosta, monikulttuurisuudesta ja kritiikistä. Tampere: Vastapaino.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Törmä, S., Huotari, K., Tuokkola, K. & Pitkänen S. (2014). Ikäihmisten moninaisuus näkyväksi. Selvitys vähemmistöihin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden kokemasta syrjinnästä sosiaali- ja terveyspalveluissa. (Sisäministeriön julkaisu 14/2014). Helsinki: Sisäasiainministeriö.
-ajankohtainen tutkimuskirjallisuus (joista valitaan yksi teos tai artikkeleita) Ks. moodle
Opetusmenetelmät
Opiskelija
- tunnistaa oman kulttuuri-identiteettinsä, omia asenteita ja ennakkoluuloja sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta
- tuntee moninaisia ja monikulttuurisia työ- ja toimintaympäristöjä sekä verkostoja
- tunnistaa rasismin ja syrjinnän eri muotoja osaa toimia niiden vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
kulttuurisensitiivinen työote ja sen kehittäminen moninaisissa, monikulttuurisissa työ- ja toimintaympäristöissä ja verkostoissa:
-kulttuuritietoisuus: omat asenteelliset, uskonnolliset ja kulttuuriset lähtökohdat ammatillisessa työssä
-yhdenvertaisuus, kulttuurikompetenssi sekä kulttuurien välinen vuorovaikutus ja viestintä
-ihmisoikeuksia puolustava työote: yhdenvertaisen kohtelun tunnistaminen ja edistäminen, rasismin ja syrjinnän vastustamisen keinot ja konkreettinen toiminta ja toiminnan arviointi rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi
luento- ja muu materiaali verkossa, seminaari, verkkokeskustelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
TKI & OSKE: haastattelu ja osallistava työskentely työyhteisössä,OSKE-toiminta ja/tai yhteisöpajat: osallistava työskentely työyhteisössä
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
yksilötehtävä: haastatteluun ja kirjallisuuteen perustuva blogikirjoitus Ks. moodle
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit: Ydinsisällöt on tunnistettu ja tavoitteita on pohdittu sosiaalialan työssä.
Suoritettu: Videoblogissa on käsitelty ydinsisältöjä valitusta näkökulmasta. Videoblogien vertaispalaute on tehty. Tarkennetut tavoitteet ja sisällöt on huomioitu videoblogissa ja videoblogien kommentoinneissa. Ryhmän työskentely on kuvattu.
Täydennettävä: Tehtävä on keskeneräinen ja vaatii osittain tai kokonaan täydentämistä. Tehtävä on täydennettävä, jos oppimateriaali on jäänyt käsittelemättä. Kaikki ryhmän jäsenet eivät ole osallistuneet ryhmätyöskentelyyn.
Esitietovaatimukset
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.
Lisätiedot
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.