Siirry suoraan sisältöön

MMK02PK18HKI Monikulttuurisen ammatillisen työn perusteet (2op)

Toteutuksen tunnus: MMK0202A15S-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.09.2017 - 10.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.01.2018 - 02.02.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Ulla Siirto
Eija Pehkonen
Ryhmät
A41sosn
A41sosn
A41sosd
A41sosd
A41sos
A41sos
Opintojakso
MMK0202A15S

Toteutukselle MMK02PK18HKI Monikulttuurisen ammatillisen työn perusteet MMK0202A15S-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa oman kulttuuri-identiteettinsä, omia asenteita ja ennakkoluuloja sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta
- tuntee moninaisia ja monikulttuurisia työ- ja toimintaympäristöjä sekä verkostoja
- tunnistaa rasismin ja syrjinnän eri muotoja osaa toimia niiden vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi

Sisältö

- moninaiset ja monikulttuuriset työympäristöt
- kulttuurisensitiivisyys ja ammatillinen reflektio
- rasismin ja syrjinnän eri muodot, ehkäisy ja vähentäminen

Oppimateriaalit

Oppimistehtävä: (ryhmätehtävä)
luennot/videotallenteet ja muu oppimistehtävää tukeva lähdemateriaali:
-kulttuurisensitiivinen työote
-ihmisoikeudet, rasismi ja syrjintä
-esimerkkejä hyvistä käytännöistä
oppimistehtävä:
-haastattelu ja toiminnallinen toteutus rasismin ja syrjinnän ehkäisystä asiakastyössä ja työyhteisössä
-yhteinen koko ryhmän työkalupakki: videoblogi
reflektio
Oppimateriaali:
Keskinen, S., Rastas, A., Tuori, S., & Rastas, A. (2009). En ole rasisti, mutta.: Maahanmuutosta, monikulttuurisuudesta ja kritiikistä. Tampere: Vastapaino.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Törmä, S., Huotari, K., Tuokkola, K. & Pitkänen S. (2014). Ikäihmisten moninaisuus näkyväksi. Selvitys vähemmistöihin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden kokemasta syrjinnästä sosiaali- ja terveyspalveluissa. (Sisäministeriön julkaisu 14/2014). Helsinki: Sisäasiainministeriö.
-ajankohtainen tutkimuskirjallisuus (joista valitaan yksi teos tai artikkeleita) Ks. moodle

Opetusmenetelmät

Opiskelija
- tunnistaa oman kulttuuri-identiteettinsä, omia asenteita ja ennakkoluuloja sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta
- tuntee moninaisia ja monikulttuurisia työ- ja toimintaympäristöjä sekä verkostoja
- tunnistaa rasismin ja syrjinnän eri muotoja osaa toimia niiden vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
kulttuurisensitiivinen työote ja sen kehittäminen moninaisissa, monikulttuurisissa työ- ja toimintaympäristöissä ja verkostoissa:
-kulttuuritietoisuus: omat asenteelliset, uskonnolliset ja kulttuuriset lähtökohdat ammatillisessa työssä
-yhdenvertaisuus, kulttuurikompetenssi sekä kulttuurien välinen vuorovaikutus ja viestintä
-ihmisoikeuksia puolustava työote: yhdenvertaisen kohtelun tunnistaminen ja edistäminen, rasismin ja syrjinnän vastustamisen keinot ja konkreettinen toiminta ja toiminnan arviointi rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi
luento- ja muu materiaali verkossa, seminaari, verkkokeskustelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

TKI & OSKE: haastattelu ja osallistava työskentely työyhteisössä,OSKE-toiminta ja/tai yhteisöpajat: osallistava työskentely työyhteisössä
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

yksilötehtävä: haastatteluun ja kirjallisuuteen perustuva blogikirjoitus Ks. moodle

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit: Ydinsisällöt on tunnistettu ja tavoitteita on pohdittu sosiaalialan työssä.
Suoritettu: Videoblogissa on käsitelty ydinsisältöjä valitusta näkökulmasta. Videoblogien vertaispalaute on tehty. Tarkennetut tavoitteet ja sisällöt on huomioitu videoblogissa ja videoblogien kommentoinneissa. Ryhmän työskentely on kuvattu.
Täydennettävä: Tehtävä on keskeneräinen ja vaatii osittain tai kokonaan täydentämistä. Tehtävä on täydennettävä, jos oppimateriaali on jäänyt käsittelemättä. Kaikki ryhmän jäsenet eivät ole osallistuneet ryhmätyöskentelyyn.

Esitietovaatimukset

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Lisätiedot

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Siirry alkuun