Skip to main content

Foundations of professional multicultural work (2cr)

Code: MMK0202A15S-3005

General information


Enrollment
04.09.2017 - 10.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.01.2018 - 02.02.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
Teachers
Ulla Siirto
Eija Pehkonen
Course
MMK0202A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Foundations of professional multicultural work MMK0202A15S-3005. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- tunnistaa oman kulttuuri-identiteettinsä, omia asenteita ja ennakkoluuloja sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta
- tuntee moninaisia ja monikulttuurisia työ- ja toimintaympäristöjä sekä verkostoja
- tunnistaa rasismin ja syrjinnän eri muotoja osaa toimia niiden vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi

Content

- moninaiset ja monikulttuuriset työympäristöt
- kulttuurisensitiivisyys ja ammatillinen reflektio
- rasismin ja syrjinnän eri muodot, ehkäisy ja vähentäminen

Materials

Oppimistehtävä: (ryhmätehtävä)
luennot/videotallenteet ja muu oppimistehtävää tukeva lähdemateriaali:
-kulttuurisensitiivinen työote
-ihmisoikeudet, rasismi ja syrjintä
-esimerkkejä hyvistä käytännöistä
oppimistehtävä:
-haastattelu ja toiminnallinen toteutus rasismin ja syrjinnän ehkäisystä asiakastyössä ja työyhteisössä
-yhteinen koko ryhmän työkalupakki: videoblogi
reflektio
Oppimateriaali:
Keskinen, S., Rastas, A., Tuori, S., & Rastas, A. (2009). En ole rasisti, mutta.: Maahanmuutosta, monikulttuurisuudesta ja kritiikistä. Tampere: Vastapaino.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Törmä, S., Huotari, K., Tuokkola, K. & Pitkänen S. (2014). Ikäihmisten moninaisuus näkyväksi. Selvitys vähemmistöihin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden kokemasta syrjinnästä sosiaali- ja terveyspalveluissa. (Sisäministeriön julkaisu 14/2014). Helsinki: Sisäasiainministeriö.
-ajankohtainen tutkimuskirjallisuus (joista valitaan yksi teos tai artikkeleita) Ks. moodle

Teaching methods

Opiskelija
- tunnistaa oman kulttuuri-identiteettinsä, omia asenteita ja ennakkoluuloja sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta
- tuntee moninaisia ja monikulttuurisia työ- ja toimintaympäristöjä sekä verkostoja
- tunnistaa rasismin ja syrjinnän eri muotoja osaa toimia niiden vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
kulttuurisensitiivinen työote ja sen kehittäminen moninaisissa, monikulttuurisissa työ- ja toimintaympäristöissä ja verkostoissa:
-kulttuuritietoisuus: omat asenteelliset, uskonnolliset ja kulttuuriset lähtökohdat ammatillisessa työssä
-yhdenvertaisuus, kulttuurikompetenssi sekä kulttuurien välinen vuorovaikutus ja viestintä
-ihmisoikeuksia puolustava työote: yhdenvertaisen kohtelun tunnistaminen ja edistäminen, rasismin ja syrjinnän vastustamisen keinot ja konkreettinen toiminta ja toiminnan arviointi rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi
luento- ja muu materiaali verkossa, seminaari, verkkokeskustelu

Employer connections

TKI & OSKE: haastattelu ja osallistava työskentely työyhteisössä,OSKE-toiminta ja/tai yhteisöpajat: osallistava työskentely työyhteisössä
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat

Completion alternatives

yksilötehtävä: haastatteluun ja kirjallisuuteen perustuva blogikirjoitus Ks. moodle

Assessment criteria, approved/failed

Arviointikriteerit: Ydinsisällöt on tunnistettu ja tavoitteita on pohdittu sosiaalialan työssä.
Suoritettu: Videoblogissa on käsitelty ydinsisältöjä valitusta näkökulmasta. Videoblogien vertaispalaute on tehty. Tarkennetut tavoitteet ja sisällöt on huomioitu videoblogissa ja videoblogien kommentoinneissa. Ryhmän työskentely on kuvattu.
Täydennettävä: Tehtävä on keskeneräinen ja vaatii osittain tai kokonaan täydentämistä. Tehtävä on täydennettävä, jos oppimateriaali on jäänyt käsittelemättä. Kaikki ryhmän jäsenet eivät ole osallistuneet ryhmätyöskentelyyn.

Qualifications

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Further information

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Go back to top of page