MIE04VK18DIAK Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön menetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: MIE0405A15S-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.03.2018 - 18.05.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Aino-Elina Pesonen
- Marianne Neuvonen
- Ryhmät
-
A41sosA41sos
-
E41sosE41sos
- Opintojakso
- MIE0405A15S
Toteutukselle MIE04VK18DIAK Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön menetelmät MIE0405A15S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa päihdetyön ja mielenterveystyön keskeisiä menetelmiä
- osaa tukea asiakasta akuutissa kriisissä ja osaa arvioida asiakkaan kriisipalveluiden tarvetta sekä osaa tarvittaessa ohjata asiakkaan kriisipalveluihin
- osaa soveltaa yhteisöllisiä interventiomenetelmiä esim päiväkodissa tai koulussa tapahtuva kiusaaminen
- osaa kehittää vuorovaikutus- ja ohjaustaitojaan eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä mielenterveys- ja päihdetyössä
- ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisuutta vahvistavana toimintana mielenterveys, kriisi- ja päihdetyössä
Sisältö
- päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
- akuutti kriisi ja kriisipalvelut
- kiusaamisen interventiomenetelmät
- vuorovaikutus ja ohjaustaidot
- työnohjaus ja sen merkitys
Oppimateriaalit
Nimetään verkko-oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt:
-päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
-akuutti kriisi ja kriisipalvelut
-kiusaamisen interventiomenetelmät
-vuorovaikutus ja ohjaustaidot
-työnohjaus ja sen merkitys
Opiskelija
-soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä.
-toimii luottamuksellisessa ja tukea antavassa yhteistyösuhteessa erilaisten asiakkaiden kanssa soveltaen tietämystään asiakkaan ja työntekijän välisen vuorovaikutussuhteen dynamiikasta.
-käyttää yksilöllisessä ja ryhmäohjauksessa motivoivaa haastattelua, mini- interventiota sekä mielenterveys- , päihde ja peliongelmien seulontakyselyjä.
-tuntee yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet.
-tuntee 12-askeleen ohjelman periaatteet.
-tuntee kriisityön prosessin ja tukee eri-ikäisiä ja eri-elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjaa asianmukaisiin kriisipalveluihin.
-tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä.
-osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihinammatillisuutensa kehittämiseksi.
Opintosuorituksen kuvaus
Orientaatio opintoihin
Perehtyminen keskeisiin mielenterveys-päihde- ja kriisityön menetelmiin sekä kiusaamisen ehkäisyn interventiomenetelmiin ja akuuttiin kriisityöhön
-Opiskelija perehtyy luentoihin, videoklippeihin ja artikkeleihin.
-Opiskelija osallistuu tiimityöskentelyyn perehtyen yhteen menetelmään/työtapaan.
-Opiskelija osallistuu menetelmätyöpajaan.
Harjaantuminen menetelmien käyttöön ja työnohjauksellisen tuen hyödyntäminen
-Opiskelija osallistuu toiminnallisiin simulaatioihin koululla.
-Opiskelija soveltaa menetelmää työelämän oppimisympäristössä ja osallistuu työnohjauksillisiin pienryhmiin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPSin osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu työelämässä. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija tekee kirjallisen oppimissuunnitelman ja hyväksyttää sen etukäteen opettajalla. Suunnitelma sisältää osaamisen tavoitteet ja osa-alueet toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija toteuttaa oppimissuunnitelman mukaisesti menetelmäopinnot itsenäisesti sopimassaan työelämäympäristössä tai hankkeessa alueellisten tarpeiden mukaisesti.
Lisätiedot
Opintojaksoa ei voi toteuttaa suurryhmä- ja virtuaaliopetuksena toiminnallisten simulaatioiden, menetelmätyöpajojen ja työnohjauksellisten pienryhmien osalta.
AHOT
Diakin AHOT-käytänteiden ja ohjeistuksen mukaisesti.