Siirry suoraan sisältöön

KNA03PK18HKI Kirkon nuorisotyön menetelmät ja erityiskysymykset (3op)

Toteutuksen tunnus: KNA0303A15S-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.09.2017 - 10.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.03.2018 - 11.05.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Sami Ritokoski
Ryhmät
A41sosn
A41sosn
Opintojakso
KNA0303A15S

Toteutukselle KNA03PK18HKI Kirkon nuorisotyön menetelmät ja erityiskysymykset KNA0303A15S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevia menetelmiä lasten, nuorten ja perheiden parissa - ymmärtää lasten ja nuorten kriisityöhön liittyvät erityiskysymykset ja osaa toimia kriisitilanteissa muiden ammattilaisten kanssa
- tietää etsivän nuorisotyön ja nuorten palveluohjauksen lähtökohdat

Sisältö

- yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevat menetelmät
- kriisityö
- etsivä nuorisotyö ja nuorten palveluohjaus

Oppimateriaalit

-Kauppila, R. A. (2011). Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot: Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. Jyväskylä: PS-kustannus.
Saatavuus Diakin kirjastossa
TAI
-Kopakkala, A. (2005). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto.
Saatavuus Diakin kirjastossa
-Pruuki, H. (2008). Nuorten sielunhoidon käsikirja. Helsinki: LK-kirjat.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Seuraavia materiaaleja käytetään niiltä osin kuin se liittyy valittuun menetelmään:
-Köykkä, A. (2007). Körmykirja. Helsinki: LK-kirjat.
Saatavuus Diakin kirjastossa
-Sundblom, M., & Johansson, E. (2006). Helmijuttu: Kirkon tyttökirja. Helsinki: LK-kirjat.
Saatavuus Diakin kirjastossa
-Kiianmaa, K., & Trygg-Jouttijärvi, A. (2001). Alis: Kyvyt käyttöön. Helsinki: Lasten keskus.
Saatavuus Diakin kirjastossa
-Airola, M., & Tarsalainen, A. (2003). Perheessä on voimaa. Helsinki: LK-kirjat.
Saatavuus Diakin kirjastossa
-Nuorten Keskuksen?Toimiva Perhe -materiaalit
-Toimiva Koulu -materiaalit
-Toimiva vuorovaikutus -materiaalit
-Nuisku -materiaalit
-Äxäri -materiaalit
-Voimauttava valokuvaus, esim. http://www.voimauttavavalokuva.net/menetelma.htm
-Sadutus, kts. esim. http://mediametka.fi/oppimateriaalit/tarinat/sadutus/
-Avartti-materiaalit. kts. esim. http://avartti.fi/
-Häkkinen, S., & Jokela, E. (2006). Salattu elämä. Helsinki: LK-kirjat.
Saatavuus Diakin kirjastossa
PTK:n toimittamat materiaalit:
-Juusola, M. & Poikien ja tyttöjen keskus. (2008). Kahden kodin kansalainen: Ohjelmisto eroperheiden lasten ja varhaisnuorten ryhmille. Helsinki: Lasten keskus.
Saatavuus Diakin kirjastossa
-Haapakorpi, S., & Tyrväinen, M. (2004). Sopusakki: Eväitä kiusaamisen vähentämiseksi. Helsinki: Tyttöjen ja poikien keskus - PTK.
Saatavuus Diakin kirjastossa
-Kinanen, M. (2009). Surusäkki: Vertaisryhmätyöskentelyä lasten sururyhmille. Helsinki: LK-kirjat.
Saatavuus Diakin kirjastossa

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
-osaa toimia lasten, nuorten ja eri yhteistyötahojen kanssa erilaisissa kriisitilanteissa
-osaa käyttää työssään erilaisia Raamatun opetukseen liittyviä menetelmiä
-osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää pitkäkestoista vertaisryhmätoimintaa
Opintosuorituksen kuvaus
Lähijakso 1pv:
-Ryhmäyttäminen, ryhmädynamiikka ja ryhmäturvallisuus
-Kriisityö ja suruhartaudet (esim. koulussa). Lapsen ja nuoren tukeminen kriisitilanteessa.
Etäjakso:
-Oppimistehtävä:
-Ryhmät suunnittelevat jollekin erityisryhmälle 6 kerran vertaisryhmäkokoontumiset, jossa käytetään valittua menetelmää.
Lähijakso 1-2 pv.
-Menetelmäpaja
-Ryhmät esittelevät tehdyt suunnitelmat ja pitävät lyhyet esitykset valitsemastaan menetelmästä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuus suorittaa yhteisöpajassa suunnittelemalla ja ohjaamalla jotakin prosessin omaista varhaisnuorten, nuorten, nuorten aikuisten tai vanhempien ryhmää yhdessä työntekijän kanssa.
Tehtyjä suunnitelmia voi myös toteuttaa seurakuntaharjoittelussa.

Kansainvälisyys

DKT I, DKT II ja DIA

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija suorittaa tehtävän tutustumalla eri menetelmiin ja suunnittelee yhdessä seurakunnan työntekijän kanssa vertaisryhmän toteutuksen ja on mukana toteutuksessa työntekijän parina ohjaamassa. Opiskelija käyttää vertaisryhmässä kahta eri menetelmää. Kirjallinen raportti, joka pitää sisällään eri menetelmien lyhyet esittelyt, vertaisryhmän suunnitelman, toteutuksen, opiskelijan omat suunnitelmat kahden eri menetelmän käytöstä sekä arvioinnin. Kirjallisessa raportissa käytetään suoritettavaa kirjallisuutta.

Esitietovaatimukset

DKT I, DKT II ja DIA

Lisätiedot

AHOT
Äskettäinen muualta hankittu vastaava menetelmäosaaminen

Siirry alkuun