Skip to main content

Methods and special issues in youth work in the church (3cr)

Code: KNA0303A15S-3002

General information


Enrollment
04.09.2017 - 10.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.03.2018 - 11.05.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Teachers
Sami Ritokoski
Course
KNA0303A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Methods and special issues in youth work in the church KNA0303A15S-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa soveltaa yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevia menetelmiä lasten, nuorten ja perheiden parissa - ymmärtää lasten ja nuorten kriisityöhön liittyvät erityiskysymykset ja osaa toimia kriisitilanteissa muiden ammattilaisten kanssa
- tietää etsivän nuorisotyön ja nuorten palveluohjauksen lähtökohdat

Content

- yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevat menetelmät
- kriisityö
- etsivä nuorisotyö ja nuorten palveluohjaus

Materials

-Kauppila, R. A. (2011). Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot: Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. Jyväskylä: PS-kustannus.
Saatavuus Diakin kirjastossa
TAI
-Kopakkala, A. (2005). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto.
Saatavuus Diakin kirjastossa
-Pruuki, H. (2008). Nuorten sielunhoidon käsikirja. Helsinki: LK-kirjat.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Seuraavia materiaaleja käytetään niiltä osin kuin se liittyy valittuun menetelmään:
-Köykkä, A. (2007). Körmykirja. Helsinki: LK-kirjat.
Saatavuus Diakin kirjastossa
-Sundblom, M., & Johansson, E. (2006). Helmijuttu: Kirkon tyttökirja. Helsinki: LK-kirjat.
Saatavuus Diakin kirjastossa
-Kiianmaa, K., & Trygg-Jouttijärvi, A. (2001). Alis: Kyvyt käyttöön. Helsinki: Lasten keskus.
Saatavuus Diakin kirjastossa
-Airola, M., & Tarsalainen, A. (2003). Perheessä on voimaa. Helsinki: LK-kirjat.
Saatavuus Diakin kirjastossa
-Nuorten Keskuksen?Toimiva Perhe -materiaalit
-Toimiva Koulu -materiaalit
-Toimiva vuorovaikutus -materiaalit
-Nuisku -materiaalit
-Äxäri -materiaalit
-Voimauttava valokuvaus, esim. http://www.voimauttavavalokuva.net/menetelma.htm
-Sadutus, kts. esim. http://mediametka.fi/oppimateriaalit/tarinat/sadutus/
-Avartti-materiaalit. kts. esim. http://avartti.fi/
-Häkkinen, S., & Jokela, E. (2006). Salattu elämä. Helsinki: LK-kirjat.
Saatavuus Diakin kirjastossa
PTK:n toimittamat materiaalit:
-Juusola, M. & Poikien ja tyttöjen keskus. (2008). Kahden kodin kansalainen: Ohjelmisto eroperheiden lasten ja varhaisnuorten ryhmille. Helsinki: Lasten keskus.
Saatavuus Diakin kirjastossa
-Haapakorpi, S., & Tyrväinen, M. (2004). Sopusakki: Eväitä kiusaamisen vähentämiseksi. Helsinki: Tyttöjen ja poikien keskus - PTK.
Saatavuus Diakin kirjastossa
-Kinanen, M. (2009). Surusäkki: Vertaisryhmätyöskentelyä lasten sururyhmille. Helsinki: LK-kirjat.
Saatavuus Diakin kirjastossa

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
-osaa toimia lasten, nuorten ja eri yhteistyötahojen kanssa erilaisissa kriisitilanteissa
-osaa käyttää työssään erilaisia Raamatun opetukseen liittyviä menetelmiä
-osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää pitkäkestoista vertaisryhmätoimintaa
Opintosuorituksen kuvaus
Lähijakso 1pv:
-Ryhmäyttäminen, ryhmädynamiikka ja ryhmäturvallisuus
-Kriisityö ja suruhartaudet (esim. koulussa). Lapsen ja nuoren tukeminen kriisitilanteessa.
Etäjakso:
-Oppimistehtävä:
-Ryhmät suunnittelevat jollekin erityisryhmälle 6 kerran vertaisryhmäkokoontumiset, jossa käytetään valittua menetelmää.
Lähijakso 1-2 pv.
-Menetelmäpaja
-Ryhmät esittelevät tehdyt suunnitelmat ja pitävät lyhyet esitykset valitsemastaan menetelmästä.

Employer connections

Mahdollisuus suorittaa yhteisöpajassa suunnittelemalla ja ohjaamalla jotakin prosessin omaista varhaisnuorten, nuorten, nuorten aikuisten tai vanhempien ryhmää yhdessä työntekijän kanssa.
Tehtyjä suunnitelmia voi myös toteuttaa seurakuntaharjoittelussa.

International connections

DKT I, DKT II ja DIA

Completion alternatives

Opiskelija suorittaa tehtävän tutustumalla eri menetelmiin ja suunnittelee yhdessä seurakunnan työntekijän kanssa vertaisryhmän toteutuksen ja on mukana toteutuksessa työntekijän parina ohjaamassa. Opiskelija käyttää vertaisryhmässä kahta eri menetelmää. Kirjallinen raportti, joka pitää sisällään eri menetelmien lyhyet esittelyt, vertaisryhmän suunnitelman, toteutuksen, opiskelijan omat suunnitelmat kahden eri menetelmän käytöstä sekä arvioinnin. Kirjallisessa raportissa käytetään suoritettavaa kirjallisuutta.

Qualifications

DKT I, DKT II ja DIA

Further information

AHOT
Äskettäinen muualta hankittu vastaava menetelmäosaaminen

Go back to top of page