Siirry suoraan sisältöön

VAR02VS18DIAK Erityisvarhaiskasvatus (5op)

Toteutuksen tunnus: VAR0205A15S-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2018 - 18.03.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.10.2018 - 09.11.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Satu Keisala
Inga Klen
Sari Jylli
Marjaana Marttila
Ryhmät
A42sos
A42sos
A40sosv
A40sosv
E42sosk
E42sosk
F42sos
F42sos
Diak
Diak yhteinen
Opintojakso
VAR0205A15S

Toteutukselle VAR02VS18DIAK Erityisvarhaiskasvatus VAR0205A15S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
- osaa tukea ja ohjata lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoa vastaten ja sitä vahvistaen
- tietää ja osaa soveltaa yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimia ja pedagogisia järjestelyitä
- osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
- tuntee lasten mielenterveystyön perusteet

Sisältö

- varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
- lapsen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
- yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimet ja pedagogiset järjestelyt
- kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen
- lasten mielenterveystyön perusteet

Oppimateriaalit

Dialogitentti/paritentti:
Vaadittava kirjallisuus määritellään Moodlessa.
Havainnointitehtävässä tulee käyttää lähdettä:
-Aaltonen, R.; Lehtinen, T.; Leppänen, K.; Peltonen, T.; Tarvo, M.-T.; Tuunainen P. & Viherä-Toivanen, A. (2008). Havainnointi ja pedagoginen tuki 3-5 -vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa. (Helsingin kaupungin sosiaalivirasto, Oppaita ja työkirjoja 2008:3). Helsinki: Helsingin kaupungin sosiaalivirasto.
http://www.socca.fi/files/486/Havainnointi_pedagoginen_tuki_varhaiskasvatuksessa_2008.pdf

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
-lapsihavainnoinnin toteuttaminen autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä sekä
-erityisvarhaiskasvatuksen teoriaan ja käytäntöihin perehtyminen dialogissa vertaisoppijoiden kanssa
YDINSISÄLLÖT
-varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
-lapsen tukemisen ja ohjaaminen ja sen menetelmät
-yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimet ja pedagogiset järjestelyt
-kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen
-lasten mielenterveystyön perusteet
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakso etenee prosessimaisesti koostuen seuraavista osioista:
-Opiskelijat tenttivät opintojakson alussa dialogitenttinä/paritenttinä (3 op) sovitun materiaalin.
-Johdantoluennot keskeisistä sisältöalueista. Vierailuluento lasten mielenterveyden tukemisesta.
-Opiskelija tekee lapsihavainnointitehtävän (2 op)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Havainnointitehtävä tehdään autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiajankohta ilmoitetaan lukujärjestyksessä, Tenttikysymykset annetaan opiskelijoille tiedoksi VAR II opintojen alussa.
Diakin yleiset rästitenttipäivät ovat käytössä ensimmäisen tenttikerran jälkeen.

Esitietovaatimukset

Edellytetään Auttamistyö ja palvelujärjestelmät ja Osallisuus ja ohjaus temaattisten kokonaisuuksien suorittamista sekä Varhaiskasvatuksen perusteet 5op suorittamista tai vastaava osaamista.
Voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Edellytetään avoimen amk opiskelijoille suunnatun oppimisen välineet kokonaisuuden suorittamista tai vastaavan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.

Lisätiedot

AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Edellytetään Auttamistyö ja palvelujärjestelmät ja Osallisuus ja ohjaus temaattisten kokonaisuuksien suorittamista sekä Varhaiskasvatuksen perusteet 5op suorittamista tai vastaava osaamista.
Voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Edellytetään avoimen amk opiskelijoille suunnatun oppimisen välineet kokonaisuuden suorittamista tai vastaavan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.

Siirry alkuun