Special education in early childhood (5cr)
Code: VAR0205A15S-3004
General information
- Enrollment
- 01.03.2018 - 18.03.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.10.2018 - 09.11.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Satu Keisala
- Inga Klen
- Sari Jylli
- Marjaana Marttila
- Course
- VAR0205A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Special education in early childhood VAR0205A15S-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Opiskelija
- osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
- osaa tukea ja ohjata lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoa vastaten ja sitä vahvistaen
- tietää ja osaa soveltaa yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimia ja pedagogisia järjestelyitä
- osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
- tuntee lasten mielenterveystyön perusteet
Content
- varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
- lapsen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
- yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimet ja pedagogiset järjestelyt
- kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen
- lasten mielenterveystyön perusteet
Materials
Dialogitentti/paritentti:
Vaadittava kirjallisuus määritellään Moodlessa.
Havainnointitehtävässä tulee käyttää lähdettä:
-Aaltonen, R.; Lehtinen, T.; Leppänen, K.; Peltonen, T.; Tarvo, M.-T.; Tuunainen P. & Viherä-Toivanen, A. (2008). Havainnointi ja pedagoginen tuki 3-5 -vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa. (Helsingin kaupungin sosiaalivirasto, Oppaita ja työkirjoja 2008:3). Helsinki: Helsingin kaupungin sosiaalivirasto.
http://www.socca.fi/files/486/Havainnointi_pedagoginen_tuki_varhaiskasvatuksessa_2008.pdf
Teaching methods
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
-lapsihavainnoinnin toteuttaminen autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä sekä
-erityisvarhaiskasvatuksen teoriaan ja käytäntöihin perehtyminen dialogissa vertaisoppijoiden kanssa
YDINSISÄLLÖT
-varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
-lapsen tukemisen ja ohjaaminen ja sen menetelmät
-yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimet ja pedagogiset järjestelyt
-kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen
-lasten mielenterveystyön perusteet
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakso etenee prosessimaisesti koostuen seuraavista osioista:
-Opiskelijat tenttivät opintojakson alussa dialogitenttinä/paritenttinä (3 op) sovitun materiaalin.
-Johdantoluennot keskeisistä sisältöalueista. Vierailuluento lasten mielenterveyden tukemisesta.
-Opiskelija tekee lapsihavainnointitehtävän (2 op)
Employer connections
Havainnointitehtävä tehdään autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä
Exam schedules
Tenttiajankohta ilmoitetaan lukujärjestyksessä, Tenttikysymykset annetaan opiskelijoille tiedoksi VAR II opintojen alussa.
Diakin yleiset rästitenttipäivät ovat käytössä ensimmäisen tenttikerran jälkeen.
Qualifications
Edellytetään Auttamistyö ja palvelujärjestelmät ja Osallisuus ja ohjaus temaattisten kokonaisuuksien suorittamista sekä Varhaiskasvatuksen perusteet 5op suorittamista tai vastaava osaamista.
Voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Edellytetään avoimen amk opiskelijoille suunnatun oppimisen välineet kokonaisuuden suorittamista tai vastaavan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.
Further information
AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Edellytetään Auttamistyö ja palvelujärjestelmät ja Osallisuus ja ohjaus temaattisten kokonaisuuksien suorittamista sekä Varhaiskasvatuksen perusteet 5op suorittamista tai vastaava osaamista.
Voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Edellytetään avoimen amk opiskelijoille suunnatun oppimisen välineet kokonaisuuden suorittamista tai vastaavan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.