Siirry suoraan sisältöön

MIP02VS18DIAK Mielenterveyden tukemisen ja päihdetyön menetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: MIP0205A15S-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2018 - 18.03.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.08.2018 - 21.09.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Tuija Rönkä
Ryhmät
A40sh-lh
A40sh-lh
A39sh
A39sh
E39sh
E39sh
I39sh
I39sh
F39sh
F39sh
Opintojakso
MIP0205A15S

Toteutukselle MIP02VS18DIAK Mielenterveyden tukemisen ja päihdetyön menetelmät MIP0205A15S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
• osaa kuvata ja soveltaa tietoa luottamuksellisen ja tukea antavan yhteistyösuhteen merkityksestä erilaisten asiakkaiden/potilaiden hoidossa
• osaa jäsentää yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet
• tuntee kriisityön prosessin ja osaa tukea eri-ikäisiä ja eri-elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjata asianmukaisiin kriisipalveluihin
• tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
• osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi

Sisältö

• päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
• akuutti kriisi ja kriisipalvelut
• kiusaamisen interventiomenetelmät
• vuorovaikutus ja ohjaustaidot
• työnohjaus ja sen merkitys

Oppimateriaalit

Ahola, Tapani & Fhurman, Ben 2014. Juonia juopoille: lyhytterapeuttinen lähestymistapa päihdeongelmiin. Helsinki: Lyhytterapiainstituutti.
Carita Kuhanen, Pirkko Oittinen, Anne Kanerva, Tarja Seuri & Carla Schubert. 2013. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma pro (sivut 93-120, 236-249)
Haarakangas, Kauko 2008. Parantava puhe. Dialogisuus ihmissuhteissa, mielenterveystyössä ja psykiatrisessa hoidossa. Helsinki: Magentum.
Kirsi Hentinen, Aulikki Iija, Eija Mattila (toim.) 2009. Kuuntele minua. Mielenterveystyön käytännön menetelmiä. Sanoma Pro Oy. Helsinki
Kettunen, Reetta; Kähäri-Wiik, Kaija; Vuori-Kemilä, Anne & Ihalainen, Jarmo 2009. Kuntoutumisen mahdollisuudet. Helsinki: WSOY.
Koski-Jännes, Anja ym. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Lomakkeet lähisuhde- ja perheväkivallan kirjaamiseen
Pirjo, Näkki & Sayed, Terttu (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja (EHYT ry). http://www.ehyt.fi/sites/default/files/Ryhmailmio_verkko.pdf
Suomi Asta, Juusola Mervi & Anundi Eva (kuv.) Vihreä hoiva ja voima. 2016. Voimakirja.
Taidelähtöiset menetelmät. THL. https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/menetelmat/taidelahtoiset_menetelmät
Keskinen, Soili (toim.) 2008. Työnohjaus – mitä, missä, milloin. Turku: Pallosalama Oy (käytä lähdettä tukena reflektoidessasi omaa työskentelyäsi teemaseminaarissa)

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoitteet ja sisältökuvaus
Opiskelija
-soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
-toimii luottamuksellisessa ja tukea antavassa yhteistyösuhteessa erilaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa soveltaen tietämystään asiakkaan/potilaan ja työntekijän välisen vuorovaikutussuhteen dynamiikasta
-tietää alkoholiriippuvuuden lääkkeellisen hoidon
-toteuttaa yksilö- ja ryhmäohjausta
-tuntee yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet.
-tuntee kriisityön prosessin ja tukee eri-ikäisiä ja eri-elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja
ohjaa asianmukaisiin kriisipalveluihin
-tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
-osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi.
Ydinsisällöt:
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset menetelmät
-psykososiaaliset menetelmät
-alkoholiriippuuvuden lääkkeellinen hoito
-kotikatkaisuhoito
Vuorovaikutus- ja ohjaustaidot -motivoiva haastattelu
-mini-interventio -mielenterveys-, päihde ja peliongelmien seulontakyselyt
-kiusaamisen ehkäisyn interventiomenetelmät
Akuutti kriisi ja kriisipalvelut
-henkinen tuki
-kriisi- ja traumatyön menetelmät
Työnohjaus ja sen merkitys
-dialoginen ja voimavaralähtöinen ohjauskeskustelu
-monialaisuus
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina (MoodleRooms/Collaboration), jolloin opiskelija perehtyy aluksi itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja laatii oppimistehtävän pari-/tiimityönä. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös osallistumista kontaktiopetukseen verkossa (aloitusseminaari, oppimistehtävän ohjaus ja esitysseminaari). Esitysseminaarissa opiskelijaparit/ tiimit esittävät oppimistehtävänsä posteri-tuotoksena.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Collaborationissa. Seminaarien ja oppimistehtävän ohjauksen ajankohdat ilmoitetaan Pepissä ja MoodleRoomissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu työelämässä. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.

Kansainvälisyys

Mielenterveys ja päihteet 3 op
Mielenterveys- päihde- ja kriisityön lähtökohdat 5 op
Kuntoutus ja ohjaus mielenterveystyössä 3 op
Kuntoutus ja ohjaus päihdetyössä 2 op

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee kirjallisen oppimissuunnitelman ja hyväksyttää sen etukäteen opettajalla. Suunnitelma sisältää osaamisen tavoitteet ja osa-alueet toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija toteuttaa oppimissuunnitelman mukaisesti menetelmäopinnot itsenäisesti sopimassaan työelämäympäristössä tai hankkeessa alueellisten tarpeiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Terveysala: Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille ja sosionomeille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot

Sosiaaliala:
Mielenterveys ja päihteet 3 op
Mielenterveys- päihde- ja kriisityön lähtökohdat 5 op
Kuntoutus ja ohjaus mielenterveystyössä 3 op
Kuntoutus ja ohjaus päihdetyössä 2 op

Lisätiedot

AHOT
Diakin AHOT-käytänteiden ja ohjeistuksen mukaisesti.

Siirry alkuun