Methods for supporting mental health and working with substance abuse (5cr)
Code: MIP0205A15S-3003
General information
- Enrollment
- 01.03.2018 - 18.03.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 20.08.2018 - 21.09.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Tuija Rönkä
- Course
- MIP0205A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Methods for supporting mental health and working with substance abuse MIP0205A15S-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Opiskelija
• osaa soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
• osaa kuvata ja soveltaa tietoa luottamuksellisen ja tukea antavan yhteistyösuhteen merkityksestä erilaisten asiakkaiden/potilaiden hoidossa
• osaa jäsentää yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet
• tuntee kriisityön prosessin ja osaa tukea eri-ikäisiä ja eri-elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjata asianmukaisiin kriisipalveluihin
• tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
• osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi
Content
• päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
• akuutti kriisi ja kriisipalvelut
• kiusaamisen interventiomenetelmät
• vuorovaikutus ja ohjaustaidot
• työnohjaus ja sen merkitys
Materials
Ahola, Tapani & Fhurman, Ben 2014. Juonia juopoille: lyhytterapeuttinen lähestymistapa päihdeongelmiin. Helsinki: Lyhytterapiainstituutti.
Carita Kuhanen, Pirkko Oittinen, Anne Kanerva, Tarja Seuri & Carla Schubert. 2013. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma pro (sivut 93-120, 236-249)
Haarakangas, Kauko 2008. Parantava puhe. Dialogisuus ihmissuhteissa, mielenterveystyössä ja psykiatrisessa hoidossa. Helsinki: Magentum.
Kirsi Hentinen, Aulikki Iija, Eija Mattila (toim.) 2009. Kuuntele minua. Mielenterveystyön käytännön menetelmiä. Sanoma Pro Oy. Helsinki
Kettunen, Reetta; Kähäri-Wiik, Kaija; Vuori-Kemilä, Anne & Ihalainen, Jarmo 2009. Kuntoutumisen mahdollisuudet. Helsinki: WSOY.
Koski-Jännes, Anja ym. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Lomakkeet lähisuhde- ja perheväkivallan kirjaamiseen
Pirjo, Näkki & Sayed, Terttu (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja (EHYT ry). http://www.ehyt.fi/sites/default/files/Ryhmailmio_verkko.pdf
Suomi Asta, Juusola Mervi & Anundi Eva (kuv.) Vihreä hoiva ja voima. 2016. Voimakirja.
Taidelähtöiset menetelmät. THL. https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/menetelmat/taidelahtoiset_menetelmät
Keskinen, Soili (toim.) 2008. Työnohjaus – mitä, missä, milloin. Turku: Pallosalama Oy (käytä lähdettä tukena reflektoidessasi omaa työskentelyäsi teemaseminaarissa)
Teaching methods
Tarkennetut tavoitteet ja sisältökuvaus
Opiskelija
-soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
-toimii luottamuksellisessa ja tukea antavassa yhteistyösuhteessa erilaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa soveltaen tietämystään asiakkaan/potilaan ja työntekijän välisen vuorovaikutussuhteen dynamiikasta
-tietää alkoholiriippuvuuden lääkkeellisen hoidon
-toteuttaa yksilö- ja ryhmäohjausta
-tuntee yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet.
-tuntee kriisityön prosessin ja tukee eri-ikäisiä ja eri-elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja
ohjaa asianmukaisiin kriisipalveluihin
-tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
-osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi.
Ydinsisällöt:
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset menetelmät
-psykososiaaliset menetelmät
-alkoholiriippuuvuden lääkkeellinen hoito
-kotikatkaisuhoito
Vuorovaikutus- ja ohjaustaidot -motivoiva haastattelu
-mini-interventio -mielenterveys-, päihde ja peliongelmien seulontakyselyt
-kiusaamisen ehkäisyn interventiomenetelmät
Akuutti kriisi ja kriisipalvelut
-henkinen tuki
-kriisi- ja traumatyön menetelmät
Työnohjaus ja sen merkitys
-dialoginen ja voimavaralähtöinen ohjauskeskustelu
-monialaisuus
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina (MoodleRooms/Collaboration), jolloin opiskelija perehtyy aluksi itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja laatii oppimistehtävän pari-/tiimityönä. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös osallistumista kontaktiopetukseen verkossa (aloitusseminaari, oppimistehtävän ohjaus ja esitysseminaari). Esitysseminaarissa opiskelijaparit/ tiimit esittävät oppimistehtävänsä posteri-tuotoksena.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Collaborationissa. Seminaarien ja oppimistehtävän ohjauksen ajankohdat ilmoitetaan Pepissä ja MoodleRoomissa.
Employer connections
Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu työelämässä. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.
International connections
Mielenterveys ja päihteet 3 op
Mielenterveys- päihde- ja kriisityön lähtökohdat 5 op
Kuntoutus ja ohjaus mielenterveystyössä 3 op
Kuntoutus ja ohjaus päihdetyössä 2 op
Completion alternatives
Opiskelija tekee kirjallisen oppimissuunnitelman ja hyväksyttää sen etukäteen opettajalla. Suunnitelma sisältää osaamisen tavoitteet ja osa-alueet toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija toteuttaa oppimissuunnitelman mukaisesti menetelmäopinnot itsenäisesti sopimassaan työelämäympäristössä tai hankkeessa alueellisten tarpeiden mukaisesti.
Qualifications
Terveysala: Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille ja sosionomeille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot
Sosiaaliala:
Mielenterveys ja päihteet 3 op
Mielenterveys- päihde- ja kriisityön lähtökohdat 5 op
Kuntoutus ja ohjaus mielenterveystyössä 3 op
Kuntoutus ja ohjaus päihdetyössä 2 op
Further information
AHOT
Diakin AHOT-käytänteiden ja ohjeistuksen mukaisesti.