Skip to main content

Methods for supporting mental health and working with substance abuse (5cr)

Code: MIP0205A15S-3003

General information


Enrollment
01.03.2018 - 18.03.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.08.2018 - 21.09.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Teachers
Tuija Rönkä
Course
MIP0205A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Methods for supporting mental health and working with substance abuse MIP0205A15S-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
• osaa soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
• osaa kuvata ja soveltaa tietoa luottamuksellisen ja tukea antavan yhteistyösuhteen merkityksestä erilaisten asiakkaiden/potilaiden hoidossa
• osaa jäsentää yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet
• tuntee kriisityön prosessin ja osaa tukea eri-ikäisiä ja eri-elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja ohjata asianmukaisiin kriisipalveluihin
• tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
• osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi

Content

• päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
• akuutti kriisi ja kriisipalvelut
• kiusaamisen interventiomenetelmät
• vuorovaikutus ja ohjaustaidot
• työnohjaus ja sen merkitys

Materials

Ahola, Tapani & Fhurman, Ben 2014. Juonia juopoille: lyhytterapeuttinen lähestymistapa päihdeongelmiin. Helsinki: Lyhytterapiainstituutti.
Carita Kuhanen, Pirkko Oittinen, Anne Kanerva, Tarja Seuri & Carla Schubert. 2013. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma pro (sivut 93-120, 236-249)
Haarakangas, Kauko 2008. Parantava puhe. Dialogisuus ihmissuhteissa, mielenterveystyössä ja psykiatrisessa hoidossa. Helsinki: Magentum.
Kirsi Hentinen, Aulikki Iija, Eija Mattila (toim.) 2009. Kuuntele minua. Mielenterveystyön käytännön menetelmiä. Sanoma Pro Oy. Helsinki
Kettunen, Reetta; Kähäri-Wiik, Kaija; Vuori-Kemilä, Anne & Ihalainen, Jarmo 2009. Kuntoutumisen mahdollisuudet. Helsinki: WSOY.
Koski-Jännes, Anja ym. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Lomakkeet lähisuhde- ja perheväkivallan kirjaamiseen
Pirjo, Näkki & Sayed, Terttu (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja (EHYT ry). http://www.ehyt.fi/sites/default/files/Ryhmailmio_verkko.pdf
Suomi Asta, Juusola Mervi & Anundi Eva (kuv.) Vihreä hoiva ja voima. 2016. Voimakirja.
Taidelähtöiset menetelmät. THL. https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/menetelmat/taidelahtoiset_menetelmät
Keskinen, Soili (toim.) 2008. Työnohjaus – mitä, missä, milloin. Turku: Pallosalama Oy (käytä lähdettä tukena reflektoidessasi omaa työskentelyäsi teemaseminaarissa)

Teaching methods

Tarkennetut tavoitteet ja sisältökuvaus
Opiskelija
-soveltaa psykososiaalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
-toimii luottamuksellisessa ja tukea antavassa yhteistyösuhteessa erilaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa soveltaen tietämystään asiakkaan/potilaan ja työntekijän välisen vuorovaikutussuhteen dynamiikasta
-tietää alkoholiriippuvuuden lääkkeellisen hoidon
-toteuttaa yksilö- ja ryhmäohjausta
-tuntee yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet.
-tuntee kriisityön prosessin ja tukee eri-ikäisiä ja eri-elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja
ohjaa asianmukaisiin kriisipalveluihin
-tuntee keskeisiä suomalaisia kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen menetelmiä koulussa, päivähoidossa ja työyhteisöissä
-osallistuu yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjaukseen tai työnohjauksellisiin keskusteluihin ammatillisuutensa kehittämiseksi.
Ydinsisällöt:
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset menetelmät
-psykososiaaliset menetelmät
-alkoholiriippuuvuden lääkkeellinen hoito
-kotikatkaisuhoito
Vuorovaikutus- ja ohjaustaidot -motivoiva haastattelu
-mini-interventio -mielenterveys-, päihde ja peliongelmien seulontakyselyt
-kiusaamisen ehkäisyn interventiomenetelmät
Akuutti kriisi ja kriisipalvelut
-henkinen tuki
-kriisi- ja traumatyön menetelmät
Työnohjaus ja sen merkitys
-dialoginen ja voimavaralähtöinen ohjauskeskustelu
-monialaisuus
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina (MoodleRooms/Collaboration), jolloin opiskelija perehtyy aluksi itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja laatii oppimistehtävän pari-/tiimityönä. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös osallistumista kontaktiopetukseen verkossa (aloitusseminaari, oppimistehtävän ohjaus ja esitysseminaari). Esitysseminaarissa opiskelijaparit/ tiimit esittävät oppimistehtävänsä posteri-tuotoksena.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Collaborationissa. Seminaarien ja oppimistehtävän ohjauksen ajankohdat ilmoitetaan Pepissä ja MoodleRoomissa.

Employer connections

Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu työelämässä. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.

International connections

Mielenterveys ja päihteet 3 op
Mielenterveys- päihde- ja kriisityön lähtökohdat 5 op
Kuntoutus ja ohjaus mielenterveystyössä 3 op
Kuntoutus ja ohjaus päihdetyössä 2 op

Completion alternatives

Opiskelija tekee kirjallisen oppimissuunnitelman ja hyväksyttää sen etukäteen opettajalla. Suunnitelma sisältää osaamisen tavoitteet ja osa-alueet toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija toteuttaa oppimissuunnitelman mukaisesti menetelmäopinnot itsenäisesti sopimassaan työelämäympäristössä tai hankkeessa alueellisten tarpeiden mukaisesti.

Qualifications

Terveysala: Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille ja sosionomeille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot

Sosiaaliala:
Mielenterveys ja päihteet 3 op
Mielenterveys- päihde- ja kriisityön lähtökohdat 5 op
Kuntoutus ja ohjaus mielenterveystyössä 3 op
Kuntoutus ja ohjaus päihdetyössä 2 op

Further information

AHOT
Diakin AHOT-käytänteiden ja ohjeistuksen mukaisesti.

Go back to top of page