Siirry suoraan sisältöön

ASI01 K18DIAK AHOT Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen (3op)

Toteutuksen tunnus: ASI0103A15S-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2017 - 31.12.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.01.2018 - 18.02.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Oulu
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opettajat
Anu Piispanen
Ryhmät
A44sh
A44sh
I44shd
I44shd
Opintojakso
ASI0103A15S

Toteutukselle ASI01 K18DIAK AHOT Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ASI0103A15S-3009 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää terveyden edistämisen lähtökohdat ja eettiset haasteet
- ymmärtää väestön terveydentilaa ja hyvinvointia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön ja yhteisöjen tasolla
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon ja rakenteiden yhteydet terveyteen ja hyvinvointiin
- tietää terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lait ja ohjelmat

Sisältö

- terveyden edistäminen, eri tasot ja toimintamuodot
- terveyttä ja hyvinvointia selittävät teoriat ja mallit
- terveyden ja sairauden yhteiskunnalliset ulottuvuudet epidemiologiassa ja kansanterveystieteissä
- terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät
- terveyden ja hyvinvoinnin lait ja ohjelmat

Oppimateriaalit

TENTTIKIRJALLISUUS
•Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L. & Leppo, K.(toim.) (2013)Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. (Sivut 1-67)
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Saatavilla 21.11.2018 https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104409/URN_ISBN_978-952-245-814-8.pdf?sequence=1
•Kauhanen, J., Erkkilä, A., Korhonen, M., Myllykangas, M. & Pekkanen, J. (2013). Kansanterveystiede. Helsinki: Sanoma Pro. (Sivut 9-14, 81-177 ja 260-278)
Saatavuus Diakin kirjastossa
•L 1326/2010. Terveydenhuoltolaki. Saatavilla 21.11.2018 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326
• Motivoiva keskustelu. Verkkokurssi. Duodecim Oppiportti.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Lisäksi lähiopetuksen materiaali
OHEISMATERIAALI:
-Pietilä, A-M., Hakulinen T., Hirvonen, E., Koponen, P., Salminen, E-M. & Sirola, K. (2002). Terveyden edistäminen. Uudistuvat työmenetelmät. Helsinki: WSOY. (Sivut 35-146 ja 219-238).
Saatavuus Diakin kirjastossa
-Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Elintavat ja ravitsemus. Elintavat. Saatavilla 21.11.2018 https://www.thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/elintavat
-Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Hyvinvointi- ja terveyserot. Saatavilla 21.11.2018 https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot
-Vaarama, M., Karvonen, S., Kestilä, L., Moisio, P., & Muuri, A. (toim.) (2014). Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Saatavilla Diakin kirjastossa
Saatavilla verkkoaineistona
-Sosiaali- ja terveysministeriö. Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (2008). Terveyden edistämisen eettiset haasteet (ETENE-julkaisuja 19).
Saatavilla 21.11.2018 http://etene.fi/documents/1429646/1559070/ETENE-julkaisuja+19+Terveyden+edist%C3%A4misen+eettiset+haasteet.pdf/8b7f4fb9-71ef-4811-bc06-8d117222d049
-Pietilä, A-M. (toim.) (2010) (tai uudempi). Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Helsinki: WSOY.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
-Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Terveytemme.fi. Tilasto- ja seurantatietoja alueittain ja väestöryhmittäin. Saatavilla 21.11.2018 http://www.terveytemme.fi/

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
YDINSISÄLLÖT:
-Terveyden edistäminen, eri tasot ja toimintamuodot
-Terveyttä ja hyvinvointia selittävät teoriat ja mallit
-Kansanterveystiede, epidemiologia
-Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät
-Terveyden ja hyvinvoinnin lait ja ohjelmat
TARKENNETTU TAVOITEKUVAUS:
-Opiskelija osaa kuvata terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä asiakaslähtöisesti
-Opiskelija osaa selittää terveyden edistämisen promotiivisen ja preventiivisen toiminnan sekä primaari-, sekundaari- ja tertiääriprevention tasot
-Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kansallisesta terveyden eriarvoisuudesta ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä sekä oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvoisuuden toteutumisesta.
-Opiskelija osaa tulkita terveyden prosessimallia ja salutogeneettistä mallia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
-Opiskelija osaa antaa esimerkkejä sairauksien esiintyvyyteen vaikuttavista sosiaalisista, yhteiskunnallisista ja kulttuurisesta tekijöistä sekä tautien ehkäisemisestä ja sairauksien sosiaalisista vaikutuksista
-Opiskelija osaa kuvata hoitotieteen näkökulman terveyden edistämisessä
-Opiskelija osaa etsiä ja tietää Terveyden ja Hyvinvoinnin Laitoksen (THL) asiakirjoista keskeiset terveyttä ja hyvinvointia ohjaavat lait ja ohjelmat
-Opiskelija tietää suomalaisten hyvinvointia ja terveytä kuvaavan THLn Terveytemme -tiedoston.
-Opiskelija tietää Terveydenhuoltolain sisällön ja velvoittavuuden omassa työssään.
-Opiskelija osaa kuvata kansansairauksien ennaltaehkäisemistä ja motivoivaa terveyskeskustelua auttamismenetelmänä.
OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS:
Kyseessä oleva toteutus on tarkoitettu niille opiskelijoille, jotka ovat yhdessä opinto-ohjaajan kanssa sopineet hakevansa toteutuksesta ahotia.
Saadaksesi hyväksytty suoritus tästä kurssista, tulee sinun;
- Perehtyä annettuun materiaaliin
- Suorittaa verkkotesti hyväksytysti
- Suorittaa motivoiva haastattelu - verkkotesti
Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen- ahotointitestin voi tehdä kerran. Jos saat testistä hylätyn, sinun on osallistuttava opintojakson opetukseen.

Esitietovaatimukset

Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.

Lisätiedot

AHOT: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti. Aikaisempi osaaminen osoitetaan AHOT-testillä

Siirry alkuun