Siirry suoraan sisältöön

SOS01PK19HKI (SOSKIR) Asiakastyön menetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: SOS0105A15S-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.09.2018 - 21.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.02.2019 - 18.04.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettajat
Pirjo Helminen
Hanna Rautio
Tarja Isomäki
Susanna Tanskanen
Ryhmät
A45sosd
A45sosd
A45sosn
A45sosn
Opintojakso
SOS0105A15S

Toteutukselle SOS01PK19HKI (SOSKIR) Asiakastyön menetelmät SOS0105A15S-3014 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa tunnistaa ja jäsentää erilaisia sosiaalialan asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä
- osaa toimia osallisuutta vahvistaen ja ihmisoikeusnäkökulman huomioiden marginaalissa olevien ihmisten kohtaamisissa
- osaa käyttää psykososiaalisen työn, ryhmätyön, perhetyön, palveluohjauksen ja sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa
- osaa käyttää asiakastyön menetelmiä toiminnallisissa harjoituksissa aidoissa työelämäympäristöissä ja simulaatioharjoituksissa

Sisältö

- sosiaalialan menetelmien teoriatausta
- osallisuutta ja valtaistamista edistävät sosiaalialan menetelmät
- voimavaralähtöiset menetelmät - psykososiaalisen työn, ryhmätyön, perhetyön menetelmät

Oppimateriaalit

Näkki, P. & Sayed, T. (toim.) (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Helminen, J. (toim.) (2016). Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita.

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
•sosiaalialan menetelmien teoriatausta
•osallisuutta ja valtaistamista edistävät sosiaalialan menetelmät
•voimavaralähtöiset menetelmät
•psykososiaalisen työn, ryhmätyön, perhetyön menetelmät
Opiskelija
•tunnistaa pääperiaatteet ratkaisukeskeisestä, psykodynaamisesta, kognitiivis-behavioraalisesta, systeemiteoreettisesta ja sosiaalipedagogisesta ajattelusta asiakastyön menetelmien taustalla olevina psykososiaalisina työorientaatioina
•tuntee yksilöllisen ohjaustyön, palveluohjauksen erilaisten asiakkaiden ja asiakasryhmien kanssa, ryhmien kanssa työskentelyn, verkosto- ja moniammatillisen työn, perhetyön, yhteisötyön asuinalueilla, vertaistoiminnan, narratiivisen, varhaisen puuttumisen menetelmien sekä voimavaraistavien toiminnallisten menetelmien keskeiset lähtökohdat
•harjaantuu käyttämään joitakin sosiaalialan keskeisistä menetelmistä aidoissa työtilanteissa eri elämäntilanteissa olevien asiakkaiden ja asiakasryhmien tukemisessa
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy ennen lähijakson MoodleRooms alustaan sekä alustalla oleviin materiaaleihin. Opintojakson aloittavalla orientaatioluennolla xx.xx.2018 on välttämätöntä olla läsnä. Ensimmäisellä lähijaksolla tarkistetaan jo aiemmin lukukaudella muodostettu opiskelijatiimi ja varmistetaan työelämäyhteistyön mahdollisuus.
Lähiopetuksessa käsitellään työorientaatioiden ja -otteiden perusteita ja tehdään pareina tai pienryhmissä toiminnallisia harjoitteita ja simulaatioita. Lähiopetukseen liittyy myös lisämateriaaleja, joihin opiskelija perehtyy itsenäisesti. Opiskelijat osallistuvat videotyöpajaan.
Opintojakson aikana tiimin jäsenet soveltavat valittua menetelmää tai työorientaatiota aikuis- ja nuorisososiaalityön työelämäyhteistyössä. Tiimi toteuttaa 2 -4 ohjauskertaa asiakastyössä työelämäyhteistyötahon kanssa sopien ja ohjatusti.
Opintojakso päätetään kokoavaan leffatapahtumaan, johon tiimit työstävät teoriatietoon ja työelämäyhteistyön kokemuksiin perustuvan lyhyen menetelmävideon. Leffatapahtuma on avoin työelämäyhteistyötahoille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat työskentelevät työelämäyhteistyössä.
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.

Kansainvälisyys

Mahdollinen vaihto-opettajan opetus ja ohjaus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen ja lähiopetuksen ulkopuolella toteutuvaan tiimin työelämäyhteistyöhön.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty - täydennettävä

Esitietovaatimukset

Opintojaksoa tulee edeltää Aikuis- ja nuorisosiaalityön (10 op) opinnot tai vastaava osaaminen.
Opintojakson suorittaminen edellyttää harjoitteisiin ja simulaatioihin osallistumista. Tarvittaessa opiskelija osallistuu harjoitteisiin ja simulaatioihin seuraavana lukukautena tai muuna sovittuna rästisuorituksena. Asiakastyön menetelmien opetus toteutetaan pienryhmäopetuksena harjoitteiden ja simulaatioiden osalta.

Lisätiedot

Opintojaksoa tulee edeltää Aikuis- ja nuorisosiaalityön (10 op) opinnot tai vastaava osaaminen.
Opintojakson suorittaminen edellyttää harjoitteisiin ja simulaatioihin osallistumista. Tarvittaessa opiskelija osallistuu harjoitteisiin ja simulaatioihin seuraavana lukukautena tai muuna sovittuna rästisuorituksena. Asiakastyön menetelmien opetus toteutetaan pienryhmäopetuksena harjoitteiden ja simulaatioiden osalta.
AHOT: Noudatetaan voimassa olevia Diakin AHOT-ohjeita.

Siirry alkuun