Siirry suoraan sisältöön

MON01VK19DIAK Kulttuurien välinen ohjaus ja neuvonta (5op)

Toteutuksen tunnus: MON0105A15S-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.09.2018 - 21.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.02.2019 - 26.03.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KOULUTUS
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Opettajat
Marja Katisko
Marjaana Karhia
Eija Pehkonen
Ryhmät
SUUOPk19
Sosiaalialan suuntaavat opinnot, kevät 2019
Opintojakso
MON0105A15S

Toteutukselle MON01VK19DIAK Kulttuurien välinen ohjaus ja neuvonta MON0105A15S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Sisällön jaksotus

Orientaatio ja luennot
verkkokeskustelu, seminaari, oppimistehtävä, reflektio

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa tehdä kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
- syventää ja kehittää kulttuurisensitiivistä ammatillista työotetta
- tuntee erilaisia vähemmistöjä ja osaa työskennellä kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- osaa edistää kulttuurien ja uskontojen välistä vuoropuhelua asiakastyössä
- tuntee kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- osaa analysoida ja kehittää kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä

Sisältö

- kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvonta
- kulttuurisensitiivinen ammatillinen työote
- vähemmistöt ja työskentely kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- kulttuurien ja uskontojen välinen vuoropuhelu
- kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvontatyö

Aika ja paikka

Virtuaalitoteutus, jossa voi olla aikaan ja paikkaan sidottua opetusta (orientaatio, luento ja seminaari) ja oppimistehtävän ohjausta

Oppimateriaalit

Oppimistehtävässä suoritettava oppimateriaali:
1) Huttunen, Hannu-Pekka ym. 2014. Oikeilla neuvoilla oikeaan paikkaan. Suosituksia ja hyviä käytäntöjä maahanmuuttajien neuvonnan kehittämiseen. Helsinki: Työ- ja elinkeinoministeriö. Saatavuus Diakin kirjastossa.
2) Korhonen, Vesa & Puukari, Sauli (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavuus Diakin kirjastossa. (soveltuvin osin)
3) Ajankohtainen tutkimustieto (valitaan yksi)
Bartis, Imre (toim.) 2010. Maahanmuuttajataustaisen ohjaus koulutuksessa ja työelämässä. Helsinki: Yliopistopaino Oy.
Helminen, Jari (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus -lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita. Erityisesti Katisko, Marja Sosiaaliohjaus -Kulttuurisensitiivisyyttä ja globaalien ilmiöiden tunnistamista, 199-208.
Kivijärvi, Antti. 2015. Etnisyyden merkityksiä nuorten vertaissuhteissa. Tutkimus maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestön nuorten kohtaamisista nuorisotyön kentillä. Nuorisotutkimusseura. Julkaisuja 162. Tiede. Helsinki: Unigrafia
Lee & Lee. 2014. Multicultural Issues in Counseling: New Approaches to Diversity. Wiley. (Luvut 1 ja 2 soveltuvin osin).
Nissinen, Elina. 2012. Kohti täysvaltaisuutta. Voimaantuminen maahanmuuttajien tarinoissa. Jyväskylän yliopisto: Opettajankoulutuslaitos.
Näkki, Pirjo & Sayed, Terttu (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. (soveltuvin osin).
4) Muu suoritettava kirjallisuus liittyy valittuun asiakasryhmään ja työyhteisössä tehtävään työhön, jonka opiskelijaryhmä etsii itsenäisesti

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tehdä kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
- syventää ja kehittää kulttuurisensitiivistä ammatillista työotetta
- tuntee erilaisia vähemmistöjä ja osaa työskennellä kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- osaa edistää kulttuurien ja uskontojen välistä vuoropuhelua asiakastyössä
- tuntee kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- osaa analysoida ja kehittää kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
Sisältö:
- kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvonta
- kulttuurisensitiivinen ammatillinen työote
- vähemmistöt ja työskentely kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- kulttuurien ja uskontojen välinen vuoropuhelu
- kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvontatyö
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•osallisuus, yhdenvertaisuus ja integraatio asiakkaan elämässä sekä työyhteisön toiminnassa
•kulttuurisensitiivinen vertaisohjaus ja mentorointi
•e-palveluiden soveltaminen ohjaus- ja neuvontatyössä
•kulttuurien välinen viestintä
Opintosuorituksen kuvaus:
Luennot/videotallenteet ja muu opintoja ja oppimistehtävää tukeva materiaali:
- Kulttuurisensitiivinen ammatillinen työote
- Kulttuurien välinen ohjaus ja neuvonta
- Vähemmistöt ja työskentely kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa: osallisuus, yhdenvertaisuus ja integraatio asiakkaan elämässä sekä työyhteisön toiminnassa; kulttuurisensitiivinen vertaisohjaus ja mentorointi; e-palvelut
- Ohjauksen ja neuvonnan menetelmät ja niiden soveltaminen asiakkaan elämäntilanteeseen
- Kulttuurien ja uskontojen välinen vuoropuhelu, kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
Oppimistehtävä (ryhmä e-portfolio): asiakastyö ja työyhteisössä tehtävä kulttuurien välinen ohjaus ja neuvontatyö valitusta aiheesta (varhaiskasvatus, perhetyö, lastensuojelu, nuorisotyö, koulun sosiaalityö, vammaisuus, mielenterveys, vanhuus). Seminaari ja reflektio. Oppimistehtävä verkkoalustalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

TKI & OSKE: haastattelu, ohjaus ja neuvontatyötä tekevät työyhteisöt sekä työyhteisöissä tehtävä ohjaus ja neuvontatyö asiakkaiden kanssa
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat

Kansainvälisyys

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Essee (yksilötehtävä): Tarkemmat esseen ohjeet verkkoalustalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä valitsemansa aihealueen ja asiakasryhmän mukaisesti. Opintoihin sisältyvät tehtävät opiskelijat tekevät pienryhmissä. Opintoihin kuuluvan työelämäyhteistyötahon opiskelijat hankkivat itsenäisesti ja tekevät työntekijän haastattelun osana oppimistehtävää.

Esitietovaatimukset

Moninaisuus ja monikulttuurisuus -opinnot (5 op) suoritettu tai vastaavat opinnot.

Lisätiedot

AHOT
muualla suoritetut vastaavat opinnot
ohjaus ja neuvontatyö vähemmistöjen kanssa tehtävässä työssä
AHOT hakemukset lehtori Eija Pehkonen

Siirry alkuun