Skip to main content

Kulttuurien välinen ohjaus ja neuvonta (5cr)

Code: MON0105A15S-3003

General information


Enrollment
03.09.2018 - 21.09.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
25.02.2019 - 26.03.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
EDUCATION
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Teachers
Marja Katisko
Marjaana Karhia
Eija Pehkonen
Course
MON0105A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Kulttuurien välinen ohjaus ja neuvonta MON0105A15S-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Content scheduling

Orientaatio ja luennot
verkkokeskustelu, seminaari, oppimistehtävä, reflektio

Objective

Opiskelija
- osaa tehdä kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
- syventää ja kehittää kulttuurisensitiivistä ammatillista työotetta
- tuntee erilaisia vähemmistöjä ja osaa työskennellä kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- osaa edistää kulttuurien ja uskontojen välistä vuoropuhelua asiakastyössä
- tuntee kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- osaa analysoida ja kehittää kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä

Content

- kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvonta
- kulttuurisensitiivinen ammatillinen työote
- vähemmistöt ja työskentely kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- kulttuurien ja uskontojen välinen vuoropuhelu
- kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvontatyö

Location and time

Virtuaalitoteutus, jossa voi olla aikaan ja paikkaan sidottua opetusta (orientaatio, luento ja seminaari) ja oppimistehtävän ohjausta

Materials

Oppimistehtävässä suoritettava oppimateriaali:
1) Huttunen, Hannu-Pekka ym. 2014. Oikeilla neuvoilla oikeaan paikkaan. Suosituksia ja hyviä käytäntöjä maahanmuuttajien neuvonnan kehittämiseen. Helsinki: Työ- ja elinkeinoministeriö. Saatavuus Diakin kirjastossa.
2) Korhonen, Vesa & Puukari, Sauli (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavuus Diakin kirjastossa. (soveltuvin osin)
3) Ajankohtainen tutkimustieto (valitaan yksi)
Bartis, Imre (toim.) 2010. Maahanmuuttajataustaisen ohjaus koulutuksessa ja työelämässä. Helsinki: Yliopistopaino Oy.
Helminen, Jari (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus -lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita. Erityisesti Katisko, Marja Sosiaaliohjaus -Kulttuurisensitiivisyyttä ja globaalien ilmiöiden tunnistamista, 199-208.
Kivijärvi, Antti. 2015. Etnisyyden merkityksiä nuorten vertaissuhteissa. Tutkimus maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestön nuorten kohtaamisista nuorisotyön kentillä. Nuorisotutkimusseura. Julkaisuja 162. Tiede. Helsinki: Unigrafia
Lee & Lee. 2014. Multicultural Issues in Counseling: New Approaches to Diversity. Wiley. (Luvut 1 ja 2 soveltuvin osin).
Nissinen, Elina. 2012. Kohti täysvaltaisuutta. Voimaantuminen maahanmuuttajien tarinoissa. Jyväskylän yliopisto: Opettajankoulutuslaitos.
Näkki, Pirjo & Sayed, Terttu (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. (soveltuvin osin).
4) Muu suoritettava kirjallisuus liittyy valittuun asiakasryhmään ja työyhteisössä tehtävään työhön, jonka opiskelijaryhmä etsii itsenäisesti

Teaching methods

Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tehdä kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
- syventää ja kehittää kulttuurisensitiivistä ammatillista työotetta
- tuntee erilaisia vähemmistöjä ja osaa työskennellä kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- osaa edistää kulttuurien ja uskontojen välistä vuoropuhelua asiakastyössä
- tuntee kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- osaa analysoida ja kehittää kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
Sisältö:
- kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvonta
- kulttuurisensitiivinen ammatillinen työote
- vähemmistöt ja työskentely kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- kulttuurien ja uskontojen välinen vuoropuhelu
- kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvontatyö
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•osallisuus, yhdenvertaisuus ja integraatio asiakkaan elämässä sekä työyhteisön toiminnassa
•kulttuurisensitiivinen vertaisohjaus ja mentorointi
•e-palveluiden soveltaminen ohjaus- ja neuvontatyössä
•kulttuurien välinen viestintä
Opintosuorituksen kuvaus:
Luennot/videotallenteet ja muu opintoja ja oppimistehtävää tukeva materiaali:
- Kulttuurisensitiivinen ammatillinen työote
- Kulttuurien välinen ohjaus ja neuvonta
- Vähemmistöt ja työskentely kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa: osallisuus, yhdenvertaisuus ja integraatio asiakkaan elämässä sekä työyhteisön toiminnassa; kulttuurisensitiivinen vertaisohjaus ja mentorointi; e-palvelut
- Ohjauksen ja neuvonnan menetelmät ja niiden soveltaminen asiakkaan elämäntilanteeseen
- Kulttuurien ja uskontojen välinen vuoropuhelu, kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
Oppimistehtävä (ryhmä e-portfolio): asiakastyö ja työyhteisössä tehtävä kulttuurien välinen ohjaus ja neuvontatyö valitusta aiheesta (varhaiskasvatus, perhetyö, lastensuojelu, nuorisotyö, koulun sosiaalityö, vammaisuus, mielenterveys, vanhuus). Seminaari ja reflektio. Oppimistehtävä verkkoalustalla.

Employer connections

TKI & OSKE: haastattelu, ohjaus ja neuvontatyötä tekevät työyhteisöt sekä työyhteisöissä tehtävä ohjaus ja neuvontatyö asiakkaiden kanssa
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat

International connections

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Completion alternatives

Essee (yksilötehtävä): Tarkemmat esseen ohjeet verkkoalustalla.

Student workload

Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä valitsemansa aihealueen ja asiakasryhmän mukaisesti. Opintoihin sisältyvät tehtävät opiskelijat tekevät pienryhmissä. Opintoihin kuuluvan työelämäyhteistyötahon opiskelijat hankkivat itsenäisesti ja tekevät työntekijän haastattelun osana oppimistehtävää.

Qualifications

Moninaisuus ja monikulttuurisuus -opinnot (5 op) suoritettu tai vastaavat opinnot.

Further information

AHOT
muualla suoritetut vastaavat opinnot
ohjaus ja neuvontatyö vähemmistöjen kanssa tehtävässä työssä
AHOT hakemukset lehtori Eija Pehkonen

Go back to top of page