Kulttuurien välinen ohjaus ja neuvonta (5cr)
Code: MON0105A15S-3003
General information
- Enrollment
- 03.09.2018 - 21.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 25.02.2019 - 26.03.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- EDUCATION
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Teachers
- Marja Katisko
- Marjaana Karhia
- Eija Pehkonen
- Course
- MON0105A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Kulttuurien välinen ohjaus ja neuvonta MON0105A15S-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Content scheduling
Orientaatio ja luennot
verkkokeskustelu, seminaari, oppimistehtävä, reflektio
Objective
Opiskelija
- osaa tehdä kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
- syventää ja kehittää kulttuurisensitiivistä ammatillista työotetta
- tuntee erilaisia vähemmistöjä ja osaa työskennellä kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- osaa edistää kulttuurien ja uskontojen välistä vuoropuhelua asiakastyössä
- tuntee kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- osaa analysoida ja kehittää kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
Content
- kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvonta
- kulttuurisensitiivinen ammatillinen työote
- vähemmistöt ja työskentely kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- kulttuurien ja uskontojen välinen vuoropuhelu
- kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvontatyö
Location and time
Virtuaalitoteutus, jossa voi olla aikaan ja paikkaan sidottua opetusta (orientaatio, luento ja seminaari) ja oppimistehtävän ohjausta
Materials
Oppimistehtävässä suoritettava oppimateriaali:
1) Huttunen, Hannu-Pekka ym. 2014. Oikeilla neuvoilla oikeaan paikkaan. Suosituksia ja hyviä käytäntöjä maahanmuuttajien neuvonnan kehittämiseen. Helsinki: Työ- ja elinkeinoministeriö. Saatavuus Diakin kirjastossa.
2) Korhonen, Vesa & Puukari, Sauli (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavuus Diakin kirjastossa. (soveltuvin osin)
3) Ajankohtainen tutkimustieto (valitaan yksi)
Bartis, Imre (toim.) 2010. Maahanmuuttajataustaisen ohjaus koulutuksessa ja työelämässä. Helsinki: Yliopistopaino Oy.
Helminen, Jari (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus -lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita. Erityisesti Katisko, Marja Sosiaaliohjaus -Kulttuurisensitiivisyyttä ja globaalien ilmiöiden tunnistamista, 199-208.
Kivijärvi, Antti. 2015. Etnisyyden merkityksiä nuorten vertaissuhteissa. Tutkimus maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestön nuorten kohtaamisista nuorisotyön kentillä. Nuorisotutkimusseura. Julkaisuja 162. Tiede. Helsinki: Unigrafia
Lee & Lee. 2014. Multicultural Issues in Counseling: New Approaches to Diversity. Wiley. (Luvut 1 ja 2 soveltuvin osin).
Nissinen, Elina. 2012. Kohti täysvaltaisuutta. Voimaantuminen maahanmuuttajien tarinoissa. Jyväskylän yliopisto: Opettajankoulutuslaitos.
Näkki, Pirjo & Sayed, Terttu (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. (soveltuvin osin).
4) Muu suoritettava kirjallisuus liittyy valittuun asiakasryhmään ja työyhteisössä tehtävään työhön, jonka opiskelijaryhmä etsii itsenäisesti
Teaching methods
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tehdä kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
- syventää ja kehittää kulttuurisensitiivistä ammatillista työotetta
- tuntee erilaisia vähemmistöjä ja osaa työskennellä kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- osaa edistää kulttuurien ja uskontojen välistä vuoropuhelua asiakastyössä
- tuntee kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- osaa analysoida ja kehittää kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
Sisältö:
- kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvonta
- kulttuurisensitiivinen ammatillinen työote
- vähemmistöt ja työskentely kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- kulttuurien ja uskontojen välinen vuoropuhelu
- kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- kulttuurien välinen ohjaus- ja neuvontatyö
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•osallisuus, yhdenvertaisuus ja integraatio asiakkaan elämässä sekä työyhteisön toiminnassa
•kulttuurisensitiivinen vertaisohjaus ja mentorointi
•e-palveluiden soveltaminen ohjaus- ja neuvontatyössä
•kulttuurien välinen viestintä
Opintosuorituksen kuvaus:
Luennot/videotallenteet ja muu opintoja ja oppimistehtävää tukeva materiaali:
- Kulttuurisensitiivinen ammatillinen työote
- Kulttuurien välinen ohjaus ja neuvonta
- Vähemmistöt ja työskentely kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa: osallisuus, yhdenvertaisuus ja integraatio asiakkaan elämässä sekä työyhteisön toiminnassa; kulttuurisensitiivinen vertaisohjaus ja mentorointi; e-palvelut
- Ohjauksen ja neuvonnan menetelmät ja niiden soveltaminen asiakkaan elämäntilanteeseen
- Kulttuurien ja uskontojen välinen vuoropuhelu, kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
Oppimistehtävä (ryhmä e-portfolio): asiakastyö ja työyhteisössä tehtävä kulttuurien välinen ohjaus ja neuvontatyö valitusta aiheesta (varhaiskasvatus, perhetyö, lastensuojelu, nuorisotyö, koulun sosiaalityö, vammaisuus, mielenterveys, vanhuus). Seminaari ja reflektio. Oppimistehtävä verkkoalustalla.
Employer connections
TKI & OSKE: haastattelu, ohjaus ja neuvontatyötä tekevät työyhteisöt sekä työyhteisöissä tehtävä ohjaus ja neuvontatyö asiakkaiden kanssa
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat
International connections
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.
Completion alternatives
Essee (yksilötehtävä): Tarkemmat esseen ohjeet verkkoalustalla.
Student workload
Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä valitsemansa aihealueen ja asiakasryhmän mukaisesti. Opintoihin sisältyvät tehtävät opiskelijat tekevät pienryhmissä. Opintoihin kuuluvan työelämäyhteistyötahon opiskelijat hankkivat itsenäisesti ja tekevät työntekijän haastattelun osana oppimistehtävää.
Qualifications
Moninaisuus ja monikulttuurisuus -opinnot (5 op) suoritettu tai vastaavat opinnot.
Further information
AHOT
muualla suoritetut vastaavat opinnot
ohjaus ja neuvontatyö vähemmistöjen kanssa tehtävässä työssä
AHOT hakemukset lehtori Eija Pehkonen