ERIIMK19HKI Erityisen tuen tarpeessa olevien terveyden edistäminen (3op)
Toteutuksen tunnus: ERI0003A15S-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.09.2018 - 21.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.01.2019 - 01.03.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Toteutukselle ERIIMK19HKI Erityisen tuen tarpeessa olevien terveyden edistäminen ERI0003A15S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää eri ikäisten erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
- osaa arvioida terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä, palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa analysoida vähemmistöjen moninaisuutta ja merkitystä voimavarojen ja erityisen tuen tarpeen näkökulmista
- tuntee asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- ymmärtää arkitiedon, elämänhistorian ja -olosuhteiden vaikutuksia yksilöiden ja väestön terveyteen, toimintakykyyn ja syrjäytymiseen
- osaa etsiä ja tukea erityisen tuen tarpeissa ja syrjäytymisen vaarassa olevia asiakkaita, perheitä ja yhteisöjä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- osaa kartoittaa ja tukea asiakkaan voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä
- osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta ja vahvistaa kokemusasiantuntijuutta
- tuntee sosiaali- ja diakoniatyön perustan ja työmuotoja
- ymmärtää oman elämänhistoriansa ja -kokemuksiensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseensä
Sisältö
- salutogeeninen terveyden edistäminen ja koherenssin tunne
- hyvinvointitieto, kokemus- ja arkitieto
- köyhyys ja syrjäytyminen - terveys, sosiaalityö ja diakonia
- osallisuus, voimavarat ja kumppanuus
- vähemmistöt, moninaisuus ja tasa-arvo
Aika ja paikka
Lähiopetus viikoilla 3 ja 4.
Oppimateriaalit
Koponen, p., Borodulin, K., Lundqvist, A., Sääksjärvi, K. & Koskinen, S. (toim.) (2018). Terveys, toimintakyky ja hyvinvointi Suomessa, FinTerveys 2017 -tutkimus, Raportti 4/ 2018. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinninlaitos.
Laihiala, T. (2018). Kokemuksia ja käsityksiä leipäjonoista: huono-osaisuus, häpeä ja ansaitsevuus. Itä-Suomen yliopisto. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-2699-9
•Ohisalo, M. & Saari, J. (2014). Kuka seisoo leipäjonossa? Ruoka-apu 2010-luvun Suomessa. (Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimusjulkaisu-sarjan julkaisu nro 83). Helsinki: KAKS - Kunnallisalan kehittämissäätiö.Saatavilla http://www.kaks.fi/sites/default/files/TutkJulk_83_net.pdf
Ritakallio, M. (2008). Self-Reported Depressive Symptoms and Antisocial Behaviour in Middle Adolescence. Tampereen yliopisto. Saatavana http://urn.fi:isbn:978:951-44-7277-0
•Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L. & Leppo, K. (toim.) (2013). Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-814-8
•Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020: sosiaali- ja terveyspolitiikan strategia. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3106-0
www.thl.fi -sivusto (TEA-viisari yms.)
•Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas, yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavuus verkkoaineistona
Tämä osio täydentyy opintojakson lähiopetuksen alkuun mennessä.
Opetusmenetelmät
Tarkkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija oppii ymmärtämään erityisen tuen tarvetta ja tarpeen moninaisuutta eri ikäkausina. Opiskelija tietää ja ymmärtää erityisen tuen tarpeeseen liittyviä ilmiöitä kuten esimerkiksi köyhyys, syrjäytyminen, asunnottomuus, paperittomat siirtolaiset.
Opiskelija oppii tukemaan erityisen tuen tarpeessa olevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä käyttämällä vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yhteistyössä muiden toimijoiden (kuten järjestöt, kirkon diakoniatyö, sosiaali-alan toimijat) kanssa. Toimintansa perustana opiskelija oppii hyödyntämään sekä olemassa olevaa tutkimustietoa että asiakkaiden omaa kokemus- ja arkitietoa. Opiskelija oppii ymmärtämään omien kokemustensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseen.
Opiskelija oppii kartoittamaan erityistä tukea tarvitsevien palveluita, yksilöllistä palvelun tarvetta sekä ohjaamaan asiakkaita tarjolla olevien palveluiden pariin (terveyspalvelut, sosiaalipalvelut, diakoniatyö, kolmannen sektorin palvelut, vapaaehtoistyö). Opiskelija osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta.
Opintosuorituksen kuvaus
- osallistuminen lähiopetukseen ja lähiopetuksen aikaisten tehtävien suorittaminen 1 op
- arvioitava yksilötehtävä 2 op
Opetus toteutetaan Arcadan ja Diakin terveydenhoitajaopiskelijoille Diakin tiloissa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävän tekemisessä valitun kohderyhmän edustajan kuuleminen ja kokemustiedon kerääminen.
Opiskelijan oman harjoitteluissa ja elämän aikana kertyneen kokemustiedon hyödyntäminen.
Tutkivat ja osallistavat työmenetelmät prosessin aikana
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, yksilötehtävä. Palautus Moodleroomsiin, ohjausta tehtävän teon aikana.
Arviointi: 5-1/ täydennettävä
Kansainvälisyys
Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa käytyä hops -keskustelua: Koko oppimisprosessin toteuttaminen yksin yksilötehtävänä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1 op 26,7 h
Yksilötehtävä 2 op 53,4 h
Esitietovaatimukset
Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu
Lisätiedot
AHOT: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.