Health promotion of special needs patients (3cr)
Code: ERI0003A15S-3003
General information
- Enrollment
- 03.09.2018 - 21.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 21.01.2019 - 01.03.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- BA in Health Care, Public Health Care
- Teachers
- Jaana Tilli
- Hanna Hovila
- Course
- ERI0003A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Health promotion of special needs patients ERI0003A15S-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Opiskelija
- osaa kehittää eri ikäisten erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
- osaa arvioida terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä, palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa analysoida vähemmistöjen moninaisuutta ja merkitystä voimavarojen ja erityisen tuen tarpeen näkökulmista
- tuntee asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- ymmärtää arkitiedon, elämänhistorian ja -olosuhteiden vaikutuksia yksilöiden ja väestön terveyteen, toimintakykyyn ja syrjäytymiseen
- osaa etsiä ja tukea erityisen tuen tarpeissa ja syrjäytymisen vaarassa olevia asiakkaita, perheitä ja yhteisöjä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- osaa kartoittaa ja tukea asiakkaan voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä
- osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta ja vahvistaa kokemusasiantuntijuutta
- tuntee sosiaali- ja diakoniatyön perustan ja työmuotoja
- ymmärtää oman elämänhistoriansa ja -kokemuksiensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseensä
Content
- salutogeeninen terveyden edistäminen ja koherenssin tunne
- hyvinvointitieto, kokemus- ja arkitieto
- köyhyys ja syrjäytyminen - terveys, sosiaalityö ja diakonia
- osallisuus, voimavarat ja kumppanuus
- vähemmistöt, moninaisuus ja tasa-arvo
Location and time
Lähiopetus viikoilla 3 ja 4.
Materials
Koponen, p., Borodulin, K., Lundqvist, A., Sääksjärvi, K. & Koskinen, S. (toim.) (2018). Terveys, toimintakyky ja hyvinvointi Suomessa, FinTerveys 2017 -tutkimus, Raportti 4/ 2018. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinninlaitos.
Laihiala, T. (2018). Kokemuksia ja käsityksiä leipäjonoista: huono-osaisuus, häpeä ja ansaitsevuus. Itä-Suomen yliopisto. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-2699-9
•Ohisalo, M. & Saari, J. (2014). Kuka seisoo leipäjonossa? Ruoka-apu 2010-luvun Suomessa. (Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimusjulkaisu-sarjan julkaisu nro 83). Helsinki: KAKS - Kunnallisalan kehittämissäätiö.Saatavilla http://www.kaks.fi/sites/default/files/TutkJulk_83_net.pdf
Ritakallio, M. (2008). Self-Reported Depressive Symptoms and Antisocial Behaviour in Middle Adolescence. Tampereen yliopisto. Saatavana http://urn.fi:isbn:978:951-44-7277-0
•Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L. & Leppo, K. (toim.) (2013). Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-814-8
•Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020: sosiaali- ja terveyspolitiikan strategia. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3106-0
www.thl.fi -sivusto (TEA-viisari yms.)
•Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas, yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavuus verkkoaineistona
Tämä osio täydentyy opintojakson lähiopetuksen alkuun mennessä.
Teaching methods
Tarkkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija oppii ymmärtämään erityisen tuen tarvetta ja tarpeen moninaisuutta eri ikäkausina. Opiskelija tietää ja ymmärtää erityisen tuen tarpeeseen liittyviä ilmiöitä kuten esimerkiksi köyhyys, syrjäytyminen, asunnottomuus, paperittomat siirtolaiset.
Opiskelija oppii tukemaan erityisen tuen tarpeessa olevien asiakkaiden terveyttä ja toimintakykyä käyttämällä vaikuttavia terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yhteistyössä muiden toimijoiden (kuten järjestöt, kirkon diakoniatyö, sosiaali-alan toimijat) kanssa. Toimintansa perustana opiskelija oppii hyödyntämään sekä olemassa olevaa tutkimustietoa että asiakkaiden omaa kokemus- ja arkitietoa. Opiskelija oppii ymmärtämään omien kokemustensa vaikutuksen omaan ammatilliseen kehittymiseen.
Opiskelija oppii kartoittamaan erityistä tukea tarvitsevien palveluita, yksilöllistä palvelun tarvetta sekä ohjaamaan asiakkaita tarjolla olevien palveluiden pariin (terveyspalvelut, sosiaalipalvelut, diakoniatyö, kolmannen sektorin palvelut, vapaaehtoistyö). Opiskelija osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa puhua rohkeasti asiakaskuntansa puolesta.
Opintosuorituksen kuvaus
- osallistuminen lähiopetukseen ja lähiopetuksen aikaisten tehtävien suorittaminen 1 op
- arvioitava yksilötehtävä 2 op
Opetus toteutetaan Arcadan ja Diakin terveydenhoitajaopiskelijoille Diakin tiloissa
Employer connections
Tehtävän tekemisessä valitun kohderyhmän edustajan kuuleminen ja kokemustiedon kerääminen.
Opiskelijan oman harjoitteluissa ja elämän aikana kertyneen kokemustiedon hyödyntäminen.
Tutkivat ja osallistavat työmenetelmät prosessin aikana
Exam schedules
Ei tenttiä, yksilötehtävä. Palautus Moodleroomsiin, ohjausta tehtävän teon aikana.
Arviointi: 5-1/ täydennettävä
International connections
Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu
Completion alternatives
Vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa käytyä hops -keskustelua: Koko oppimisprosessin toteuttaminen yksin yksilötehtävänä.
Student workload
Lähiopetus 1 op 26,7 h
Yksilötehtävä 2 op 53,4 h
Qualifications
Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu
Further information
AHOT: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.